Har man lov å kjøre moped uten noen som helst form for førerkort, når man er over 30 år?
Har man lov å kjøre moped uten noen som helst form for førerkort, når man er over 30 år?
Jente,22.01.06, Gutt, 15.03.07, Jente 02.01.2009.
Nei,man må visst ha mopedførerbevis,men man kan bare møte opp på trafikkstasjonen og få det,etter som jeg skjønte av en debatt i en nettavis
Stolt mamma til '90,'92,'99 og '00
stemmer det
Emma-Sophie født 05.10.09
Klasse M145 (Tohjuls moped)
Denne klassen gjelder føring av tohjuls moped på bakgrunn av oppnådd alder uten at vedkommende har gjennomført obligatorisk opplæring. I tillegg til tohjuls moped, kan du fra 1. juli 2009 også kjøre tre- eller firhjuls moped med egenvekt ikke over 150 kg (minus batterienes vekt ved eldrift) med klasse M 145.
Fra 1. januar 2005 ble det innført krav om førerkort også for personer som tidligere har kjørt moped uten obligatorisk opplæring og uten plikt til å medbringe bevis for førerrettigheten. Ordningen omfatter personer som ikke har førerkort i noen annen klasse, som har fylt 20 år før 1. januar 2005 og som har nødvendig ferdighet, jfr. førerkortforskriften vedlegg 6 § 11. Førerrettigheten krever førerkort i klasse M med kode 145 før den kan benyttes.
Personer som kommer inn under disse regler må følgelig ta kontakt med en trafikkstasjon for å få utstedt slikt førerkort etter at søkers vandel og helse er kontrollert. Helsekravene er de samme som for personbil.
Lita, 01 og 04
Takk for alle svar. Dere som gir meg svarene, har dere kjørt lenge eller? Tenker på om reglene kan ha forandret seg. Tror kanskje jeg skal høre med biltilsynet, før jeg bare tropper opp for å få mopeførerbevis...
Men håper det stemmer, hadde vært veldig kjekt
Jente,22.01.06, Gutt, 15.03.07, Jente 02.01.2009.
Jeg er født i 69 og kjørte i mange år på alder uten moped lappen inntil jeg i 2009 ble stoppet og fortalt om loven ifra 2005. dette var nytt for meg. men ble dømt til 10000kr i bot / eller 20 dager. ble stoppet 2 ganger til, og dette endte med ubetinget fengsel i 16 dager. Fikk også 2 års utsettelse. Kan noen svare meg på om jeg nå kan få moped lappen utlevert hos biltilsynet (uten å måtte ta den) noe som jeg egentlig hadde krav på inntil jeg ble stoppa første gangen? NOEN SOM KAN HJELPE MED DETTE.....
Sosiale Bokmerker