Vi har en gutt på 20 mnd. som er vanskelig å få til å legge seg om natten. For noen mnd tilbake hadde vi en grei rutine ved at vi koste litt og la han ned og holdt litt lett på han før vi slapp han helt. Noen ganger måtte vi holde litt på han igjen. Vi stod ved sengen så han kunne se at vi var der og så gikk vi ut etter en stund når han hadde sovnet eller nærmet seg søvnen. Nå er rutinen den samme, og vi står der enda, men han reiser seg opp hele tiden og sier mamma og pappa. Vi koser litt igjen, legger han ned og så reiser han seg igjen. Da går vi ut og han må skrike litt. Han slutter ikke å skrike, har skreket opptil 15 min ca, om ikke lenger. Men vanligvis ikke mer enn 5 min. Leggingen tar alltid hvertfall en time, og det innebærer at vi står stiv som en stokk på gulvet til han sovner. Ett lite knirk fra gulvet og han reiser seg... Og det innebæerer alltid mange tårer. Tenker daglig på å gjennomføre ferber metoden, men blir aldri noe av. Aner ikke hva vi skal gjøre og vi er ganske desperat. Om en stund kommer det en til baby, og da bør han kunne legge seg greit ned uten hyling og skriking. Ikke minst bør han tåle knirking og skriking ellers i huset når han skal legge seg. Han har begynt i barnehage, men han begynte faktisk med denne uvanen en liten stund før han begynte i barnehagen.
Ikke nok med det, han våkner om natten, og det hele må gjentas for å få han til å legge seg, bortsett fra at det ikke er mulig å få han til å legge seg. Har jo kanskje ikke like lang lunte på natten når det er kaldt og en er trøtt til å stå rett opp og ned så lenge, så jeg tar han som regel inn i gjestesengen med meg. Der sovner han som regel greit, men ikke alltid jeg sovner pga lugging og at han flytter en del på seg om natten. Vi pleide å gå i samme seng i 4- tiden på natten, nå er det bare noen dager siden han begynte å hyle i 23 tiden og dumme meg har tatt han inn i samme seng da og. Jeg ser at det er et stort problem at han får sove med meg på natten, for det er kanskje det som utløser skrikingen på kvelden.
Jeg tar imot alle råd! Jeg trenger ikke kritikk, for jeg vet vi har feilet på alle punkter i oppdragelsen og at det er vår egen feil og lagt han til vaner. Neste barn skal vi være mer bestemte med fra starten.
Hadde satt pris på svar nå, for han står og hyler nå...
Sosiale Bokmerker