Må bare lufte dette med dere...
Oliver har atopisk eksem som blusser opp innimellom. Vi har fått kortison som vi bruker når det er hissig, og i gode perioder smører vi flittig med Aderma fuktighetskrem. Legen hans har fortalt at han som atopiker også evenuelt vil kunne få matallergier, og at vi bør følge med hvis eksemet blusser opp etter innføring av nye matvarer.
Nå de siste dagene ( igår og forigårs) har vi endelig fått opp grøtmengden i 1/3 av full porsjon som han spiser helt opp. Har tidligere blandet grøten med MM, men har nå begynt å blande med MME fordi jeg sliter med å pumpe meg. Jeg har da valgt NAN HA1 siden det er den allergivennlige.
Og i dag hadde han et veldig oppbluss av eksemet sitt. Og jeg er derfor redd for at det kan være MME'en han har reagert på. Men det kan jo også være at det bare er et tilfeldig oppbluss (håper jo på det da).
Lurer nå veldig på hvordan vi skal gå frem videre. Prikktesting er visst veldig upresist når de er så små.
Har smurt med kortison i dag, og det pleier å gi veldig rask bedring. Så etter noen dager vil antakelig eksemet være borte igjen, og hvordan vet vi da om han er allergisk eller ikke?
Har tenkt å blande grøten med MM noen dager nå. Så, når eksemet er helt fint igjen etter smøringen, prøver vi på nytt med MME i grøten. Hvis han da får et nytt oppbluss er vel det et ganske sikkert tegn på allergi.
Eller er det noen som har forslag/erfaring om hvordan vi ellers kan gjøre dette?
Og hvis det viser seg at det er NAN HA1 han reagerer på, hva kan vi da blande grøten med? (MM er som sagt håpløst å få pumpet ut for meg, i dag fikk jeg ut 15 ml etter et kvarter med håndmelking)
Sosiale Bokmerker