+ Svar på diskusjon
Viser resultater 1 til 13 av 13

Diskusjon: Hvor ofte er det "normalt" at en baby kaster opp?

Hvor ofte er det "normalt" at en baby kaster opp?

Hvor ofte må en baby på 2-3-4 måneder kaste opop før dere reagerer på det?

Lillebror her virker ofte å være så kvalm. Han brekker seg ofte, gulper og hikker mye, og kaster opp innimellom. (ca. hver 10. dag?). Men han har ellers normal vektøkning.
    Han makker mye ved puppen og vi sliter til tider med amminga. Får kun pupp for øvrig. Og han er generelt veldig mye misfornøyd, sutrer og gråter store deler av dagen.
    Jeg har inntrykk av at man bare blir avfeid dersom ungen går opp i vekt som han skal (i alle fall ble vi det av helsestasjonslegen da vi forsøkte å ta det opp med han...). Men hvis barnet generelt virker å være plaget av dette da?

Hva synes dere?
    Martine f. 2002

Magnus f. 27.04.2009

2.  
    Medlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte

Medlem siden
    Jun 2009
    Sted
    Rogaland
    Meldinger
    111

Sv: Hvor ofte er det "normalt" at en baby kaster opp?

Dersom han har ubehag og du ser at han ikke er tilfreds så hadde jeg nok kontaktet lege. Med så små barn så tar de som regel ting alvorlig. Min gutt kastet litt opp når han var mindre, men ikke så ofte som hver 10. dag.
    Håper du kan få noen svar hos legen.

Æresmedlem
    Rykte Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    millact sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Vestlandet
    Meldinger
    10,482

Det kan hende han har reflex evt melkeallergi? Ville gått til fastlegen, jeg, og fått dette sjekket.
    05
    08

Kan ikke huske at storesøster kastet opp når hun var så liten i alle fall, men man glemmer jo raskt da.
    Det kommer også helt uprovosert, noen ganger lenge etter at han har spist. En gang kastet han opp store mengder 3 timer etter siste måltid. Da ble jeg litt overraska, jeg trodde morsmelk var lettfordøyelig og at magesekken var nesten tom etter 3 timer...

Jeg driver selv på 3. dagen med total melkefri kost nå, skal forsøke dette i 2 uker for å se om det kan bedre seg. Men ved melkeallergi skal man vel ofte få utslett? Det har ikke han.

Jeg har for øvrig hørt at man ikke blir utredet for reflux uansett så lenge barnet legger på seg...? Og det gjør han jo, så vekten er jeg ikke bekymret for. Og ting kan selvfølgelig ikke være alvorlig så lenge han gjør det, det vet jeg jo.
    Det er mer det at han er så konstant utilfreds. Jeg skulle så gjerne gjort noe for at han skulle få det litt bedre. Jeg kommer til å forsøke med litt grøt når han blir 4 måneder for å se om det hjelper. Dersom han skulle ha en lett grad av reflux så skal det vel hjelpe med litt tykkere mat.

Fastlegen kommer bare til å henvise meg til helsestasjonslegen (samme legekontor), og han er virkelig et fjols. (Det vet jeg godt, hadde han som fastlege før nemlig) Så da må det heller bli en privat lege tror jeg.
    Martine f. 2002

Magnus f. 27.04.2009

Sitat Opprinnelig postet av Stinemor1 Vis post

Jeg har for øvrig hørt at man ikke blir utredet for reflux uansett så lenge barnet legger på seg...?.

Jo, man kan bli utredet fordi. Det er mange barn som har reflux som går fint opp i vekt. Mange sliter derimot med sure oppgulp som de kan drive å svelge ned, og det blir man kvalm og uvel av også, dessuten gjør det veldig vondt.

Jeg ville tatt det opp med en lege ja, tilfelle rottefelle liksom?

store nydlingen,aug 2007-jan 2010
    lille vakre,mai 2009

Dette ville jeg fått sjekket ordentlig, ja. Hvordan ser du egentlig forskjell på det du kaller oppkast og gulp? Er det hvor lang tid det har gått etter måltidet som er avgjørende? Uansett, om du ser han har det vondt/ubehagelig ville jeg prøvd å gjøre noe med det, ja
    Hilsen Prøvende

Minstejenta 2010
    Vinterbarnet 2008
    Sommerbarnet 2005

Sitat Opprinnelig postet av Prøvende Vis post
    Dette ville jeg fått sjekket ordentlig, ja. Hvordan ser du egentlig forskjell på det du kaller oppkast og gulp? Er det hvor lang tid det har gått etter måltidet som er avgjørende? Uansett, om du ser han har det vondt/ubehagelig ville jeg prøvd å gjøre noe med det, ja
    Forskjellen på oppkast og gulp...? Når hele mageinnholdet kommer veltende ut og lukter surt kaller jeg det oppkast da. Kanskje sprutgulping er mer riktig? Hva ER egentlig forskjellen? Som regel kommer det en god stund etter at han har spist, men noen ganger også rett etter måltid.
    På torsdag morgen kastet han opp rett etter måltidet. Men da la jeg merke til at han virket kvalm først. Han brakk seg nemlig et par ganger ved puppen, og spiste ikke så mye. Og 5 minutter etterpå så kom alt opp igjen.
    Han kastet opp igjen i natt, da var det 1 1/2 time siden han hadde spist.

Når han har kastet opp så vil han ikke ha mat igjen etterpå, så jeg tenker at han er kvalm også jeg da.

Må bare legge til at han absolutt ikke er sur og grinete HELE tiden- bare så dere ikke får feil inntrykk, han smiler og ler også. Og han legger fint på seg og er god og tjukk.
    Martine f. 2002

Magnus f. 27.04.2009

Seniormedlem
    Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    xtina sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Sted
    Hjemme
    Meldinger
    1,898

Det høres akkurat ut som hvordan vi opplevde vår mellomste. Han gulpet masse- sprutgulp/oppkast (ja hva er egentlig forskjellen?) innimellom, ikke hver dag. Generellt urolig og sutrete- virket plaget på et vis.
    Jeg tok det opp på hs gjentatte ganger, men ble hele tiden fortalt at så lenge han la på seg greit, noe han gjorde 8selvom det var i nedre normalområde) så var det mer et vaskeproblem
    Tilslutt,, når prinsen var rundt 4mnd så fikk jeg helsestasjonslegen til å henvise oss til sykehuset. Der ble vi "utredet" dvs, jeg fortalte og hun skrev ut Losec?? OM det bedret seg med dette så skulle vi komme inn igjen for ph-måling. Det bedret seg, men da vi sluttet med tbl så var han kommet seg en hel del også, og virket bedre. Derfor gikk vi aldri noe videre med det. Han fortsatte imidlertid å gulpe relativt mye til han var 18mnd

Seniormedlem
    peanut-mamma sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Sted
    Trøndelag
    Meldinger
    1,536

Høres akkurat ut som Mini. Han har nå fått diagnosen reflux. Men vi har holdt på siden han ble født (oktober-07) med å mase oss til div undersøkelser. Han gikk aldri ned i vekt, men la på seg/og legger fortsatt på seg veldig lite. Han lir 2 år nå i oktober og veier 8,2 kg. Etter PH-måling har vi prøvd alt av medisiner og tabletter, men ingen ting fungerte. Etter at han var veldig syk i påsken, har det gradvis gitt seg. Nå er det meget sjelden at han kaster opp.

Da han var baby, slet jeg med ammingen, han gråt til puppen og var mye utilpass. I tillegg kom jo oppkastet. Det viste seg at han hadde Kiss Syndrom og hadde spiseproblemer ifht det. Jeg avsluttet ammingen pga dette...

Jeg ville tatt det opp med legen jeg, og krevd om henvisning til barnelege ved sykehuset.

Lykke til
    JUNIOR Mars-04 MINI Oktober-07PRINSESSA Mai-10

Si meg, er de frekk? Skal jeg hoppe opp og skalle dem litt i kneet kansje?

det er jo ganske normalt at de overspiser når de er så små. og da kommer det ofte en sprutgulp som gjør at de brekker seg også begynner de å kaste opp..

Men hvis du syns han virker kvalm og uvel så hadde jeg forlangt å bli tatt alvorlig.
    Klumpen var lik som du beskriver. Virket ofte kvalm og kastet opp minst en gang i uken. etterhvert gjorde det at han fikk vegring mot flasken og spiste veldig lite og dermed gikk lite opp i vekt. Ingen tok meg alvorlig siden han var en baby i godt hold i utgangspunktet. Men til slutt fant de jo ut ting og tang og han hadde en stygg hjertefeil.

viktig å følge magefølelsen.
    En stor og en liten.

Sitat Opprinnelig postet av peanut-mamma Vis post
    Da han var baby, slet jeg med ammingen, han gråt til puppen og var mye utilpass. I tillegg kom jo oppkastet. Det viste seg at han hadde Kiss Syndrom og hadde spiseproblemer ifht det. Jeg avsluttet ammingen pga dette...
    Han har ikke Kiss, vi har vært hos ikke mindre enn en kiropraktor og to manuellterapeuter...

Nei, seriøst. Magefølelsen min er litt blandet, så jeg er litt usikker på hvor mye jeg skal legge i dette. Noen dager gråter han kjempemye uten at jeg kan finne en årsak til dette, mens andre dager er han blid og fornøyd igjen. Forstå det den som kan. Han legger som sagt godt på seg og har gjort det hele veien, han veier nå ca 7 kg og blir 4 mnd i neste uke.
    Storesøster var også en ganske krevende og sutrete baby og makket en del ved puppen husker jeg, men hun kastet aldri (eller i alle fall så sjelden at jeg aldri anså dette som betydelig) opp. Hun ble blid da hun greide å åle seg/ krabbe, og har etter dette vært en blid og enkel jente.
    Martine f. 2002

Magnus f. 27.04.2009

Seniormedlem
    Antiga sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Bergensområdet
    Meldinger
    2,647

Høres litt ut som eldste min. Da han var baby var han veldig urolig, gråt mye og jeg måtte bære han endel. Han kastet endel opp, og det tiltok jo større han ble. La fint på seg. Legen tok det ikke alvorlig. For det var jo bare gulp, etter hans mening
    Jeg leste meg opp om Reflux, hentet mye info her fra NM (var medlem under annet nick) og møtte opp hos legen godt forberedt. Jeg krevde at jeg skulle ha henvisning til sykehuset. Han hadde ikke lyst, for han var sikker i sin sak, men gav etter.
    Der fikk han en PH-måling og den viste at han hadde Reflux. Fikk medisiner,- Losec og en annen type jeg ikke husker navnet på. Han sluttet helt å kaste opp. Gikk på medisinene i 1 år, og ble da friskmeldt etter ny PH.måling.

Du kan jo avvente og se om det tiltar eller opphører, eller så kan du få det utredet. Jeg ville i alle fall sett etter et mønster? Om han kaster opp eller virker plaget under/etter maten, når han sover etc. Når de ligger flatt pleier magesyren å komme opp i halsen. På sønnen min var ikke dette så lett å "se", men PH-målingen viste at han var plaget da også.
    Mars 01, Jan 05 & Mars 12

Jeg vil heller bli mislikt for den jeg er, enn likt for den jeg ikke er.

Uregistrert
    Gjest

hm Sv: Hvor ofte er det "normalt" at en baby kaster opp?

Sitat Opprinnelig postet av mamman til Jesper Vis post
    Jo, man kan bli utredet fordi. Det er mange barn som har reflux som går fint opp i vekt. Mange sliter derimot med sure oppgulp som de kan drive å svelge ned, og det blir man kvalm og uvel av også, dessuten gjør det veldig vondt.

Jeg ville tatt det opp med en lege ja, tilfelle rottefelle liksom?

Hei Jeg ville prøvd å gi noe tillegg, høres ut som han trenger mere mat og kanskje svelger for mye luft Jeg har en jente på 5mnd, som jeg nå måtte gi tillegg til, da hun var veldig sutrete og misfornøyd, dette sluttet med engang da Lykke til

+ Svar på diskusjon
  • Del på Facebook
  • Sosiale Bokmerker

Sosiale Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan starte nye diskusjoner
    • Du kan svare på meldinger/diskusjoner
    • Du kan ikke laste opp vedlegg
    • Du kan ikke redigere meldingene dine