+ Svar på diskusjon
Viser resultater 1 til 10 av 10

Diskusjon: Dentinox- bør ikke brukes?

Tidl. bruker
    Gjest

Dentinox- bør ikke brukes?

Lillegutt holder på å få tenner, og jeg har smørt på dentinox (den lille flasken man kjøper på apoteket). I går var jeg i barselgruppe, og ei av mødrene der sa hun hadde hørt at de nå hadde funnet ut at det ikke var så bra å bruke dentinox. Hun visste ikke hvorfor
    Noen andre som har hørt noe om dette?

2.  
    Tidl. bruker
    Gjest

Sv: Dentinox- bør ikke brukes?

Hun blander ikke med minifom da? De er trukket fra markede...
    Har aldri hørt noe om Dentinox..

VIP-Medlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Hulda sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Sted
    Trondheim
    Meldinger
    5,163

Nei, det har jeg ikke hørt.
    Tre gutter og en liten jente.

Hobbyblogg

Hjelpeadmin
    Rykte Rykte Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Stine-mor sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2001
    Meldinger
    12,942

Jeg fikk beskjed om at Dentinox ikke var bra om det kom i berøring med tennene. Men holder du deg til gommene, så skal det gå bra.

Forresten så fikk jeg også beskjed om at virkningen holdt veldig kort tid av gangen.
    06.09.01 ~ 25.05.03 ~ 23.01.06 ~ 12.03.09

Tidl. bruker
    Gjest

Sitat Opprinnelig postet av Stine-mor
    Jeg fikk beskjed om at Dentinox ikke var bra om det kom i berøring med tennene. Men holder du deg til gommene, så skal det gå bra.
    Sikkert dette hun også har hørt da. Skal passe på at det ikke kommer på tennene jeg da. Takker for svar.

Tidl. bruker
    Gjest

Det visste jeg ikke. Greit å vite

Sitat Opprinnelig postet av Morild
    Hun blander ikke med minifom da? De er trukket fra markede...
    Har aldri hørt noe om Dentinox..
    hvorfor er minifom trukket tilbake??? brukte det masse til snuppa da hun hadde kolikk leeeengeeee... ups
    - Serenah&snuppene
    nybakt for andre gang

juli 05
    september 10

Tidl. bruker
    Gjest

Det er et konserveringsmiddel som ikke er bra. Jeg har brukt det jeg også, er ikke bekymret. De er forskånet fra mye siden jeg er veldig opptatt av miljøgifter generelt....

Fra Grønn hverdag

Fraråder bruk av legemiddel til spedbarn

Statens Legemiddelverk fraråder bruk av legemiddelet Minifom, som gis til spedbarn mot kolikkplager. Årsaken er at legemiddelet inneholder konserveringsmidlene propyl- og butylparaben, som har vist hormonforstyrrende effekter i dyreforsøk.

Statens Legemiddelverk har foretatt en grundig risikovurdering av sikkerheten ved bruk av parabener i legemidler til spedbarn, og vil inntil videre fraråde langvarig bruk av Minifom og andre legemidler som inneholder propyl- og butylparaben. Dette skjer etter at Grønn Hverdag bad Statens Legemiddelverk å vurdere om Minifom er trygt å gi til babyer.

- Dette er en seier for forbrukernes sikkerhet, sier Tone Granaas, leder i Grønn Hverdag. Hun viser til at butyl- og propylparaben ikke er tillatt i mat, og at ingen av stoffene per i dag er vurdert som helt trygge å bruke i kosmetikk.
    Sist endret av Tidl. bruker; 19-10-2007 kl 21:30

Juniormedlem
    Rykte

Medlem siden
    Nov 2011
    Meldinger
    1

Her er begrunnelsen på hvorfor forsiktig bruk av Dentinox er anbefalt: http://legemiddelverket.no/templates...____83173.aspx

Biteringer lagt i kjøleskap er anbefalt for å lindre noe..

og minifom er ikke trukket fra markedet, det er bare problemer med å få skaffet de, og de er derfor langtidsutsolgt. men minifom dråper er fortsatt å skaffe, men da bare anbefalt til de over 3 måneder. sukkervann kan være et godt alternativ til luftproblemer..

De har foressten fjernet det skadelige stoffet butylparaben i minifomen og a minifomen ikke er farlig mere

08 10

+ Svar på diskusjon
  • Del på Facebook
  • Sosiale Bokmerker

Sosiale Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan starte nye diskusjoner
    • Du kan svare på meldinger/diskusjoner
    • Du kan ikke laste opp vedlegg
    • Du kan ikke redigere meldingene dine