+ Svar på diskusjon
Viser resultater 1 til 18 av 18

Diskusjon: Trenger tips til sunt snop

Veteranmedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Raven sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2001
    Sted
    Bergen
    Meldinger
    4,375

Trenger tips til sunt snop

Jeg trenger sunt snop. Jeg prøver å holde meg unna godteri, chips og sånt, men jeg holder på å gå dørken av godtesug.
    Jeg vet at man kan lage grønnsaker og dyppe dem i dip, men det er ikke helt hva jeg liker.

Popcorn, er det noe man kan spise når man slanker seg? Så har man jo riskaker, men de er så tørre og smakløse at de blir disket med en gang.
    Synd de tok vekk Rispinos fra markedet for de var veldig gode. De som er kommet istedenfor er jo helt forferdelige.
    Jeg har hørt om mørk sjokolade, men den type sjokolade synes jeg smaker pyton

Drikke da? Har jo lightbrus, så jeg drikker en liten flaske med lightbrus på lørdagen, men er det virkelig så mye bedre enn vanlig brus?
    Hvis ikke så kan jeg like godt bare drikke vanlig brus.
    Iste, er det mye søtt i det?
    Jeg ikke så begeistret for vann, så jeg drikker saft, melk, tropisk nektar.....

Hva gjør jeg når søtsuget blir for stort? Det nytter ikke for meg å ta en banan eller et eple. For fristelsen tar til slutt over uansett og så er den kampen tapt.......

Raven og de 3 små: Nov 99, Des 01, Feb 04

2.  
    Seniormedlem
    Arwen* sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Sted
    Vestfold
    Meldinger
    2,335

Sv: Trenger tips til sunt snop

Nei gulerøtter med dipp hjelper ikke på et søtsug!!

Her har honning vært redningen i flere år. Honning i te, honning på brødskiva, honning i grøt, honning i boller eller ta en teskje honning rett i munn!
    Et annet sunnt alternativ er dadler. De er skikkelig søte og erstatter godteri bra hos meg. Ellers rosiner, fikner, aprikoser, tørka bananer eller nøtter. -Mye godt å velge i!!

Jeg ville mye heller valgt en halv liter cola-light enn vanlig cola. Den vanlige inneholder utrolige mengder sukker, og så lenge du holder deg til en halv i uka, gjør ikke den cola-lighten noen noe vondt. Du kan drikke naturlige juicer fra meieriene, men pass på mengden pga. syreinnholdet som kan gi dårlige tenner. Vann er jo det sunneste...og du kan gi vannet en liten variasjon ved å tilsette noen skiver agurk, sitron eller appelsin. -Blir litt friskere!

Du kan spise litt popkorn. Det er mye mindre fett i det enn vanlig potetgull. Så lenge du ikke popper det i masse smør, da...Har du prøvd riskaker med ost? De er gode og smaker omtrent som ostepop!

Iste er det forresten masse sukker i...

Et tips til søt drikke...Ta en banan og mos i stavmikseren, og miks sammen med lettmelk. Og vips: søt og god milkshake

Lykke til!!
    Storesøster passer på lilleprins født 7.11-03

født 15. august-07

Topsy
    Gjest

For tiden har jeg dilla på tørket frukt. I en innvandrersjappe i nærheten har de poser med tørket ananas og papaya, og jeg KLARER ikke å gå forbi. Det er vel sunnere enn sjokolade, men ikke noe man kan trykke i seg ubegrenset av da. Det er jo naturlig sukker i frukt, og i tillegg er denne blandingen sukret litt. Men den stiller min godtesjuke.

Det er vel noe mindre kalorier i popcorn enn i chips etc kanskje? Det står vel på innholdsdeklarasjonen.

Du sparer jo sukker og kalorier på å drikke lettbrus istedet for vanlig da. Men jeg drikker ikke brus selv, så jeg vet ikke helt om det er bedre sånn ellers... Lipton (tror jeg) har en light-iste, den er helt ok.

Ellers har jeg hørt om mange som har god nytte av krom for å stille søthungeren, men jeg har ikke prøvd det selv. Det får du på helsekost, og kanskje apotek også.

Lykke til med slanke-prosjektet!

Freia Mørk 70- 86% er jo en slager... Neste ikke sukker!

Eller er jo nøtter sunnt også. Maccedamianøtter er jo bare heeelt herlig!
    Storebror des. 01, og Lillebror jan.07.

Tidl. bruker
    Gjest

Jeg har faktisk klart å slutte med brus. Det jeg gjør i stedet når jeg er tørst på noe søtt er å blande farris og sukkerfri saft (type fun light).
    Tørket frukt er jeg enig i at er kjempegodt! Ellers er det jammen meg ikke lett å erstatte godteri...

Veteranmedlem
    Raven sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2001
    Sted
    Bergen
    Meldinger
    4,375

Sitat Opprinnelig postet av Rutt
    Et tips til søt drikke...Ta en banan og mos i stavmikseren, og miks sammen med lettmelk. Og vips: søt og god milkshake

Lykke til!!
    Det var bra du sa det. Jeg har en mikser som jeg kjøpte for et par år siden fordi jeg ble så hypp på å lage smoothies.
    Ah! Da har jeg noe å drikke på i sommer. Kan lage masse fruktdrinker jeg

Dragen
    Gjest

Knekkebrød med lett jrdbæsyltetøy. Demper søtsuget litt. Moden banan er også søtt og godt.

Og, hvis du drikker kaffe: En stor kaffe latte med to suketter!

Det kan også hjelpe å pusse tennene.

Veteranmedlem
    puu sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2002
    Meldinger
    3,863

Tørka frukt er sunnere enn vanlig godis i hvertfall, men det er jo fremdeles søtt og fullt av kalorier da...

Topsy
    Gjest

Nå har jeg regnet ut at en pose med sånn tørket ananas jeg sluker inneholder ca. 140 kalorier, og det synes jeg ikke er så ille. Men hvis vi skal bruke Grete Roede-terminologi er frukt bare "litt-mat". Dvs. at det skal spises med måte.

Veteranmedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Iset sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Sted
    Sandnes
    Meldinger
    4,692

Slenger meg på Desembermammas forslag om MACADAMIANØTTER. De er helt vanvittig gode, spesielt de saltede i små blå bokser. (Står der med de andre nøttene, fra nøttefabrikken, de i løs vekt).
    Storesøster, 12. oktober 2003 & Lillebror, 27. mars 2008

jcr
    Gjest

Beklager å måtte si det, men jeg forstår ikke helt hva som er problemet. Forstår jo at man får et godtesug, det er ikke det, men det hele er jo bare snakk om disiplin.

Tenk også på hvilke situasjoner du er når du har lyst på godteri. Det er gjerne i sammenhenger med at man f.eks ser på tv, kjeder seg eller ikke gjør noe spesielt. Mitt beste tips i sånne tilfeller som dette er å faktisk bare gjøre noe annet!

En annen veldig grei ting ( tro meg, det er like mye godterisug her i huset ), er å heller bare prøve å begrense godteri til helgene. Det må vi uansett gjøre når barna blir så store at de forstår hva godter i er for noe. Da kan man godt skeie litt ut, og alle kan f.eks velge ut 2 ting hver.

Når det kommer til hva som er sunt og ikke sunt i sammenheng med snop, så er en gylden regel det at ingenting er sunt i store mengder. Tyggis f.eks er noe som kan være ganske ålreit å ha, da har man noe å tygge på uten at man får i seg altfor mye fett og karbohydrater.

Jeg er en stor fan av Gulrøtter, stangselleri og slikt med hjemmelaget dip. Å kjøpe de ferdigpakkene fra Maarud er et dårlig alternativ. Men å lage en dip selv med de rette ingrediensene er en klar vinner.

Det finnes mange måter å lage godteri på, men nesten alle hjemmelagde typer innebærer mye sukker og andre kunstige søtstoffer.

For å oppsummere:
    Prøv å unngå situasjoner hvor du har lyst på godter, prøv heller å gjøre noe annet. Når helgen kommer så kan du heller belønne deg selv for at du har vært flink å gjøre andre ting på hverdagen.

Veteranmedlem
    Raven sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2001
    Sted
    Bergen
    Meldinger
    4,375

Det er kanskje ikke et problem for deg, men for meg er det et stort problem.
    Kroppen min er vant til å ha høyt blodsukker hele tiden.
    Jeg klarer ikke å holde disiplinen når det gjelder godtesuget. Uansett hvor tåpelig det høres ut som, så er det nå sånn det er med meg.
    Nøtter er jeg ikke en så stor fan av, for de smaker ikke noe særlig godt.
    Er ikke lett å holde seg unna godteri når det er bursdag i vår familie veldig ofte.

doxa
    Gjest

Sitat Opprinnelig postet av Raven
    Det er kanskje ikke et problem for deg, men for meg er det et stort problem.
    Kroppen min er vant til å ha høyt blodsukker hele tiden.
    Jeg klarer ikke å holde disiplinen når det gjelder godtesuget. Uansett hvor tåpelig det høres ut som, så er det nå sånn det er med meg.
    Nøtter er jeg ikke en så stor fan av, for de smaker ikke noe særlig godt.
    Er ikke lett å holde seg unna godteri når det er bursdag i vår familie veldig ofte.
    Du har min fulle sympati! Jeg har det sånn selv, og jeg eier ikke "disiplin" når det gjelder snop. Spiser snop over en "lav sko" og trives med det - har egentlig "gitt opp" å droppe snopet - spiser egentlig mindre av det...
    Har ingen råd til deg, men jeg glad det nærmer seg sommer siden jeg da spiser mer "naturlig" snop som f.eks jorbær m/litt sukker + fløte, bringebær m/litt melis + melk og så er jeg veldig glad i oliven (må være store sorte m/sten eller store grønne m/hvitløk...mmmm deilig som snacks).

Smaaen
    Gjest

Det kommer vel egentlig helt ann på hvor mye og hvilken diett du følger.Jeg spiser lav GI mat (mat som forbrennes fort) og har lov til å spise følgende snop: Usaltete nøtter,mørk sjokolade 70% -85% er helt lovelig , M &M's (sikker M også) , popcorn poppet i olivenolje er ikke så sunt som man skulle tro så ville ikke spist for mye av det....Light is er også lov i følge mitt koslthold.Fruktfat hjelper. Kutt masse gode meloner (men ikke vannmelon),eppler og apelsin opp i en stor bolle og ha litt mørk sjokolade attåt JAMMY

Tidligere bruker
    Gjest

Dere snakker om nøtter her, hva med pistasjnøtter osv. Hva er bra og hva er ikke bra for den berømte bilringen da?

Smaaen
    Gjest

Sitat Opprinnelig postet av mandel
    Dere snakker om nøtter her, hva med pistasjnøtter osv. Hva er bra og hva er ikke bra for den berømte bilringen da?
    Pistasjnøtter er lov men ikke saltede.Salt er ikke bra. Ikke mye i hvertfall. For bilringen er vel en løpetur paa noen minutter det beste

Tidligere bruker
    Gjest

Sitat Opprinnelig postet av Smaaen og Alexander
    Pistasjnøtter er lov men ikke saltede.Salt er ikke bra. Ikke mye i hvertfall. For bilringen er vel en løpetur paa noen minutter det beste
    ....

Uregistrert
    Gjest

En ting som hjelper på søtsug er elstra tilsludd av proteiner.
    Jeg opplever stort søtsug etter trening, men etter at jeg gikk over til å drikke proteinshake så dempet dette suget seg betraktelig. Proteinshake, cottage cheese med honning eller syltetøy hjelper også mye. Hvis du fortsatt sliter forsøk å spis mellommåltider og spis ca hver tredje time. Det demper suget...

+ Svar på diskusjon
  • Del på Facebook
  • Sosiale Bokmerker

Sosiale Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan starte nye diskusjoner
    • Du kan svare på meldinger/diskusjoner
    • Du kan ikke laste opp vedlegg
    • Du kan ikke redigere meldingene dine