+ Svar på diskusjon
Viser resultater 1 til 10 av 10

Diskusjon: Svimmel i svangerskap!

Vims26
    Gjest

Svimmel i svangerskap!

Kjære erfarne mammaer!
    Tenkte kanskje det var noen der ute som vet om det er normalt å bli svimmel når man er gravid? Når jeg legger meg flat på ryggen kjennes det ut som det svartner for meg.Helt umulig å ligge på rygg i 10 sekunder,og da spesielt på dagen og kvelden.Når jeg våkner om morgenen kan jeg ligge ei stund på rygg.Har lest at dette kan komme av press mot hovedpulsåra mi.Er det normalt at det er så ille?
    Kan også bli akutt svimmel når jeg f.eks står i kassa på butikken og skal betale,eller så kan det komme plutselig når jeg kjører bil.Blir veldig uvel av dette,og blir selfølgelig redd for babyen.
    Er det noen av dere som har vært plaget av dette?

Klem fra vims26 (29+6)

2.  
    VIP-Medlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Svellen sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2002
    Sted
    Trondheim
    Meldinger
    5,216
    Heisann!

Jeg vet det er normalt å føle ubehag når man ligger på ryggen. Jeg fikk bare litt ubehag, mens andre kjenner mer. Noen blir svimmel, slik som deg.

Det skjedde også noen ganger at jeg ble svimmel når jeg gjorde andre ting, og da hjalp det å sette seg ned og slappe av litt. Man har jo en del ekstra blod som skal pumpes rundt i kroppen, så det er naturlig at man følers seg litt svimme innimellom.

For å være helt sikker på at det ikke er noe galt, så kan du jo ta en ekstra legesjekk!

Lykke til videre!

Storebror okt-01
    Storesøster des-04
    Lillebror
    mars-07

Cathrin
    Gjest
    Hei!

Jeg var veldig plaget av svimmelhet under svangerskapet. Jeg klarte ikke å ligge på ryggen. Husker spesielt da jeg var på ultralyd i uke 18, da måtte jeg ligge halvveis på siden for jeg følte at jeg ble kjempe svimmel og kvalm når jeg lå på ryggen. Lå alltid på siden i senga.
    En gang jeg var på vei til jobben en tidlig morgen måtte buss sjåføren stoppe å slippe meg av, for jeg følte at jeg holdt på å besvime, ble også kvalm og måtte ha frisk luft.
    Fikk høre av gynokologen min at det var veldig vanlig å ikke farlig.
    Men er du usikker, så ta en tur til legen din bare sånn for sikkerhetsskyld.

Lykke til da!

Sist endret av Cathrin; 12-05-2002 kl 13:55

Veteranmedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Kaija sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2001
    Meldinger
    3,042
    Jeg har vært sykmeldt pga. mye svimmelhet dette svangerskapet. Legen min sier i hvertfall det er helt normalt, og ikke noe å bekymre seg over. Det kan være mange årsaker til svimmelheten: blodtrykk, jernlager og blodprosent mm. Er du redd er det sikkert lurt å ta en tur til legen.

Kaija
    "Å mektige feer! Gi mitt barn i faddergave ikke bare helse og skjønnhet og rikdom og alt det der som dere pleier å komme stikkende med. Gi mitt barn lesehunger, det ber jeg om med brennende hjerte. For jeg vil så gjerne at mitt barn skal få i sin hånd nøkkelen til eventyrlandet, hvor man kan hente den skjønneste av alle gleder - slik burde hver eneste mamma tenke!"
    Astrid Lindgren

Veteranmedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Raven sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2001
    Sted
    Bergen
    Meldinger
    4,375
    Jeg var grådig og veldig ofte svimmel i mitt forrige svangerskap.
    Hos meg svartnet det nesten for meg når jeg stod stille lenge av gangen. Det var ekkelt når svimmelheten kom når jeg var ute og da særlig på senteret for der kan jo man ikke bare ligge seg ned.
    Det er normalt vil jeg tro.
    Etter at jeg fødte så ga det seg Heldigvis

Raven og de 3 små: Nov 99, Des 01, Feb 04

Vims26
    Gjest

Tusen takk for svarene!

Vil bare si tusen takk alle sammen! Skal til legen på torsdag så jeg får spørre henne da...

Klem fra vims26

mmbab
    Gjest
    Hei!

Var også plaga av svimmelheit når eg gjekk gravid. Det vart verre te tyngre eg vart, og når det var varmt var det ekstra gale!

Når man ligger på ryggen og er gravid trur eg man pressar på ein eller anna blodåre, slik at det er lett å bli svimmel. Eg kunne ikkje ligge på ryggen dei 4 siste månadane!!!!!

Mumrikka
    Gjest
    Jeg var faktisk hovedsaklig sengeliggende fra sommerferien til jeg fødte i desember, pga svimmelhet! Den er visst helt vanlig, slik du beskriver den, men jeg fikk i følge jordmor "hormonforstyrrelser", som gjorde det ble så ekstremt..!

Fikk ikke noen gode råd, og fant ingenting som hjalp, så jeg synes bare inderlig synd på deg, og håper at det bedrer seg eller i alle fall er sånn noenlunde til å kunne leve med likevel!

Dette svangerskapet er absolutt og desidert det verste jeg noensinne har vært igjennom, det meste tatt i betraktning. Og det er faktisk mest pga usikkerheten om det vil bli slik igjen at jeg kvir meg for å få flere unger! Får helt vndt i magen av å tenke på å skulle gå gravid igjen, så det sprøs jo hvor lang tid det evt. vil ta før jeg glemmer det tilstrekkelig til å få min planlagte nr. 3..!

God bedring og gled deg til det er over!

Susanne_Mari
    Gjest
    Heisann.

Jeg husker at jeg var en del svimmel. Spesielt kom dette når jeg sto i dusjen.

Du må tenke på at kroppen din pumper mere blod gjennom årene nå som du er gravid enn det den gjorde før. Dette er vel også en årsak til at man blir svimmel.

KOZ

Juniormedlem
    Rykte
    hufsah sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2012
    Sted
    Telemark
    Meldinger
    1

Sv: Svimmel i svangerskap!

Hei!

Har hatt svært lite plager hittil i mitt svangerskap, men merker ofte at jeg blir svimmel, kaldsvetter m.m.. Det går veldig opp og ned, men spesielt merker jeg dette om morgenen.
    Er på rutinemessige sjekker hos jordmor hver måned, og målingene av både blodtrykket og blodprosenten min er god. Går på jerntabletter ved siden av, så regner med at det også er i orden.. Noen som har samme erfaring?

+ Svar på diskusjon
  • Del på Facebook
  • Sosiale Bokmerker

Sosiale Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan starte nye diskusjoner
    • Du kan svare på meldinger/diskusjoner
    • Du kan ikke laste opp vedlegg
    • Du kan ikke redigere meldingene dine