+ Svar på diskusjon
Side 1 av 2
1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21

Diskusjon: Det evige bilstolmaset...

Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    lijander sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,316
    Blogginnlegg
    1

Det evige bilstolmaset...

Finnes det noen bilstoler fra 9/13 kg som er bakovervendte. Føler alle jeg ser på er fra nyfødt. Og når det går over ett så stort spenn, så føler jeg at det må jo enten gå ut over comforten eller sikkerheten, ingen av tingene er noe jeg vil gi slipp på

Så vet ikke jeg om det stemmer, men jeg tenker at når de kan monteres begge veier, så er det også noe som da må gå litt ut over sikkerheten.. Nå er dette bare ting jeg føler, og dete må gjerne fortelle meg at jeg tar feil.. Da har jeg jo mange stoler å velge i

Videre var inne på det at vi må jo ha bakovervendt i forsetet, kjører en gammel volvo fra 80 tallet. Selene er ikke lange nok til å feste stolen med bak. Men det er vel bedre å kjøre med bakovervendt i forsetet, enn forovervendt i baksetet.

Og er det noen stoler dere kan anbefale meg?

Jeg prøvde å lese gjennom noen tråder for å ikke lage enda ett innlegg om bilstoler, men når jeg kom til side 8 gadd jeg ikke mer
    Av mirakler får man grå hår
    Turbotrollet (07)
    Duracel (08)
    Nå vet vi hva kjærlighet er

2.  
    Supermedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Fru Lita sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2002
    Sted
    Utenfor Bergen
    Meldinger
    1,457

Sv: Det evige bilstolmaset...

Det er mange bakovervendte stoler i den gruppen som du nevner. Selv har vi Akta Graco DuoLogic. Den kan faktisk brukes fra nyfødt av, og 3 åringen min sitter i sitt enda. Han har grei plass fremdeles

Dette setet trenger ikke lang sele for å festes. Det er også det enkleste sete å feste som jeg har vært borti.

Fru Lita og - 2002 - 2005 20. oktober 2006

VIP-Medlem
    Rykte Rykte Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte

Medlem siden
    Mar 2006
    Meldinger
    6,260

Sitat Opprinnelig postet av lijander
    Finnes det noen bilstoler fra 9/13 kg som er bakovervendte. Føler alle jeg ser på er fra nyfødt. Og når det går over ett så stort spenn, så føler jeg at det må jo enten gå ut over comforten eller sikkerheten, ingen av tingene er noe jeg vil gi slipp på

Så vet ikke jeg om det stemmer, men jeg tenker at når de kan monteres begge veier, så er det også noe som da må gå litt ut over sikkerheten.. Nå er dette bare ting jeg føler, og dete må gjerne fortelle meg at jeg tar feil.. Da har jeg jo mange stoler å velge i

Videre var inne på det at vi må jo ha bakovervendt i forsetet, kjører en gammel volvo fra 80 tallet. Selene er ikke lange nok til å feste stolen med bak. Men det er vel bedre å kjøre med bakovervendt i forsetet, enn forovervendt i baksetet.

Og er det noen stoler dere kan anbefale meg?
    Så lenge du kun bruker stolen bakovervendt trenger du ikke å bekymre deg for at den spenner over flere vektgrupper eller om den også kan festes forovervendt. Fritt valg i det som finnes av rene bakovervendte eller kombistoler med andre ord. Det det evt kan gå utover om du velger en stol som går til 25 kg til et lite barn er at det går litt utover komforten. Sikkerheten er den samme.

Bakovervendt i forsetet er klart bedre enn forovervendt i baksetet, men det er slett ikke sikkert du trenger å ha stolen i forsetet heller. Det er få, eller kanskje ingen, av de større stolene som trenger like mye belte som babystolene gjør. Må du ha stolen i forsetet så pass på at den ikke skygger for speilet. Gjør den det får du kjøpt caravanspeil på f.eks Biltema til en billig penge. Det har vi brukt.

Som Fru Lita sier er Akta Graco DuoLogic en super stol. Den trenger ingen forankringsbelter, krever lite belte, er lett å montere, veldig trygg og god og barna sitter godt i den. Har hatt den til lillebror siden han var 3 mnd. DuoLogic er vel den eneste stolen fra 0-18 kg som de aller minste også sitter godt i. Etterhvert som barnet vokser fjerner du polstringene i innleggene, så kan du etterhvert også evt fjerne innleggene helt. Min lange 3 år gamle nevø på 15 kg hadde grei plass selv med innleggene i.

En annen stol du kan se på er Britax Secura. Den går til 25 kg.
    Både DuoLogic og Secura er rene bakovervendte stoler.

Lykke til!
    "De er rett og slett helt unødig skadd på grunn av dårlig sikring,
    og det er grusomt å se dette."

(Tor Einar Calisch, overlege ved Barneintensiv avdeling på Ullevål.)

Æresmedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte
    Helene Harefrøken sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Meldinger
    19,416
    Blogginnlegg
    4

Ser du har fått noen fine svar vil bare legge til litt til.

Det aller viktigste er å ta med bilen og barnet til forhandler og prøve forskjellige bakovervendte seter slik at dere finner det som passer best i deres bil

Lykke til med handelen

Her er forresten en liten liste over noen bakovervendte seter:
    • Akta Graco Cosmic Comfort 0 - 25 kg, godkjent opp til 18 kg i baksetet, 25 kg i forsetet.
    • Akta Graco DuoLogic 0 - 18 kg, kan festes med isofix, 2 pkts. eller 3 pkts. sele.
    • Brio Zento 0 - 25 kg
    • Britax Hi-Way 0 - 25 kg
    • Britax Secura 0 - 25 kg
    • MaxiCosi Mobi 9 - 25 kg
    Stolt nybakt mamma igjen til februar 11 og august 05

Min side: Sikring av barn i bil.

Som de andre her sier så spiller det ingen rolle hvor mange kilo setet spenner over så lenge det er bakovervendt.
    Lykke til.
    ...

Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    lijander sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,316
    Blogginnlegg
    1

Tusen takk for svar.

Videre må jeg jo bare spør...jeg mente at jeg så på den bloggen du linker til HH at det er Recaro også bakovervendt nå. Men da ringte til en forhandler så sa de at det var en feil, at recaro ikke har dette. Er det merke vil ha..
    Turbotrollet (07)
    Duracel (08)

Tusen takk for svar.

Videre må jeg jo bare spør...jeg mente at jeg så på den bloggen du linker til HH at det er Recaro også bakovervendt nå. Men da ringte til en forhandler så sa de at det var en feil, at recaro ikke har dette. Er det merke vil ha..
    Det skal vel komme ut en stol fra recaro snart, som er bakovervendt.
    Men er ikke sikker på når...

Hadde ikke kjøpt denne stolen fremovervendt, kun fordi han vil ha det merket.
    Storesøster 05 - Lillesøster 07 - Lillebror 25.03.11

Seniormedlem
    lijander sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,316
    Blogginnlegg
    1

Sitat Opprinnelig postet av Lykketrollet_
    Det skal vel komme ut en stol fra recaro snart, som er bakovervendt.
    Men er ikke sikker på når...

Hadde ikke kjøpt denne stolen fremovervendt, kun fordi han vil ha det merket.
    Nettopp derfor jeg er så glad for at den kommer bakovervendt
    Men hadde ikke kjøpt det merke hadde det ikke vært fordi den kom bakovervendt. Men vi skal ikke kjøpe ny stol før til jul til han, så venter og ser om vi får tak i bakovervendt Recaro
    Turbotrollet (07)
    Duracel (08)

Veteranmedlem
    Cathie sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    3,024
    Blogginnlegg
    14

Men hadde ikke kjøpt det merke hadde det ikke vært fordi den kom bakovervendt. Men vi skal ikke kjøpe ny stol før til jul til han, så venter og ser om vi får tak i bakovervendt Recaro
    Men den nye stolen til Recaro er vel kun en isofix stol?
    Og hvis dere har en litt eldre bil er det ikke isofix i den.
    September 06
    Juli 08

Isa
    Gjest

Ikke bestem dere for merke før dere har prøvd bilen i stolen. Ta med bil og barn til butikken og test ut hvilket sete som passer i akkurat deres bil med deres barn i!
    Alle seter av de anerkjente merkene er gode seter, så hvilket merke dere velger har ikke så mye å si, det viktigste er at setet passer til dere

Ville nok prøvd de stolene som finnes. Det er jo enda bedre å kjøpe en stol som går til 25 kg. F.eks Britax Secura.
    Da slipper man å kjøpe nytt bakovervendt etter 18 kg, om man ønsker at de skal sitte bakover så lenge som mulig.
    ...

Æresmedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte
    Medlem siden
    May 2005
    Meldinger
    19,416
    Blogginnlegg
    4

Sitat Opprinnelig postet av Mamma Rosa
    Ville nok prøvd de stolene som finnes. Det er jo enda bedre å kjøpe en stol som går til 25 kg. F.eks Britax Secura.
    Da slipper man å kjøpe nytt bakovervendt etter 18 kg, om man ønsker at de skal sitte bakover så lenge som mulig.
    Signerer

Recarco stolen skal komme ut i butikkene som fører merket etter jul. Tror den du snakket med var litt dårlig informert, fordi dette har jeg fra Hellanor som tar inn Recaro

Seniormedlem
    lijander sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,316
    Blogginnlegg
    1

Sitat Opprinnelig postet av Helene Harefrøken
    Signerer

Recarco stolen skal komme ut i butikkene som fører merket etter jul. Tror den du snakket med var litt dårlig informert, fordi dette har jeg fra Hellanor som tar inn Recaro
    Og det er Hellanor som snakket med. Og sa at det var en feilinformasjon, de ville ikke komme med bakovervendt fra Recaro.
    Turbotrollet (07)
    Duracel (08)

VIP-Medlem

Medlem siden
    Aug 2005
    Meldinger
    5,581

Signerer

Hellanor i Stavanger ???? Eller finnes det flere ??? Jeg har også spurt disse.

Seniormedlem
    Rykte Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Mariposamamma sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Oslobygda
    Meldinger
    2,019

Jeg ville bare kuppe tråden litt () og si tusen takk for at du spurte disse spørsmålene Lijander! Og tusen takk for god informasjon jenter.. Akkurat dette har jeg også spekulert litt på en stund, og det er jo virkelig en jungel "out there"..

Ikke det, snuppa kan sikkert bruke setet sitt leeeeenge enda, så lita som hun er. Men det kommer jo en dag.. Tråden er herved lagt til blant bokmerkene!

Æresmedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte
    Medlem siden
    May 2005
    Meldinger
    19,416
    Blogginnlegg
    4

Hovedkontoret.

Rart det da. De sendte meg tilogmed brosjyre så dette syntes jeg er meget rart.

Sitat Opprinnelig postet av Lellell
    Hellanor i Stavanger ???? Eller finnes det flere ??? Jeg har også spurt disse.

VIP-Medlem

Medlem siden
    Aug 2005
    Meldinger
    5,581

Hovedkontoret.

Rart det da. De sendte meg tilogmed brosjyre så dette syntes jeg er meget rart.
    Jeg spurte her i Stavanger, det virker ikke som om de hadde så mye mere info enn det som du har i bloggen din Jeg viste t.o.m bloggen din, og de var inponerte over at infoen allerede var på nett

Æresmedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte
    Medlem siden
    May 2005
    Meldinger
    19,416
    Blogginnlegg
    4

Er det positivt eller negativt?

VIP-Medlem

Medlem siden
    Aug 2005
    Meldinger
    5,581

Er det positivt eller negativt?
    Veldig positivt

Jeg har gitt linken til flere av mine kollegaer, og jeg har nevnt denne til kunder også Syns at siden din er oversiktlig, og infoen er lett tilgjengelig for de som ikke orker å sitte å surfe på nett for å se kræsjtester og anbefalinger osv

Æresmedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte
    Medlem siden
    May 2005
    Meldinger
    19,416
    Blogginnlegg
    4

Takk

Tenkte egentlig aller mest på om det var positivt eller negativt mtp. Hellanor. Sa de at det ikke skulle komme ut forresten eller var det bare de lijander snakket med som sa det?

+ Svar på diskusjon
  • Del på Facebook
  • Side 1 av 2
    1 2 SisteSiste

Sosiale Bokmerker

Sosiale Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan starte nye diskusjoner
    • Du kan svare på meldinger/diskusjoner
    • Du kan ikke laste opp vedlegg