+ Svar på diskusjon
Viser resultater 1 til 7 av 7

Diskusjon: Lang latensfase/lang modningsfase

  1. #1
    Seniormedlem
    Rykte Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    benja2 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Meldinger
    2,301

    Lang latensfase/lang modningsfase

    Hei!
    Jeg er jordmorstudent på andre året og skal skrive min hovedoppgave om langvarig modningsfase. Det jeg i hovedsak skal skrive om er hvordan du opplevde denne fasen. Hvordan informasjon hadde du fått fra jordmor/lege og hvordan taklet du det mentalt? Tok det lang tid før du kom i gang med aktiv fødsel og hadde barnet ditt evt en feilinnstilling? Blir kjempeglad for alle innspill jeg får på dette innlegget

  2.  
  3. #2
    VIP-Medlem
    Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    lex sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Meldinger
    5,105

    Sv: Lang latensfase/lang modningsfase

    Hva menes med lang modningsfase? Er det noe man kan se på forhånd, eller når burde den informasjonen kommet? Jeg var i fødsel i over et døgn, teller det da (altså det tok mer enn et døgn fra innleggelse på sykehus med 3 cm åpning)? Lurer også på hva aktiv fødsel er... ? (Følte litt nå at jeg burde ha visst disse tingene, men...)
    Lykke kommer i mange størrelser!

  4. #3
    Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Lykkelig77 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Sted
    Harestua
    Meldinger
    2,495

    Re: Sv: Lang latensfase/lang modningsfase

    Jeg brukte 1,5 døgn fra vannavgang til 5 cm og hodet til vesla var feilinnstilt. Send meg gjerne en pm om du vil vite mer
    Stolt mamma til Alva, født 14. april 2008 og Vera, født 24. mars 2011

    "Babies will wean and someday they will sleep through the night. This high maintenance stage
    of nighttime parenting will pass. The time in your arms, at your breast, and in your bed is a relatively
    short while in the life of a baby, yet the memories of love and availability last forever."

  5. #4

    Sv: Re: Sv: Lang latensfase/lang modningsfase

    Hadde veldig lang åpningsfase. Tok ca tre døgn fra første ri. Fikk lite hjelp eller råd og ble sendt hjem to ganger fordi de ikke hadde plass. Ble så utslitt at jeg var helt tom etter to døgn. Fikk da epidural for å få hvilt nok til å vare litt til. Taklet det greit første døgn, men mistet motet da det ikke ble mer åpning selv om smertene var der. Ble ekstra knekt mentalt da legen sendte meg hjem etter at jordmor hadde funnet frem igangsettingspille og neste lovet meg at legen ville sette i gang.
    Over to år siden nå, men jeg svarer gjerne på flere som dersom det er av interesse. Ser gjerne at jordmødre og ikke minst leger fokuserer mer på dette med motivasjon ved lang åpningsfase. Har jo et ønske om søsken

  6. #5
    Tidl. bruker
    Gjest

    Sv: Re: Sv: Lang latensfase/lang modningsfase

    På min første fødsel brukte 24 timer fra 5 cm åpning til fødsel. Før det brukte jeg en evighet. Barnet var ikke feilstilt.

    Jeg ble nektet epidural fordi "jeg klarte meg så bra og var snart ferdig" og fødselen stoppet opp på 8-9 cm hvor jeg var i 5 timer (!) med maks på drypp og helvetes overgangsrier i så mange timer uten smertestillende. Til slutt ble jeg tøyd til 10 cm og bedt om å presse, noe som heller ikke gikk bra siden jeg ikke var til stede, utslitt og hadde ingen pressrier. Alt i alt fikk jeg vanvittig dårlig behandling og det ble en klagesak i ettertid.

    Ellers starter jeg alltid en fødsel i uker før fødsel setter igang så jeg begynner som regel en fødsel med maks moding og god åpning, allikevel bruker jeg svært lang tid på å føde. Jeg er typen som "modnes" og har åpning i flere uker før jeg føder, men allikevel bruker lang tid på føde. Og takk og lov for min uke- og månedslange modning ellers hadde jeg vel aldri fått ut noe barn vaginalt.

    Er dette en kasus du vil vite mer om, så får du si ifra og jeg kan si mer om det.

  7. #6
    Juniormedlem
    Rykte Rykte Rykte

    Medlem siden
    May 2011
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    7

    Sv: Lang latensfase/lang modningsfase

    Mine modningsrier startet ved midnattstider natt til fredag, jeg hadde liten 1-2 cm åpning klokken 10 fredag, uforandret klokken 18.30 fredag ettermiddag. Ble sendt hjem igjen med det jeg syntes var sterke rier med litt lange intervaller, ca. hvert 7 minutt. Lørdag klokken 08 var jeg tilbake på fødeavdelingen, og hadde endelig 5 cm åpning. Tiden gikk til klokken 15 før jeg hadde 9 cm åpning. Den siste cm ville ikke, og vi måtte trykke småtten forbi en uvillig mormunnkant. 16.30 kunne jeg begynne å trykke, og til tross for mine svake rier var han ute 17.22!
    Lillemann født 21. mai 2011

  8. #7
    Supermedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Bonsai sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Meldinger
    1,400

    Sv: Lang latensfase/lang modningsfase

    med 1 mann ble jeg igangsatt med modningspille. Ingen effekt første døgn, men etter 2. pillen 24 timer senere gikk vannet delvis. Holdt på i nesten 1 døgn til med rier før det ble katastrofesnitt pga asfyksi. Under keisersnittet fant de ut at smurf var stjernekikker og i høy likestand. Opplevde det hele som helt j"#€€g. Fikk lite hjelp og støtte (bortsett fra paracet da feberen kom opp i 41). Jeg kom ikke lenger en til 4 cm åpning. Både jeg og smurf brukte lang tid på å komme oss, han var innlagt på intensiven i 10 dager, og jeg sengeliggende/i rullestol i 3 dager. Synes jeg fikk veldig lite informasjon om hva som skjedde, så vi måtte bare gå ut fra at det var slik det skulle være. I ettertid har vi blitt fortalt av jordmødre og leger som har lest journalen at keisersnitt burde vært tatt før, ganske snart etter vannavgang pga at vannet var såpass misfarget.
    Med nr. 2 startet riene i 10 tiden kvelden i forveien. Vi ankom sykehuset i 8 tiden på morgenen med 4 cm åpning. Etter et par timer ble vannet tatt for å få fortgang i ting. 10 timer etter ankomst RH kom keiserinnen med hastesnitt da forløpet begynte å ligne på forrige fødsel. Jeg hadde 3 mislykkede forsøk på å sette epidural bak meg (tok bare ned i ene benet). Følte meg mye tryggere andre gang, dette skyldes nok at de var veldig obs på at jeg skulle ha en pos opplevelse av det hele. Jeg kom HELT til 6 cm åpning med Bia. Hun lå i stjernekikkerposisjon, men var ellers godt skrudd ned i bekkenet.

    I ettertid har jeg blitt fortalt at livmoren min rett og slett ikke åpner seg, uten at jeg vet hvorfor.
    Det er ingen vits i å se tilbake på fortiden, det er ikke den veien man skal likevel!

 
+ Svar på diskusjon
  • Del på Facebook
  • Lignende diskusjoner

    1. Svar: 5
      Siste melding: 12-12-2009, 18:01
    2. Lang dag og syk gutt.. *LANG*
      Av MammaAne i forum Mars
      Svar: 15
      Siste melding: 30-04-2009, 08:09
    3. lang gutt og lang pappa..
      Av mymlen i forum Bilsikring
      Svar: 12
      Siste melding: 30-06-2008, 14:50
    4. lang tid?
      Av Uregistrert i forum Vanskelige følelser og pinlige spørsmål
      Svar: 1
      Siste melding: 19-05-2005, 00:25
    5. En lang fødsel og en lang historie
      Av Astrid i forum Fødselshistorier
      Svar: 5
      Siste melding: 19-10-2004, 23:24

    Stikkord for denne diskusjonen

    Sosiale Bokmerker

    Sosiale Bokmerker

    Regler for innlegg

    • Du kan starte nye diskusjoner
    • Du kan svare på meldinger/diskusjoner
    • Du kan ikke laste opp vedlegg
    • Du kan ikke redigere meldingene dine