+ Svar på diskusjon
Side 1 av 2
1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 37

Diskusjon: Hvordan fjerne tiss fra madrass? ..natron?

Hvordan fjerne tiss fra madrass? ..natron?

Det er ikke bare bare for de små...

Kan man fjerne tiss fra madrass med natron? (Etter inspirasjon fra de miljøvennlige rengjøringstrådene)
    Hjelper natron for lukt eller flekker sånn generelt?

Hvordan ellers får man rengjort en madrass som har fått noen tisseflekker og lukter.. ?
    Callie
    02 04 08 og tvillingene født 10.12.2010

Ikke glem å knipe, jenter!

2.  
    Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Hege-Mor sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Sted
    Revetal
    Meldinger
    2,019

Sv: Hvordan fjerne tiss fra madrass? ..natron?

Hmm...har jeg aldri hørt om.
    Men følger spent på om det kommer noen gode tips inn her
    Ulrikke 95 Mats Fredrik 02 Matilde 06
    Min Blogg

Abbonerer på denne

Supermedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Trondheim
    Meldinger
    1,410
    Blogginnlegg
    1

i en bok fra 60 tallet står det at en skal bruke rodalon mot lukt fra bla oppkast for å drepe bakteriene som forårsaker lukten. Virker sikkert mot tiss!
    Hvis noen bare kan si meg hvor jeg finner rodalon nå ? For jeg trenger det til stolen min som lukter oppkast...

Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    jupiter_c sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Sted
    sørlandet
    Meldinger
    1,599

hadde en madrass som stinka tiss, så som ett desperat forsøk flr jeg kasta den tok jeg den inn i dusjen, spylte den, helte sikkert en halv flaske med krystal grønnsåpe over flekkene, skrubba alt jeg kunne ei stund, så lot jeg den ligge ei stund (en time eller 2), så spylte jeg den, venta ei stund, spylte igjen osv, til madrassen ikke skummet lenger, lot den tørke, og den lukta ikke tiss lenger ihvertfall...
    jupiter, -03, -05 og -07

Sitat Opprinnelig postet av jupiter_c Vis post
    hadde en madrass som stinka tiss, så som ett desperat forsøk flr jeg kasta den tok jeg den inn i dusjen, spylte den, helte sikkert en halv flaske med krystal grønnsåpe over flekkene, skrubba alt jeg kunne ei stund, så lot jeg den ligge ei stund (en time eller 2), så spylte jeg den, venta ei stund, spylte igjen osv, til madrassen ikke skummet lenger, lot den tørke, og den lukta ikke tiss lenger ihvertfall...
    Får prøve det som siste utvei da.. Tror ikke vi har nok vann til å vaske og skylle en madrass..

Kanskje jeg kan legge den ut på snøen?
    Lurer veldig på om det er noen annen måte å gjøre det på.. Helst uten for mye vann
    Callie

heisann

vet at det ikke der dette du spør etter, men jeg kommer med et lite tips alikevel...
    vi bruker kladder under lakenet (og på stellebordet istede for handduker)
    slike blå kladder 80x90 som de bruker på sykehus og sykehjem i sengene.
    disse er jo selvsagt ikke billig (130,- for 30) men man må jo tenke på at man sparer vaskemaskina noen omganger da....

håper jeg ikke blandet med inn nå da

Sitat Opprinnelig postet av Mrs.SeaCaptain Vis post
    heisann

vet at det ikke der dette du spør etter, men jeg kommer med et lite tips alikevel...
    vi bruker kladder under lakenet (og på stellebordet istede for handduker)
    slike blå kladder 80x90 som de bruker på sykehus og sykehjem i sengene.
    disse er jo selvsagt ikke billig (130,- for 30) men man må jo tenke på at man sparer vaskemaskina noen omganger da....

håper jeg ikke blandet med inn nå da
    VI brukte tisselaken i perioden da de sluttet med bleier og frem til de var tørr om natten. Tisselakenene var klamme å ligge på og når de ligger så urolig som de gjør, flytter lakenene på seg og ender opp krøllet i et hjørne av senga.. Vi sluttet uansett å bruke dem når de hadde klart å sove to uker i strekk uten å ha uhell. Nå har vi hatt "uhell" et par ganger på et halvår, noe som gir stygge flekker og lukt i madrassen (selvsagt ).

Nå har jeg prøvd følgende:
    1. Latt madrassen ligge ute i snøen til lufting i 3 timer.. Den fikk frisk luft ihvertfall
    2. Strødd natron utover og så rosmarin oppå.. Gjorde ingen forskjell
    3. Tok en spruteflaske og sprøytet vann på flekkene og tok natron oppå der igjen og gnikket litt inn i madrassen og litt rosmarin på toppen igjen. Sprayet enda mer vann på så det ble fuktig. Resultat: Lukter fremdeles tiss, men flekkene ble mye mindre synlige.

Har bestemt meg for å eksperimentere med madrassen, den var så billig og er nå så stygg at det ikke gjør så mye. Må nok kjøpe en ny likevel. Får prøve noe nytt om en liten stund..
    Leste at tea tree oil skulle være antiseptisk og bakteriedrepende(?) Skal se om jeg får fatt i det og blande med vann og spraye på. Men det får bli en annen dag
    Tror kanskje de har det på body shop.. Tea tree oil altså..
    Sist endret av Callie; 07-02-2009 kl 22:36
    Callie

Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Antiga sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Bergensområdet
    Meldinger
    2,647

Du får kjøpt kladder som er lange nok til å stikke endene godt ned i hver ende av madrassen.
    Minsten bruker det under lakenet nå som hun vennes av bleie om natten.
    Men å ha det i sengen hvis ulykkene kommer så sjelden, er jo kanskje litt kjedelig.

Da minsten tisset i sengen vår, gjennom overmadrassen, puttet jeg den i dusjkabinettet og spylte og vasket for harde livet. Hadde litt grønnsåpe på. Men det viktigste var den varme spylingen. Fikk det meste ut igjen. Lukter ikke noe tiss av den nå.
    Krever jo litt vann som du sier.. men er mitt eneste tips i alle fall..
    Sist endret av Antiga; 09-02-2009 kl 01:07
    Mars 01, Jan 05 & Mars 12

Jeg vil heller bli mislikt for den jeg er, enn likt for den jeg ikke er.

Veteranmedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    E-78 sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Sted
    Bergen
    Meldinger
    3,433

Her hjelper det å fjerne laken m engang og strø potetmel over tisset. Dette trekker til seg lukt og farge så når kvelden kommer er jeg på terassen og banker av igjen potetmelet. Mye gris men ingen lukt etterpå.
    f.01 f.02 f.05

Min form for husarbeid er å feie over rommet med blikket.

Sitat Opprinnelig postet av E-78 Vis post
    Her hjelper det å fjerne laken m engang og strø potetmel over tisset. Dette trekker til seg lukt og farge så når kvelden kommer er jeg på terassen og banker av igjen potetmelet. Mye gris men ingen lukt etterpå.
    Potetmel.. Skal prøve det !!

Dessverre er det ikka lltid lett å få det gjort med en gang.. Når det blir uhell her, så har han en tendens til å være musestill, stå opp og kle på seg og leke eller lese på rommet uten at noen vet noe før morningen.
    Det er derfor ikke så lett å nå det når det er som fuktigst.

Kanskje man kan fukte madrassen med vann nå og prøve med potetmel oppå da? Må tenke på om det kan være verdt et forsøk.. Orker ikke idag men senere i uka?
    Callie

VIP-Medlem
    Rykte Rykte
    Emmami sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Bergen, vel
    Meldinger
    5,882

Hva med å ha på litt eddik for så å skylle godt med vann? Husker vi brukte eddik på tøybleiene da storesøster var liten.
    + = 1997 og 2005

Sitat Opprinnelig postet av Emmami Vis post
    Hva med å ha på litt eddik for så å skylle godt med vann? Husker vi brukte eddik på tøybleiene da storesøster var liten.
    Ren eddik? Eller blandet ut med vann?
    Callie

Veteranmedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Kiara_pus sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Meldinger
    3,014

Sitat Opprinnelig postet av Callie Vis post
    Ren eddik? Eller blandet ut med vann?
    Urk, da blir du plaget med eddiklukt. Bleiene får man vasket i maskina, eller iallefall vasket ordentlig, slik at eddiklukta forsvinner. Vi var uheldige med en melkekartong som veltet og sprakk bak i bilen (stasjonsvogn) Og det ble etterhvert skikkelig sur lukt. Hadde hørt om eddiktipset..... det ble verre for å si det sånn.

Ang tisselaken så har vi kjøpt et stort stretchlaken som er frottetisseunderlag hele lakenet. Genialt, og det blir ikke klamt, og ikke krøller det seg.

Sitat Opprinnelig postet av Kiara_pus Vis post

Ang tisselaken så har vi kjøpt et stort stretchlaken som er frottetisseunderlag hele lakenet. Genialt, og det blir ikke klamt, og ikke krøller det seg.

Kjøpt hvor?
    VinterPrinsen 2004, VårPrinsen 2007 & LitjPrinsessa født 22.2.11

Veteranmedlem
    Maiva sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Sted
    Norges eldste by
    Meldinger
    3,058

Sitat Opprinnelig postet av _Kine Vis post
    Kjøpt hvor?
    Vi kjøpte vårt på IKEA
    Har det på senga vår, under vanlig laken. Helt genialt, siden det titt og ofte små overnattingsgjester der.
    De hadde i flere størrelser.
    Maiva og Gullungene f.`00 og`04
    Minstebror kom 21.01.2008

Vi har også fra ikea, men tenkte mer på den "tisselaken så har vi kjøpt et stort stretchlaken som er frottetisseunderlag hele lakenet "

VinterPrinsen 2004, VårPrinsen 2007 & LitjPrinsessa født 22.2.11

Lurer og på det store tisselakenet som dekker hele senga..

Er det vanlig voksenseng 90x200 eller bruker dere sprinkelseng fremdeles? De største tisselakenene vi har dekker sprinkelsenga men ikke voksensenga som de bruker nå..
    Callie

Jeg kjøpte engang stort tisselaken på Jysk. Stort nok til dobbeltsenga, så da var det vel minst 180x200. Med sånne strikker i hjørnet som hold lakenet (nesten) på plass.
    Aner ikke om de har lenger....

Veteranmedlem
    Maiva sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Sted
    Norges eldste by
    Meldinger
    3,058

Sitat Opprinnelig postet av _Kine Vis post
    Vi har også fra ikea, men tenkte mer på den "tisselaken så har vi kjøpt et stort stretchlaken som er frottetisseunderlag hele lakenet "

Ja, men det er jo det vi har. Kjøpt på Ikea. Vi har 180x200.
    Maiva og Gullungene f.`00 og`04
    Minstebror kom 21.01.2008

+ Svar på diskusjon
  • Del på Facebook
  • Side 1 av 2
    1 2 SisteSiste

Sosiale Bokmerker

Sosiale Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan starte nye diskusjoner
    • Du kan svare på meldinger/diskusjoner
    • Du kan ikke laste opp vedlegg