+ Svar på diskusjon
Viser resultater 1 til 12 av 12

Diskusjon: Informasjon om KISS

Exclamation Informasjon om KISS

Som mamma til en liten gutt med KISS vil jeg gjerne gjøre oppmerksom på at KISS finnes og hvor man kan finner informasjon om det. Leger og helsesøstre har ofte liten eller ingen kunnskap om dette (KISS er heller ingen diagnose, men en samlebetegnelse), derfor oppfordrer jeg dem som tror de har et barn med KISS til å lese seg opp på emnet selv.

KISS er en feilstilling i nakkeleddene som gir seg utslag i f.eks. skjevstilling av hodet/favorittside, bøy i kroppen (bananform forover, bakover eller til siden), ammeproblemer (ofte ensidige), uro i kroppen, flatt/skjevt hode/ansikt, søvnproblemer og uforklarlig gråt (kan forveksles med kolikk). Et eller flere av disse problemene kan peke på at barnet har KISS, men det trenger selvfølgelig ikke være det.

Risikofaktorer er komplikasjoner ved fødsel og operativ forløsning som vakuum, tang og keisersnitt. Ansiktsfødsel, stort barn, barn som har ligget lenge i tverrleie, tvillinger/trillinger og prematurt barn er alle risikofaktorer for KISS.

Behandling gjøres som regel av manuellterapeut (gratis for små barn), kiropraktor, fysioterapeut eller osteopat. Velg en behandler som er spesialisert på barn. IKKE la helsesøster eller andre fortelle deg at det er en løsning å tøye nakken eller bare å snu barnets hode mot den vonde siden - det er smertefullt og anbefales ikke. Behandling er vellykket i de fleste tilfeller hvis det oppdages tidlig.

Ubehandlet vil KISS oftest føre til forsinket motorisk utvikling, og i de verste tilfellene vil barnet være klønete selv etter mange år, det kan altså få store konsekvenser.

Mer informasjon finner du på kiss-kidd.no og det finnes et bra forum her. (Ikke så voldsom aktivitet der, men mange informative tråder av litt eldre dato. Det er også en fysioterapeut spesialisert på KISS som svarer på spørsmål i forumet.)

Jeg håper ingen av dere får bruk for denne informasjonen, men hvis noen mistenker at de gjør det vil jeg råde dere til å få sjekket det så fort som overhodet mulig. KISS medfører mye ubehag, og skaper masse unødvendig dritt hvis det ikke blir tatt alvorlig (erfart).

2.  
    Veteranmedlem
    Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    tuuli sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2007
    Sted
    Langt borte
    Meldinger
    4,243

Sv: Informasjon om KISS

Jeg kan jo informere om at ingen randomiserte studier har klart å vise at behandling har noen effekt på KISS, og at KISS ikke er akseptert diagnose i noe land, selv ikke i Tyskland der begrepet oppsto. Kritiske forskere mener at symptomene som regel går over av seg selv, og det er det man ser når man tror at behandlingen fungerer. Faren med en KISS-diagnose er også at man kan overse andre og langt mer alvorlige diagnoser.

Jeg er ikke lege, så du må selvsagt høre på helsepersonell hvis du er bekymret for barnet ditt, men jeg synes det er viktig å vise begge sider av saken når det kommer til KISS.

Takk for innspill Tuuli. Innlegget ditt demonstrerer nettopp den holdningen man møter hos en del helsepersonell i Norge når man oppsøker dem for hjelp med babyens nakkeproblemer, og denne holdningen er grunnen til at jeg anser det som nyttig å lage en tråd som denne.

Som både du og jeg påpeker er ikke KISS en diagnose, og mange av "KISS-barna" har egentlig en diagnose som bør behandles deretter. Torticollis er en slik diagnose som nok lett havner i KISS-sekken, men som ikke hører til der. Men for de fleste av disse barna er hovedproblemet at de har låsninger som gjør det smertefullt å bevege hodet, og da kan det enkelt ordnes hos en kyndig behandler som manuelt kan fjerne låsningen. Det er ikke noe hokuspokus ved dette, det vet både jeg og andre som f.eks. har fått hjelp av en kiropraktor ved god gammeldags ryggvondt (heller ingen diagnose som sådan).

Når helsepersonell da avfeier problemene med at dette er en "oppfunnet diagnose" og sier at problemene skyldes kolikk (hva nå det er?) eller rett og slett hysteriske foreldre, så viser de en sånn mangel på vilje til probemløsning og hjelp at jeg blir helt matt. Hvor mange barn som sliter i månedsvis med (unødvendige) smerter som følge av dette vet jeg ikke, men det er ikke få.

Når babyen din gråter av sult og frustrasjon fordi han på grunn av smerter ikke får tak i puppen, som er full av mat, og du selv ikke klarer å hjelpe ham, så trenger du faktisk at noen prøver å hjelpe dere begge to. Det er helt unødvendig at en liten baby skal leve med slike smerter over lengre tid når de skyldes noe så enkelt som låsninger.

Du har forøvrig rett i at behandling ikke alltid hjelper (som i vårt tilfelle, men det er ikke tema her), men den store majoriteten av KISS-barn får faktisk god hjelp av behandling. Foreldrene som ser forandringen hos barna sine trenger ikke randomiserte studier for å vite det.

Derfor skrev jeg hovedinnlegget: Fordi jeg vet hvor vondt det er å se barnet sitt skrike i smerter, og jeg vet hvor lite som ofte skal til for å hjelpe barnet. Intensjonen er at andre som trenger hjelp får vite at den finnes.

Veteranmedlem
    Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    tuuli sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2007
    Sted
    Langt borte
    Meldinger
    4,243

Men for de fleste av disse barna er hovedproblemet at de har låsninger som gjør det smertefullt å bevege hodet, og da kan det enkelt ordnes hos en kyndig behandler som manuelt kan fjerne låsningen.
    Man har ikke klart å vise effekt av behandling. Det er ingen som benekter at mange barn er skjeve i nakken fordi de feks har ligget lenge i samme stilling i magen, men det man motstrider er at denne typen behandling(manuellterapuet, kiropraktor, osteopat etc) faktisk hjelper.
    Jeg skjønner at mange foreldre har opplevd bedring etter behandling, men det kan like gjerne ha vært kroppen som ordnet opp selv.

Når babyen din gråter av sult og frustrasjon fordi han på grunn av smerter ikke får tak i puppen, som er full av mat, og du selv ikke klarer å hjelpe ham, så trenger du faktisk at noen prøver å hjelpe dere begge to. Det er helt unødvendig at en liten baby skal leve med slike smerter over lengre tid når de skyldes noe så enkelt som låsninger.
    Helt enig.
    Men løsningen er ikke behandling som ikke hjelper.
    Jeg har stor forståelse for at man prøver det meste for å hjelpe barnet sitt i en slik situasjon, og synes derfor det er ekstra ille at behandlere kan ta seg betalt for behandling som ikke har noen effekt.

Manuellterapeut er forsåvidt greit nok, for det betaler man ikke for, men jeg ville tenkt meg lenge om før jeg brukte penger på andre typer behandling.

Manuellterapeut (som jo er den vanligste behandlingen av KISS) er gratis, og det er også fysioterapeut via kommunen. Det siste bør ikke være et stort problem å få om man henvender seg til helsestasjon eller fastlege. Har man kunnskap om hvorfor man mener barnet trenger behandling er det gjerne lettere å få henvisning.

Ellers må det være opp til hver enkelt hvor mye penger de er interessert i å bruke på behandling til barnet sitt, for meg virker det ganske kjipt å la være å oppsøke hjelp for å spare noen hundrelapper av prinsipp (selv om jeg i prinsippet er enig med deg ). Man vurderer vel også selv hvilken behandling man tror vil hjelpe, og handler deretter. Da hjelper det å ha lest litt om KISS og å ha hørt litt om hva andre har erfart at virker (derav linkene mine over).

Supermedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Kitty80 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    tilbake i Indre
    Meldinger
    1,201

Sitat Opprinnelig postet av tuuli Vis post
    Man har ikke klart å vise effekt av behandling. Det er ingen som benekter at mange barn er skjeve i nakken fordi de feks har ligget lenge i samme stilling i magen, men det man motstrider er at denne typen behandling(manuellterapuet, kiropraktor, osteopat etc) faktisk hjelper.
    Jeg skjønner at mange foreldre har opplevd bedring etter behandling, men det kan like gjerne ha vært kroppen som ordnet opp selv.
    Det er vel påfallende at så mange foreldre opplever bedring rett etter behandling dersom kroppen skulle ha rettet seg selv. Merkelig at dette skjer samtidig med behandling for så mange. Selvfølgelig skal man tenke seg om før man "strør om seg med penger" til behandlere. Men dersom man ser at barnet har vondt, prøver man alt for å prøve å hjelpe barnet. Hjelper det, så er det vel verdt pengene, og hjelper det ikke så har man utelukket at det er det som er problemet. Sånn tenkte jeg da vi slet med sønnen vår da han var baby.
    Mamma til verdens beste

Veteranmedlem
    Rykte
    tuuli sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2007
    Sted
    Langt borte
    Meldinger
    4,243

Veslevips: Du snur litt på det jeg sier. Det handler ikke om at man ikke skal bruke penger på å hjelpe barnet sitt, men at jeg synes det er betenkelig at behandlere kan tjene penger på og reklamere for effekter av behandlingen deres som ikke kan dokumenteres.

Jeg vil gjerne understreke at jeg er for alternativer til leger og piller, men jeg mener at alternativ behandling må ha like store krav til å kunne dokumentere effekten av behandlingen deres som det det tradisjonelle helsevesenet har. Og det jeg har klart å komme over så langt viser at slik behandling ikke har noe effekt på det man kaller KISS.

Kitty: "Så mange" er jo et relativt begrep. Hva med alle som ikke opplever bedring? Legger du vekt på de historiene også? Og hva med undersøkelsene som viser at det ikke har hatt noen effekt? Det er lett å tro på andres positive historier, men jeg lar ikke det alene være et grunnlag for hva jeg tester ut.

Jeg prøver ikke å snu på det du sier Tuuli, men jeg anser ikke fysioterapi (og herunder manuellterapi) som alternativ behandling. Ei heller kiropraktikk. Osteopati er vel muligens i grenseland, jeg vet ikke mye om det for å være ærlig (nevnte det fordi jeg hører mange si at de har hatt god effekt av det). Jeg er ikke ute etter en diskusjon om hvorvidt fysioterapi har effekt, det får folk mene noe om selv. Hva behandlere tar betalt for og reklamerer for eller ei er vel heller ikke relevant for det jeg prøver å formidle her.

Poenget er at det finnes hjelp, og at man bør sette seg litt inn i det hele selv og deretter beslutte hva slags hjelp man ønsker, fremfor å bare la det skure og gå etter råd fra helsestasjonen.

Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Evah sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Sted
    Sunnmøre
    Meldinger
    2,364

Jeg mistenkte dette med mellomste gutten min allerede ved 18 mnd's alder og ble avfeid på helsestasjonen.
    Når han var 3,5 år var mistankene mine helt klare og jeg tok selv kontakt med manuell terapeut.
    Han hadde fått kiss-kidd innen den tid.
    Allerede etter første behandling så jeg stor fremgang.
    Men det satt godt med han og han ble behandlet jevnlig i 6 mnd.
    Jeg synest han fortsatt har etterslep av dette nå som 6 åring, og har begynt ny runde,
    har hatt 2 behandlinger og skal på en til, men da er det nok for hans del, var "bare" 2 låsninger i ryggen denne gangen.

Da gutten begynte med behandling, begynte lille snuppa som da var 1,5 mnd ca å gråte mye,
    og fikk time til henne også.
    Hun hadde KISS i følge terapeuten, og fikk en del behandlinger.
    Hun har helt fin motorikk i dag, kanskje litt forann seg i alder også,
    men det kan så klart være tilfeldig.

Jeg ser allerede nå med min ukesgamle baby, at hun helt klart har favoritt side.
    Så jeg kommer til å bestille time til henne neste gang storebror er på behandling.
    Man kan spare seg mye ved å behandle så tidlig så mulig mener jeg.
    En manuell terapeut er mye mer skånsom enn en kiropraktor også.

Grunnen til at mine får det (eldste var 3 ggr til kiropraktor også), er nok pga at de er tatt med KS.
    De to første var i tillegg store og hadde lite plass i magen.
    Mikael 26/09-03
    Niklas 02/12-04
    Helena 30/04-08
    Emmeli 16/05-11

Takk for at du skrev denne tråden Vipsen! Jeg mistenker at gutten min også har en favorittside, enten fra fødsel eller at han ble lagt til den ene siden konsekvent på sykehuset (dustete beyond words spør du meg)

Helsesøster her var forresten oppegående angående dette, hun mente vi skulle sjekke litt om han hadde favorittside og så evt få time hos terapaut. Hun nevnte fysioterapaut hun da, men skal ha i bakhodet manuell terapaut som du sier

Til timen på hs skulle jeg prøve å legge han på den andre sida og se om han synes det er greit eller om det er ubehagelig... litt usikker på hva som er "greit og ikke greit". Han vil helst ligge på den ene sida, men han skriker ikke eller viser misnøye på "feilsida" heller..? Hvordan tolke det tro?

Uansett: skal ha dette i bakhodet framover!!

Juniormedlem
    Rykte

Medlem siden
    May 2011
    Meldinger
    6

Takk for informativ tråd! Syns det er viktig at man som foreldre får god informasjon, spesielt om disse tingene som ofte blir avfeid av helsepersonell.

Veteranmedlem
    Rykte
    tuuli sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2007
    Sted
    Langt borte
    Meldinger
    4,243

Sitat Opprinnelig postet av Malus Vis post
    Takk for informativ tråd! Syns det er viktig at man som foreldre får god informasjon, spesielt om disse tingene som ofte blir avfeid av helsepersonell.
    Ofte med god grunn

+ Svar på diskusjon
  • Del på Facebook
  • Lignende diskusjoner

1. Kiss
      Av Strikkis i forum Sykdom, plager og skader
      Svar: 7
      Siste melding: 04-07-2009, 11:01
    2. Kan han ha KISS?
      Av kiera i forum Sykdom, plager og skader
      Svar: 25
      Siste melding: 12-06-2009, 20:18