+ Svar på diskusjon
Side 1 av 2
1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 40

Diskusjon: Forovervendt eller bakovervendt bilsete...

milla med julebarnet
    Gjest

urk Forovervendt eller bakovervendt bilsete...

Vi har sore problemer med å finne et sete som passer i vår helt håpløse lille gamle golf...(løsningen er vel å bytte bil, men det har vi ikke råd til akkurat nå)
    Vi har prøvd flere bakovervendte, men problemet er at de tar så stor plass fra fremsetet at det blir umulig å sitte der. De tar så stor plass fordi vi ikke ønsker at tulla vår skal sovne med hodet hengende fremover, og da må setet monteres et stykke bak på setet og lenes inn til forsetet på en måte.
    Jeg er nå så oppgitt og har sett et sete som heter TT eller noe som er kjempefint, men det er fremovervendt. Hva mener dere om fremovervendt sete?? sikkerhet og komfort er visst to sider av en sak...
    Hun er 8 mnd 10 august.

2.  
    Veteranmedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    *non-stop* sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Meldinger
    4,615

Sv: Forovervendt eller bakovervendt bilsete...

Kan du ikke sette setet bakovervendt i framsete?

Ville ALDRI satt min sønn, som også er 8 mnd, i framovervendt sete :dritredd:

milla med julebarnet
    Gjest

Sitat Opprinnelig postet av *Anemor*
    Kan du ikke sette setet bakovervendt i framsete?

Ville ALDRI satt min sønn, som også er 8 mnd, i framovervendt sete :dritredd:
    Det går ikke fremsetet for vi kan ikke koble ut airbagen

Tidl. bruker
    Gjest

Jeg ville absolutt ikke snudd setet! Hvis du går inn på Trygg Trafikk og leser står det veldig klart at de anbefaler å ha barn bakovervendt til de er minst 4 år. Hva med ActaGraco DuoLogic? Alle bakovervendte tar plass, men det er virkelig verdt det!!

Tidl. bruker
    Gjest

Vi har Brio Zento-setet til Jonas, og det går akkurat inn i mammas gamle 2-dørs Renault Clio! Det er bakovervendt også

Det er ALTFOR ALTFOR tidlig å ha barn framovervendt når de kun er 8 mnd! Ta deg en skikkelig runde i butikkene for å sjekke ut setene, er sikker på at det er noen bakovervendte som vil passe!
    06 09
    april-11

Nete
    Gjest

Signerer de andre her..om du går inn på trygg trafikk sine nettsider og ser den videoen der de viser hvor skadelig det er å sitte forovervendt kontra bakovervendt, så burde du ikke være i tvil lengre om hvilken vei hun skal sitte.

Enkelte ting tar man ikke sjangsen på..

Jeg har ei venninne som har snudde alle sine i 8 mnd's alderen..til å gråte av!!!
    Og veldig, veldig dumt å lukke øynene for de kalde fakta. Det er for sent å angre på at man hadde barnet forovervendt når ulykka har vært ute..

Veteranmedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    mammmamia sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    3,362

Vi har Duologic og Britax Two Way Elite, og svigers har en gammel Golf, får plass til begge setene bakovervendt... Blir ganske lite benplass foran, men ofrer gladelig litt benplass for sikkerheten!! Bedre med et hode som detter fremover når hun sover, enn et hode som skytes fremover i en kollisjon!

Sett ikke en 8 mnd gammel BABY i fremovervendt bilsete - vær så snill!
    Storebror 2003
    Lillesøster 2006

Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte

Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    1,996

Hvilke seter har du prøvd da?

Mamma til 4 jenter.

Passer hun ikke i babysetet sitt lenger?
    03 07

milla med julebarnet
    Gjest

Vi prøvde først besafe kombi. Det stod veldig godt fast i bilen, men ble altfor rett når hun skulle sove. Deretter prøvde vi maxi cosi. Dette setet lå hun veldig godt i, men hverken vi eller de på barnas hus eller babyshop klarte å få det til å stå fast i bilen, selv om de sa at mange seter stod litt løst... (helt uholdbart etter min mening, tenk i en ulykke, da vil jo setet fly veggimellom). Nå har vi et acta graco cosmic som egentlig fungerer greit med hensyn til sovestilling og at det sitter godt nok fast, men plassen foran er helt mini. Sitter i frontruta - vi måtte jo le når vi kjørte hjem fra butikken i dag med meg 1 m foran mannen min. Men selvsagt - jeg kan jo sitte bak da...
    Ringte også trygg trafikk i dag og de kunne ikke anbefale forovervendte, så det er vel riktig det dere sier, men måtte bare høre hva folk "der ute" ville si... Takk for svar!

Seniormedlem
    Britney sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2001
    Meldinger
    2,616

Sitat Opprinnelig postet av milla med julebarnet
    Vi prøvde først besafe kombi. Det stod veldig godt fast i bilen, men ble altfor rett når hun skulle sove. Deretter prøvde vi maxi cosi. Dette setet lå hun veldig godt i, men hverken vi eller de på barnas hus eller babyshop klarte å få det til å stå fast i bilen, selv om de sa at mange seter stod litt løst... (helt uholdbart etter min mening, tenk i en ulykke, da vil jo setet fly veggimellom). Nå har vi et acta graco cosmic som egentlig fungerer greit med hensyn til sovestilling og at det sitter godt nok fast, men plassen foran er helt mini. Sitter i frontruta - vi måtte jo le når vi kjørte hjem fra butikken i dag med meg 1 m foran mannen min. Men selvsagt - jeg kan jo sitte bak da...
    Ringte også trygg trafikk i dag og de kunne ikke anbefale forovervendte, så det er vel riktig det dere sier, men måtte bare høre hva folk "der ute" ville si... Takk for svar!
    Merk at Cosmic må settes enda lenger ut på kanten når barnet er over 11 kilo.

Sett deg i baksetet og kos deg sammen med jenta di du.
    Desember 2003
    August 2007

milla med julebarnet
    Gjest

Vi har prøvd besafe kombi. Det stod godt fast i bilen , men ble altfor rett i ryggen når hun skulle sove. Deretter prøvde vi maxi cosi. Dette setet lå hun veldig godt bakover i ,men setet stod dårlig fast i bilen. Nå prøver vi et acta graco cosmic. Hun ligger godt i stet, og det står godt fast, men plassen i forsetet er latterlig liten. Jeg og mannen min måtte bare le på vei hjem fra butikken for jeg satt liksom 1 m foran ham...vel, vel, jeg kan jo sitte i baksetet da. Eller plassere mannen der, og kjøre selv.. Ringte trygg trafikk i dag også og de kunne jo ikke anbefale fremovervendte. Ble bare så oppgitt i dag og hun i butikken sa at hun ville valgt et fremovervendt sete! Ble altså i tvil og vill bare høre hva "dere der ute" mente om saken. Takk for svar!
    Hilsen milla i baksetet

milla med julebarnet
    Gjest

Vi har prøvd besafe kombi. Dette setet satt godt fast i bilen, men ble altfor rett når hun skulle sove. Deretter prøvde vi maxi cosi. I dette setet lå hun godt, men setet stod ikke fast nok i bilen. Nå prøver vi et acta graco cosmic. Hun ligger bra i det og setet står godt fast, men plassen i forsetet er latterlig liten. Vi måtte bare le på vei hjem fra butikken i dag for jeg satt liksom 1 m. foran mennen min. Men jeg kan jo sitte i baksetet da. Det er vel det som blir løsningen inntil vi får en ny bil. Jeg ringte trygg trafikk i dag og de sa jo at de ikke anbefalte forovervendte, men jeg bel så oppgitt i dag og da t.o.m hun i butikken sa at hun ville valgt et fremovervendt ble jeg i tvil. Så ville bare høre hva dere mente...
    Takk for svar!
    Hilsen milla i baksetet

milla med julebarnet
    Gjest

OOPS! Jeg skjønte ingenting for ingen av svarene mine kom ut...men nå ser det visst ut til at de er kommet... ja, ja, god natt. Tror jeg trenger å sove litt nå.

VIP-Medlem
    Rykte Rykte Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte

Medlem siden
    Mar 2006
    Meldinger
    6,260

Izi Combi tar mer plass enn de aller fleste andre stolene. Prøv alt som er av bakovervendte stoler. Det er mye å ta av. Brio Zento f.eks kan monteres på relativt liten plass. Blir det for trangt i forsetet så kan utmerket godt en voksen sitte i baksetet. Sitter i baksetet selv jeg i den ene bilen vår.

Forovervendt er ren galskap for en på 8 mnd hvertfall, men det sa vel Trygg Trafikk også. De uttalte seg vel kanskje på en litt mer diplomatisk måte men.
    Sist endret av Autofil; 02-08-2007 kl 00:22
    "De er rett og slett helt unødig skadd på grunn av dårlig sikring,
    og det er grusomt å se dette."

(Tor Einar Calisch, overlege ved Barneintensiv avdeling på Ullevål.)

Æresmedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Helene Harefrøken sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Meldinger
    19,416
    Blogginnlegg
    4

Vi har DuoLogic i vår Golf stv. Skal ikke være mye plass forskjell på de bilene, annet enn at jeg har bagasjerom.

Det blir litt trangt for den som skal sitte på passasjersiden, men jeg sitter heller trangt enn å ha ham fremovervendt. Dessuten sitter jeg som regel baki med ham og da merker jeg jo ikke noe til det
    Stolt nybakt mamma igjen til februar 11 og august 05

Min side: Sikring av barn i bil.

Tidl. bruker
    Gjest

Prøvd Britax TWE ?

Seniormedlem
    Rykte
    Rosè sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Meldinger
    2,793

Jeg har Izi combi og da er det greit med plass, men ser jo at du skrev at det syns du var for bratt. Kan ikke ungen bruke babystolen litt lengre da?

Tulietutten
    Gjest

Vi har izi combi og det har passet i alle bilene vi har prøvd det i, til og med min veninnes gamle golf Tror nok ikke du vil finne et sete som er bakoverlendt nå. Tenk sånn da, hva er værst, at hun henger med hodet? eller at hun ikke er godt nok sikret i bilen? babyer og små barn har ikke vondt av å henge med hodet når de sover, da er hele kroppen så avslappet at hun merker ikke noe til det engang, bare dere foreldrene som synes det ser ubehagelig ut. Hvis vi skal kjøre langt så tar jeg med en sånn nakkelene pute (sånn som ser ut som en ostepopp vet du) som jeg har kjøpt på en barnebutikk også legger jeg den "feil" vei under haken til tuppa,, da henger hun ikke med hodet

+ Svar på diskusjon
  • Del på Facebook
  • Side 1 av 2
    1 2 SisteSiste

Sosiale Bokmerker

Sosiale Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan starte nye diskusjoner
    • Du kan svare på meldinger/diskusjoner
    • Du kan ikke laste opp vedlegg
    • Du kan ikke redigere meldingene dine