+ Svar på diskusjon
Side 1 av 2
1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21

Diskusjon: Dette med introduksjon av smokk???

hm Dette med introduksjon av smokk???

Ja, det lurer jeg på!

Når introduserer dere de små for smokk (hvis dere skal det)? Jeg forsøkte en gang i dag, kun for å se om hun ville ta den og om hun holdt på den. Ehhhh...det gjorde hun, VELDIG godt! Så er jeg der at jeg ikke vil dette skal bli en forstyrrelse for ammingen nå i starten, så jeg kommer ikke til å bruke den annet enn å la henne bli vant med den innimellom, noen minutter av gangen.

Med storesøster introduserte jeg den når hun var ca 4 uker. Hun slet en del med den i begynnelsen og jeg måtte alltid ha noe som "støttet" i front. Det gikk seg fint til og det forstyrret aldri ammingen.

Er det noen som har erfaring med intro før 4 uker? Evt når anbefales om man skal bruke?

2.  
    Supermedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Ke@ sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Meldinger
    752

Sv: Dette med introduksjon av smokk???

Alle mine har fått den veldig tidlig, lenge før det var gått 4 uker. Det har aldri forstyrret ammingen.
    Minste bruker den ikke så mye, og sliter litt med å holde på den enda.
    2002, 2009, 2011.

Veteranmedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    saki78 sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Sted
    Bergen
    Meldinger
    3,840

Alle mine har fått det på KK før vi reiste hjem, og jeg føler ikke at det har forvirret de med ammingen, alle har tydelig skjønt at det ikke kommer noe ut av tutten. Men jeg passer på at jeg bare gir de smokken når de ikke er sulten, men bare vil ha noe å "roe" seg på.. hvis de snur på ansiktet sitt når jeg tar på kinnet, så legger jeg Jarand heller til brystet for da er han sulten og ikke bare har "lyst" på smokken.
    Gard 31.05.06 Brage 14.07.08 Jarand 28.04.11

Medlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Dodi sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Sted
    Trondheim
    Meldinger
    332

Det har variert litt når ungene har begynt med smokk. Nr 2 fikk mens han fremdeles lå på barsel fordi han var så urolig. Nr 2 startet ikke før han var noen mnd (fordi jeg erfarte at nr 2 ikke fikk til riktig sugeteknikk). Veslesnuppa har fått den i bilen når hun gråter, startet vel da hun var ca 2 uker. Hun er ikke glad i den, men sutter seg fast etter litt dytting hvis hun ikke er sulten. Er hun sulten så er det full hyling hvis smokken kommer.
    Ha en fin dag! Hilsen Dodi og : 02.mai 2009 2005 og 2003

Krissi fra SM

Veteranmedlem
    Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    tuuli sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2007
    Sted
    Langt borte
    Meldinger
    4,243

Vi har introdusert smokk nokså tidlig.

Snuppa fikk ikketil ammingen før hun var 2 mnd, og vi ga flaske. Derfor tenkte jeg at det var like greit å prøve smokk også.

Lillebror brukte meg som smokk, og fikk derfor ganske fort sutte på smokk for å gi meg litt pause. Det forstyrret ikke ammingen.

Juniormedlem
    Rykte
    _Siv_ sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Meldinger
    44

Bare sett i gang med smokk!
    Tuva fikk den og tok den samme dag som hun ble født. Det har ikke hatt noe å si for ammingen.
    Marianne - 17.09.2009

Erfaring og erfaring..har vel ikke rukket å få så mye av det da Men lillegutt fikk smokk fra dag 1 på sykehuset han. Var ikke snakk om at det burde ventes for å ikke forstyrre amming. Tar både smokk og pupp enn så lenge iallefall

Vi har også vært tidlig ute med å introdusere smokk. Denne gangen så fikk hun smokk så fort vi kom hjem fra sykehuset, men forrige gang ventet jeg litt lenger...helt til puppene mine var sugd i filler. Anbefales ikke...
    Ingeborg f. 12.05.11
    3750 gr og 50 cm lang

Herman f. 31.08.07.
    3645 gr, ingen lengde målt pga setefødsel.

Jeg ventet i to uker. Er livredd for å inteferere med amminga. Hun tar den motvillig, noen ganger. Vil heller sutte på meg. Sånn var storesøster også....Nå bruker jeg den bare når jeg er desperat etter å gå på do uten at hun hyler, eller for å få en tur på butikken uten konstent hyling.
    Sigurd f. 16.11.05
    Sunniva f. 20.04.08
    Siv f. 25.04.11

Æresmedlem
    Rykte Rykte Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Niobe sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Rogaland
    Meldinger
    24,625

Begge ble introdusert for den tidlig. Eldste ville ikke ha overhodet. Minsten var prematur og fikk for å få styrket "sugerefleksen". Han brukte smokk i tre måneder, så var det helt stopp.
    “God, grant me the serenity to accept the things I cannot change,
    the courage to change the things I can,
    and the wisdom to know the difference.”
    Reinhold Niebuhr

September 2005 Mai 2010

Forrige gang ventet jeg i ca. to uker før jeg ga smokk, men denne gang ga jeg den etter en dag. Sprell tok både flaske og smokk i noen uker før han avviste begge. Denne gangen vil jeg ha en baby som tar begge deler, så jeg ville ikke vente for lenge.

Så, litt på siden av spørsmålet her, men når introduserer dere flaske da?

Oops er to uker nå, og jeg begynner å lure på om det er på tide. Hun tar puppen fint, så jeg er ikke så redd for ammingen. Tror dere jeg kan gi en flaske nå og satse på at det går fint?

Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Xandra sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Sted
    Jæren
    Meldinger
    1,801

Sitat Opprinnelig postet av Veslevips Vis post
    Oops er to uker nå, og jeg begynner å lure på om det er på tide. Hun tar puppen fint, så jeg er ikke så redd for ammingen. Tror dere jeg kan gi en flaske nå og satse på at det går fint?
    Jeg ville bare tipse om noe jeg kom over her om dagen. Er en type flaske (eller flaskesmokk) fra Medela som er designet for å etterligne sugeteknikken barnet må bruke når det ammes. Selges som hel flaske eller kun flaskesmokken (som passer standardflasker).
    http://www.kopbarnvagn.se/cgi-bin/ib...Beskr&Visn=Std
    http://www.kopbarnvagn.se/cgi-bin/ib...Beskr&Visn=Std
    Lykkeliten mars 06
    Vesla
    juli 08
    KnirkeKnerten mai 11

Takk for svar, jenter!

Jeg venter en liten stund til, siden jeg tror vi sliter bittelitt med sugeteknikken og derfor en ekstrem sårhet hos meg. Helsesøster kommer på hjemmebesøk til onsdagen, så da skal jeg få henne til å se litt. Jordmor på ABC bemerket at hun så at vesla har litt stramt tungebånd, så det kan være derfor. Samtidig så ser det ut til at hun beveger tugnen sin tilfredstillende nok til å ikke skulle bli så påvirket av dette...

Xandra, selger de denne i Norge? jeg skal sjekke litt ut i morgen men hvis du vet hvor så fortell gjerne

Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Xandra sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Sted
    Jæren
    Meldinger
    1,801

Re: Sv: Dette med introduksjon av smokk???

Lillesprell: Ser ut som de fører den på Vitus apotek http://www.vitusapotek.no/Products/N...ID-922775.aspx
    Fant en video om hvordan den funker her: http://www.medela.com/IW/en/breastfe...lma-video.html

Men i tilfelle du ikke finner den i butikk så sender kopbarnvagn til Norge, og er registrert her slik at du slipper å betale toll på beløp over 200kr
    Lykkeliten mars 06
    Vesla
    juli 08
    KnirkeKnerten mai 11

Sv: Re: Sv: Dette med introduksjon av smokk???

Ser nettbutikken megogmagen.no også selger denne type flasker.
    Ingeborg f. 12.05.11
    3750 gr og 50 cm lang

Herman f. 31.08.07.
    3645 gr, ingen lengde målt pga setefødsel.

Sv: Re: Sv: Dette med introduksjon av smokk???

Vi har også gitt LilleGullet smokk nå. Han har et stort sugebehov og tar gjerne "fire pupper i slengen". Så for å la brystvortene hvile får han smokk til han har roet seg/sovnet så tar vi den ut.

Den flasken så fin ut Xandra. Takk for tipset. Ser det finnes et Vitusapotek ikke så langt herfra, må bare få surret meg dit da.

Veteranmedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    saki78 sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Sted
    Bergen
    Meldinger
    3,840

Sitat Opprinnelig postet av Lillesprell Vis post
    Takk for svar, jenter!

Jeg venter en liten stund til, siden jeg tror vi sliter bittelitt med sugeteknikken og derfor en ekstrem sårhet hos meg. Helsesøster kommer på hjemmebesøk til onsdagen, så da skal jeg få henne til å se litt. Jordmor på ABC bemerket at hun så at vesla har litt stramt tungebånd, så det kan være derfor. Samtidig så ser det ut til at hun beveger tugnen sin tilfredstillende nok til å ikke skulle bli så påvirket av dette...

Xandra, selger de denne i Norge? jeg skal sjekke litt ut i morgen men hvis du vet hvor så fortell gjerne
    Gard hadde også stramt tungebånd og han slet med ammingen i 3 uker før han tok puppen fint. De sa at hvis han hadde myye problemer med ammingen så kunne de kutte på tungebåndet og det ville bedre seg. De ville også gjøre hvis han ikke klarte å si for eksempel bokstaven R (eller var det S..husker ikke helt). Fortsatt har han litt "slangetunge", dvs at den ser ut som den er litt kløvd i midten på tuppen, men det er bare fordi båndet er litt stramt. Pratingen går helt fint.
    Gard 31.05.06 Brage 14.07.08 Jarand 28.04.11

Hvilke smokker godtas hos dere? Her er ikke smokkebegeistringen så voldsom, og jeg sliter litt med hvordan jeg skal få henne til å ta den. Har en Mamsmokk og en jeg tror er Nuk, men ingen av dem virker mer pop enn den andre... Når bør jeg egentlig gi smokken og hvor ofte? Noen gode smokketips?

Veteranmedlem
    Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    tuuli sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2007
    Sted
    Langt borte
    Meldinger
    4,243

Begge barna mine ville bare ha Trøst-smokken i begynnelsen. Den er rund og ikke flat som mange andre smokker.

+ Svar på diskusjon
  • Del på Facebook
  • Side 1 av 2
    1 2 SisteSiste

Lignende diskusjoner

1. Introduksjon av smokk!
      Av Olympia i forum Barnestell
      Svar: 13
      Siste melding: 31-10-2006, 14:31
    2. smokk?hva med dette her?
      Av cynthia i forum April
      Svar: 8
      Siste melding: 06-09-2006, 10:39
    3. smokk? eller ikkje smokk? litt langt..
      Av Studentmamma i forum Mai
      Svar: 7
      Siste melding: 27-03-2006, 12:23
    4. Er dette lurt å gjøre? (smokk)
      Av Sukkerrose i forum 2006 og eldre barn
      Svar: 13
      Siste melding: 11-01-2006, 09:36
    5. Smokk eller ikke smokk?
      Av Tidl. bruker i forum Oktober
      Svar: 19
      Siste melding: 13-12-2005, 09:59

Sosiale Bokmerker