+ Svar på diskusjon
Viser resultater 1 til 16 av 16

Diskusjon: Hvilken hormonspiral

Seniormedlem
    Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Maika sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Meldinger
    2,912

Hvilken hormonspiral

DA kaster jeg inn håndklet og biter i det sure eplet osv osv.

Jeg har ikke gått på noen prevansjon siden 2004 da jeg droppet p-piller for jeg var så dritt leie av å stappe i meg hormoner og nå har jeg født tre barn, vært gravid 5 ganger, mistet to ganger, ammet tre perioder a 18 mnd osv osv. Det er to år siden sistemann kom til og det er så ubeskrivelig deilig å ha kroppen sin tilbake at jeg ikke orker tanken på å klusse med syklus eller få noen som helst bivirkninger. Derfor har vi hoppet av i svingen til nå. Jeg har heller ikke vært helt sikker på om vi var ferdige med barn og da er det jo ikke krise med en liten obs. Nå er jeg heller ikke 100 % sikker på at jeg ikke ønsker flere, men det hadde passet ekstremt dårlig å bli gravid nå for å si det mildt. Jeg har en så utrolig gøy og spennende jobb som der er mange muligheter i for tiden, ungene er i system og alt er veldig bra.

Ja så til poenget vær så snill og anbefal en hormonspiral som ikke gir bivirkninger Jeg makter ikke tanken på å blø i 6 mnd, ha vondt, legge på meg 10 kg (har endelig gått ned i vekt og har litt igjen), hormoner har jeg hatt nok av og kviser er det jo ingen som liker, men det minst ønskelige er om jeg blir trøtt .

På forhånd tusen hjertelig takk for hjelp...
    Stolt mamma til knoll , tott og lille "petronella" 09 .

2.  
    VIP-Medlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    julibe sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,305

Re: Hvilken hormonspiral

Det finnes bare en type hormonspiral, så vidt jeg vet
    Den heter Mirena nå, tidligere het den Levonova.
    Storebror f. 2004
    Lillesøster f. 2006

Seniormedlem
    Rykte
    Maika sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Meldinger
    2,912

Sv: Hvilken hormonspiral

Takk for svar, det gjør jo valget litt enklere da er det bare ja eller nei.

Supermedlem
    Eplejenta sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Sted
    Vindblåste vest
    Meldinger
    746

Har du vurdert kobberspiral da? Ingen hormoner i det minste!

Seniormedlem
    Rykte
    Maika sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Meldinger
    2,912

Har vurdert det meste og tenkt en del på saken særlig de siste årene, men ikke funnet noe som frister. Kobberspiral er ikke aktuelt.

Hei!! Eg satte inn hormonspiral då minsta mi var 4 mnd. Og har ikkje angra eit sekund!!! I starten var det kjedelig å blø i ca 2 mnd i strekk.... men no snakkar vi kun truseinlegg-blødning, ikkje så mykje at man behøvde bind, men likevel..... Etter det har eg ikkje merka noko av hormonane. Anna enn at eg ein periode fekk litt ømme bryst under EL (eller var det under mensen.. hugsar ikkje heilt). Men det har eg ikkje lenger no. Og så har eg som regel ei veke i mnd eg er utrulig trøtt... men veit jo ikkje kva det er for noko då..
    Eg var òg veldig redd for hormonar, då eg har reagert på alle p-piller... men har som sagt ikkje reagert noko negativt på hormonspiralen... berre sånne småting. Det er å anbefale!!
    05 07 09

Seniormedlem
    Rykte
    Maika sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Meldinger
    2,912

Takk for svar. Godt å høre om noen som ikke har så mange bivirkninger. Trodde at det var flere typer hormonspiral siden folk tydeligvis reagerer så forskjellig. Har vel funnet ut at jeg kan overleve å blø i 6 mnd, få kviser, få vondt, bli hormonell ute sexlyst. Derimot sliter jeg med å akseptere å legge på meg 10 kg for jeg bruker 1 år på å gå ned 10 kg og jeg har også hørt at en ikke klarer å gå ned når en har spiral. Veldig lite fristende. Men alternativet er jo å før eller siden bli gravid og da vil jeg jo også legge på meg min 15 kg så ser ut som det ikke er noen vei utenom vektøkning. Finnes det noen som ikke har lagt på seg etter de satt inn spiral?

Seniormedlem
    Rykte Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Mariposamamma sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Oslobygda
    Meldinger
    2,019

Jeg har vært strålende fornøyd med hormonspiral. Det var utrolig kjedelig å blø de første ukene, men etterpå har alt vært fantastisk. Jeg har hatt "mensen" ca 2-3 ganger i året, og da bare litt blod på papiret. Ellers har jeg alle merket noe til spiralen. Jeg la ikke på meg, tvert i mot gikk jeg ned 18kg mens jeg hadde hormonspiralen. Jeg anbefaler den til alle som virkelig ikke ønsker seg flere barn akkurat nå. Og jeg skal sette inn ny spiral etter sommeren. Løp å kjøp!

VIP-Medlem
    Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Suzie Q sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    6,490

Jeg var også veldig fornøyd med min Reagerte MYE på ulike typer p-piller, men ble overtalt av gyn til å prøve hormonspiral grunnet svært store mensblødninger og konstant jernmangel i blodet. Var veldig skeptisk altså, men etter at blødningene forsvant helt etter noen mnd (det var små blødninger altså - kun bruk av truseinnlegg) så forsvant blødninger helt og det var en drøm for meg Sexlysten var også upåvirket, noe den ikke var med p-piller Vektøkning... Det er mye mulig at hormonspiralen hadde noe med en vektøkning jeg hadde i den perioden, MEN jeg har de siste 1,5 årene gått ned 14 kg så det stemmer ihvertfall ikke på meg at man ikke kan gå ned når man har hormonspiral Jeg la om kostholdet etter Grete Roede, og det fungerte utmerket (ingenting annet har funket før - ihvertfall ikke i lengden ). Hormonspiral er den type prevensjon jeg har vært aller mest fornøyd med!
    Klem fra Suzie Q
    Frøken Snupp Sprettkanort født 2002
    Unge herr Super Sprettkanort født 2004
    MikroMini Sprettkanort termin 6.9.2012

La ikkje på meg eg heller!! Fekk ikkje kviser... (meir enn vanlig ), og berre eit fåtall blør i 6 mnd.. Go for it!!!!
    05 07 09

Supermedlem
    Tamia sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Meldinger
    523

Grunnen til at noen får bivirkninger og andre ikke, er vel bare at noen tåler hormoner bedre enn andre...?
    Jeg fikk satt inn hormonspiral, blødde kraftig (måtte begynne med jernpreparat igjen, for jeg ble så svimmel) i de månedene jeg hadde den inne (4 måneder, jeg orka ikke å gå fullt 6 måneder for å se om det ble bedre), humørsvingninger ut av en annen verden, kviser, og ikke minst at jeg la på meg 8 kg på de månedene (6 av dem har jeg klart å ta av etter at jeg tok den ut). Så jeg anbefaler IKKE hormonspiral til noen, men jeg har ei venninne som har hatt det i mange år nå, som ikke får fullrost det. Ingen plager og ingen mens.
    Tamia, mor til Lillemor -07, Vesla -04 og Rampen -01.

Seniormedlem
    Rykte
    Maika sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Meldinger
    2,912

Hmm blir spennende å se. Jeg har hørt ekstremt mye negativt så det oppleves postivt å høre dere som var fornøyd. Har bestilt time hos lege og fått resept på spiral nå så da er det bare å unngå å bli gravid fram til august så blir det spiral på meg. Jeg reagerer sterkt på hormoner og la på meg 10 kg da jeg begynte på p-piller så sjansene for at jeg får hele rekken med bivirkninger er stor. MEN det som er enda mer typisk er nå som beslutningen endelig er fattet og jeg i tillegg nettopp har kjøpt meg en ny bil og på mange andre måter rigget det til for at vi "bare" skal ha 3 barn så blir jeg vel gravid

Seniormedlem
    Rykte Rykte
    Mariposamamma sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Oslobygda
    Meldinger
    2,019

Jeg vet om mange som har hatt mange bivirkninger på andre hormonpreparater, men som ikke har merket noe til hormonspiralen. Det er jo det som er så genialt med den, det er svært små mengder hormoner det er snakk om, siden de virker lokalt i livmoren.

Håper du blir fornøyd!

Og om du tenker på det, så merket jeg så godt som ingenting til insettingen, og uttak var så godt som like smertefritt (kjente bare som et lite "ubehag", mer som en kvalmebølge, vanskelig å forklare.. ).

VIP-Medlem
    Rykte
    Suzie Q sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    6,490

Jeg tåler ikke p-piller (har forsøkt en mengde forskjellige, men masse bivirkninger med alle), men tåler hormonspiral godt. Siden jeg nå har tatt den ut, har jeg også fått sjekket hvorvidt den påvirket meg mer jeg jeg ante da jeg hadde den - men ingen endringer! Det er utrolig annerledes enn da jeg sluttet med p-piller, for det var da jeg virkelig forsto hvor ille og mye de påvirket kroppen min.

Lykke til
    Klem fra Suzie Q
    Frøken Snupp Sprettkanort født 2002
    Unge herr Super Sprettkanort født 2004
    MikroMini Sprettkanort termin 6.9.2012

Samme her -fekk biverknadar av ALLE p-piller.. så var veldig skeptisk til spiralen kan man seie.. Men ingen biverknadar her heller. Så berre prøv å sjå du! -og hugs å bruk kondom i mellomtida då, så unngår du iallefall å bli gravid

-men du treng jo ikkje vere ferdig med å lage barn sjølv om du setter inn spiral (men det veit du nok sikkert)-sjølv har eg lysst på en 4. mann -og då er det berre å ta spiralen ut igjen
    05 07 09

Seniormedlem
    Rykte
    Maika sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Meldinger
    2,912

Hehe kondom ja, tvilsomt. Nei på mange måter er vi jo ikke nødt til å være ferdig med å få barn selv om jeg setter inn spiral. Men i praksis er det nok det som skjer. Jeg er snart 34 år og vi har tre fra før så om vi av en eller annen grunn skulle hatt en til planlagt burde den ha kommet nå. Og vi kommer nok neppe til å planlegge flere barn, men så lenge vi praktiserte "hopp av i svingen" som prevansjon var det jo en reell risiko for å bli gravid og dermed hadde en jo muligheten for at vi kunne få en til i bakhodet selv om det ikke var noe vi planlagte. Blir spennende å se hvor mange bivirkninger jeg får av spiralen, og om jeg klarer å gå ned mest mulig i vekt før august slik at jeg kan tåle å legge på meg litt.

+ Svar på diskusjon
  • Del på Facebook
  • Lignende diskusjoner

1. Svar: 18
      Siste melding: 18-08-2009, 23:55
    2. Hormonspiral
      Av Uregistrerte i forum Vanskelige følelser og pinlige spørsmål
      Svar: 0
      Siste melding: 04-09-2008, 14:32
    3. hormonspiral
      Av embla_ i forum Prevensjon
      Svar: 2