Jeg har en nydelig jente på 9 mnd. Hun er blid og fornøyd gjennom hele dagen og vi koser oss mye. MEN hver gang hun skal sove enten på dag eller natt,så strever hun fælt med å sovne inn.Det har alltid vært vanskelig å få henne til å sovne, men det har blitt verre de siste 6 ukene.
Det kan gå alt fra 45 min til 2 timer. I sengen blir hun helt "vill" og skal bare sette seg opp/reise seg. Da gråter hun og sutrer og greier ikke finne roen selv. På kveldstid ammer jeg henne i en stolen ved siden av senga, men når jeg skal legge henne oppi, sutrer hun og vrir seg så fælt,så det ender opp med at jeg lar henne sovne på fanget mitt. (Ja, jeg vet dette ikke er lurt, men når det går 45 min og hun ikke sovner selv om jeg sitter ved siden av senga,så gir jeg opp).
Hun bruker også lang tid på å sovne i vogna på dagtid. Jeg må gå eviglange turer og det er ikke alltid hun sovner. Hun gjør alt får å ligge i sittende stilling i vogna, altså drar seg opp slik at hun får se ut. Samtidig er hun så trøtt at hun legger seg forover og nesten sovner sittende. Så problemet er ikke at hun ikke er trøtt(for hun gnir seg jo i øynene og gjesper), men det kan virke som hun gjør alt for å holde seg våken.
Den siste tiden har jeg også lagt merke til at hun svelger ganske høylytt under leggingen. Flere ganger. Så jeg tenkte på refluks, at det kunne være derfor hun vegrer seg fra å ligge. Men vi har aldri slitt med gulping eller oppkast.
Noen andre som har erfaringer med barn som bruker laaaang tid på å sovne. I natt når hun våknet tok d halvannen time før hun sovner igjen, bare vrir seg og sutrer. Natta før brukte hun 2 timer. Blir snart sprø av for lite søvn, føler jeg bruker halve døgnet på å prøve å få henne til å sove.
Sosiale Bokmerker