+ Svar på diskusjon
Side 1 av 2
1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 28

Diskusjon: Hvilken aldersforskjell mellom søsken er den ideelle?

Supermedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Linus mamma sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Bergen
    Meldinger
    915

Hvilken aldersforskjell mellom søsken er den ideelle?

Jeg og min mann driver og diskuterer litt rundt når evt nestemann skal "under produksjon" og vi har litt ulike preferanser. Han mener at 2 år er ideelt med tanke på at barna skal leke sammen etc, mens jeg ser litt på det store hele bildet og litt mer praktisk (inkl økonomien) og mener at 3 år er en fin aldersforskjell. Hva mener dere andre? Hvorfor det ene eller det andre?

2.  
    Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Banan sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Meldinger
    2,526

Sv: Hvilken aldersforskjell mellom søsken er den ideelle?

Jeg må helt ærlig si at jeg ikke tror det finnes en ideell aldersforskjell.
    Split -07

Supermedlem
    Linus mamma sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Bergen
    Meldinger
    915

Veldig oppklarende Men da vinner jeg da, for da er det andre ting som får spille inn istedenfor, som økonomien etc...

Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Banan sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Meldinger
    2,526

Ja, der var det problemet løst

Jeg har 6 år mellom mine og på sett og vis er det ideellt for oss.
    Split -07

Æresmedlem
    Rykte Rykte Rykte
    Niobe sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Rogaland
    Meldinger
    24,625

Sitat Opprinnelig postet av Banan Vis post
    Jeg er enig i det. Det finnes fordeler og ulemper med det meste.

Om vi skulle ha mer enn ett barn, så ville jeg ha minst 3-4 års aldersforskjell. Etter førstemann hellet jeg mot nærmere 4 enn 3, og nå blir det drøyt 4,5 år. For oss er det ideelt.
    “God, grant me the serenity to accept the things I cannot change,
    the courage to change the things I can,
    and the wisdom to know the difference.”
    Reinhold Niebuhr

September 2005 Mai 2010

Æresmedlem
    Rykte Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    millact sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Vestlandet
    Meldinger
    10,482

Vi ønsket oss to tette, men fikk 3.5 års aldersforskjell mellom dem. Det har vært greit mtp at har god hjelp i eldste.
    05
    08

Supermedlem
    GutteMamma1 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    581

har ei venninne med to år mellom sine, de synes det er ideelt. har ei annen venninne med 4 år mellom, de synes det er perfekt. selv satser vi på 3 år mellom. en annen bekjent sier at de to barna med 4 år mellom leker mer med hverandre enn de med bare to år mellom seg. mange som mener personligheten til ungene spiller mer inn enn alder.
    Jeg var GuttiMagen på SM!

Mamma til skatten født feb-08

Veteranmedlem
    Rykte
    Gus sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Meldinger
    3,690

Sitat Opprinnelig postet av Banan Vis post
    enig.....

eneste må være at en må være klar for det selv, jeg var ikke klar med en gang så her er det 3 1/2 år mellom og det er helt genialt for meg.

Supermedlem
    Linus mamma sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Bergen
    Meldinger
    915

Sitat Opprinnelig postet av GutteMamma1 Vis post
    mange som mener personligheten til ungene spiller mer inn enn alder.
    Det tror jeg også! Men selvfølgelig, vinner jeg i lotto så hopper jeg lett i loppekassa med en gang jeg, er ikke dét det står på liksom

VIP-Medlem
    Rykte
    Suzie Q sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    6,490

Barna kommer jo, som flere nevner, når det passer seg slik Men hvis man kunne velge, så er dette tanker vi har gjort oss:

Her har vi 22 mnd, og synes det er supert Snuppa rakk ikke å bli veldig bevisst 'jeg'et' liksom, hun husker ikke hvordan det var å være alene, og det tror jeg er en fordel. 3 år ser jeg som svært lite ideelt, pga trassen. Det hadde vært vanskelig her ihvertfall, hvor vi har hatt to barn som har vært svært trasne over lang tid. 5 år mellom tror jeg også er fint. Da har søskenet fått mye selvstendighet av egen vilje, og synes gjerne det er moro og spennende med en liten baby. Sjalusi spiller gjerne ikke en like stor rolle da heller, er vår erfaring.

Så hadde vi kunnet så hadde vi fått nr 3 nå, som snuppa er 7 år og poden 5 år. Vi ville ikke hatt nr 3 like tett som 1 og 2, og ville ikke endret aldersforskjellen mellom 1 og 2.
    Klem fra Suzie Q
    Frøken Snupp Sprettkanort født 2002
    Unge herr Super Sprettkanort født 2004
    MikroMini Sprettkanort termin 6.9.2012

Supermedlem
    Juni-72 sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    764

Ja, dette er helt individuelt. Alt kan være ideelt!
    Jeg har to år mellom mine to eldste. De har, og har hatt veldig mye glede av hverandre, og kan leke fint sammen.
    Det er 3 år mellom mellomste og den minste. Dette er også bra, men jeg merker godt at det er større hopp mellom dem enn de to første, særlig med tanke på lek dem i mellom. Men de har jo like mye glede av hverandre, og gir den tryggheten og gleden det er ved å ha søsken.
    Juni og

- 07
    - 04
    -02

Veteranmedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Smula sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Sted
    Nedre Eiker
    Meldinger
    3,641

I den senere tid har flere forskere og psykologer fremvist studier som peker på at en aldersforskjell på mellom tre og fire år mellom barna er mest gunstig. Årsaken er at foreldre og barn får god tid til å knytte viktige bånd mellom seg, og barnet får tid til å finne sin rolle i familien. Barnets følelse av sikkerhet styrkes gjennom foreldrenes eksklusive oppmerksomhet, og barnet er bedre rustet til å tåle den påkjenningen det er å få et søsken å dele denne oppmerksomheten med.
    http://www.babyverden.no/Tema/Temaka...dersforskjell/

----

Vi har 3 år i mellom første og andre, og andre og tredje. Det er ideelt for oss. Vi opplever at ungene leker fint sammen med den aldersforskjellen, og har ikke sett noe til sjalusi verken nå eller da storebror ble født. Det er nok helt sikkert mye annet enn bare alder som spiller inn og, da. Mellom eldste og yngste er det 6 år, og det er også ideelt på sin måte. Storesøster hjelper meg veldig mye med minsten, og kan godt se etter han en liten stund mens jeg løper i kjelleren for å hente tøy, eller lager middag. Er dog litt usikker på hvor mye glede disse to vil ha av hverandre ift lek og venner, 6 år kan fort bli veldig mye. Kanskje først og fremst fordi de er gutt og jente...? Det er 6 år mellom meg og den mellomste i søskenflokken min, og vi har alltid hatt et helt spesielt forhold. Hun er en av mine aller nærmeste og beste venner den dag i dag. Det er ikke før i voksen alder at vi deler venner, tidligere har hun følt mine har vært for gamle, og jeg har følt at hennes har vært for unge. Ser for meg at de to yngste mine nok vil dele litt mer venner oppgjennom, de vil jo følge hverandre ganske tett i skolen også, med bare ett par klasser i mellom seg.
    Snuppa sept03 Mellomsten des06

VIP-Medlem
    Rykte Rykte
    Lita84 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Meldinger
    7,170
    Blogginnlegg
    18

Man tilpasser seg nok den alderen det blir..

Her var 3 år kjempe flott synes jeg. Det som hun over skrev om trass og ikke husker hvordan det var å være alene passer ikke oss. Det var ikke unaturlig i det hele tatt for storesøster når lillebror kom nå i Januar, virker ikke som det er så annerledes for henne, og et liv uten han tror jeg ikke hun tenker på.

En ting er jeg vertfall glad for; at hun ikke bruker bleie mer

Og så er det veldig greit at hun er så stor at hun ikke trenger å passes på absolutt hele tida. Hun kan vaske henda sine selv, hente seg ting selv osv.. Og så elsker hun å hjelpe til da, henter ammeputa, smokk osv..
    Bitteliten kom Januar 2010

Lille skatt 2006

Mellom de to eldste er det 4 år, en super aldersforskjell, vi fikk nyte begge babytidene, slapp to bleiebarn samtidig, de to har stor glede av hverandre selv om de ikke er nærere i alder.
    Så gikk det hele 8 år til Lotta ble født, det var kjempekoselig med baby igjen, de største var veldig opptatt av henne fra første stund og jeg vil absolutt anbefale en attpåklatt.
    Lillebror ble født 20 måneder etter Lotta, og to tette er så gøy! De har masse glede av hverandre, og er så inmari søte sammen.

Som du forstår; jeg anbefaler det som passer for dere!
    Vi har fire barn, og de har kommet når vi har hatt lyst, vi har vært heldige slik, og det er det jeg vil anbefale for andre også. For oss har dette vært den beste løsningen, andre familier må vlege det som passer for dem. Hvis du leter etter gode argumenter for en viss aldersforskjell vil du kunne finne det uansett.

Seniormedlem
    Imiles sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    2,843

Tror heller ikke på at det finnes en "ideel" aldersforskjell men har lest diverse plasser at 4 år mellom barna skal være "best". Har jo ikke akkurat praktisert dette selv ettersom jeg har hhv. 2,5 år og 2 år mellom mine.
    Men akkurat nå er det mest harmonisk mellom Nr. 1 og Nr. 3 (4,5 år imellom dem), så det kan hende det har noe for seg....
    Klem fra Linn som er stolt mamma til

født september`04
    født februar `07
    født mai `09

Supermedlem
    GutteMamma1 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    581

Sitat Opprinnelig postet av Suzie Q Vis post
    , 3 år ser jeg som svært lite ideelt, pga trassen. ,.
    iiiiik!

Supermedlem
    GutteMamma1 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    581

Sitat Opprinnelig postet av Lita84 Vis post
    ,Her var 3 år kjempe flott synes jeg. ,En ting er jeg vertfall glad for; at hun ikke bruker bleie mer

Og så er det veldig greit at hun er så stor at hun ikke trenger å passes på absolutt hele tida. Hun kan vaske henda sine selv, hente seg ting selv osv.. Og så elsker hun å hjelpe til da, henter ammeputa, smokk osv..
    phu.....

jeg har tenkt på dette selv..har lagt mye praktisk til veie for når vi skulle få nummer to.Prinsessa vår er nå 15 måneder og jeg klør i finga etter å få en liten til
    Men vi har vel besluttet oss for å vente med å prøve til hun er 3 år ca.jeg har foreløpig vikariat og venter på svar om fast jobb..blir det fast jobb, skal vi kjøpe hus og flytte.og jeg tenker på at det er greit å vente til hun er 3, for da er hun ikke så avhengig av vogn, og klarer seg litt mer på egenhånd.så slipper vi kjøpe større vil for flere vogner og vi slipper 2 bleiebarn over lengre tid.personlig føler jeg jo jeg akkurat er ferdig med spedbarnstiden og har jobbert i 6 måneder, og vil gjerne jobbe litt mer før jeg må være hjemme med nestemann..hva er deres tanker rundt dette??

Medlem
    Paddington sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    168

Alle mener jo at aldersforskjellen de har mellom sine egne barn er den beste, uansett hva den aldersforskjellen er.

Og så skal man være klar over at man ikke alltid får det som man ønsker. Hvis man ønsker 3 år mellom barna, kan det jo fort bli 4 f.eks., det er jo ikke alle som blir gravid på første forsøk. Eller blir gravide i det hele tatt.
    To jenter, 2008 og 2010. Xeni på SM.

Medlem
    Paddington sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    168

Sitat Opprinnelig postet av lilla_humle Vis post
    ...og jeg tenker på at det er greit å vente til hun er 3, for da er hun ikke så avhengig av vogn, og klarer seg litt mer på egenhånd.så slipper vi kjøpe større vil for flere vogner og vi slipper 2 bleiebarn over lengre tid.personlig føler jeg jo jeg akkurat er ferdig med spedbarnstiden og har jobbert i 6 måneder, og vil gjerne jobbe litt mer før jeg må være hjemme med nestemann..hva er deres tanker rundt dette??
    Vi har tvillingvogn, og det fungerer helt greit. To bleiebarn takler man jo også, det blir bare litt mye søppel. For meg var det heller ikke så viktig å jobbe masse mellom barnefødslene. Jeg rakk å jobbe lenge nok til at jeg opparbeidet meg rett til foreldrepenger også med barn nr 2, og det var nok for meg.
    To jenter, 2008 og 2010. Xeni på SM.

+ Svar på diskusjon
  • Del på Facebook
  • Side 1 av 2
    1 2 SisteSiste

Lignende diskusjoner

1. Lei meg, aldersforskjell mellom søsken
      Av Uregistrert i forum Vanskelige følelser og pinlige spørsmål
      Svar: 61
      Siste melding: 26-11-2009, 21:50
    2. Aldersforskjell mellom søsken
      Av Anne-S. i forum Familierelasjoner
      Svar: 6
      Siste melding: 31-08-2007, 08:29
    3. Hvor stor aldersforskjell mellom søsken?
      Av Glad80 i forum Familierelasjoner
      Svar: 20
      Siste melding: 18-11-2006, 20:24
    4. Aldersforskjell mellom søsken?
      Av mammaogmeg i forum September
      Svar: 21
      Siste melding: 04-10-2005, 11:16
    5. Svar: 4
      Siste melding: 27-01-2003, 23:08

Sosiale Bokmerker

Sosiale Bokmerker

Regler for innlegg