Vi må ha bilstol i bil nr 2.
Hva velger vi til en på 1 år?
Bilstolen skal stå i en gammel polo..
Vi må ha bilstol i bil nr 2.
Hva velger vi til en på 1 år?
Bilstolen skal stå i en gammel polo..
Duologic er et veldig godt sete Bakovervendt 0-18 kg, støtebein i gulvet. Trenger ikke forankringsseler, lett å montere. Barnet sitter trygt og godt! Anbefales!
http://biteringen.no/produkter/bilseter/
http://www.stera.no/pdf/brosjyre_duologic.pdf
Har duologic fra før, kommer ikke til å kjøpe ett til. Men takk for svar
Tror vi har bestemt oss for Britax. Enten secura eller hi-way (er ikke helt ferdig med å bestemme oss). Opp til 25 kg. Virker som mange her inne mener Britax er bra velg.
Ville kanskje tittet på noen Britax setene ja
Vi har Britax TWE og Brio Zento. Fornøyd med begge.
“God, grant me the serenity to accept the things I cannot change,the courage to change the things I can,and the wisdom to know the difference.”Reinhold Niebuhr
September 2005 Mai 2010
Brio Zento kanskje? Eller Britax TWE.
"De er rett og slett helt unødig skadd på grunn av dårlig sikring,
og det er grusomt å se dette."
(Tor Einar Calisch, overlege ved Barneintensiv avdeling på Ullevål.)
Hvorfor anbefaler dere Brio Zento når den kom så dårlig ut av den siste store testen??Eller er denne testen heller ikke pålitelig? Jeg er også på jakt etter nytt sete og leser jevnlig på TryggTrafikk og der stod det at man bør lese HELE testen og ikke bare sluttkarakter, det gjorde jeg og ble litt skremt av Zento.Opprinnelig postet av Autofil
Ja, det forstod jeg og du kan lese selv, jeg synes det gjelder bare sikkerhet...Dette stod i beskrivelsen:Opprinnelig postet av emin
Kastes fremover Men en av de aller dårligste stolene er altså en Brio-stol. Det kjente merkenavnet innenfor en rekke barneprodukter, har den populære stolen Brio Zento som vi i år ønsket spesielt å teste. Og det viste seg å være med god grunn – for stolen kommer dårlig ut.
Hovedgrunnen til dette er at produsenten «frister» prisbevisste foreldre med en stol som er godkjent fra fødselen og helt til barnet er 25 kilo. Dermed inngår man altfor mange kompromisser. I kollisjonstestene i de minste vektgruppene får stolen gjennomsnittlige karakterer. Altså ikke dårlig.
Det er først med de største testdukkene at den dårlige kvaliteten avdekkes.
I kollisjonen blir stolen kastet av bilsetet og ned mot dørken, slik at hodet på testdukken blir kastet inn i setet foran. I våre kollisjonstester er det alltid det dårligste testresultatet som danner grunnlaget for totalkarakterene.
Dårligere seter for de største I år har vi brukt en ny type testdukker, som skal være mer lik menneskekroppen. Dermed blir testresultatene enda mer reelle, og dårlige stoler blir lettere avslørt.
Joda, men dette var snakk om forovervendt, og man frarådes jo å bruke kombiseter forovervendt, generelt unngå 5-punktsele i forovervendt stol. Jeg kommer til å følge disse anbefalingene og bruke beltestol forovervendt, så jeg hadde ikke brydd meg noe særlig om hvordan stolen testes forover. Det er bakovervendt jeg bryr meg om.
Kalia: Brio-Zento unngå denne stolen? Her kan du lese litt mer.
Vi har nettopp fått HTS Izi Combi, kjempefornøyd vi. Har fra før Britax FixWay, fornøyd med dette også
TAKK til dere for all info. Setter pris på det.
Men hvis disse testene er så lite pålitelige, hvor skal en vanlig person finne troverdig informasjon og testfakta om ulike stoler??
Du finner ikke så mye da det stort sett er disse testene som kjøres. For noen år tilbake ble det gjort en test av kun bakovervendte stoler i Finland, men denne testen ble selvsagt ikke kjøpt opp av norske medier.Opprinnelig postet av Kalia
Etter min mening må media ta mye av skylden for at det står så elendig til med barnas sikkerhet i bil her i landet. De få gangene det skrives om bakovervendte stoler koker det stort dett ned til hvor dyre og store de er, og hvor vanskelig det er å montere dem riktig.
Brio Zento er forøvrig testet av bl.a VTI i Sverige med meget gode resultater, og den er også T-godkjent. Hadde den vært så dårlig som denne testen tilsier hadde den aldri oppnådd en T-godkjenning. Vi bruker Zento uten å blunke, og det er ikke mange her i landet som er mer opptatt av sikkerhet enn meg og mannen.
Sist endret av Autofil; 04-09-2007 kl 13:17
Autofil: Har du en link til den testen? Mener jeg så en siden engang som hadde den både på finsk og norsk, eller var det finsk og engelsk Men jeg finner den ikke igjen.
Finner den jo selvsagt ikke igjen.Opprinnelig postet av Helene Harefrøken
Trodde jeg hadde den lagret under favoritter, men dengang ei.
Britax Secura tar liten plass og går til 25 kg. Flott og god stol
Sosiale Bokmerker