+ Svar på diskusjon
Viser resultater 1 til 9 av 9

Diskusjon: 4 ukers baby, ganske sår i rumpa..

4 ukers baby, ganske sår i rumpa..

Lurte på om noen har råd ang Krystall fiolett..når man smører den på rumpa, skal/kan man smøre stellekrem(sebamed, zink ol)
    over eller mister man effekten?? Noen som vet?
    Takker for svar

2.  

Sv: 4 ukers baby, ganske sår i rumpa..

Du bør ikke bruke krystallfiolett i åpne sår i alle fall, det kan nemlig være smertefullt. Og så bør du ha prøvd f eks sink alene eller inotyol først da krystallfiolett kun bør brukes dersom man mistenker bakterie- eller soppoppvekst (altså om de andre kremene ikke har effekt). Krystallfiolett bør heller ikke bruker mer enn 2-3 dager (smøres på 1-2 ganger daglig). Husk at det smitter farge så du bør ikke bruke de peneste klærne når du driver denne behandlingen. Du vet sikkert mye av dette allerede, men nevner det bare dersom du ikke visste det.

Da Tuppa var liten fikk hun noen heftige bleieutslett enkelte ganger som jeg ikke fikk bukt med ved bruk av vanlige kremer. Hun fikk store hudløse vabler som måtte pensles med krystallfiolett så jeg brukte det altså selv om det var "åpent" sår (men ikke så åpne at de var blødende - i så fall bør du ta kontakt med lege/helsesøster først). Med det sagt fant jeg en måte å forebygge det på etter hvert, og det var å alltid skylle over området med en klut dyppet i oljevann (vanlig babyolje) etter bruk av våtservietter (og selvsagt helst begrense bruken av våtservietter og gjerne bare bruke oljevann og kompresser). Deretter klappe huden lett, men helt tørr og blåse tørt etterpå. Så koste over med potetmel slik at all fuktigheten blir trukket ut. Pass på å fjerne alle potetmelrestene før du smører et tynt lagt med enten zink eller inotyol. Dersom babyen har lett for å bli sår bør du smøre et lite lag forebyggende når huden er helt og fin for å beskytte. Dette krever ofte mye mindre behandling enn å bote på skaden når den først har skjedd.

Og så til spørsmålet ditt: Ja, du bør smøre et tynt lag med zink over når krystallfioletten har tørket inn

God bedring til babyen!
    Endelig mamma etter mange år og forsøk ..Og så ble vi plutselig enda flere

Supermedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    LeaMarika sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    1,042

Prøvd en kombinasjon av zink og potetmel, eller bare potetmel? Det pleide gjøre susen da mi var så liten. Aldri brukt krystall fiolett, men inotyol hvis det har vært ille. De aller fleste gangene har potetmel rett og slett tryllet det bort her. Masse lykke til, ikke greit når de små barnerumpene er såre.
    Vår lille prinsesse kom juni 09
    ,og vi ble endelig en familie på 3

Lea fra sm

Supermedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    LeaMarika sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    1,042

Jeg pleier smøre zink på, så drysse over potetmel
    Vår lille prinsesse kom juni 09
    ,og vi ble endelig en familie på 3

Lea fra sm

VIP-Medlem
    Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Suzie Q sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    6,490

Ikke erfaring med krystallfiolett, men vi brukte alltid Inotyol på de verste såre stumpene, og har aldri opplevd at det ikke har tatt det (og poden var ofte svært sår). Bare pass på å ikke få det på klær, kluter etc. For det gir mørke flekker som ikke går av i vask Ellers brukte vi SebaMed babykrem på lite sår og Calendula (fra helsekost) på passe sår stump.
    Klem fra Suzie Q
    Frøken Snupp Sprettkanort født 2002
    Unge herr Super Sprettkanort født 2004
    MikroMini Sprettkanort termin 6.9.2012

Tusen takk for alle svar og råd prøvde klart med kremer først,men det hjalp ikke. Skal se nå om krystallfiolett tar knekken på den elendigheten..
    Brukte alltid Sebamed på store broren som er 3 nå og det har alltid hjulpet. Så barn og hud er vel forskjellige, man må bare prøve seg fram.

Ja, hvis det er blitt infisert av sopp eller bakterier vil jo ikke en vanlig barrierekrem ordne det så lurt å prøve med krystallfiolett.
    Endelig mamma etter mange år og forsøk ..Og så ble vi plutselig enda flere

Fikk anbefalt på apoteket av ei gammel farmasøyt at jeg burde fortsette å smøre med krystallfiolett 2-3 dager til, dvs det blir 5-6 dager tilsammen. Så lenge jeg så forbedringer og ihvertfall til blemmer fikk hud på seg. Så jeg prøver på det. Pluss at jeg smører zinkkrem i tillegg.

Måtte bare oppdatere statusen. Snuppa har blitt helt fin i rumpa etter ca 10 dager etter at jeg har startet med følgende: krystall fiolett, tørking med hårføneren, lufting, smøring med Inotyol. Forbedringer startet etter ca 2-3 dager. Inotyol er et funn! Brukte Krystall fiolett i ca 8-9 dager, så gikk over på Inotyol når blemmene fikk hud på seg.

+ Svar på diskusjon
  • Del på Facebook
  • Lignende diskusjoner

1. 4 ukers baby, ganske sår i rumpa..
      Av Valja i forum Helse og velvære
      Svar: 0
      Siste melding: 15-03-2012, 20:07
    2. tett nese hos 4 ukers baby.
      Av geysirland i forum Sykdom, plager og skader
      Svar: 2
      Siste melding: 24-09-2008, 12:26
    3. Baby med på mors 6-ukers-kontroll?
      Av LeneV i forum April
      Svar: 3
      Siste melding: 12-05-2008, 20:48
    4. Ta med baby på mors 6-ukers kontroll?
      Av Uregistrert i forum Vanskelige følelser og pinlige spørsmål
      Svar: 12
      Siste melding: 16-10-2007, 09:01
    5. 6 ukers kotroll stor baby
      Av Gina i forum Forebyggende helse
      Svar: 5
      Siste melding: 10-03-2002, 11:47

Sosiale Bokmerker

Sosiale Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan starte nye diskusjoner
    • Du kan svare på meldinger/diskusjoner