Ja, for den kan vel kalles superrask? 1 time og 40 minutt fra vannavgang til prinsessen kom til oss.
Torsdagsmorgenen(3.feb) fikk en ganske brå start da 5-åringen vår vekte oss kl. 05.20. Pappaen valgte å stå opp så han kunne begynne litt tidligere på jobb og jeg og poden la oss igjen. Vi lå og snakket litt også tror jeg vi rakk å sovne. Etter en stund kjente jeg et knepp i magen og jeg tenkte reiser jeg meg fra sengen nå så renner vannet. Fødselen til storebror startet på akkurat samme måte så jeg kjente det igjen. Den gangen var jeg mamma etter 5 timer så jeg visste at dette kunne gå fort.
Ropte ned til samboeren min for å fortelle hva som skjedde men hørte dusjen stod på. Ba kommende storebror om han kunne være så snill og gå ned til pappa og si i fra at babyen kommer. Flinke gutten vår gjorde som mamma sa og pappa var fort ferdig i dusjen da poden fortalte "Den posen som babyen ligger i har blitt ødelagt og det er litt usynlig vann på gulvet på rommet deres"
Så var det å få kledd på alle sammen og tatt en telefon på føden. Først tok de ikke telefonen så jeg trodde jeg hadde feil nummer. Begynte å lete etter riktig nummer men det viste seg at jeg hadde rett. Prøvde og ringe igjen og da tok de telefonen. Fikk beskjed om at jeg var velkommen inn. Storebror ble kjørt til besteforeldrene og vi dro videre. I løpet av 17 minutter hadde jeg 11 veer, men med førstemann hadde jeg det så og si konstant så jeg var bare takknemlig for de små pausene jeg hadde(dog også litt bekymret for hvor fort dette faktisk ville gå).
Vel fremme fikk vi vite at de hadde hatt to fødsler rundt klokken seks derfor var de litt opptatt første gang jeg ringte føden. Ble fulgt rett inn på mottakssrommet og lagt til registrering. God hjertelyd og aktivitet på lillemor men riene som ble registrert virket ikke spesielt sterke. Jordmor sjekket allikevel åpning og der var det 5-6 cm. Da gikk hun ut på gangen og ba en barnepleier om å bare gjøre klar fødestuen med en gang.
Inne på fødestuen gikk jeg litt ut og inn av toalettet mellom riene, følte jeg måtte tisse hele tiden. Prøvde så vidt litt lystgass men etter andre draget så fikk jeg så merkelig stemme at jeg ikke turte å bruke den mer, JM lurte på om jeg hadde tatt helium i steden Hun kommenterte at jeg var helt utrolig rolig, egentlig er jeg overrasket over det selv. jeg som skriker ut bare jeg sparker borti noe med en tå ikke verken roper eller skriker ut under fødsel.. men jeg føler bare at jeg må fokusere på pustingen at det hjelper meg masse.
Følte så litt press og da var bare en barnepleier inne på rommet, hun sa er det press så klarer du ikke å holde igjen. Neivel.. sa jeg, kanskje det bare er noe jeg tror men det føles slik ut. Jeg gikk litt mer frem og tilbake, JM hadde kommet inn igjen og jeg sa det igjen. Hun ba meg om å legge meg i fødesengen for at det ikke skulle gå fortere og fordi hun ville sjekke meg igjen. Da var det 8 cm åpning og kun en liten kant igjen som hun mente jeg kunne presse bort uten rier. Jeg prøvde og presse og kanten ble borte. Det nærmet seg vaktskifte og det kom ny barnepleier og jordmor men den første jordmoren min gikk ikke. Jeg fikk beskjed om at jeg kunne begynte å presse på riene hvis jeg følte for det. Denne gangen presset jeg som en helt, hadde første fødsel med 60 minutter med pressrier friskt i minne(selv om det er 5,5 år siden). Barnepleieren sa nå tror jeg ikke du har ri, kanskje det er hodet du kjenner som sprenger på? Jeg spurte om hun kunne kjenne etter når jeg fikk ri for jeg gikk litt i surr i vondtene JM ordnet med varmeomslag noe som føltes helt fantastisk godt ut, hjalp veldig på det vonde.
Den nye jordmoren spurte om første jordmor ville gå men hun sa jeg blir to rier til så får vi se.. og ut kom prinsessen Denne gangen tok det kun 7 minutter og 4 gode rier, mot 60 minutter med førstemann. Jeg måtte ikke ha så mye som et pyntesting, jeg som hadde rift grad 3 med førstemann. Det hele var en fantastisk opplevelse selv om det selvsagt var vondt mens det stod på.
Uff, utrolig lang rapport for en så kort fødsel
Lottotallene var forøvrig:
Vekt: 3690
Lengde: 51 cm
Hok: 35 cm
Sosiale Bokmerker