Jeg prøver å sortere noen tanker jeg har i hodet, og tenkte derfor at jeg kunne kaste litt ball med dere, se hva dere mener og tenker om saken.
Foreldrene mine tilhører etterkrigsgenerasjonen, de hadde lite, brukte lite og satt veldig stor pris på det lille de hadde. Takknemlighet og ydmykhet var viktig, og jeg er oppdratt til å være høflig og takknemlig for det jeg får.
Det er en balansegang, man skal jo tross alt sette mer pris på gleden det er å gi noe til noen, enn det man får tilbake i form av takknemlighet, men mannen min er ekstremt lite takknemlig av seg. Han er kanskje takknemlig og glad for det han får, men han viser det ikke. Spiller ingen rolle hvem han får det av, eller hvilken anledning det er, han er uttrykksløs. Han sier stundom ikke takk, en gang. Til jul, f.eks. fikk han en veldig fin koffert av meg, han er mye ute og reiser, så dette trengte han. Husker underveis i gaveåpningen begynte det å hope seg opp med papir rundtom, så han tok pakken fra meg og ungene og vrengte av posen den var innpakket i, så begynte han å kaste julepapir oppi denne posen. Ikke et ord om gaven. Og sånn er det ofte, i stedet for takk eller en klem eller den var fin den likte jeg, må jeg altså spørre tilslutt om han likte gaven (ikke sånn masende, altså), og da sier han alltid ja på en sånn tvilende måte.
Han viser bare ikke takknemlighet, og jeg synes det er trist. Synes det er dumt at jeg i det hele tatt bryr meg om akkurat dette, men det plager mer litt, må jeg innrømme, jeg er nok et produkt av oppdragelsen min, derfor dette innlegget. Merker at familien min også reagerer på dette, og jeg tar meg i å takke på hans vegne, evt. unnskylde.
Noen som har noen tanker eller erfaringer?
Sosiale Bokmerker