+ Svar på diskusjon
Side 1 av 3
1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 49

Diskusjon: Fordeling av husarbeid etc...?

Fridamor
    Gjest

hm Fordeling av husarbeid etc...?

Hei!
    Lurer litt på hvordan andre fordeler husarbeidet rundt omkring i de tusen hjem?
    Dere som begge er i jobb, hvem gjør hva hos dere?
    Og dere, der en er hjemmeværende eller i permisjon, hvordan fordeler dere arbeidet?
    Har dere fast inndeling, eller er begge partene flinke til å se hva som skal gjøres og gjør det, eller er det slik at den ene (hvem?!) må mases på for å gjøre tingene?
    Ja, rett og slett hvordan A/s familien fordeler oppgavene og om begge er formann (eller bare den ene.....)

2.  
    fåttnr2
    Gjest

Sv: Fordeling av husarbeid etc...?

Hos oss er det stort sett jeg som gjør ting inne i huset, og han ordner det meste ute. Men jeg blir litt sur når vinteren kommer da..for da gjør han lite inne...og lite ute også..utenom å måke snø av og til (noe vi har lite av).

Så det blir litt masing ja! Men jeg tror ikke det er viljen det går på..tror ikke mannen min SER ting rett og slett...er det litt rotete på kjøkkenet så er det litt rotete på kjøkkenet...

Han er veldig flink far..men når det gjelder å organisere klær og sånt til dem så er han helt blå...

Har nok sydd litt puter under armene hans ser jeg...ivertfall det året jeg har vært hjemme...

Er ganske sliten av å få familien A/S til å gå rundt..men når jeg sier noe så ser han bare dumt på meg og sier at han gjør no så godt han kan!!

Så nå har jeg begynt å skrive lister til han som jeg legger rett foran han av ting jeg forventer han fikser!! Og DA blir det gjort..etter endel masing...

Må nok innrømme at jeg nå skjønner damer som ikke gidder sex fordi gubben ikke gidder noe hjemme...

Hmmm...kanhende jeg skal la han lese dette innlegget...

Malinka
    Gjest

Jeg gjør absolutt alt, føler meg som en alenemor... så det blir litt uenigheter ..og så klager han på at han ikke får noe!!!!

Vet ikke hva jeg skal gjøre for å få han til å delta mer i husarbeidet og med datteren vår.

Veteranmedlem
    Rykte Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    minniepus sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2006
    Sted
    Sandnes
    Meldinger
    4,527

Fullstendig kaos og helt tilfeldig

Det er nok jeg som gjør mest, men er ganske flink av og til. I dag jaget han meg og poden ut, så han fikk støvsugd og vasket (småen liker ikke støvsuger...).
    frosken 10.01.06 soppen 10.09.09

Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    cosi sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Meldinger
    1,928

Det er absolutt jeg som gjør mest husarbeid her i huset!
    Begge jobber, han 100% og jeg 60%.
    Til tider kan jeg bli veldig sliten og frustret, men for det
    meste syns jeg det er greit at jeg tar meg av husarbeidet.

For et par uker siden var jeg så lei av husarbeid at jeg nekta
    å vaske klærne hans Etter det lille stuntet har han blitt
    litt flinkere
    Stolt mamma til
    Storesøster '05
    Lillebror '07

VIP-Medlem
    Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    skilpadda sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2002
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    7,079

Vi jobber 100% begge to, og vi er ganske lite interessert i husarbeid begge to, men krangler heller aldri om det. Jeg gjør kanskje litt mer husarbeid enn ham, men ikke sjokkerende mye (og han gjør en del andre ting som ikke jeg gjør), og jeg tar kanskje litt oftere initiativ til husarbeid enn han gjør. Men vi deler på det meste. Roter og rydder omtrent like mye, vasker klær omtrent like ofte, lager middag omtrent annenhver dag, og tar oss omtrent like mye av Lillegutt. Den av oss som henter ham i barnehagen lager også middag; den som leverer, sørger for å finne frem klær til ham kvelden før og lage frokost og matpakke. Jeg rydder kjøkkenet, han vasker badet; jeg støvsuger, han mopper. Ingen av delene skjer så veldig ofte.
    Skilpadda og Lillegutt (des. 2002)

Veteranmedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Nicy sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Sted
    Snart Vestfold
    Meldinger
    3,417

Sitat Opprinnelig postet av Fridamor
    Og dere, der en er hjemmeværende eller i permisjon, hvordan fordeler dere arbeidet?
    Jeg har vært hjemme i tre år nå, men må nok si at det er mannen som gjør mest hjemme. Han er flinkest til å se når og hvor det bør ryddes Jeg er derimot flinkere til å vaske feks kjøkkenet og badet. Ofte er jeg ute med barna, eller på besøk hos min familie mens han vasker og rydder hjemme. Så vi har kanskje 60-40% deling med fordel til meg..
    Matlaging og barnestell deler vi også omtrent likt mellom oss. Det er ikke noe vi diskuterer eller noen av oss som trenger å mase. Det blir bare slik. Vi gjør det vi syns bør gjøres til enhver tid, både med vask, stell, matlaging og lek..
    "Alle disse dagene som kom og gikk, ikke visste jeg at de var livet"

"Life is what happens to you when you're busy making other plans" ~John Lennon~

Turbo høst-03 , : Snuppa vår-06

Padmé
    Gjest

Vi jobber full stilling begge to og vi gjør ca like mye husarbeid. Stort sett gjør vi det sammen. Han rydder og vasker klær/hus mens jeg lager middag og rydder kjøkkenet. Så gjør vi ikke så mye mer før på kvelden, da tar vi en rydderunde før vi legger oss og finner fram klær og lager matpakker til dagen etter.

Det skjer omtrent aldri at en gjør husarbeid mens den andre slapper av, ser på tv eller sitter ved pc'n. Det er kun hvis en av oss skulle få ånden over seg og finne på å vaske inni kjøkkenskap eller bil eller noe. Men det daglige husarbeidet gjør vi like mye av.

Polyanna
    Gjest

Vi jobber begge fullt.

Mannen:
    Rydder nok aller mest. Særlig "grovryddig"
    Henger opp klær
    Henter klær fra vaskesnora
    Lager nistemat til ungene
    Pakker sekkene
    Vasker opp etter middagen (her prøver han ofte å snike seg unna med å ta ungene i stedet...)
    Skifter på sengene
    Slår gresset
    Ymse utearbeid

Jeg;
    Lager middag hver dag
    Skriver handleliste og handler
    Sorterer og setter på klesvask
    Legger sammen og legger i skap
    Er "sjef" for barnetøy, innkjøp og orden og merking og sånt
    Vasker småvasking (vi har vaskehjelp, men av og til må man ta litt her og der)
    Finrydder
    Lager ryddesystemer
    Blomstersjef i hagen

Sammen: Det meste med ungene: Pass, stell, lage brødmåltider, osv. Større ryddeaksjoner gjøres sammen.

Jeg syns det funker veldig fint sånn som vi har det.

Nå har jeg vært syk, og mannen har uten å trenge noen instrukser eller ordrer overtatt 90% av mine oppgaver i tillegg til sine. Og det meste med ungene.

fåttnr2
    Gjest

Polyanna...hvor fant du din drømmemann da??

En sånn mann vil jeg også ha...

Veteranmedlem
    Rykte
    Marit K sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Sted
    Nes i Akershus
    Meldinger
    4,726

Jeg er hjemme i permisjon, og siden Benedikte sover en del på dagtid, så har jeg tid til å gjøre en del hjemme. Min mann har også en del forpliktelser på ettermiddager, så i blant ser han lite til veslesnuppa. Derfor foretrekker jeg at han bruker tiden sammen med henne når han er hjemme, fremfor å ta husarbeid. For meg er det helt greit å ta det lille husarbeidet som er.
    Mamma til Elias 25.10.07, og Benedikte 26.01.06

Manga
    Gjest

Jeg er hjemme og han jobber fullt. Det er nok jeg som gjør 98 % av alt husarbeidet. Og det er greit. En periode for noen år siden var han hjemme mens jeg jobba fullt og da gjorde jeg stort sett ingenting. Når begge har jobba så vil jeg vel tro at jeg fordelinga var 60-40, der jeg gjorde mest.

sisle
    Gjest

Mannen har tilnærmet eneansvar for maten - dvs lage middag, holde matskapene i orden og passe på hva som skal handles inn.

Jeg har eneansvar for klær - dvs vasker, henger opp, legger sammen, putter i skapet - og skifter på sengene og slikt. Og har "stålkontroll" på Snuppa sine klær

Vi tar begge vår tørn når det gjelder rydding og støvsuging - også har vi vaskehjelp - så vaske gjør ingen (i allefall ikke til daglig).

Det er som regel mannen som leverer i barnehagen, og dermed tar påkledning og matpakke og slikt. Så er det som regel jeg som tar legging og evt bading.

Alt annet - er det som regel jeg som gjør

VIP-Medlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    lille krølle sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Oppegård
    Meldinger
    6,853

Vi jobber 100% begge to (naa er jeg i permisjon da), men likevel er det jeg som gjoer det meste av husarbeid. Han er veldig flink til ting som skal gjoers ute og det ordner han selv. Jeg er ganske glad for det, for utejobbing er ikke akkurat min greie

Han kan ogsaa ta i et tak inne, men da maa det vaere jeg som sier at han skal gjoere det.
    Tre krøllete solstråler 04, 06 og 10

Siggi
    Gjest

Her i huset prøver vi så godt det lar seg gjøre å dele å hjelpe hverandre...
    kommer først hjem fra jobb, så han lager middag, henter i bhg.
    Jeg tar morgen stell, og levering i bhg.
    Han er suuuper flink til å vaske å rydde klær og storrengjøring.
    Men det er vel jeg som tar vasking av bad og toalett og organisering.

Men det er jo også han som gjør det meste med bil og oppusing. Så i det store og hele er det vel ganske likt!!!

Anjamor
    Gjest

Sambo jobber natta og jeg er hjemmeværende (bortsett fra noen jobbhelger innimellom).Det er jeg som gjør mest,og syntes igrunn det er greit.Vi samarbeider når det gjelder rengjøring etc, og vi bytter på annen hver kveld med å legge snuppa . Når jeg begynner i fullt arbeid igjen,skal arb oppgavene bli ganske så likt fordelt.

lillelouise
    Gjest

Legger inn en vits jeg fikk på mail .....

-Hva har du gjort i dag??

En mann kom hjem fra jobben og fant sine tre barn ute i hagen,
    fremdeles i pysjamas, lekende i gjørme og søle, med matpakkepapir
    og leker strødd utover hele plenen.
    Konas bildør var åpen, det samme var døren inn til huset og ingen
    tegn til hunden... Når han kom seg inn i huset fant han enda værre
    tilstander. En lampe var veltet, et bilde hadde falt ned og knust,
    TVn stod på fullt volum på "Cartoon network" og det lå skitne og
    rene klær om hverandre i hele stuen og oppover trappen. På
    kjøkkenet fløt det over av skitne tallerkner, knuste glass,
    frokostrester lå spredd utover hele gulvet, kjøleskapet stod på
    vidt gap, hundemat var klint oppover veggen og det lå sand i
    vaskemaskinen.

Han løp opp trappene til andre etage, snublet i flere skitne og
    rene klær, nå desperat etter å finne sin kone. Han var livredd for
    at hun var blitt syk eller at noe grusomt hadde skjedd. Han tittet
    inn på badet, som var oversvømt med vann, såpebobler og
    toalettpapir...og speilet var smurt inn med tannpasta og lebestift.

Han løp inn på soverommet og fant sin kone i sengen, hvor hun koste
    seg i pysjamas med en god bok. Hun så opp på ham og smilte, spurte
    hvordan dagen hans hadde vært. Han så vantro på henne og sa "Hva i
    all verden har skjedd her i dag??"

Hun smilte og sa "Du vet hver dag når du kommer hjem fra jobb og
    spør hva i all verden jeg gjør dagen lang..?"

"Ja..?" svarer mannen.

"Vel, i dag gjorde jeg ikke det!"

kaffelars
    Gjest

Jeg jobber mer en gubben både utenfor og innen for hjemmet!

Egentlig så er han kjempe lat, og det er vel jeg som har skjemt han bort!

Det eneste han gjør innen for hjemmet er å tømme oppvask maskinen! MEN utrolig nok har jeg fått han til å ordne middag hver mandag for da er jeg så seint hjemme fra jobb! Han har ikke gjort det så lenge, men det syns jeg er så uttrolig deilig at jeg skryter han opp i skyene hver mandag!!

Jeg har spurt han om han ikke skal vaske inni bilen i over 2 mnd, men det blir aldri gjort! Da får denne møkkabilen bare være møkkete, for jeg tar det ikke! (jeg gjorde det før!)

Seniormedlem
    MTB sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Rogaland
    Meldinger
    2,480

Vi har fordelt det slik:
    Min mann tar all oppvask, setter på og tømmer oppvaskmaskinen. Han støvsuger alle rom

Jeg vasker alle klærene, legger dem sammen og inn i skapene. Jeg vasker gulv og bad, samt støvtørk....

Hver dag skal vi rydde 10 ting hver (måtte innføres da en svært lat ektemann ikke klarte å se at det ble rot i løpet av en dag ). Dette innebærer klær som skal legges til vask, aviser som skal kastes, sko som skal ryddes på plass, leker som skal oppi lekekassene.....
    april-05 & okt-07

Supermedlem
    ming sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Sted
    Trondheim
    Meldinger
    766

Her i huset gjør vi vel ca like mye. I perioder kan en av oss ta en større del, hvis det er mye å gjøre på jobb til den andre, f.eks. Vi jobber 100% begge to.

Hovedsaklig ser fordelinga ut som følger (ingen vanntette skiller, vi tar gjerne hverandres oppgaver uoppfordret for å glede den andre, eller etter oppfordring fra en sliten/stresset partner)

Mannen: Tar ut av oppvaskmaskinen hver morgen.
    Smører matpakker.
    Tømmer søppel, papp og papir, plastavfall, glass og metall, panter flasker
    Hovedansvar for bilen. Vask invendig og utvendig. Vedlikehold.
    Støvsuger (flere ganger i uka)
    Vasker gulv (en gang i uka)
    Følger opp lekser
    Rydder kjøkkenet etter middag

Meg: Hovedansvar for klesvask. Sorterer og vasker. Får ofte hjelp til å henge opp og legge sammen.
    Pakke sekker
    Skriver ukesmenyer og handleliste
    Vasker bad
    Tørker støv
    Lager middag
    Vasker kjøkken

På deling: Skifter på senger
    Rydder (mest meg kanskje)
    Vasker vinduer
    Barnestell, legging etc.

Minstebror mars -10
    Mellombror januar -03