+ Svar på diskusjon
Viser resultater 1 til 20 av 20

Diskusjon: Stesønns konfirmasjon, hvem inviteres?

Stesønns konfirmasjon, hvem inviteres?

Jeg har et spørsmål og lurer på om jeg er helt urimlig, eller hva man kan forvente seg av mannen sin i en såkalt nyfamilie.

Min stesønn skal konfirmere seg, og mine foreldre har tatt imot ham som sitt eget barnebarn og gjør ikke noe forskjell på ham og de som er deres bio barnebarn, med hensyn til måten de er sammen med de, gaver osv.

Da jeg spurte mannen min om mine foreldre (konfirmantens ste besteforeldre) ville bli invitert, svarte han at han visste ikke helt, og svarte bare tilbake, "tror du de vil komme". Jeg svarte de selvfølgelig kommer hvis de blir invitert. Han var helt uinteressert og brydde seg ikke og jeg prøvde å hinte at de tross alt er ste besteforeldre, og pga hans manglende respons ble jeg sint og hisset meg opp fordi jeg følte de ikke var selvfølgelige gjester i konfirmasjonen.

Vi som stefamilie forventes å ta imot stebarna med åpne armer (noe som jeg anser som en selvfølge, har stemor og stefar selv hvor jeg ble tatt imot med åpne armer på den ene siden og behandlet dårlig på den andre).

Men jeg synes det er trist at vi som stemor og ste besteforeldre ikke tas imot på samme måte av bio-familien. Så ble jeg sint og det ble en krangel og konklusjonen ble da at vi skulle snakke om det siden og fikk se.

En dag, en måneds tid etter, kom stesønnen min med invitasjoner moren hans hadde skrevet og bad meg gi mine foreldre. Jeg spurte da mannen min om han hadde drøftet dette med henne, men det hadde han ikke. Så spurte jeg om dette betydde de var invitert, og da var svaret ja det ser sånn ut.

Jeg spurte ham da om det var slik at det eks kona hans bestemte var det som gjaldt, og minte ham på at han var usikker på om de skulle inviteres, og at det var noe vi skulle drøfte. Han var lite villig til å drøfte dette og unnvek samtalen.

Jeg ble da igjen litt irritert og sa, jeg syntes det var rart han ikke så det som en selvfølge å invitere dem, og at hele opplegget er merkelig for meg. Det kan også nevnes at hans eks kone gjør livet vårt vansklig på mange måter, og at det virker som om hun har et nakkegrep på ham. Men jeg er skuffet over at han ikke tar ansvar og viser at han ønsker oss der i alle fall, så fikk det heller være opp til henne å ikke invitere oss.

Uansett i går kveld spurte jeg hvem som skulle være med i kriken. Svaret var da bare bioforeldre, besteforeldre og faddere. Ok greit nok, jeg syntes det var pussig at en fadder som knapt har vært med barnet sulle få være med i kirken og ikke jeg, som stemor.

Jeg gravde derfor og spurte videre og etter hvert viste det seg at det var 2 ledige plasser, av 8 tildelte i kirken. Jeg mente derfor at det er noe som ikke stemmer og det viste seg da at steforeldre skal være med i kirken. Men jeg måtte dra det ut av ham og han måtte ringe sønnen sin 2 ganger, først for å høre hvem som skal være med, så for å høre igjen.

Jeg er skuffet og såret og vet ikke hva jeg skal mene og tenke, og ble sint igjen i går og det endte i en krangel igjen. Er det sånn at han ikke ønsker meg der, og derfor sa det ikke var steforeldre, eller trodde han det virkelig? Hva tenker dere når dere leser dette? Er jeg totalt urimelig? Føler av og til jeg er det, andre ganger førler jeg det er en selvfølge det jeg ber om og forventer.

Jeg har et problem med å bli sint når jeg blir skuffet og såret, og ser jeg ikke burde blitt sint noen av gangene, men det er det desverre for seint å endre på. Jobber med å endre meg på det området og skal lykkes med det.

2.  
    Veteranmedlem
    Rykte Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Catharina sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Bergens området
    Meldinger
    4,158
    Blogginnlegg
    2

Sv: Stesønns konfirmasjon, hvem inviteres?

Jeg hadde vel ikke tatt det som noen selvfølge jeg da at dine foreldre også skulle inviteres.
    En konfirmasjon er dyr nok tenker jeg, og listen med inviterte kan bli temmelig lang hvis man skal invitere stemor sin slekt også.
    Så JEG klarer ikke helt og skjønne hvorfor du blir så sint pga det.

Når det kommer til kirken, så skjønner jeg vel mer at du reagerer, når du ikke får plass.
    Og det kan jo godt være han trodde at ikke ste foreldre skulle sitte der oppe, men det svaret får du kun av og spørre han.

Men det er nå mine meninger
    Storesøster født 2005
    Lillesøster født 2007

Hjemmeside

Jeg har ikke bedt om at min slekt skal inviteres, jeg spurte kun om mine foreldre skulle inviteres. Det du adresserer her ved kostnader er heller ikke poenget ved det jeg skriver, du bør lese det jeg skrev en gang til. Men selv om det er på siden, så mener jeg, at dersom foreldrene ikke har råd til å inviere sine svigerforeldre i barnas konfirmasjon, bør de heller la være å gifte seg, da har de ikke råd til å være gift og ha en svigerfamilie, det koster nemlig det også, på samme måte som det koster å ha stebarn og å være ste besteforeldre. Dessuten er stebesteforeldrene invitert så det har absolutt ingenting med saken jeg presenterer over å gjøre.

Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    maya 80 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Sted
    sørlandet
    Meldinger
    2,240
    Blogginnlegg
    1

hva er det da du egentlig lurer på?
    5 turboer og en
    97, 99, 02, 06, 11

Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Banan sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Meldinger
    2,526

Det var ikke et tema her at noen på min side skulle inviteres. Jeg var der ikke selv engang, da det var konfirmasjon i min slekt. Var ingen som hadde noen problemer med det.
    Split -07

Veteranmedlem
    Rykte Rykte
    Catharina sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Bergens området
    Meldinger
    4,158
    Blogginnlegg
    2

Sitat Opprinnelig postet av maya 80 Vis post
    hva er det da du egentlig lurer på?

Ja det lurer jeg på å

For ja da missforsto jeg virkelig hva du egentlig lurer på
    Storesøster født 2005
    Lillesøster født 2007

Hjemmeside

Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte
    Kreps-77 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Meldinger
    2,660

For oss var det en selvfølge at eldstemor inviterte sine bonus-besteforeldre på begge sider. Hun har hatt disse i livene sine i 10-11år, og de har alltid hatt armene åpne for henne. Søsknene til hennes bonusmor var også der med sine familier.

Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte
    Kreps-77 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Meldinger
    2,660

Damer: spørsmålet hun stiller er om hun er urimelig.
    Hva tenker dere når dere leser dette? Er jeg totalt urimelig? Føler av og til jeg er det, andre ganger førler jeg det er en selvfølge det jeg ber om og forventer.

Veteranmedlem
    Rykte Rykte
    Catharina sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Bergens området
    Meldinger
    4,158
    Blogginnlegg
    2

Sitat Opprinnelig postet av Kreps-77 Vis post
    Damer: spørsmålet hun stiller er om hun er urimelig.
    Var det ikke det jeg svarte på da
    Storesøster født 2005
    Lillesøster født 2007

Hjemmeside

Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte
    Kreps-77 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Meldinger
    2,660

Sitat Opprinnelig postet av Catharina Vis post
    Var det ikke det jeg svarte på da
    Jo.

Veteranmedlem
    Rykte Rykte
    Catharina sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Bergens området
    Meldinger
    4,158
    Blogginnlegg
    2

Jo.
    Var det jeg trodde å
    Maya også tenker jeg

Derav spm, hva ønsker du egentlig svar på da
    Storesøster født 2005
    Lillesøster født 2007

Hjemmeside

Seniormedlem
    maya 80 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Sted
    sørlandet
    Meldinger
    2,240
    Blogginnlegg
    1

forvirrende jah.....
    5 turboer og en
    97, 99, 02, 06, 11

Seniormedlem
    maya 80 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Sted
    sørlandet
    Meldinger
    2,240
    Blogginnlegg
    1

men her i huset er ikke bio familien bedt..ikke pappaen engang..bare de to fadderne fra den sida..og hele de nærmeste fra stefars side
    5 turboer og en
    97, 99, 02, 06, 11

Veteranmedlem
    Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Carpe Diem sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Meldinger
    3,533

Kommer an på hvor mye kontakt stefamilien har med barnet mener jeg.

Vi skal i år konfirmere barn nr.4 i storfamilien.
    I denne konfirmasjonen er både biologiske og ste-besteforeldre, tanter, onkler og oldeforeldre bedt. Dette fordi alle i stefamilien engasjerer seg i stebarna og behandler dem på lik linje med de andre barna i familien.
    Slik gjorde vi det i konf nr.2 og 3 også.
    I konf nr 1. var jeg som steforelder såpass ny (vært i forhold i 6 mnd) men jeg og mine to barn var invitert. Vi var med på seremoni og hele selskapet etterpå.
    Selv om mine foreldre allerede da engasjerte seg i stejenta, føltes det ikke riktig å invitere dem siden forholdet var såpass nytt og vi enda ikke bodde sammen.

Slik du beskriver det, så kan det høres ut som eksdama har ett grep om mannen din ja. Jeg tror kanskje ikke at han ikke vil ha deg der, men om ex er vanskelig å ha med å gjøre så vil han sikkert unngå konfrontasjoner. Dum måte å gjøre det på da.

VIP-Medlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Carrera sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2002
    Sted
    Trånnheim
    Meldinger
    9,666

Hvis jeg har klart å lese hovedinnlegget riktig her, så tror jeg jeg synes du er urimelig ja...

Først spør du mannen din om dine foreldre er invitert, og da han er usikker på dette på det tidspunktet, så blir du irritert og krangelen er i gang. Videre så blir dine foreldre invitert, og da går du på mannen din for å finne ut om de er invitert fordi han ville det eller ei, og så blir du sur for det også... Hva med å bare være glad for at de ble invitert?

Når det gjelder din manns mangel på interesse for hvem som er bedt og hvem som skal i kirken, så tenker jeg at han bare har overlatt dette til mor. Han lar henne styre dette her. Det synes jeg i grunn kommer ganske klart frem når han må ringe sønnen sin for å høre om plassene i kirken, og han da får vite at de er tiltenkt steforeldrene.

Trekk pusten, senk skuldrene og gled deg til en konfirmasjon hvor både du og dine foreldre er medregnet!
    Abritta has left the building...

Veteranmedlem
    Ariadne sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Fredrikstad
    Meldinger
    4,581

Sitter med en følelse av at du vil krangle med mannen din...
    Den heldige mammaen til lille store M f. sept. 06, lille O f. juli 11, og bittelille E f/d 25/03-10 i uke 19.

VIP-Medlem
    Rykte Rykte Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Bambi sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Meldinger
    6,073

Tja jeg synes igrunnen ikke du er så urimvlig jeg da, skjønner godt du reagervr på det med kirken.
    Av de jeg kjenner som har hatt konifrmasjon sånn så har stebestebesteforeldre ogsåvært invitert.
    Du er ei fantastisk mor, Bambi!

Supermedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    bananamama sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Stavanger
    Meldinger
    1,393

Jeg synes ikke du er urimelig i det hele tatt. Du får en medfølende klem fra meg
    -06, -01, -99

Veteranmedlem
    Rykte
    Bimbeline sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Sted
    Den blaude kyststribe
    Meldinger
    3,740

Nå er jo dette en gammel tråd, sånn sett, og konfirmasjonen er vel overstått tenker jeg.

Jeg synes ikke det er urimelig at steforeldre og stebesteforeldre blir invitert til en slik anledning, særlig ikke om de ellers er involvert i barnas liv.
    Har man et mer distansert forhold, synes jeg at stefamilien skal holdes utenfor, men for de aller, aller fleste er det vel naturlig å i alle fall forsøke å
    behandle både bio- og stebarn og barnebarn så likt som mulig.
    Stolt ikkesånybaktmamma til frk. Fryd f. 04

VIP-Medlem
    Rykte Rykte
    Tini 2 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Meldinger
    6,509

Ser det er en gammel tråd, men for oss som skal lage konfirmasjon til største til våren igjen nå så er det jo faktisk jeg som mor og stefar som arrangerer/inviterer til konfirmasjon. Han er selvskreven ved hennes side eller ved siden av meg under maten, og skal såklart være med i kirka. Det samme er mannens foreldre og søsken med familie. Dette er og har vært største sine besteforeldre/tanter/onkler siden hun var under 2 år. Stemor til frøkna vår og hennes familie blir derimot ikke invitert, men det er en lang og komplisert grunn til at de må utelates. Vi er heldige om biologisk pappa tar seg tid til å dukke opp. Men besteforeldre/tanter/onkler på fars side blir såklart invitert. Og jeg samarbeider med min ekssvigermor om gjester,mat ol til den store dagen siden far ikke er involvert.

+ Svar på diskusjon
  • Del på Facebook
  • Lignende diskusjoner

1. Hvem bør inviteres i bursdagsbesøk?
      Av magnolia i forum 2006 og eldre barn
      Svar: 19
      Siste melding: 04-02-2008, 23:38
    2. Konfirmasjon - hvem inviteres?
      Av Wit i forum Familierelasjoner
      Svar: 14
      Siste melding: 26-10-2007, 19:07
    3. Hvem inviteres i bursdag?