+ Svar på diskusjon
Side 1 av 5
1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 83

Diskusjon: WW Touran og bakovervendt sete.....

Juniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte

Medlem siden
    Oct 2003
    Sted
    AKERSHUS
    Meldinger
    1,204

WW Touran og bakovervendt sete.....

Har endelig fått byttet "jobb bilen - varebil" til 7 seter WW Touran. I varebilen hadde jeg snuppa i beltestol, men nå kan jeg ha henne bakovervendt igjen. Hadde det bare vært til og fra barnehagen, hadde jeg nok til nød kunne brukt beltestolen, siden hun er 3 1/2 år.

Men i og med at jobb bilen min nå har 7 seter, blir det nok den vi må bruke når vi f.eks skal på hytta og vi er alle sammen(stebarn). Og til hytta bruker vi 2 1/2 til 3 timer, og da er det ennå uaktuelt å ha henne framovervendt.

I andre bilen, har vi en TWE, og er forsåvidt fornøyd med det, men kunne tenke meg f.eks en annen stol i min bil.

Det jeg vil fram til; andre som har Touran og bakovervendt sete opp til 25 kg ?

Secura blir det desverre ikke, den er svær!
    Har snust litt på Britax Hi-Way og Brio Zento (men er litt skremt av den siste testen den gjennomgikk).
    mai 2004
    12/97

23 juni 2007

2.  
    Æresmedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Helene Harefrøken sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Meldinger
    19,416
    Blogginnlegg
    4

Sv: WW Touran og bakovervendt sete.....

Må bare kommentere ang. Zento. Quoter meg selv fra en annen tråd

Sitat Opprinnelig postet av Helene Harefrøken
    Du får søke på Zento eller forbrukerrådet her inne eller lese HER

Den testen ville jeg ikke lagt vekt på, Zento er tilogmed T-godkjent i Sverige, kravene for å få T-godkjenning er strenge og går på belastning av nakke/hode. Så langt er det kun bakovervendte seter som har fått denne godkjenningen i Sverige. Jeg tviler sterkt på at Zento hadde blitt godkjent om det som kommer frem i denne testen testen stemmer. Autofil har det setet og kan nok fortelle deg at det er et bra sete.

Jeg ville også lest DENNE om jeg var deg. Klipper litt fra artikkelen:

Därtill menar man att stolen skyddar "hyfsat" när den används bakåtvänt. Men i de tyska filmbilderna glider BRIO stolen framåt/neråt i krockprovet. Jag kan säga att om BRIO stolen hade visat sådana rörelser i godkännandetesten så hade den inte kunnat bli godkänd av svenska myndigheten. Bilbarnstolar får inte röra sig framåt-neråt, inte heller när de testas utan stöd av framförvarande inredning, vilket också ingår som ett obligatorsisk moment i godkännandeproven. Så än så länge kan vi bara konstatera att något skiljer sig i själva testproceduren.
    ............................................................ .............................

Vår uppfattning är klar, och delas av samtliga experter i Sverige, nämligen att rätt monterade bakåtvända stolar är helt överlägsna ur skyddsynpunkt, både i krock framifrån och från sidan. Den som har en BRIO Zento ska fortsätta att använda stolen. Råd och Röns test har inte heller föranlett mydigheten som ansvarar för trafiksäkerheten att kritisera stolen, än mindre dra in det sk märkningstillståndet. Samma sak gäller för de stolar från AktaGraco som fick kritik i fjol: ingen myndighet har kritiserat stolarna, eller återtagit godkännanden som en följd av testen.

Jeg ville ikke vært bekymret for å bruke det. Bare husk uansett hvilket sete dere ender opp med, vær nøye med å lese bruksanvisningen når setet skal monteres

Håper du får svar fra noen Touran eiere.
    Stolt nybakt mamma igjen til februar 11 og august 05

Min side: Sikring av barn i bil.

Juniormedlem

Medlem siden
    Oct 2003
    Sted
    AKERSHUS
    Meldinger
    1,204

Takk for det (hadde egentlig lest det, da....) men greit å høre igjen at man ikke bør vektlegge den testen så mye

Noen Touran eiere som har tips til et sete som står bra i bilen
    mai 2004
    12/97

23 juni 2007

Nina72
    Gjest

Hei !
    Vi kjører touran og har dette bilsetet:
    (kopiert herfra:http://www.hts.no/norsk/default.htm)

BeSafe iZi Combi X1 - Mest solgte kombistol!

BeSafe iZi Combi x1 er en helt ny kombistol hvor barnet sitter bakovervendt opp til 4 års alder (la barnet sitte bakovervendt så lenge som mulig). BeSafe anbefaler fremovervendt tidligst fra 2,5 års alder. Stolen er konstruert med et helt nytt beltesystem som reduserer belastningen på barnet ved en eventuell kollisjon, noe som forbedret sikkerhetenbetydelig.

Foruten sidekollisjonsbeskyttelse i energiabsorberende materiale, har BeSafe iZi Combi videreutviklet belteføring (lock off device) som gjør den enkel å montere. Stolen står like stabilt fremovervendt som bakovervendt takket være den unike beltestrammeren. Du kan også velge mellom 8 spennende nye design i et nytt mykt materiale, som dessuten er utviklet så barnet sitter så komfortabelt som mulig. Stolen er godkjent bakovervendt fra 0-18 kg, og fremovervendt fra 9-18 kg

Ikke erfarin med så mane andre bilstoler...men er fornøyd med dette og det er poden også

VIP-Medlem
    Rykte Rykte Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte

Medlem siden
    Mar 2006
    Meldinger
    6,260

Får forhåpentligvis vår nye Touran i neste uke. Skal prøve de stolene vi har da (DuoLogic, Britax TWE og Brio Zento), og gi deg tilbakemelding. Synes du Secura er for stor kan du glemme monstrene til HTS også.

Greit å bruke IsoFix siden det finnes i bilen, men de bakovervendte stolene med IsoFix går bare til 18 kg. Vi prøvde DuoLogic i Touran da vi prøvekjørte, og den passet fint som bare det.
    "De er rett og slett helt unødig skadd på grunn av dårlig sikring,
    og det er grusomt å se dette."

(Tor Einar Calisch, overlege ved Barneintensiv avdeling på Ullevål.)

Juniormedlem

Medlem siden
    Oct 2003
    Sted
    AKERSHUS
    Meldinger
    1,204

Takk for det, da venter jeg til jeg får svar fra deg HTS er uaktuelt, de går vel bare til 18 kg. Dessuten har vi hatt det da minsten var enda mindre, og likte det ikke.

Blir enten Zento, TWE eller Hi-Way tror jeg.........
    mai 2004
    12/97

23 juni 2007

Aida
    Gjest

Abbonerer på denne jeg...

Vi har ny Touran og jeg har lyst til å oppgradere bilseteparken slik at ungene blir best mulig sikret. Nå sitter storebror i MaxiCosiRodi, mellomsøster sitter forovervendt i MaxiCosiPriori. Minstemann har et gammelt sete etter storebror: MaxiCosiCity.

Alle er uten isofix, og jeg føler at når jeg har mulighet til å feste dem bedre i bil, bør jeg absolutt ta den utgiften det vil være.

Ser frem til svar fra deg, Autofil!

VIP-Medlem
    Rykte Rykte Rykte

Medlem siden
    Mar 2006
    Meldinger
    6,260

Sitat Opprinnelig postet av Aida
    Abbonerer på denne jeg...

Vi har ny Touran og jeg har lyst til å oppgradere bilseteparken slik at ungene blir best mulig sikret. Nå sitter storebror i MaxiCosiRodi, mellomsøster sitter forovervendt i MaxiCosiPriori. Minstemann har et gammelt sete etter storebror: MaxiCosiCity.

Alle er uten isofix, og jeg føler at når jeg har mulighet til å feste dem bedre i bil, bør jeg absolutt ta den utgiften det vil være.

Ser frem til svar fra deg, Autofil!
    Alder og vekt på ungene?

Veteranmedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    mammmamia sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    3,362

Zento ble jo også testet fremovervendt, som beltestol, så det resultatet har jo lite eller ingenting å si for bakovervendt bruk..! Som vanlig bra at de informerer om hvordan ting er gjort i testene

Men ja, jeg ville sjekket ut Zento, Two Way Elite og evt Hi-Way, men den SKAL ha avstand til setet foran..!
    Storebror 2003
    Lillesøster 2006

Supermedlem
    Snuppis sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Trøndelag
    Meldinger
    706

Vi skal kjøpe oss Touran. Tror TWE vil passe utmerket i bilen jeg, for det sitter bra i passaten vi har nå. Og der er det mindre plass enn i Touranen.
    Vi er veldig fornøyde med det setet og snuppa sitter kjempebra.
    nov-02, mai-05 og sept-07

Ta en titt på husprosjektet vårt:
    http://www.hesttroa34.blogspot.com

Aida
    Gjest

Sitat Opprinnelig postet av Autofil
    Alder og vekt på ungene?
    Eldstemann er fem og et halvt år og veier 18 kg.

Mellomsøster er tre år og veier 14 - 15 kg

Minstemann er et halvt år og veier foreløpig rett over 8 kg.

Det er ikke så lett å orientere seg i bilsetejungelen, og spesielt ikke når betjeningen i den største barneutstyrsbutikken i nærheten viser seg å være lite behjelpelig med å plassere mellomsøster bakovervendt.

De hadde ett bilsete som kunne brukes bakovervendt til større barn "men det hadde hun ikke noe greie på".
    Sist endret av Aida; 25-09-2007 kl 13:14

VIP-Medlem
    Rykte Rykte Rykte

Medlem siden
    Mar 2006
    Meldinger
    6,260

Eldstemann er fem og et halvt år og veier 18 kg.

Mellomsøster er tre år og veier 14 - 15 kg

Minstemann er et halvt år og veier foreløpig rett over 8 kg.

Det er ikke så lett å orientere seg i bilsetejungelen, og spesielt ikke når betjeningen i den største barneutstyrsbutikken i nærheten viser seg å være lite behjelpelig med å plassere mellomsøster bakovervendt.

De hadde ett bilsete som kunne brukes bakovervendt til større barn "men det hadde hun ikke noe greie på".
    I ditt tilfelle hadde jeg kjøpt Römer (Britax) KidFix til eldstemann. KidFix er en beltestol med IsoFixfester, og dette gir en mye mer stabil montering og skal også gi bedre sikkerhet i kollisjon. I tillegg slipper du å spenne stolen fast når den ikke er i bruk.

Til hun i midten hadde jeg gått for en bakovervendt stol til 25 kg, denne kan jo minstemann overta med tiden også. Stoler over 18 kg (med unntak av beltestoler) har ikke IsoFix, så denne må da stå i midten. Brio Zento og Britax Secura er et bra alternativer her.

Til minsten hadde jeg kjøpt Akta Graco DuoLogic. Den kan festes med IsoFix, 2- eller 3-punktsbele og trenger ikke foranringsbelter. Veldig god stol 0-18 kg som også de minste sitter veldig godt i.

Skal prøve Zento i midten i min bil når jeg får den.

Juniormedlem

Medlem siden
    Oct 2003
    Sted
    AKERSHUS
    Meldinger
    1,204

Sitat Opprinnelig postet av mammmamia
    Zento ble jo også testet fremovervendt, som beltestol, så det resultatet har jo lite eller ingenting å si for bakovervendt bruk..! Som vanlig bra at de informerer om hvordan ting er gjort i testene

Men ja, jeg ville sjekket ut Zento, Two Way Elite og evt Hi-Way, men den SKAL ha avstand til setet foran..!
    Tenkte på denne her, jeg........videosnutt av Brio Zento bakovervendt

http://hd.se/webb-tv/2006/07/01/webb...ol_brio_zento/
    mai 2004
    12/97

23 juni 2007

Veteranmedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    mammmamia sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    3,362

Sitat Opprinnelig postet av heidina
    Tenkte på denne her, jeg........videosnutt av Brio Zento bakovervendt

http://hd.se/webb-tv/2006/07/01/webb...ol_brio_zento/

Synes ikke den så så ille ut jeg... Tenk på at det står jo et sete foran der også da, som tar imot støtet... Se på Cosmic i forhold da..!
    Storebror 2003
    Lillesøster 2006

Veteranmedlem
    Cathie sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    3,024
    Blogginnlegg
    14

Testresultatene står der de også, men kan det ha vært denne testen det ha vært en del snakk om, at den ble "kjøpt" eller ble laget på et grunnlag at den skulle bli "kjøpt" av en av produsentene??

Var hvertfall en sånn test det var snakk om, hvor alle utenom en stol kom veldig dårlig ut, noe som er tilfelle i denne testen hvertfall.
    September 06
    Juli 08

Medlem
    Marlen sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Sted
    Sunnhordland
    Meldinger
    323

Dette er vel den testen som var i foreldre og barn i august i fjor er det ikke?

Aida
    Gjest

I ditt tilfelle hadde jeg kjøpt Römer (Britax) KidFix til eldstemann. KidFix er en beltestol med IsoFixfester, og dette gir en mye mer stabil montering og skal også gi bedre sikkerhet i kollisjon. I tillegg slipper du å spenne stolen fast når den ikke er i bruk.

Til hun i midten hadde jeg gått for en bakovervendt stol til 25 kg, denne kan jo minstemann overta med tiden også. Stoler over 18 kg (med unntak av beltestoler) har ikke IsoFix, så denne må da stå i midten. Brio Zento og Britax Secura er et bra alternativer her.

Til minsten hadde jeg kjøpt Akta Graco DuoLogic. Den kan festes med IsoFix, 2- eller 3-punktsbele og trenger ikke foranringsbelter. Veldig god stol 0-18 kg som også de minste sitter veldig godt i.

Skal prøve Zento i midten i min bil når jeg får den.
    Takk for svar!

Lurte litt på hva du mener med at den til mellomstejenta måtte stå i midten... Går det ikke an å plassere dette setet i en side? Slik de sitter nå, så er storebror i midten, og han trives så godt med det. Litt dumt å måtte flytte ham.

Lurer også på om Duologic er et veldig "stort" sete, som ruver i bilen - hvis du skjønner...

VIP-Medlem
    Rykte Rykte Rykte

Medlem siden
    Mar 2006
    Meldinger
    6,260

Takk for svar!

Lurte litt på hva du mener med at den til mellomstejenta måtte stå i midten... Går det ikke an å plassere dette setet i en side? Slik de sitter nå, så er storebror i midten, og han trives så godt med det. Litt dumt å måtte flytte ham.

Lurer også på om Duologic er et veldig "stort" sete, som ruver i bilen - hvis du skjønner...
    Jeg tenkte at hvis du kjøper en stol som går til 25 kg så kan ikke den festes med IsoFix, mens de to andre kan det. Da er det lurt å bruke IsoFix til de stolene man kan det med. Alle stoler som kan festes i midten kan også festes på siden så sant det er plass. Touran er en bil med relativt god plass i kupèen. Vil du ha storebror i midten er det ikke IsoFix der, og du trenger ikke kjøpe en beltestol med IsoFix. Britax Kid plus er lik KidFix, men uten IsoFix. Et annet godt alternativ er Maxi Cosi Rodi XP.

Til å være bakovervendt er DuoLogic forholdsvis lite faktisk, men den ruver jo mer enn en stol uten base.

Aida
    Gjest

Jeg tenkte at hvis du kjøper en stol som går til 25 kg så kan ikke den festes med IsoFix, mens de to andre kan det. Da er det lurt å bruke IsoFix til de stolene man kan det med. Alle stoler som kan festes i midten kan også festes på siden så sant det er plass. Touran er en bil med relativt god plass i kupèen. Vil du ha storebror i midten er det ikke IsoFix der, og du trenger ikke kjøpe en beltestol med IsoFix. Britax Kid plus er lik KidFix, men uten IsoFix. Et annet godt alternativ er Maxi Cosi Rodi XP.

Til å være bakovervendt er DuoLogic forholdsvis lite faktisk, men den ruver jo mer enn en stol uten base.
    Nok en gang: takk for svar!

Jeg var ikke klar over at det ikke var isofix i midten av bakseteraden, så det var derfor jeg ikke skjønte hva du mente.

Nå skal jeg sjekke ut setene, og forhåpentligvis få sikret ungene på best mulig måte!

Æresmedlem
    Rykte Rykte

Medlem siden
    May 2002
    Meldinger
    10,954

Secura er ikke svær, vi har den bak passasjersetet og jeg har god plass foran. Secura tar mindre plass enn zento, high way, HTS osv. Jeg hadde 5-6 forskjellige seter ut i bilen da vi kjøpte stol sist Secura var det setet som tok minst plass i vår bil... (passat stv)

Duo logic tar faktisk ikke stor plass om det får stå i midten. Mannen er 190 og kan skyve setet sitt helt bak til tross for bakovervendt i midten.

+ Svar på diskusjon
  • Del på Facebook
  • Side 1 av 5
    1 2 3 4 5 SisteSiste

Sosiale Bokmerker

Sosiale Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan starte nye diskusjoner
    • Du kan svare på meldinger/diskusjoner
    • Du kan ikke laste opp vedlegg
    • Du kan ikke redigere meldingene dine