+ Svar på diskusjon
Viser resultater 1 til 8 av 8

Diskusjon: Noen spørsmål rundt bytte av navn.

Veteranmedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Humlesnurr sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Meldinger
    4,770

Question Noen spørsmål rundt bytte av navn.

Vi skal gifte oss i sommer, og jeg skal da skifte etternavn.

Hvor må jeg si fra om navnebyttet? (altså, jeg vet jo at jeg må sende inn søknaden til folkeregisteret, jeg tenker mer som på sånne plasser som banken, posten, telefonselskapet osv).

Må jeg bestille nytt bankkort selv, eller får jeg det automatisk når jeg gir beskjed til banken ang navnebytte?

Må jeg bestille nytt førerkort?

Vi skal ut og reise et par-tre uker etter bryllupet, hvordan gjør jeg det da med bestillingen? For når jeg bestiller har jeg fortsatt mitt gamle etternavn, men når vi reiser har jeg nytt I tillegg må jeg ha pass med det nye navnet, og det må vel ordnes en god stund før vi skal ut og reise?
    April-04 August-07 : 03.06.10

2.  
    Supermedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Dings sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2001
    Sted
    Rogaland
    Meldinger
    1,185

Sv: Noen spørsmål rundt bytte av navn.

Sitat Opprinnelig postet av Humlesnurr Vis post
    Vi skal gifte oss i sommer, og jeg skal da skifte etternavn.

Hvor må jeg si fra om navnebyttet? (altså, jeg vet jo at jeg må sende inn søknaden til folkeregisteret, jeg tenker mer som på sånne plasser som banken, posten, telefonselskapet osv).

Må jeg bestille nytt bankkort selv, eller får jeg det automatisk når jeg gir beskjed til banken ang navnebytte?

Må jeg bestille nytt førerkort?

Vi skal ut og reise et par-tre uker etter bryllupet, hvordan gjør jeg det da med bestillingen? For når jeg bestiller har jeg fortsatt mitt gamle etternavn, men når vi reiser har jeg nytt I tillegg må jeg ha pass med det nye navnet, og det må vel ordnes en god stund før vi skal ut og reise?
    Du må hvertfall passe på at biletter og pass har samme navn. Du trenger ikke nytt pass, men du kan foreta en navne-endring i passet. Tror det er gjort mens du venter. Da setter de inn en ny side i passet der det står at du har byttet navn. Så om du gjør dette før du reiser, må du også bestille biletter i det nye navnet.

Førerkort og bank-kort husker jeg ikke... Tror ikke du MÅ få nytt, men det er lurt.
    Dings
    Kine (28/3/00) Kjører fremover i Recaro Monza
    Stian (22/11/01) Kjører fremover i Recaro Monza
    Morten ( 10/09/07) Kjører bakovervendt i TWE.
    Galleri

Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Gerbera sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    2,005

Billettene må bestilles med ditt nye navn, hvis du endrer navnet i passet ditt før du reiser, de to tingene må nemlig stemme overens. Å endre navnet i passet KAN være gratis, det kommer litt an på hvilket pass du har, om de kan sette inn navnendring, eller om du må ha nytt pass.
    Et alternativ er jo å evt. endre navn nå, eller vente til dere har vært ute og reist.

Du må i banken og bestille nytt bankkort, det må jo signeres med ditt nye navn. Du må også bestille nytt førerkort. Og si i fra til alle dine forbindelser om ditt nye navn. Hos noen holder det å ringe å si i fra, hos andre krever de skriftlig melding om navnendring.

Lykke til!
    Prinsessene 05 ~ 07

Veteranmedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Humlesnurr sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Meldinger
    4,770

Tusen takk for svar begge to!

Et lite spørsmål til... Når jeg sender inn søknaden, vil navnet da endres med en gang den blir godkjent, eller kan jeg sette på at jeg ønsker fra en viss dato? (feks bryllupet vårt)?

Om jeg må ha nytt pass/bytte navn i passet, kan jeg gjøre det før navneendringen er trådt i kraft, eller må jeg vente til etter?

Seniormedlem
    Gerbera sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    2,005

Sitat Opprinnelig postet av Humlesnurr Vis post
    Tusen takk for svar begge to!

Et lite spørsmål til... Når jeg sender inn søknaden, vil navnet da endres med en gang den blir godkjent, eller kan jeg sette på at jeg ønsker fra en viss dato? (feks bryllupet vårt)?

Om jeg må ha nytt pass/bytte navn i passet, kan jeg gjøre det før navneendringen er trådt i kraft, eller må jeg vente til etter?
    For å endre navnet i passet, må du ha med navnendringsbeviset, så det må du vente med. Men hvis dere har vært samboere en viss tid, kan du jo uten problemer ta navnet allerede nå, og starte prosessen med å endre navnet hos alle du skal endre hos. Det tar litt tid, og ingen trenger jo å få vite at du allerede har endret navnet, om det betyr mye for deg.
    Prinsessene 05 ~ 07

Veteranmedlem
    Humlesnurr sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Meldinger
    4,770
    takk igjen!

jeg har enda et spørsmål jeg På selve skjemaet, der står det at "Ektefellar som skal velje nanm etter namnelova §4 første leddet nr 4, må leggje ved vigselsattest". Vil det da si at vi må gifte oss FØR jeg kan søke om navneendring? (jeg vet jo at jeg har rett til å ta navnet på grunnlag av samboerskap/felles barn også, jeg bare lurer)

Seniormedlem
    Gerbera sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    2,005

Dette gjelder vel kun om det er sjeldne navn, som ikke hvem som helst kan ta, dvs. at du kun kan tilegne deg navnet ved giftermål, eller ved å bli født til det.
    Prinsessene 05 ~ 07

Uregistrert
    Gjest

Eg er ei jenta / ung kvinne på 24 år, som lenge har ynskjer å bytta namn (av private årsaker).
    Eg vurder Luna Mathea, Leah Hermine, Emma Linnea eller Amalie Luna..Kva synest de?

Og kva må eg eventuelt bytte (visa, førerkort osv)?

+ Svar på diskusjon
  • Del på Facebook
  • Sosiale Bokmerker

Sosiale Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan starte nye diskusjoner
    • Du kan svare på meldinger/diskusjoner
    • Du kan ikke laste opp vedlegg
    • Du kan ikke redigere meldingene dine