+ Svar på diskusjon
Viser resultater 1 til 8 av 8

Diskusjon: Steg for steg

  1. #1
    VIP-Medlem
    Rykte Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    lucifine sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2007
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    7,738

    Steg for steg

    Ja så da har jeg kommet tilbake til tanken om et brudd. Hadde håpet at nytt hus og ny begynnelse ville være tingen for forholdet men han har, om mulig, blitt enda mere giftig siden vi flyttet hit. Så jeg ser det er på tide å lage en exit-plan.

    Kan dere hjelpe meg lage en steg for steg plan over hva som MÅ gjøres, hva som BØR gjøres og i hvilken rekkefølge? Trenger all hjelpen jeg kan få dersom jeg skal få dette til
    Jeg hra nå lræt meg tuohc metdone og kan skriev 300 ord i mintutet.
    Snuppa Mars 2008 Spirrevippen September 2012

  2.  
  3. #2
    VIP-Medlem
    Rykte Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    lucifine sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2007
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    7,738

    Sv: Steg for steg

    Anybody?
    Jeg hra nå lræt meg tuohc metdone og kan skriev 300 ord i mintutet.
    Snuppa Mars 2008 Spirrevippen September 2012

  4. #3
    Veteranmedlem
    Rykte Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Catharina sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Bergens området
    Meldinger
    4,158
    Blogginnlegg
    2

    Sv: Steg for steg

    Det er den meklingsattesten du trenger fortest mulig.
    Uten den får du heller ikke overgangsstønad feks.

    Så mekling er det du må få ordnet time til.
    Storesøster født 2005
    Lillesøster født 2007

    Hjemmeside

  5. #4

    Sv: Steg for steg

    Det aller første du må gjøre er å bestille time til mekling, ja. Det er ofte ventetid, så det bør gjøres så fort som mulig. Vær klar over at både du og mannen/samboeren din får brev om meklingen, så det er en dårlig idé å bestille den før du informerer om bruddet

    Dere må bli enige om hvem som skal bli boende i huset (om noen av dere) og hvor barna skal bo, evt. om dere vil ha50/50, noe ungene deres etter anbefalinger er for små til. Hvis det er fare for "stygt brudd", må du trå varsomt.

    Vær klar over at den dagen dere har hver deres adresse, er det den som har samme adresse som ungene som juridisk sett har hovedomsorg og dermed også "de sterkeste kortene". Skal ungene flytte, sørg for at flyttemelding signeres av begge foreldre før den som skal flytte med dem endrer sin adresse.

    Dersom du skal ha hovedomsorg:
    når dere har vært på mekling får dere meklingsattest, den skrives ut der og da. Er dere gift, bør dere skrive ut separasjonssøknaden og ta den med dere dit, dere trenger vitner på signaturene deres og meklerne er offentlige tjenestemenn og kan signere, så slipper dere blande inn andre. Ta med deg meklingsattesten på NAV og få hjelp til å fylle ut det som skal fylles ut (om du f.eks. skal ha OS, stødnad til barnetilsyn osv), jeg anbefaler å få NAV til å fastsette bidrag, men det er jo helt frivillig. Er dere gift, må du levere separasjonsbevilning sammen med søknadene, er dere samboere holder det med meklingsattest (noe som er helt tullete!).

    Husk at bidrag normalt ikke kan fastsettes tilbake i tid, så lever det skjemaet med én gang dersom du skal det, ellers taper du bidrag. De andre søknadene haster ikke like mye, men greit å få det gjort så fort som mulig.

    Lykke til!

  6. #5
    VIP-Medlem
    Rykte Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    lucifine sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2007
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    7,738

    Sv: Steg for steg

    takk for gode råd!!!
    Jeg hra nå lræt meg tuohc metdone og kan skriev 300 ord i mintutet.
    Snuppa Mars 2008 Spirrevippen September 2012

  7. #6
    VIP-Medlem
    Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Kaaka sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Meldinger
    5,328

    Sv: Steg for steg

    Det viktigste er allerede sagt.

    Men en skal du få! Trist når det går denne veien.

    Sitat Opprinnelig postet av Bambi Vis post
    Signerer kaaka siden hun er så smart


    2005 2012 og 2013

  8. #7
    VIP-Medlem
    Rykte Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    lucifine sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2007
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    7,738

    Sv: Steg for steg

    For å si det sånn: det er ikke med lett hjerte, men det er lettere etter å ha innrømt det for meg selv at det må til. Nå må jeg legge en plan, finne ut når og hvordan planen skal iverksettes og bare ta det piano. Har ingen hastverk med å kaste han ut, men jeg skal kontakte de rette instansene og begynne å finne ut av hva jeg har krav på, hva jeg kan regne med å rutte med videre og finne ut hvordan den nye hverdagen blir.

    Jeg har lovet meg selv at jeg skal gjøre alt jeg kan for å fikse problemene våre og at jeg ikke skal avslutte forholdet før alt er utprøvd. Jeg vil kunne se mine barn i øynene og si at jeg (vi) gjorde alt vi kan. Jeg venter på svar om plass et sted vi kan få en annen form for familieterapi og dersom vi kommer inn så blir jeg med og gir det en sjanse. Dessverre tror jeg nok at det er over mellom oss. Føler ikke respekt eller kjærlighet for han lengre. Jeg føler vi alle fortjener noe annet for ingen av oss er lykkelig sammen. Nå har det gått nesten to år siden vi var separert sist og lite (positivt) har endret seg siden dengang. Ser virkelig ikke føre meg at noe kommer til å bli annerledes i fremtiden heller, noen må bare være ærlig og si at nok er nok.
    Jeg hra nå lræt meg tuohc metdone og kan skriev 300 ord i mintutet.
    Snuppa Mars 2008 Spirrevippen September 2012

  9. #8
    Veteranmedlem
    Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Bimbeline sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Sted
    Den blaude kyststribe
    Meldinger
    3,740

    Sv: Steg for steg

    Ønsker deg masse lykke til med beslutningen og fremtiden.

    Husk at stønader via nav gjelder fra måneden etter at du søkte, og at det for enkelte stønader kan være forholdsvis lang behandlingstid.

    Selv om dere har privat avtale om bidrag, kan det likevel søkes om innkreving via Nav, og det anbefaler jeg.
    Stolt ikkesånybaktmamma til frk. Fryd f. 04

 
+ Svar på diskusjon
  • Del på Facebook
  • Lignende diskusjoner

    1. Hit eit steg og dit eit steg...
      Av Pippilotta i forum Barnesanger
      Svar: 1
      Siste melding: 16-03-2007, 10:09
    2. steg for nerdy steg...
      Av glovarm i forum 2006 og eldre barn
      Svar: 7
      Siste melding: 29-12-2006, 14:39
    3. Et steg videre
      Av Marit K i forum 2006 og eldre barn
      Svar: 15
      Siste melding: 20-12-2006, 11:28
    4. Steg for steg forklaring på flash (hjemmeside)
      Av Sostenutia i forum Forumhjelp og datahjelp
      Svar: 0
      Siste melding: 16-07-2006, 21:35
    5. 12 steg!!
      Av LilleWombat i forum September
      Svar: 8
      Siste melding: 27-07-2005, 10:46

    Sosiale Bokmerker

    Sosiale Bokmerker

    Regler for innlegg

    • Du kan starte nye diskusjoner
    • Du kan svare på meldinger/diskusjoner
    • Du kan ikke laste opp vedlegg
    • Du kan ikke redigere meldingene dine