+ Svar på diskusjon
Viser resultater 1 til 7 av 7

Diskusjon: Bilstolguruer HJELP!

Medlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    coco sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Sted
    Finnmark
    Meldinger
    225

Bilstolguruer HJELP!

I går så jeg en snedig løsning på bilstolproblemene våre. Det jeg da lurer på er om det egentlig er greit det jeg så.

Altså:
    VW Sharan - Stor bil 7 seter.
    Du kan ta ut alle 5 setene bak. 5 separate seter.
    De hadde snudd det ene setet bak slik at setet stod med ryggen mot kjøreretninga. De hadde en bilstol i det setet slik at det stod med ryggen mot kjøreretninga. Hadde setet stått "rett" vei hadde bilstolen vært forovervendt.

Forstår dere forklaringa mi?

Er dette lov? blir det god nok sikring av barna i bil??
    Coco trebarnsmor
    Gutta født 2001, 2003 og 2006

2.  
    Veteranmedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    mammmamia sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    3,362

Sv: Bilstolguruer HJELP!

Vet du, dette har det vært diskusjon om her inne før. Så vidt jeg kan huske blir det ikke det samme, har noe med kreftene i en kollisjon, og hvordan setet er festet... Når det er festet bakovervendt er det festet for å ta imot trykket bakovervendt, mens når det er festet fremovervendt og trykket kommer som bakovervendt kan det slå ut helt feil...om DU skjønner hva JEG mener..!

Må bare legge til at jeg ikke har noen formell opplæring eller kunnskap om dette..! Men i busser er jo setene sånn at de kan snus da, og det er jo bra nok det, så..?
    Storebror 2003
    Lillesøster 2006

Supermedlem

Medlem siden
    Aug 2007
    Sted
    i eget hus
    Meldinger
    766

Kan ikke svare til lov eller ikke.
    Men i de gml vw multivan(ca rundt 94modell) så er det 2 seter som er monternt bakovervent.
    Der er det ikke lov å feste bakovervendt sete i allefall(står i boka som tilhører bilen) MEN det står ikke noe om at man ikke kan ha fremovervendt sete der i det bakovervendte setet.

Noen som vet???
    Spurte trygg trafikk i fjor(da det var mulig vi ville ha slik bil) men hun som tok tlf klarte ikke gi meg klart svar.

Medlem
    coco sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Sted
    Finnmark
    Meldinger
    225

Da sender jeg denne til Trygg Trafikk og jeg.
    Coco trebarnsmor
    Gutta født 2001, 2003 og 2006

Det tror jeg ikke er lov.
    Hvordan funker selene om man skal sitte bakover som voksen?
    ...

VIP-Medlem
    Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Dolly sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Sted
    Tjelta
    Meldinger
    6,098

Trodde det var greitt så lenge det er seter som er integrerte i stolen, men man skal ikke sette et framovervendt sete i et sete som står bakovervendt.. vet ikke helt hvorfor, men det skal man iallefall ikke
    Dolly
    Elsker jentene mine over alt på denne jord!!
    -05 og -08 Og en liten prins på vei som kommer i Juni 13
    “Be Who You Are and Say What You Feel Because Those Who Mind Don't Matter and Those Who Matter Don't Mind."

VIP-Medlem
    Rykte Rykte Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte

Medlem siden
    Mar 2006
    Meldinger
    6,260

Fra NTF:

"Jag undrar hur vi bäst placerar vår 3,5-årige son i bilen. Vi har en sk flexibil där man kan vända stolarna "bak och fram". Vi har en idé om att pojken skulle kunna sitta på en bakåtvänd stol på en bälteskudde, problemet är att 3-punktsbältena inte går att använda då. Man kan dock använda ett 2-punktsbälte. Detta förfaringssätt kallar jag alt A.
    Ett annat alternativ (alt B) är att använda en bilbarnstol fastspänd i samma bakåtvända stol, detta har vi också gjort tills nu. Vi anser att det är bättre att ha bilens stol bakvänd då det blir bättre plats för barnens ben.
    Vilket av alternativen är bäst ur säkerhetssynpunkt?

Svar:
    Säkraste sättet att åka i bil är bakåtvänt i en rätt monterad bilbarnstol för bakåtvänt åkande.
    Angående ditt alternativ A: en bälteskudde är inte godkänd för att monteras så att det blir bakåtvänt åkande.
    Angående ditt alternativ B: en bilbarnstol för bakåtvänt åkande får heller inte monteras så som du beskriver.
    Vad som också spelar roll är om bilens säten överhuvudtaget är godkända för bakåtvänt åkande och i så fall hur många kilo dessa tål bakåtvänt?
    Vår rekommendation är att du monterar den bakåtvända bilbarnstolen som den ska monteras enligt anvisningarna. Det betyder förmodligen, beroende vilken bilbarnstol du har, att den ska luta mot framförvarande sätet eller, om bilbarnstolen är godkänd för det, använda ett stödben."

Som du ser, så anbefaler de det ikke.
    "De er rett og slett helt unødig skadd på grunn av dårlig sikring,
    og det er grusomt å se dette."

(Tor Einar Calisch, overlege ved Barneintensiv avdeling på Ullevål.)

+ Svar på diskusjon
  • Del på Facebook
  • Sosiale Bokmerker

Sosiale Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan starte nye diskusjoner
    • Du kan svare på meldinger/diskusjoner
    • Du kan ikke laste opp vedlegg
    • Du kan ikke redigere meldingene dine