+ Svar på diskusjon
Viser resultater 1 til 18 av 18

Diskusjon: Hjelp, hun vil ikke gi slipp på smokken!

Jannicket
    Gjest

Hjelp, hun vil ikke gi slipp på smokken!

Kan noen komme med tips og råd om hvordan jeg skal få Vilde til å gi slipp på smokken?
    Hun har bare blitt mer og mer avhengig av smokken etter hvert som vi har prøvd å få henne til å slutte. Jeg er nesten redd for at hun til slutt blir gående med den i munnen døgnet rundt hvis dette fortsetter.
    Hjelp..

2.  
    Veteranmedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Kvakk Kvakk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2001
    Sted
    Sandefjord
    Meldinger
    3,678

Sv: Hjelp, hun vil ikke gi slipp på smokken!

Gi henne et ark der hun kan klistre på klistremerker for hver natt uten smokk. Når arket er fullt kan dere gå til lekebutikken der hun kan plukke ut en premie.

Vi gjorde det litt mer rått og brutalt: Marie sa at hun skulle slutte med smokken når hun hadde lært å sy. Så jeg kjøpte et barnebroderi med Ole Brumm, satte meg ned med henne noen dager senere, og sammen broderte vi noen sting. Den kvelden fikk ikke Marie smokken fordi hun hadde sagt at hun skulle slutte når hun hadde lært å sy. Det ble mye gråt og synging den kvelden, men etter 3 kvarter sovnet hun. Kvelden etter gikk det bedre og nå, to uker senere sovner hun til vanlig tid igjen uten smokk og uten gråting. Denne uka var vi i lekebutikken og kjøpte premie, en lekevaskemaskin.

Lykke til
    Kvakk Kvakk, (juli´01) og (november'05)

Supermedlem
    Honeybee sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2001
    Sted
    I Nord
    Meldinger
    1,199

Vi brukte klistremerketrikset da vi ville at hun skulle slutte å komme inn i vår seng om natta. Fungerte utmerket

Da hun skulle slutte med sutt forberedte vi henne på at om 3 dager skulle vi pakke inn suttene hennes og sende dem til nissebarna som ikke hadde sutter i det hele tatt. Neste dag var det det samme, bare at det skulle skje om 2 dager o.s.v.
    Da dagen var kommet og hun skulle slutte med sutt satte vi oss ned med gavepapir, tape og bånd og pakket alle suttene inn. Planen var at hun skulle beholde en selv, og kun bruke denne helt til den forsvant eller ble ødelagt (hun hadde totalt 10 sutter men da bestemt hun selv at hun var sluttet og la den siste sutten i pakken selv.

Det å slutte har gått veldig smertefritt. Tror ikke hun har savnet den noe særlig. Hun var nok veldig klar for å slutte selv (uten at vi hadde noen anelse om det) Det har ikke vært noe skriking etter sutten og hun sover godt om natten. Det er nå ca 2 uker siden

Må bare legge til at hun var superavhengig av suttene sine og brukte dem både i barnehagen og hjemme, gjerne hele dagen hvis hun fikk lov
    Sist endret av Honeybee; 27-02-2005 kl 22:53
    01-04

Tidligere bruker
    Gjest

Vi brukte også den klistremerketaktikken da Amalie skulle slutte å komme i sengen vår, og så plutselig en dag fortalte hun at hun skulle slutte med smokk.
    Vi hadde et par netter hvor hun absolutt skulle ha en - så da ga jeg henne en sånn som hun ikke liker.
    Deretter sa jeg at hun skulle få to klistremerken dagen etter, et for å sove i egen seng og et for å ikke ha smokk. Det funka!
    Nå har vi hatt litt over en uke uten smokk! Og klistremerkene fortsetter vi med litt til...

Jannicket
    Gjest

Jeg skal forsøke med klistermerker, men problemet med Vilde er at når kvelden kommer er alt som vi pratet om glemt - da er det kun smokken som gjelder.
    Jeg får ta tiden til hjelp, og forsøke å snakke henne til det.

Æresmedlem
    Rykte
    emin sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2001
    Sted
    Harstad, Troms
    Meldinger
    10,659

En kveld glemte snuppa å ta smokken med seg og sovna uten, og den kvelden så øynet jeg sjansen og fjernet alle smokkene hennes. Vi passet nøye på å ikke nevne ordet "sutta" så hun hørte det, og det gikk noen dager før hun selv spurte etter den. Da sa vi det at sutta var borte og merkelig nok godtok hun det. De smokkene som dukket opp her hjemme i ettertid fikk hun selv klippe i stykker, og nå har hun vært smokkefri siden i sommer.

Mulig det ikke vil fungere hjemme hos dere, men det er jo verdt å forsøke.

Lykke til!
    emin og ungene Storesøster nov-2001 Lillebror juli-2007 Minstemor april-2010

Veteranmedlem
    Kvakk Kvakk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2001
    Sted
    Sandefjord
    Meldinger
    3,678

Sitat Opprinnelig postet av Jannicket
    problemet med Vilde er at når kvelden kommer er alt som vi pratet om glemt - da er det kun smokken som gjelder.
    Slik var det hos oss også.

Supermedlem

Medlem siden
    Aug 2004
    Meldinger
    1,449

Jenta mi og var superavhengig av smokk.
    Det vi gjorde var og si at når hun var klar, skulle hun få gå i leketøysbutikken og velge seg en leke når hun ville slutte med smokk, men da måtte hun gi fra seg alle smokkene. Dette pratet vi om nesten hver dag i 2 mnd. I begynnelsen ville hun ikke i det hele tatt, men så en dag sa hun at hun ville ha en leke og slutte med smokk. Så vi dro på leketøysbutikken og hun leverte fra seg smokken og fikk leker. Det som var veldig greit med det her er at det var hennes valg og siden hun fikk leker istedenfor smokk, så kunne hun ikke gå tilbake på valget sitt. Hun bare spurte etter smokken noen ganger, men godtok det når vi forklarte det for henne, og nå har hun vært smokkefri i nesten 3 uker.
    Og hun var sånn før at når hun skulle sove og vi feks. ikke fant smokken, så ble hu helt hysterisk og hyl grein helt til vi fant smokken.

Jannicket
    Gjest

Sitat Opprinnelig postet av Tussi jenta
    Jenta mi og var superavhengig av smokk.
    Det vi gjorde var og si at når hun var klar, skulle hun få gå i leketøysbutikken og velge seg en leke når hun ville slutte med smokk, men da måtte hun gi fra seg alle smokkene. Dette pratet vi om nesten hver dag i 2 mnd. I begynnelsen ville hun ikke i det hele tatt, men så en dag sa hun at hun ville ha en leke og slutte med smokk. Så vi dro på leketøysbutikken og hun leverte fra seg smokken og fikk leker. Det som var veldig greit med det her er at det var hennes valg og siden hun fikk leker istedenfor smokk, så kunne hun ikke gå tilbake på valget sitt. Hun bare spurte etter smokken noen ganger, men godtok det når vi forklarte det for henne, og nå har hun vært smokkefri i nesten 3 uker.
    Og hun var sånn før at når hun skulle sove og vi feks. ikke fant smokken, så ble hu helt hysterisk og hyl grein helt til vi fant smokken.
    Akkurat noe som dette hadde jeg også tenkt å prøve. Tusen takk for historien din!

VIP-Medlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Svellen sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2002
    Sted
    Trondheim
    Meldinger
    5,216

Vi gjorde det slik:

Hver søndag stakk jeg et stort hull i siden på 1 smokk. Så fikk Vikingen i oppdrag å sjekke om noen av smokkene var "gamle". Det gjorde han ved å sutte litt på hver smokk, og oppdaget fort den "gamle" med hull i.

Siden han hadde mange smokker, tok denne prosessen noen uker. I mellomtiden snakket vi om at han snart skulle slutte med smokk, siden han var blitt så stor gutt.

Da det var 1 smokk igjen, fortalte vi han at han skulle få en leke (en søppelbil) han ønsket seg, hvis han kastet smokken sjøl. Etter å ha tenkt seg om i ca 10 minutter, sprang han og kastet den i søppelbøtta og sa: "Nå kan vi kjøpe søppelbilen". Så, vi dro rett til lekebutikken og handlet.

Her ser dere hvordan han sov den natta:

I ettertid har han ikke spurt etter smokken. Helt utrolig.

Forøvrig er det opp til foreldrene om barnet skal slutte med smokke, og om de tåler litt hyl og skrik, så går det.
    Sist endret av Svellen; 04-03-2005 kl 21:46
    Storebror okt-01
    Storesøster des-04
    Lillebror
    mars-07

Ing
    Gjest

Her har ikke Magnus sluttet ennå. Tror vi må kjøre belønningsmetoden,- litt som bleieslutt!
    Men jeg gruer litt...jepp. I natt er første natta uten nattbleie. Og hvis det går greit, kan vi vel tenke på å gi smokkene til kaptein Sabeltann snart. ( det er det som gjøres her hvor vi bor )

Sant som Svellen sier: Tåler man litt hyling, så går det. Noen som så Nanny, Dial 911? Når det handlet om smokkestopp?

Hvor gamle var deres barn da dere sluttet med smokk?

Jannicket
    Gjest

I natt var første natt uten smokk!

Det begynte helt tilfeldig i går ettermiddag. Vilde sitter på fanget mitt og vi prater og tuller, så blir jeg oppmerksom på tennene hennes. De er litt utstående i overmunnen, og jeg kommer på hva tannlegen hadde sagt om dette og smokkbruk. Jeg forteller Vilde at hun snart må slutte med smokken, hvis ikke blir tennene hennes ødelagt til slutt. "Du husker hva tannlegedamen sa", sier jeg. Hun vil absolutt ikke snakke om det..

Men jeg forsøker meg med flere alternativer, vi kan sende smokkene til de fattige babyene som ikke har penger til smokk og dermed skriker masse. Men, nei, de kunne få penger, sa hun. Smokkene skulle hun ha. Hun sier det så godt, også da - jeg kan ikke sove uten, mamma..

Etter et par forskjellige forslag, foreslår jeg til slutt at kanskje Hanna skulle få smokkene. (Hannah er datteren til venninnen min, hun er 11 mnd.) Det var plutselig helt greit, ja, Hannah skulle få smokkene!

Vi går på smokkejakt, og vi finner til sammen 7 smokker. ( )
    Disse legger vi i en konvolutt som vi skriver til Hannah fra Vilde på, og så tegner vi og pynter litt på konvolutten før den teipes godt igjen.

Avtalen er at dersom hun nå greier tre netter uten smokk, skal vi kjøpe prinsessekjole til henne på mandag. Jeg måtte minne henne på dette i går kveld da det var som værst, og etter noen tårer slo hun seg til ro, og sov greit gjennom hele natten uten smokk!

Jannicket
    Gjest

Så fra mandag av gjenstår kun kampen om bleien..

Veteranmedlem
    Kvakk Kvakk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2001
    Sted
    Sandefjord
    Meldinger
    3,678

Så flott

VIP-Medlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Svellen sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2002
    Sted
    Trondheim
    Meldinger
    5,216

Ing: Vikingen sluttet med smokke 1 mnd før han fylte 3 år.

Jannicket: Flink jente! Hvis du ikke gir deg, så går dette! Verst de flrste nettene/kveldene, så går det seg til!
    Storebror okt-01
    Storesøster des-04
    Lillebror
    mars-07

Supermedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Gina sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2002
    Meldinger
    864

Her brukes smokken, ja. Men mest om natta nå. Han gir meg smokken om morgenen når vi skal spise frokost og får den ikke før kvelden igjen.
    Vi synes han var så flink til å slutte med bleier - både på dagen og natten (samme mnd som han ble 3 år) så vi har ikke mast så mye om akkurat det.

Men det ble kommentert av tannlegen at hun så at han brukte smokk, for han har brukt det masse tidligere.... så det er helt klart på tide å slutte.

Er visst mye de små skal avvennes med i 3års alderen.. vi tar litt om gangen.
    Hilsen Gina,
    mamma`n til
    Storebror desember `01 og Lillebror august `05

Jannicket
    Gjest

Vilde nekter å gå uten bleie, hun.
    Hvordan fikk du din av bleien?

2004 2010 20.02.15 19.05.15

+ Svar på diskusjon
  • Del på Facebook
  • Sosiale Bokmerker

Sosiale Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan starte nye diskusjoner
    • Du kan svare på meldinger/diskusjoner
    • Du kan ikke laste opp vedlegg
    • Du kan ikke redigere meldingene dine