+ Svar på diskusjon
Viser resultater 1 til 7 av 7

Diskusjon: Aleneforsørger, men på aap

  1. #1
    Juniormedlem
    Rykte

    Medlem siden
    Sep 2012
    Meldinger
    3

    Aleneforsørger, men på aap

    Hei.

    Jeg har fått avslag på både barnetilsynsstønad og aleneforsørger stønad etter som jeg er på aap (skal over på uføre nå)
    Er dette riktig? Noen som har vært ute for det samme, eller det mottsatte?

    Skjønner virkelig ikke at vi/jeg som pga dårlig helse ikke kan jobbe skal straffes med å ikke få aleneforsørgerstønad når man blir alene.................

  2.  
  3. #2
    Supermedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    mymlen sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Sted
    Moelv
    Meldinger
    1,311

    Sv: Aleneforsørger, men på aap

    Har du fått noen grunn? Hvis du er i tiltak har du rett på stønad til barnetilsyn gjennom AAP, men det pleier å lønne seg å få som aleneforsørger, siden det vedtaket går for ett og ett år, og ikke bare følger tiltak.
    Du må vel være i behov for barnetilsyn for å få dekket det, og hvis i er på vei mot uføre så er du kanskje ikke i tiltak? Ring saksbehandleren din og spør, du. (tlf 55 55 33 33)
    Sitat Opprinnelig postet av Pipling
    Mymlen har som vanlig helt rett!!
    Mymlen
    Snusmumrikken født mai 1990, Sniff født november 2004 og LilleMy født 3. februar 2008

    Husk i disse trange tider, bruk på papiret på begge sider.
    Tenk også på din venn, og heng papiret opp igjen

  4. #3
    Supermedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Ariana sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    1,145

    Sv: Aleneforsørger, men på aap

    Barnetilsyn går vel på hvor mye du faktisk tjener og ikke om man går på aap. Husk at feks OS og dobbel barnetrygd også blir lagt til i en årslønn. Det er mulig du tjener for mye til å få dekket barnehage. Hvis ikke bør du klage. Jeg fikk verken OS eller barnetilsyn når jeg var alene pga for høy årslønn. Og hvor mye du har barnet teller også.
    2004 2007 april 2013

  5. #4
    Juniormedlem
    Rykte

    Medlem siden
    Sep 2012
    Meldinger
    3

    Sv: Aleneforsørger, men på aap

    Jeg har vært i arb.trening, men det ble avsluttet fordi helsa ikke lot det gjøres. Mitt tiltak fra nav sin side er nå å ikke jobbe. Kan evt forstå barnetilsyn, men forstår ikke hvorfor jeg ikke skal kunne få aleneforsørger tilskudd. Jeg har barna 80%. Eneste grunn de sa når jeg ringte inn var at jeg måtte være i jobb el stå tilmeldt nav som arbeidssøker...og vi på aap står faktisk som arbeidsledige og må sende meldekort hver 14. dag hvor vi krysser av at vi ønsker å fortsatt stå som arbeidssøker (forstå det den som kan)

  6. #5

    Sv: Aleneforsørger, men på aap

    At du ikke skal ha stødnad til barnetilsyn stemmer, slik du beskriver situasjonen din, dessverre.

    Men du skal ha overgangsstøand så lenge barnet ditt er under 8 år og du ikke allerede har brukt opp dine tre år. Du skal få unntak fra aktivitetskravet så lenge du mottar AAP. Du må sende en klage.

    Fra nav.no:
    Aktivitetskravet kan falle bort midlertidig hvis du eller barnet er sykt, eller hvis du ikke har noen som kan passe barnet (barnehageplass, SFO-plass eller lignende).
    http://www.nav.no/Familie/Enslig+mor...ngsst%C3%B8nad

  7. #6
    Juniormedlem
    Rykte

    Medlem siden
    Sep 2012
    Meldinger
    3

    Sv: Aleneforsørger, men på aap

    Sitat Opprinnelig postet av iMum Vis post
    At du ikke skal ha stødnad til barnetilsyn stemmer, slik du beskriver situasjonen din, dessverre.

    Men du skal ha overgangsstøand så lenge barnet ditt er under 8 år og du ikke allerede har brukt opp dine tre år. Du skal få unntak fra aktivitetskravet så lenge du mottar AAP. Du må sende en klage.

    Fra nav.no:


    http://www.nav.no/Familie/Enslig+mor...ngsst%C3%B8nad

    Takk for linken Barna er snart 6 og 8 år, og han eldste har hjelpe stønad sats 2 pga at han er ekstra tilsynskrevende ettersom han har diagnosen opposisjonell atferdsforstyrrelse og han utrdes for adhd. Jeg har ikke mottatt OS tidligere, så da er det bare å skrive en klage og vise til linken
    Sist endret av Idefix; 15-09-2012 kl 20:07 Begrunnelse: hadde mer å si ;-) he he

  8. #7
    Veteranmedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Ariadne sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Fredrikstad
    Meldinger
    4,582

    Sv: Aleneforsørger, men på aap

    Men når du kommer over på uføre har du ikke rett på overgangstønad i det hele tatt. Står i regelverket at en ikke får overgangstønad sammen med uføre da en allerede er forsørget av staten
    Den heldige mammaen til lille store M f. sept. 06, lille O f. juli 11, og bittelille E f/d 25/03-10 i uke 19.

 
+ Svar på diskusjon
  • Del på Facebook
  • Lignende diskusjoner

    1. Hva får man som aleneforsørger?
      Av Zonja i forum Aleneforeldre
      Svar: 14
      Siste melding: 03-05-2011, 10:02
    2. Ny som aleneforsørger
      Av brumma i forum Aleneforeldre
      Svar: 3
      Siste melding: 18-04-2010, 11:22
    3. Aleneforsørger
      Av Lilith88 i forum Lover, regler og rettigheter
      Svar: 2
      Siste melding: 22-11-2009, 13:23
    4. Aleneforsørger
      Av En som lurer i forum Vanskelige følelser og pinlige spørsmål
      Svar: 6
      Siste melding: 10-11-2006, 00:48
    5. aleneforsørger?
      Av Uregistrert i forum Vanskelige følelser og pinlige spørsmål
      Svar: 12
      Siste melding: 25-01-2006, 00:44

    Sosiale Bokmerker

    Sosiale Bokmerker

    Regler for innlegg

    • Du kan starte nye diskusjoner
    • Du kan svare på meldinger/diskusjoner
    • Du kan ikke laste opp vedlegg
    • Du kan ikke redigere meldingene dine