+ Svar på diskusjon
Side 1 av 2
1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 26

Diskusjon: Hvordan går det med kroppene deres?

Medlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Manilla sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Sted
    Trondheim
    Meldinger
    195

Hvordan går det med kroppene deres?

Jeg lurer på hvordan ståa er sånn fysisk, og psykisk, for dere nybakte mammaene?

Her har bekkenet vært et essensielt problem i svangerskapet, og det er det fortsatt. Etter at babyn kom ut fikk jeg jo bort en masse vekt, men samtidig endel støtte vil jeg tro. Nå kjennes det ut som om alle ledd i mellomområdet er delt, mage- og ryggmuskler er nesten ikke- eksisterende som støtte(iallefall den muskulaturen som ikke er der automatisk liksom...), og jeg må skikkelig konsentere meg i forflytning og annen bevegelse. Det går greit på dagen egentlig, men nettene er slitsomme. Håper denne barseltia kan samle kroppen og leddene litt, og jeg skal være flink på å bruke støttemuskulaturen bevisst. Samt jeg skal sette meg små mål for dagen ift fysisk aktivitet. Ikke noe stort, men ett steg om gangen.
    Ellers var jeg utrolig heldig og slapp noen sår eller rift nedentil, så det er kun litt ømt enn så lenge. Men er snart som normalt der og tror jeg.
    Puppene begynner bli normalt ammestor igjen, etter 2 døgn med hovenhet og sprengte ballonger. Det frister virkelig IKKE med silikon!

Psykisk er det litt opp og ned. Mest normalt og opp, men har mine dager med tårer og slitsomt topplokk. Klarer heldigvis og sette ord på det for mannen, og han støtter så godt han kan. Skal ikke kun skylde på hormoner her, men det er store omveltninger med denne nye tilværelsen. I tillegg er vi nå kommet til den hverdagen jeg var delvis redd for i deler av svangerskapet. Det går virkelig bra å ha fått en til, men tankene er der lell....

I morgen starter skole og barnehage etter høstferieuke og første uke hjemme med lillemann, og det blir godt. Ser frem til å få litt tid hjemme alene med knerten og mannen. Storebrødrene synes nok det kan være greit å komme i sitt virke og.
    Største storebror (Nov-02) , storebror (Jan-06) og lillebror (17/10-10)

2.  
    Supermedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Fru Jacobsen sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Sted
    Vestfold
    Meldinger
    900

Re: Hvordan går det med kroppene deres?

Her er det noen kilo av. Det er godt. Sliter med litt magevondt på meg selv. Og jeg er ganske sliten etter en dag alene med begge barna. Men det går greit. HAr mine dager med nedturer, men det er flest oppturer.

Ammer MYE, hun spiser masse. Hade gått opp 400 gram på 2,5 uke. Så storebror prøver å få oppmerksomhet han også, og det kan bli slitsomt.

Jeg har en del vondt i ryggen, og skal fra mandag av sette meg små mål for aktivitet i løpet av en dag. Også må jeg huske å KNIPE, kjenner jeg.

Jeg var jo heldig og hadde en lett fødsel (hvis man kan si at en fødsel kan bli lett da!), så formen er god. Jeg har hatt lite vondter, og jeg revna ingenting. Nå etter en måned har jeg mista 15 av de 20 kg jeg gikk opp, føler meg ganske slank egentlig men har måttet kjøpe meg et par bukser i en større størrelse enn før. Gleder meg til jeg kan trene litt igjen, tenkte å starte etter jeg har vært på ettekontrollen hos lege om et par uker.

Også kniper jeg som bare det om dagen, for jeg har en svakhet i litt slapphet "der nede", så hvis jeg skal unngå å tisse på meg etterhvert må jeg være kjempeflink der.

Supermedlem
    @Lind@ sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Sted
    Akershus nord
    Meldinger
    549

Sv: Hvordan går det med kroppene deres?

Jeg skal ikke klage på formen. Hadde endel vondt i stingene og var øm i starten, men nå går det mye bedre. BL er nesten helt borte, men ikke like mye som sist. Skal ta noen fysiotimer etterhvert, så da regner jeg med det går seg til. Hun ville jeg skulle starte i barseltreningsgruppen om en stund for å forebygge siden jeg var så utrolig dårlig denne gang.

Psykisk merker jeg som vanlig lite. Har ikke hatt gråtetokter og er ganske meg selv. Syns helgene er slitsomme, men jeg overlever. Var godt å få mann og storestøster i jobb og bhg så får jeg ryddet og slappet litt av med lillegutt.

Ammingne går stadig bedre og jeg gleder meg til helsesøster kommer på besøk så jeg kan få enda noen råd. Håper å få lurt i han smukk for det er slitsomt å være levende smukk, spesielt på natten.
    Lillegutt ble født 10.10.10
    Endelig er vi blitt en familie på fire.
    Pingvin på SM

Medlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Metteb sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2002
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    265

Nå hadde jeg skrevet masse ned og skulle poste, og på denne dritt laptopen som lever sitt eget liv, bytta den plutselig side!! og ja, alt ble borte...

Vel, i korte trekk.
    Har måttet innse at det er et operasjonssår jeg har og ikke en paper cut over magen. Angrer ikke et sekund på at jeg tok KS og syns det hele var en super opplevelse. Men tok litt tid for meg å innse at jeg ikke var fullt mobil etter at jeg kom hjem. Mye smerter i starten, men da jeg begynte å ta ting litt med ro og gjøre ting litt saktere, har alt gått så mye bedre
    Jeg har også fått noen hematomer (blodansamlinger) bak snittet, så det er litt vondt. Men håper de forsvinner av seg selv. Jeg har heller ingen følelse i magen på høyre side over snittet. Vet ikke hvorvidt dette er vanlig eller ikke, men det får jeg høre med legen om.

Det psykiske har jeg vært veldig obs på siden jeg fikk fødselsdepresjoner forrige gang. Og jeg husker svært lite fra jeg permisjonsåret den gangen. Og det er ganske vondt å vite at jeg ikke "var tilstedet" sist. Så denne gangen nyter jeg alt! Merker at jeg nyter alt med Emil og bruker mye tid på nærhet og kos og stell med han. Selv på natta koser jeg meg. Klart jeg er trøtt, men nyter likevel tiden og stellene

Nå gleder jeg meg bare til jeg kan løfte ting igjen så jeg kan slenge vogna i bilen og komme meg rundt! Får jo ikke lov til å løfte annet enn babyvekten i seks uker. Men har sagt til meg selv at jeg skal være flink og overholde det!

til alle fra meg!
    Var på NM fra 2002-2006 med min sønn som er født 15.10.02
    Etter 6 lange år, har vi endelig fått en lillebror som er født 04.10.10

mom på SM

Kjempelurt å overholde vektløft-forbudet mom! Fikk beskjed om at det samme egentlig gjelder ved vanlig fødsel, men at man ikke er like klar over det og like obs der...

Det merker jeg, selv om jeg hadde vanlig fødsel begynner jeg å blø hver gang jeg løfter på noe tung og må ta i litt. Slitsomt!! Hvor lenge blødde dere? (mange blør sikkert forstatt!)
    Ellers har jeg vært litt øm nedentil pga sting og andre herligheter. Men det begynner å hjelpe gitt! Kun 1 sting igjen og ting begynner å normalisere seg.
    Bekkenet har blitt ganske greit, kan ikke gå lang turer enda, men kommer meg rundt her ute. (frem og tilbake til bhg og slikt.)

Endel vondt i hode og svimmel, men det er nok fordi jeg ikke klarer å drikke og spise nok. Er 3 kg unna startvekt, og med litt oppstramming (gåturer) etterhvert er nok cm borte også. Så han spiser meg litt opp gitt! (lyst til å ned kanskje 5 kg ekstra, men det tas mot våren tenker jeg! iallefall om jeg må jobbe for det! )

Psyken er grei tror jeg, synes av og til sambo er en dust, og noen andre hormoner løper også rundt. Kjenner litt at samme personer og samme ting irriterer meg like mye som sist, men denne gangen har jeg ikke hatt de ukontrolerbare barseltårene man bare ikke vet hvorfor kommer. Har grått litt, men vet hvorfor. Sliter litt med samvittigheten overfor storesøster som er ganske lite, og dette med barnehagen, men gjør det beste ut av det.
    Vår herlig kom endelig 14.06.09
    og store lille kom 06.10.10
    *stolt mamma*

Tjomi: jeg blødde vel litt av og på i ca tre uker tenker jeg. De siste par ukene har det ikke vært noe blod, iallefall, så håper jeg er ferdig med det nå.

Medlem
    Metteb sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2002
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    265

Jeg tror liksom jeg er ferdig med å blø, men vips så er det masse i bindet! Så beholder nok det en stund til. Men har byttet ut de svæææære bleiene, da

mom på SM

Her er det jo fortsatt bare 9 døgn siden fødselen.
    BL er nesten helt borte, kjenner bare litte granne i venstre lyske. Ganske stiv rygg og nakke, og har derfor tenkt å ta noen behandlinger hos naprapat.

Jeg har mistet 8-9 kg av 15 (men i tillegg til de 15 har jeg minst 15 jeg la på meg i prøveperioden med pergotime ++). Har mye å ta av, og hååååper virkelig at jeg iallefall kan ta av fødselskgene litt lett. Normalt må jeg virkelig slite for å få av et eneste gram! Har fortsatt noe vann i kroppen, men det går sakte men sikkert bort.

Amming, tja. Det er omsider melk, men er usikker på om jeg vil ha produksjon nok til å fullamme. Ene puppen er veldig synlig større enn den andre, det er jo ikke så hot.

Jeg ble sydd i en del mindre rifter og 2 dypere rifter. Har vært veldig vondt med sviing, pulsering, strekking, kløing u name it. Gleder meg veldig til dette kommer seg! Etterkontroll til sykehuset i beg. av des. Blør også ganske godt og må skifte bind regelmessig.
    18.10.10
    Sunshine€ fra SM og SG

Juniormedlem
    Rykte
    veropero sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2010
    Sted
    Mysen
    Meldinger
    11

Her er formen kjempebra, 6 uker siden ks i dag. Jeg hadde svangerskapsforgiftning og var ganske dårlig før fødsel. Etterpå var alle plagene borte, BL forsvant med det samme Ks-såret har blitt kjempefint, nå er det bare en liten rød strek.
    Hadde sykt mye vann i kroppen pga SF og en uke etter fødsel var 17 kg forsvunnet, og jeg var 4kg under startvekt
    Eneste "problemet" mitt har vært BT som var veldig høyt før fødsel. Dette stabiliserte seg ca 3 uker etter fødsel.

Juniormedlem
    Rykte

Medlem siden
    Aug 2010
    Meldinger
    16

Her begynner formen å bli ganske grei etter fødsel for 9 dager siden. Jeg mistet mye blod og hadde en blodprosent på 7,1 (ca 50%) dagen etter fødsel. Jeg fikk jern intravenøst, og en uke etter fødsel var en gått opp til 8,4 (ca 60%), så fortsatt ikke noe å skryte av. Så kan ikke ut å gå turer for jeg er nervøs for å gå i bakken og slikt. Skal ivei å måle ny blod% på slutten av uka som kommer.

Syntes det var veldig morsomt å gå på vekta 5 dager etter fødsel og se at jeg veide 0,2kg mindre enn da jeg ble gravid: Gikk ikke opp så mye eller, gikk opp 10kg akkurat.
    Mamma til Ronja født 21.10.10 Bloggen min

Supermedlem
    streken sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Sted
    Trondheim
    Meldinger
    708

Her er den fysiske formen dårlig, jeg ble innlagt da Ellinor var 2 uker med endomitritt i livmoren og rester, satt på Antibiotika intrevernøst og masse annet for at livmoren skulel trekke seg sammen, 5 dager etter det ble jeg igjen lagt inn og det ble utskrapning, blodprosenten var på skarve 7.2 på torsdag, så jeg ligger for det meste i ro, har ennå mye vondt i magen, skal til legen i morgen. Helt utrolig at det ligger igjen morkakerester etter et ks:-(
    Ellers fikk jeg sopp i hele kroppen etter KS, da det endelig ble bedre blomstret den for fult opp igjen da jeg fikk Antibiotika.

Psykisk har det vært så mye "motgang" nå at jeg har nok fått en smell, syns dagene er lange og vonde!
    Lille Prins Henrik-17 januar 08!!

Supermedlem
    streken sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Sted
    Trondheim
    Meldinger
    708

Her er den fysiske formen dårlig, jeg ble innlagt da Ellinor var 2 uker med endomitritt i livmoren og rester, satt på Antibiotika intrevernøst og masse annet for at livmoren skulel trekke seg sammen, 5 dager etter det ble jeg igjen lagt inn og det ble utskrapning, blodprosenten var på skarve 7.2 på torsdag, så jeg ligger for det meste i ro, har ennå mye vondt i magen, skal til legen i morgen. Helt utrolig at det ligger igjen morkakerester etter et ks:-(
    Ellers fikk jeg sopp i hele kroppen etter KS, da det endelig ble bedre blomstret den for fult opp igjen da jeg fikk Antibiotika.

Psykisk har det vært så mye "motgang" nå at jeg har nok fått en smell, syns dagene er lange og vonde!
    Lille Prins Henrik-17 januar 08!!

Medlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte
    diadem sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Sted
    På norges største øy
    Meldinger
    64

Herlig.. Vondt i musa pga stingene, vondt i magen pga etterriene og vondt i puppene pga spreng.. Nybakt mamma?
    Checked!

Psykisk så var jeg på nippen å begynne å storgråte på Obs fordi mannen handlet inn taco til i morgen og det har jeg ikke lyst på

"For lite og for mye gir ingen smak"

~Sie~
    ♥ Storesøss - 2000 ♥ Lillebror - 2010 ♥

Medlem
    Metteb sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2002
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    265

Sitat Opprinnelig postet av diadem Vis post
    Psykisk så var jeg på nippen å begynne å storgråte på Obs fordi mannen handlet inn taco til i morgen og det har jeg ikke lyst på

KJenner til det å ha følelsene på utsiden av kroppen, ja

mom på SM

Juniormedlem
    Rykte
    Vyssa sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2010
    Sted
    Bergen
    Meldinger
    3

Er en uke siden fødselen, og jeg føler meg veldig bra Eneste er at jeg blør endel, i tillegg til at jeg nesten har tomme jernlagre, så jeg svimler litt

Er veldig spent på vekten (har ikke vekt hjemme). Synes magen ser mindre ut enn før graviditeten (hadde mage fra før av ) og gikk opp endel under graviditeten. Skal på helsestasjon for veiing av lille snupp imorgen, så kanskje jeg får anledning til å veie meg selv i samme slengen
    Kvikklunsj på SnartMamma
    Fikk en nydelig prinsesse den 4.november

Medlem
    Metteb sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2002
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    265

Jeg har heller ikke fått veid meg ennå. Batteriet på vekta vår er tomt, og jeg har ikke fått kjøpt nytt. (glemmer det hele tiden)
    Men får ta det som et hint! ikke meningen at jeg skal veie meg kanskje..hehe

mom på SM

Supermedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    kesam sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Meldinger
    1,158

Eg har vegd meg, og har gått ned ti kilo! Men la diverre på meg mykje meir enn det, så det er ein jobb å gjere framover.

Elles er formen fin, BL er borte, eg gjer knipeøvelsane mine og kjenner at det monnar, og humøret og pågangsmotet er stort sett tilbake. Har hatt eit par seriøse barseltårer-anfall, men det må ein vel rekne med.
    Tripp, Trapp, Tresko

Juniormedlem
    Rykte

Medlem siden
    Oct 2010
    Sted
    Troms
    Meldinger
    4

Begynner å bli bra!
    Blodprosent på 7 etter KS, vet ikke hva den er på nå - for har ikke vært å målt den. Men kjenner at den har steget noe, men ikke tilfredsstillende.
    Såret har grodd fint og stølheten i magen er så og si borte. Deilig å kunne bevege seg litt fort igjen
    Teeeenk når jeg kan hoppe&sprette som før!! Det er en evighet siden!

Denne skrotten gikk opp hele 17 kg
    Først etter at gullgutten var ute, merket jeg hvor mye vann jeg hadde hatt i kroppen!
    Har bare 3-4 kg igjen før jeg er ved utgangspunktet. Gleder meg til å kunne begynne å stramme litt opp!
    Kassander 06.10.10

Nå er det 4 uker siden fødselen. Minus 13 kg- men kgene har gått sakte siste 14 dagene. Har 2kg igjen av fødselsvekta. MEN har mange kg å gå ned etter det også.. Så har en veldig jobb foran meg det neste året!

Humøret går rette veien, men noen anfall av tårer kommer og går. BL er delvis borte, men veldig mye vondt på venstre side fortsatt.. Og i følge fysioterpeuten ville jeg ikke blir bra "med det første", hva nå enn det betyr...

Fortsatt innvendige sting som ikke vil løsne... Tålmodighet! Og har sånn rar "spreng" eller forstrukket noe frammi der Håper nå hvertfall det gir seg!!

Håper det går bedre med deg, Streken!!
    18.10.10
    Sunshine€ fra SM og SG

+ Svar på diskusjon
  • Del på Facebook
  • Side 1 av 2
    1 2 SisteSiste

Lignende diskusjoner

1. Svar: 6
      Siste melding: 28-11-2007, 11:02
    2. Hvordan er deres matplan?
      Av Nitha i forum Barnemat
      Svar: 9
      Siste melding: 25-10-2006, 10:42
    3. hvordan er deres små nå med språk?
      Av yvma78 i forum 2006 og eldre barn
      Svar: 28
      Siste melding: 12-08-2006, 11:22
    4. Hvordan er det på deres helsestasjon?
      Av Maritel i forum November
      Svar: 28
      Siste melding: 28-02-2006, 23:50
    5. Hvordan går det med kroppene våre etter svangerskapet?
      Av Tidligere bruker i forum September
      Svar: 19
      Siste melding: 02-10-2005, 22:09

Sosiale Bokmerker

Sosiale Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan starte nye diskusjoner
    • Du kan svare på meldinger/diskusjoner
    • Du kan ikke laste opp vedlegg
    • Du kan ikke redigere meldingene dine