har ikke solgt dette produktet, men har vært home party konsulent.
det vanlige er at du er selvstendig næringsdrivende som forhandler. derfor får du heller ikke "lønn" i vanlig forstand, og de trekker ikke skatt for deg. du skal selvfølgelig betale skatt av det du tjener. da trekker du først fra de utgiftene du har hatt. husk å få kvitteringer på kontormateriell, og husk å føre kjørebok!!! å trekke fra km-godtgjørelse og evt bomavgifter er veldig viktig.
det er bare netto du skal betale skatt av, utgiftene du har på det skal trekkes først. det er derfor viktig at du er nøye med å føre regnskaper. vi fikk hjelp i "mitt" firma, med en skriftlig veiledning hvordan vi gjorde det. når året er omme skal du levere et eget skjema for nærings-biten til skatteetaten. ved en-eller-annen grense blir du også momspliktig, og må levere et eget momsregnskap med eget opplegg og oppgjør. jeg solgte aldri så mye, så det har jeg ikke greie på (tror grensa gikk ved en inntekt på 30 000 for forhandleren?!)
det er en del jobb med å være forhandler. det varierer fra firma til firma hvor mye jobb du har. det må du ta i betraktning når du regner på hva du vil tjene. jeg solgte inn og leverte bestillingsskjemaer, så ordnet firmaet resten - sendte varene i oppkrav direkte til kunden. hvis du i tillegg skal ta inn penger og kjøre ut varer, må det tas i beregning.
min erfaring er vel at det for de fleste er lite å tjene i homeparty-bransjen. man gjør det enten fordi man syns det er gøy, eller fordi man er spesielt interessert i produktene for sin egen del (eller begge deler).
er man ute etter å tjene PENGER ville jeg gått for en vaskejobb, heller.
Sosiale Bokmerker