+ Svar på diskusjon
Viser resultater 1 til 8 av 8

Diskusjon: Sopp i underlivet hos barn

Unregistered
    Gjest

Sopp i underlivet hos barn

Jentungen min på 7 1/2 plages ofte med kløe i underlivet. Kløen hun prøver å beskrive høres for meg ut som sopp. Det kommer kun om natten, og det er så ille at hun bare ligger og gråter fordi det klør sånn. Er det mulig å få sopp når man er så liten? Jeg har ikke lyst til å ha henne med til legen, vil ikke utsette henne for en GU som hun kan få traumer av senere. Canesten er ikke anbefalt for barn? Er det noen som vet om, eller har et barn med dette problemet?

2.  
    Æresmedlem
    Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    emin sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2001
    Sted
    Harstad, Troms
    Meldinger
    10,659
    Er det ikke Krystallfiolett man bruker på sopp ved bleieutslett da? Kanskje det går an å prøve? Men husk å bruk bind da.
    emin og ungene Storesøster nov-2001 Lillebror juli-2007 Minstemor april-2010

Cathrin
    Gjest
    Hei!

Thea hadde en soppinfeksjon for noen uker siden.
    Jeg forsto ikke hva det var til å begynne med, trodde hun bare var sånn "bleiesår"og smurte på med sinksalve. Hun var veldig rød nedentil, men det virket ikke som det plaget henne noe. Det ville ikke gå bort, så jeg dro til legen med henne. Legen så med en gang at det var sopp. Ble litt overasket, for jeg trodde bare eldre kunne få det. Men det var visst ikke så uvanlig at også små barn/barn kunne få det.(Nå er jo ikke dette sånn"inni kjeden"sopp, men "utenpå"sopp....klønete forklart kanskje....)
    Jeg spurte hva det kom av, og det kunne bl.a komme av at hun i forkant hadde hatt litt feber, og da hatt litt dårlig immunforsvar. Eller som legen sa, det kunne også komme av tett og våt bleie om natten. Hun ligger jo ganske mange timer under dyna med bleie, det kan også være nok til at det blir litt ubalanse nedentil.
    Brukte vanlig Canesten salve, og smurte på ca.3 ganger daglig til det var borte. Kjempe effektiv salve.

Du skriver at hun klør veldig, er hun rød i tillegg?

fra meg.....

Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Trixie sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2001
    Meldinger
    2,085
    :
    Sist endret av Trixie; 26-11-2002 kl 09:24

tia
    Gjest
    Kløen kommer bare om natten, skriver du. Vil tro at hvis det er sopp, så klør det ellers å.

Noen tanker fra meg:
    Kan det være at det er igjen såpe i underlivet etter kveldsvask/dusjing? Kanskje du kan hjelpe henne med å skylle godt (hvis det er hun selv som tar seg av dusjinga)

Eller, kanskje hun koser med seg selv etter hun har lagt seg, og at slimhinnene blir irriterte pga det. Det er ikke uvanlig at en 7-åring utforsker seg selv der nede. Kan hende hun er vel hardhendt, kanskje? Eller ikke ren på fingrene. Eller at hun utforsker alt der nede, også anus, og dermed overfører litt "grums" og derfor klør etterpå.

Ta en rolig samtale med henne ang dette. Men IKKE gjør det til noe stygt da, for husk, det er lov å utforske.

Hvis dette ikke gir seg, eller du ikke finner ut av det, så kan du jo ta en telefon og snakke direkte med legen.

VIP-Medlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Acsa sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2001
    Sted
    Nittedal
    Meldinger
    5,430
    Legen tar ikke en "GU" på så små barn. Er det sopp ser man det på slimhinnene rundt skjedeåpningen! Ta med ungen til legen, ærlig talt - det er da mer traumatisk å klø og klø og ikke finne ut av hva det er?

Lykke til!
    Storesøster f. januar 2001
    Plutten f. juli 2005

Æresmedlem
    Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Nennemor sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2001
    Meldinger
    32,522
    Jeg fikk sopp nedentil første gang i ti års alder og ble undersøkt av lege. Han så med en gang hva det var og tok ikke på meg en gang. Så noen GU behøver du ikke å bekymre deg for i hvert fall.
    Nennemor
    Storesøster (f. juli-99) Storebror (f.mars-02) Lillebror (f. oktober -04)

Er man litt munter av sans og sinn, går gjennom livet med søkende trinn,
    gleder seg litt over andres hell- da kommer lykken helt av seg selv

Uregistrert
    Gjest

Sv: Sopp i underlivet hos barn

Sitat Opprinnelig postet av Unregistered Vis post
    Jentungen min på 7 1/2 plages ofte med kløe i underlivet. Kløen hun prøver å beskrive høres for meg ut som sopp. Det kommer kun om natten, og det er så ille at hun bare ligger og gråter fordi det klør sånn. Er det mulig å få sopp når man er så liten? Jeg har ikke lyst til å ha henne med til legen, vil ikke utsette henne for en GU som hun kan få traumer av senere.

Canesten er ikke anbefalt for barn? Er det noen som vet om, eller har et barn med dette problemet?
    Høres ut som barnemark.Ta en tape bit på rumpehullet for å så å levere den hos lege.De vil se om det er egg på tapen.barnwmark klør mest om natten og kan også kravle forover

+ Svar på diskusjon
  • Del på Facebook
  • Stikkord for denne diskusjonen

Sosiale Bokmerker

Sosiale Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan starte nye diskusjoner
    • Du kan svare på meldinger/diskusjoner
    • Du kan ikke laste opp vedlegg
    • Du kan ikke redigere meldingene dine