Som mamma til en liten gutt med KISS vil jeg gjerne gjøre oppmerksom på at KISS finnes og hvor man kan finner informasjon om det. Leger og helsesøstre har ofte liten eller ingen kunnskap om dette (KISS er heller ingen diagnose, men en samlebetegnelse), derfor oppfordrer jeg dem som tror de har et barn med KISS til å lese seg opp på emnet selv.
KISS er en feilstilling i nakkeleddene som gir seg utslag i f.eks. skjevstilling av hodet/favorittside, bøy i kroppen (bananform forover, bakover eller til siden), ammeproblemer (ofte ensidige), uro i kroppen, flatt/skjevt hode/ansikt, søvnproblemer og uforklarlig gråt (kan forveksles med kolikk). Et eller flere av disse problemene kan peke på at barnet har KISS, men det trenger selvfølgelig ikke være det.
Risikofaktorer er komplikasjoner ved fødsel og operativ forløsning som vakuum, tang og keisersnitt. Ansiktsfødsel, stort barn, barn som har ligget lenge i tverrleie, tvillinger/trillinger og prematurt barn er alle risikofaktorer for KISS.
Behandling gjøres som regel av manuellterapeut (gratis for små barn), kiropraktor, fysioterapeut eller osteopat. Velg en behandler som er spesialisert på barn. IKKE la helsesøster eller andre fortelle deg at det er en løsning å tøye nakken eller bare å snu barnets hode mot den vonde siden - det er smertefullt og anbefales ikke. Behandling er vellykket i de fleste tilfeller hvis det oppdages tidlig.
Ubehandlet vil KISS oftest føre til forsinket motorisk utvikling, og i de verste tilfellene vil barnet være klønete selv etter mange år, det kan altså få store konsekvenser.
Mer informasjon finner du på kiss-kidd.no og det finnes et bra forum her. (Ikke så voldsom aktivitet der, men mange informative tråder av litt eldre dato. Det er også en fysioterapeut spesialisert på KISS som svarer på spørsmål i forumet.)
Jeg håper ingen av dere får bruk for denne informasjonen, men hvis noen mistenker at de gjør det vil jeg råde dere til å få sjekket det så fort som overhodet mulig. KISS medfører mye ubehag, og skaper masse unødvendig dritt hvis det ikke blir tatt alvorlig (erfart).
Sosiale Bokmerker