+ Svar på diskusjon
Viser resultater 1 til 7 av 7

Diskusjon: mine barn-dine barn-våre barn- konfirmasjon

mine barn-dine barn-våre barn- konfirmasjon

Min manns barn fra et tidligere forhold skal konfirmeres. Mor til barnet har funnet ut at konfirmanten skal ha bunad, som må bestilles via bunadsbutikk da ingen i familien har sy/brodere-bunad-evner... Pris: 35 000.
    Dette mener mor at far til konfirmanten skal betale halvparten av.
    Dessuten krever hun at han skal betale halvparten av utgifter til konfirmasjonsselskapet. Her skal det nevnes at det i utgangspunktet er en vanlig-størrelse familie fra både mors og farssiden til konfirmanten. Itillegg har konfirmantens stefar har en stor søskenflokk som igjen har enda flere barn.

Fra mors side:7 stk
    Fra Fars side: 8stk
    Fra Stefars side: 19stk.
    Fra Stemors side: meg og mitt barn

Syns dere jeg er urimelig som syns det ikke er riktig at far skal betale halvparten av selskapet når ca 60% av de som kommer i besøket ikke er i "familie" med konfirmanten? skal min mann(les: VI) måtte betale flere tusen kr imat til noen som vi overhodet ikke kjenner, fordi det er familien til hennes nye samboer? Mor til konfirmanten mener selvsagt dette er simpelt gjort av far hvis han ikke vil betale for det som selskapet koster.. Her ventes det å bestille koldtbord til kr 320 kr pr couvert itillegg til kaker av div.slag.. totalt er besøket forventet å koste ca kr. 13-15000..

Så totalt vil denne konfirmasjon kommer på minimum 50 000 hvis ALLE skal komme....

Personlig mener jeg det holder at stefar og evt hans foreldre kommer i besøket, ikke hele søskenflokken og deres folkerike familier..

Det bør vel gjerne nevnes at mor mottar kr 4000 i bidrag til konfirmanten hver mnd, itillegg til at far sponser med både kino, lommepenger, lommepenger til ferier konfirmanten drar med sin mor, idrettsutflukter, utstyr til div. osv.

hva syns dere om konfirmasjons-utgifter-fordelingen? er det riktig at vi må gå i banken for å låne titusener av kroner for å tilfredsstille mors forventninger til konfirmasjonen...? Er det meg som er gjerrigknark og sær?
    Sist endret av MorHubro; 26-09-2012 kl 11:35 Begrunnelse: skrivefeil

2.  
    Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Banan sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Meldinger
    2,526

Sv: mine barn-dine barn-våre barn- konfirmasjon

Jeg synes at konfirmasjon bør deles på, det hadde jeg også krevd. Det har vel heller ikke noe med bidraget å gjøre.
    Men at det kommer så mange fra stefars familie hadde jeg ikke betalt for om jeg var han. Da hadde jeg heller sagt at "jeg betaler for mine og du for dine". Det var da et ganske stort antall.
    Split -07

Det kommer litt anpå hvor lenge stefar har vært stefar og hvilken relasjon barnet har til stefars familie, tenker jeg. Det finnes barn som har veldig tett forhold til steforeldres familie, og da er det veldig trist om de ikke skal få invitere dem i konfirmasjonen. Så jeg synes kanskje du er litt smålig, ja.

Konfirmasjon skal deles på, og dersom bidragsyter setter seg på bakbeina kan bidragsmottaker kreve særtilskudd via NAV, men da skal man også velge en rimelig og nøktern løsning. Bunad kan ikke kreves via særtilskudd

VIP-Medlem
    Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    guttem@mm@ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Helt øst i Norge
    Meldinger
    5,750

Jeg synes det er vanskelig å si at noen er smålige når det dreier seg om så store beløp som opp mot 50000 kroner. Det kommer jo helt av på situasjonen, om dette er penger man har og hvordan familielivet ellers organiseres. Jeg synes selvsagt man skal dele utgifter til konfirmasjon men da synes jeg også man skal felles planlegge det med tanke på gjester, økonomi og hvem som skal inviteres. Jeg synes også man kan si det slik at far dekker "sine" gjester og mor dekker "sine" gjester dersom det er slik at det blir stort avvik.

Det viktigste er at man kan diskutere disse tingene og at man kan ha en åpen dialog når det kommer til det økonomiske aspektet og at man drar i samme retning så dagen blir en flott dag for konfirmanten uten at han eller hun føler på at det er konflikter på forhånd.

Lykke til!
    Lykkelige Guttem@mm@ med
    02 04 07 11

VIP-Medlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Carrera sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2002
    Sted
    Trånnheim
    Meldinger
    9,666

Jeg synes det skal deles, og jeg synes stefars familie skal være like velkomne som alle andre, om relasjonene er godt etablerte.
    Abritta has left the building...

Veteranmedlem
    Ariadne sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Fredrikstad
    Meldinger
    4,582

Kan dere ikke betale for deres familie og mor for sin og så dele på lokale og sånt?
    Den heldige mammaen til lille store M f. sept. 06, lille O f. juli 11, og bittelille E f/d 25/03-10 i uke 19.

Medlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte

Medlem siden
    Dec 2011
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    69

Jeg synes slett ikke at du er hverken gjerrig eller sær når det gjelder spørsmålet om deling av utgifter i forbindelse med din stedatters konfirmasjon.
    Og jeg synes mor er ganske frimodig når hun bare krever at far skal betale halvparten av bunaden når det er mor som har bestemt at konfirmanten skal ha det.
    Hadde konfirmanten ytret et ønske om bunad til sin far hadde nok far strukket seg lengre enn langt for å innfri det ønske om det hadde vært mulighet, det er jeg sikker på.
    Når det gjelder utgifter til selve konfirmasjonsselskapet så synes jeg at mor kan betale for sine gjester og far sine.
    Det er en helt vanlig løsning nå til dags.

+ Svar på diskusjon
  • Del på Facebook
  • Lignende diskusjoner

1. Mine...dine...og VÅRE barn
      Av Uregistrert i forum Vanskelige følelser og pinlige spørsmål
      Svar: 2
      Siste melding: 28-06-2012, 21:53
    2. Mine, dine og våre barn?
      Av Selini i forum Generelt om det å ha barn
      Svar: 13
      Siste melding: 01-09-2008, 20:21
    3. Når det er mine,dine og våre barn...
      Av Tidl. bruker i forum Familieliv
      Svar: 7
      Siste melding: 19-12-2007, 09:26
    4. Mine og dine og våre barn..
      Av jeanett i forum Generelt om det å ha barn
      Svar: 20
      Siste melding: 07-01-2007, 09:20
    5. Noen med mine barn, dine barn og våre barn?
      Av Princess i forum Generelt om det å ha barn
      Svar: 9
      Siste melding: 12-06-2003, 16:35

Stikkord for denne diskusjonen

Sosiale Bokmerker

Sosiale Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan starte nye diskusjoner
    • Du kan svare på meldinger/diskusjoner
    • Du kan ikke laste opp vedlegg
    • Du kan ikke redigere meldingene dine