Jeg går ut fra at dette ikke er noe vanlig problem, siden ingen kunne svare meg på hva som var galt da min gutt slet med problemet, men tenkte legge inn et inlegg jeg, i tilfelle noen andre har samme problem, selv om det jo ikke alltid trenger ha samme årsak.
Småtten her var helt gal etter sand. Når vi var ute leka så var det bare en ting som var målet hans- å få tak i grus, sand, som han kunne spise. Samme når vi skulle i bil/på tur- han måtte bare få tak i litt sand.
Han smaka ikke på det, slik som andre unger gjø r, han rett og slett spiste det, og svelgte unna for at jeg ikke skulle få tatt det ut av munnen hans.
Ut i gangen pirka han sand fra hjulene på vogna, og leita på gangulvet etter sandrester. Jeg var veldig bekymra for sand er jo ikke helligt i det hele tatt!
Men ingen kunne gi meg noe svar. Det går over det der fikk jeg til svar av noen.
På helsestasjonen var det ikke noe svar å hente. De hadde aldri hørt om det før. Jeg spurte om det kunne være noe han manglet eller noe, men fikk bare råd om å gi han sanasol sånn i tilfelle( i tillegg til tran)noe jeg ikke gjorde da, for er jo ikke sundt med for mye vitaminer heller.. og jeg følte på en måte at det ikke kunne være noe han manglet for vi har veldig variert kost.. bare grovt brød, masse frukt og grønnsaker, hjemmelaga mat og slik.
Spurte også en lege. Da spurte jeg direkte om han kunne mangle jern eller noe (hadde hørt at noen små har problem med å få bygd opp jernlagerene sine)-men det er da ikke så mye hjern i sand, var svaret jeg fikk. Og da jeg sa til ho at det kan jo ikke være så helligt med sadn, så svara ho at det kan jo ikke være så uhelligt heller !?!?
Det hendte også et par ganger at han fikk forstoppelse av sanden... nytta ikke gå over han passe på han heller, for han var kjapp fylle munnen.. alternativet var å ikke gå ut i det hele tatt..
Så kom min mor over et innslag i "familien" der det sto om noe som heter pica syndromet. Som gjør at man får helt dilla på en spesiell ting- ofte ting som knaser mellom tenna. Og at det kommer av hjernmangel
Jeg bestilte legetime og forlangte blodprøve. Og svaret ble hjernmangel ja!
Han begynte på jerntilskudd og etter et par tre uker- så slutta han spise sand! nå er "manien" helt borte... han spiser aldri sand mer.. tenk alle bekymringer vi kunne sluppet om vi fann det ut før..
SÅ visst noen har samme problem, så kan det være pica
Bare et laaaaaaangt lite tips )
Sosiale Bokmerker