+ Svar på diskusjon
Viser resultater 1 til 11 av 11

Diskusjon: NARKOSE: Erfaringer og tips!

NARKOSE: Erfaringer og tips!

Skal gjennomgå en gynekologisk operasjon og få narkose. Er det noe spesielt jeg bør tenke på/ta med meg osv, ting som er greit å vite om som en ikke blir opplyst om på forhånd?

2.  
    Æresmedlem
    Rykte Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    FlyAway sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2002
    Sted
    Ved Mjøsas bredder
    Meldinger
    11,276

Sv: NARKOSE: Erfaringer og tips!

Du er sikker på at du får narkose, og ikke spinal?

Trenger vel ikke tenke på så mye, bortsett fra at man ikke skal ha på seg sminke, smykker osv..

VIP-Medlem
    Rykte Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Tini 2 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Meldinger
    6,509

Er det dagkirurgi eller skal du ligge der over natta? Jeg ville ihvertfall ha tatt med meg ei håndveske med ei ekstra truse oppi, feks en bokser som man kan ha et bind el oppi om man kan blø etterpå. Også hadde jeg tatt med en tannkost og tannbørste for sikkerhets skyld, samt en lypsyl. Da har du det viktigste der om noe skulle komme på. Ellers så trenger du ikke noe så lenge det bare er for en dag. Da får du sykehusklær før du blir trillet til operasjon, du får også beroligende på forhånd om du ønsker det.
    Jeg pleier å bli litt tørr på leppene etter narkose, samt lufta på sykehusene er veldig tørr.
    Man kan oppleve å bli kvalm etterpå men når du ligger på oppvåkningen får du ting for det om du sier fra.

Jeg har hatt flere inngrep som er gynekologisk. Og narkose har jeg også hatt mange ganger så er det noe du lurer på må du bare spørre

Det er dagkirurgi, og definitivt narkose
    Det med lypsyl var lurt, jeg er plaget med tørre lepper anyway;-)
    Hvorfor kan man ikke ha sminke på?? :-(
    Trenger man beroligende når man skal ha narkose da? Skal jo være helt vekke, så er vel ikke noe å uroe seg over? Jeg gleder meg jeg Endelig!
    Ca. hvor lang tid tar det fra operasjonen er ferdig til du har pleid å våkne?
    Hvordan får du narkosen?
    Hva med mat?

Mye på en gang, men må benytte meg når jeg kan dra nytte av erfaringer;-)

Supermedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Bonsai sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Meldinger
    1,400

Bruker du kontaktlinser, så er det lurt å ta ut disse.
    Når det gjelder sminke og neglelakk er dette ikke anbefalt/lov pga at man da ikke så lett kan observere ansiktsfargen/fargen på negler. Smykker er ikke tillatt pga infeksjonsfare.

Hvor lang tid det tar før man våkner opp, og hvor fort man kan reise hjem varierer veldig. Narkosen gis intravenøst. Man får ofte beroligende enten i sprøyte eller tabl.form før narkosen.
    Antar at du har fått beskjed om å møte fastende? Magesekken bør være tom før inngrepet, dette har med sikkerhetsregler å gjøre.
    Det er ingen vits i å se tilbake på fortiden, det er ikke den veien man skal likevel!

Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Annba sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Sted
    på høyden!
    Meldinger
    1,718

De pleier ikke si noe på at du har på deg litt mascara liksom, men poenget er som bonsai sier - med foundation, pudder, concealers, rouge osv blir det veldig vanskelig å observere fargen på huden, og om den er tørr, klam, svett osv.
    Lykke til!
    Keiserinna '03 Kronprinsen '07 Lynvingen '09
    bitttittpassesegboAnnba er endelig Mrs. T
    flyttelittpå denne bortover h

Tidl. bruker
    Gjest

Sitat Opprinnelig postet av Helenemor Vis post
    Trenger man beroligende når man skal ha narkose da? Skal jo være helt vekke, så er vel ikke noe å uroe seg over?
    Dette varierer veldig. Noen får litt beroligende når man kjøres inn på operasjonssalen, før narkosen settes. Ikke fordi man nødvendigvis er så urolig, men får å feks. få en rolig inngang til narkosen.

Ca. hvor lang tid tar det fra operasjonen er ferdig til du har pleid å våkne?
    Man blir vekt på operasjonsstua (får feks noe som vekker en opp fra narkosen så man ikke forlater operasjonsstua i narkose), men man våkner ikke skikkelig før 30 min til et par-tre timer etterpå alt avhengig av hvor lenge og dyp narkose man har fått. Det kan mao oppleves som om man har sovet dypt og lenge selv om noen kan vagt huske at de ble vekt på operasjonsstua.

Hvordan får du narkosen?
    Man kan få den intravenøst eller via maske.

Hva med mat?
    Man skal faste minst fra midnatt før operasjonen og kan gjerne spise igjen når man har våknet skikkelig.
    Mye på en gang, men må benytte meg når jeg kan dra nytte av erfaringer;-)[/QUOTE]

Se gjerne på FHI (www.nhi.no) sine sider som gir bra informasjon om det du spør om

http://nhi.no/sok?query=narkose

Æresmedlem
    Rykte Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    FlyAway sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2002
    Sted
    Ved Mjøsas bredder
    Meldinger
    11,276

Jeg har alltid fått noen tabletter en times tid før jeg har fått narkose. Narkosen har jeg aldri opplevd som ubehagelig, verken i forkant eller etterkant. Men jeg vet en del kan reagere med kvalme, det er vel også derfor man skal møte fastende. Narkosen har jeg vel også alltid fått intravenøst. (har vel vært i narkose 6 ganger..)

Selv om det er dagkirurgi, ville jeg som andre nevner tatt med et skift, tannbørste og evnt noen pastiller. Godt å ha når man kanskje ikke orker mat, men vil ha tilbake litt smak i munnen..

Nå vet jeg ikke hvilket inngrep det er snakk om, men jeg har fått kateter ved et par operasjoner i mage/underliv. I tillegg en tampong, som de har fjernet etter noen timer. Sist måtte jeg ha begge deler over natta, selv om de egentlig hadde trodd jeg skulle hjem samme dag.

VIP-Medlem
    Rykte Rykte
    Tini 2 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Meldinger
    6,509

Man trenger ikke beroligende, men det er veldig deilig, også gjør det at man ikke husker så mye av det etterpå. Man blir søvnig og i litt gi blaffen humør, hehe. Jeg har de siste årene fått narkosen intravenøst, det går to sek så er man borte. Og plutselig blir man vekt igjen, det føles som man har vært borte veldig lenge, men så har det kanskje bare gått noen min om det er et kort inngrep. Så ligger man på oppvåkningen en stund til man er helt klar og ikke har store smerter lengere(om man har det da) så får man komme tilbake på dagkirurgisk avd og slappe av litt der før man kan dra hjem når man føler seg klar for det.

Dette var veldig mye som er greit å vite Gruer meg ikke i det hele tatt, men liker alltids å vite litt i forkant hva jeg kan forvente. Tusen takk alle sammen!!!

Kan du forklare meg va som skjer når man kommer og til man er ferdig

+ Svar på diskusjon
  • Del på Facebook
  • Lignende diskusjoner

1. Trenger brillehjelp, råd, tips og erfaringer.
      Av Lene-mor i forum Mors helse og egenpleie
      Svar: 2
      Siste melding: 18-04-2011, 10:38
    2. Thailand... Erfaringer? Tips? Råd?
      Av Lellell i forum Reiser
      Svar: 9
      Siste melding: 31-08-2010, 09:25
    3. Vintersko til mamma. Erfaringer ,tips?
      Av Alpengold i forum Klær og utstyr
      Svar: 8
      Siste melding: 11-11-2007, 15:50
    4. dagmamma kontrakt (tips og erfaringer?)
      Av MamaLove i forum Lover, regler og rettigheter
      Svar: 5
      Siste melding: 12-11-2006, 23:38
    5. noen erfaringer..tips/råd osv.
      Av McPhee i forum Juni
      Svar: 1
      Siste melding: 04-04-2006, 12:14

Sosiale Bokmerker

Sosiale Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan starte nye diskusjoner
    • Du kan svare på meldinger/diskusjoner