Jeg hadde akkurat samme holdning, at jeg aldri skulle gifte meg. Mye av årsaken var nok at jeg var gjennom to skilsmisser som barn, og ikke ville at mine egne barn skulle oppleve det samme.
Min samboer var klar over dette fra første stund, og hun infant seg med det, iallefall tilsynelatende.
Men hun var også klar på at det å stå hvit brud alltid hadde vært en av hennes store drømmer, helt siden hun var en liten pike.
Likevel, etter mer enn 10 års samboerskap og to barn, kom jeg gradvis til den erkjennelse at et ekteskap ikke ville utgjøre den store praktiske forskjellen, og det ble vanskeligere og vanskeligere å rettferdiggjøre overfor meg selv at jeg nektet min kjære å få oppfylt en av sine store drømmer i livet.
Så det ble etterhvert til at jeg fridde for hennes skyld. Jeg gikk til bryllupet helt uten nerver, og anså det vel nærmest som en ren formalitet, en slags vennlig gest for å vise min kjære at jeg var villig til å kaste mine tidligere prinsipper på båten for å være grei mot henne.
Da vi omsider sto foran presten, viste det seg at det var meg som var mest rørt.
Det var umulig for meg å holde igjen tårene, jeg gråt av lykke, og tårene rant uavbrutt mens presten messet i vei...
Det var en merkelig opplevelse for en mann som ikke hadde felt en tåre på over 20 år.
I ettertid angrer jeg ikke. Kanskje har det til og med blitt enklere å håndtere kriser i forholdet, nå som vi har gitt hverandre et høytidelig løfte om å holde sammen i gode og onde dager.
Ville bare skrive dette for å vise deg at det er mulig for en mann å skifte mening.
Ikke gi opp drømmen din enda, dersom du ellers mener at han er mannen i ditt liv.
Lykke til!
Sosiale Bokmerker