+ Svar på diskusjon
Viser resultater 1 til 12 av 12

Diskusjon: Vekt og lengde på jentebaby.

Juniormedlem
    Rykte

Medlem siden
    Oct 2011
    Meldinger
    2

Vekt og lengde på jentebaby.

Hei!

Dette er kanskje helt feil av meg å sitte å bekymre meg over så tidlig, føler meg fæl som gjør det, men jeg klarer ikke la være.

Jenta mi var 4400 gram og 54 cm da hun kom til verden. Altså en stor baby. Hun har vokst godt og når hun var 8 mnd var hun 74 cm og 9,3 kg. Hun er større en stort sett alle babyer jeg vet om, vet vel av noen guttebabyer som er større da. Får bestandig høre at vi har en STOR baby, at hun ser stor ut, ser gamlere ut osv.

Da vi var på kontroll sa helsesøstra at vi måtte være obs på at folk kunne tro hun er sein i utviklinga, fordi hun ser gamlere ut enn hun er. Hun mente vi måtte begynne å si i fra om hvor gamel hun faktisk er på en måte. (Hun krabber i full fart, setter seg opp selv, har begynt å reise seg, veldig flink med hendene, god konsentrasjon, sier mamama og papapa pluss annen småbabbling, viser også tegn til å begynne å klappe.) Det stakk litt i meg da hun sa dette, jeg ble på en måte litt såret tror jeg. Så ble jeg veldig bekymret.

Har vi en kjempebaby?! Kommer hun altid til å være stor? Vil hun bli missforstått av folk hun møter fordi hun er stor? Så er jeg allerede nå (helt utrolig, men sant, sikkert fordi jeg selv altid har gjort det) bekymret for at hun skal slite med selvbildet.

Hva tenker dere om alt dette?

2.  
    Veteranmedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    VeroTrollet sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Meldinger
    3,835

Sv: Vekt og lengde på jentebaby.

Når ho begynner å bevege seg mer så pleier vekten å flate mer ut og ho kommer nok ikke til å være stor "baby" hele tiden.
    Noen babyer ser på en måte store ut i forhold til aldre, og det har ofte ingen ting med vekt å gjøre. Nevøen min var sånn, han var så lang og stor at han så ut som om han var mye eldre enn det han var og vi opplevde flere ganger at andre trodde han var eldre. De trodde ofte at han skulle klare mer enn det kan gjorde og ble veldig overrasket når vi forklarte hvor gammel han var. Er nok det helsesøster tenker på. Folk lar seg lure av det de ser og glemmer litt at ikke alle er typisk steriotype baby.
    Babyer som er født med masse hår og har sin første klipp leeeenge før 1 år ser ofte litt eldre ut en det de er, men såååå søte da:hjerte: Husker ei lita jente som gikk når ho var 8 mnd og hadde bob, ho var jo ei lita miniatyr skole-jente
    Di lille jente var jo lang når ho ble født og er nok litt lik min nevø der.
    Vi har det motsatte problemet, her blir de overrasket over at ho minste er så gammel som ho er. Derfor behandler de ho som litt for mye "baby" igjen.

Seniormedlem
    Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    cala sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Sted
    Trondheim
    Meldinger
    2,808

Jeg har også ei stor jenta. Hun var riktignok 50 cm og 3540 da hun ble født, men entret en bratt kurve fra starten av.
    Da hun var 8 mnd var hun 75,5 cm lang og veide 8,9 kg.
    Om jenta di vil fortsette å være vesentlig større enn sine jevnladrende er det ingen som kan vite. Min jente ble det og er det. Hun er 7,5 år i dag og høyest i klassen med god margin, og det inkludert guttene. Hun er 143 cm høy noe som er langt over snittet for en 2. klassing.
    Det har vært utfordringer med dette, men selvbildet hennes har aldri blitt påvirket negativt. Lett for andre voksne (og barn) å forvente mer av henne pga høyden. Vi har vært nødt til å forklare henne en del for noen år tilbake angående forskjell på folk og at barn vokser ulikt. Hun sleit en periode med å forstå at noen som var lavere enn henne faktisk kunne være eldre.
    Har bestandig hatt fokus på at det er flott å være høy.
    Mamma til vesla (mar 04) og småen (aug 08)

Veteranmedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Ariadne sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Fredrikstad
    Meldinger
    4,582

Nå har jeg gutt, men han var stoooor, men nå (5 år) er han helt gjennomsnittlig (litt lenger enn snittet, men igjen tynnere enn snittet).
    Den heldige mammaen til lille store M f. sept. 06, lille O f. juli 11, og bittelille E f/d 25/03-10 i uke 19.

Medlem
    Mama Maria sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Sted
    Porsgrunn
    Meldinger
    457

Kjenner barn som har vært over 4,5 kilo ved fødselen, og flerogfemti lange. både gutt og jente. De har blitt ulike.
    Jenta er fremdeles lang, en av de høyeste i klassen, og tynn som en strek. Gutten er mer "normal".
    Foreldrene var tidlig frempå og forklarte til barna at selv om voksne er "dumme" og ikke kan se hvor gamle de er så skal de ikke ta det personlig. Og lære dem å ikke måle folk etter høyden. Og det var jo ting de fikk til som jevnaldrende ikke fikk til fordi de f.eks ikke rakk opp. Det er fordeler og ulemper med alt.
    Fokuser på fordelene.

Uansett er det deres lille tulle, den skjønneste i verden for dere. Kos dere med en frisk og rask jente.
    savner min og og vil ha

Juniormedlem
    Rykte

Medlem siden
    Oct 2011
    Meldinger
    2

Joda, hun er vår lille tulle, vår lille hjertesten

Men blir litt lei meg av å tenke på at vi skal måtte forklare hvor gammel hun er for å "unskylde" hvor langt hun har kommet i utviklingen på en måte, for det er sånn jeg føler det blir.

Men får ta det på samme måte som de du kjenner Mama Maria, at selv om noen er "dumme" og ikke skjønner hvor gammel hun er, så er det ikke personlig, og ikke feil på noen måte. Det er vakkert å være lang

Juniormedlem
    Rykte

Medlem siden
    Feb 2011
    Meldinger
    11

Hei! Jeg har også en stor jentebaby <3 Folk påpeker det hele tiden og det kjempe irriterende Hun veide 3510gram og var 50cm lang ved fødsel. Jeg har ingen mål fra da hun var 8 mnd, men ved 9 mnd alder var hun 70 høy og 9,7 kg tung! Altså en liten tung godklump <3<3

Ved 12 mnd var hun 78 cm lang og 12 kg tung. Nå er hun 15 mnd og vekta står fortsatt på 12 kg Nå er hun mye i farta, springer og holder på hele dagen Så det hjelper nok på
    Ikke bekymre deg du, barn er forskjellige Klem

Seniormedlem

Medlem siden
    Nov 2005
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    1,567

Vi har hatt 2 store jenter. Storesøster blir straks 6 og er vel nå helt gjennomsnittlig, ganske tynn.

Lillesøster er 2 1/2, og hun er enda større enn storesøster var. Hun prater som en foss, og har god motorikk. Ligger langt over øverste kurven på lengde, og akkurat på øverste strek på vekt. Opplever stadig at folk kommenterer at hun er stor, flere som har trodd hun er 4 år . Og så merker vi veldig godt at folk stirrer på vogna! Det gjorde de med storesøster også i den alderen.

Vi tar det alltid med et smil. Lillesøster synes jo det er kjempestas å være så stor og flink! og så vet vi at det jevner seg ut Det kommer det helt sikkert å gjøre på jenta di også!
    Fra Drua

Storesøster Oktober 05
    Lillesøster 16 januar 09

VIP-Medlem
    Rykte Rykte Rykte
    Zemoc sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Meldinger
    7,203

Folk flest er da vel oppegående nok til å skjønne at man ikke kan anslå et barns alder bare ut i fra størrelse. Jeg har også store barn(lange da, ikke så tunge), men har aldri hatt det problemet du er redd for å møte på Folk vi ikke kjenner spør som regel hvor gamle de er, og kan da kommentere hvor lange de er ifht alderen, men ikke noe mer enn det. Jeg har aldri måttet forklare at de er en del yngre enn de ser ut til, for å forsvare at de "mentalt" virker yngre enn de ser ut som.

Husk at både fysisk og språklig utvikling varierer veldig uansett, og slik du beskriver din frøken, kunne hun like gjerne vært 1 år gammel. Hun virker flink Og det tror jeg folk flest er veldig klar over, at både størrelse og utvikling varierer mye fra barn til barn.
    T mar-09
    R jan-06
    O okt-03
    For verden er dere tre i mengden
    For meg er dere alt

VIP-Medlem
    Rykte Rykte Rykte
    Zemoc sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Meldinger
    7,203

Til sammenligning var mine 3 barn ved 8 mndsalder 9200g/75cm, 8200g/71cm, 9310g/72cm.
    T mar-09
    R jan-06
    O okt-03
    For verden er dere tre i mengden
    For meg er dere alt

Supermedlem
    Linus mamma sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Bergen
    Meldinger
    915

Jeg har en venninne hvor hennes datter var 11 kg da hun var 7 måneder. HUN var stor hun! Men det har jevnet seg ut, nå er hun 2,5 og ikke noe spesielt stor for alderen. Ikke tenk så mye på det, vær glad at du har en frisk jente, det hadde vært verre om det var andre veien! Så lenge hun følger sin kurve, så er det ikke noe å tenke på!!

Tidl. bruker
    Gjest

Hvorfor i all verden skal dere begynne å si ifra om hvor gammel hun faktisk er?
    En ting er at hun kan se eldre ut enn hun egentlig er fordi hun muligens er større enn gjennomsnittet for hennes alder, men hvorfor i all verden skal dere si ifra om hennes alder til folk? Har dere kommet i situasjoner som tilsier at dette er nødvendig å si ifra om, har folk tenkt at dere har et barn som er sein i utviklinga og i så fall, hva i all verden er problemet med et barn som er sein i utviklinga?

Jeg kan bare ikke helt forstå det nummeret som bli gjort ut av dette. Jeg har tre barn og har vært i barselgruppe med alle tre barna hvor det har vært både små, medium og kjempestore barn for alderen og haraldri tenkt på dette som noen problemstilling.

Jeg kan også si at de barna jeg har opplevd som var store ved fødsel eller som var store det første året, jevnet seg gradvis ut etter hvert og har blitt nokså gjennomsnittlige.

Var jeg deg, ville jeg forsøkt å legge bort dette og forsøke å la være å bekymre meg over dette - etter min mening - dumme poenget som er gjort fra helsesøster.

+ Svar på diskusjon
  • Del på Facebook
  • Lignende diskusjoner

1. 2 mnd. Vekt og lengde
      Av bolle09 i forum Juni
      Svar: 11
      Siste melding: 15-12-2014, 18:27
    2. Vekt og lengde
      Av Elizabeth i forum Januar
      Svar: 31
      Siste melding: 05-06-2008, 09:02
    3. VEKT /LENGDE 8.mnd: