Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Mat for små og store mager > Amming og flaske


Svar
 
Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 10-03-2009, 13:28   #1
Seniormedlem
 
*Beate* sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2006
Sted: Tromsø
Meldinger: 2,482
MP Rating: 0% (0)
*Beate* har et ubeskrivelig bra rykte.*Beate* har et ubeskrivelig bra rykte.*Beate* har et ubeskrivelig bra rykte.*Beate* har et ubeskrivelig bra rykte.*Beate* har et ubeskrivelig bra rykte.*Beate* har et ubeskrivelig bra rykte.*Beate* har et ubeskrivelig bra rykte.*Beate* har et ubeskrivelig bra rykte.*Beate* har et ubeskrivelig bra rykte.*Beate* har et ubeskrivelig bra rykte.*Beate* har et ubeskrivelig bra rykte.
Ammer, men baby spiser lite

Jeg fullammer min 4mnd gamle sønn, men han tømmer ikke brystet. Dvs noen ganger spiser han bra, men ofte tømmer han ikke brystet. Han har lav vektoppgang, bare 240g på en måned nå. Har begynt med grøt i samråd med HS, men skulle jo ønske han kunne ta den melka han trenger, før han får grøtmåltid....

Noen som har vært borti matlei baby? Høres litt merkelig ut ja....
*Beate* er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 11-03-2009, 20:32   #2
(-:
Supermedlem
 
Medlem siden: Jan 2006
Meldinger: 1,013
MP Rating: 0% (0)
(-: har et ubeskrivelig bra rykte.(-: har et ubeskrivelig bra rykte.(-: har et ubeskrivelig bra rykte.(-: har et ubeskrivelig bra rykte.(-: har et ubeskrivelig bra rykte.(-: har et ubeskrivelig bra rykte.(-: har et ubeskrivelig bra rykte.(-: har et ubeskrivelig bra rykte.(-: har et ubeskrivelig bra rykte.(-: har et ubeskrivelig bra rykte.(-: har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Ammer, men baby spiser lite

Vår yngste var sånn. Hun hadde hjertefeil, da. Men det fins nok friske barn som spiser sånn òg. Hun la på seg 80-120g i uken. Siden vi visste hvorfor hun spiste dårlig, ga vi ikke fast føde i den alderen, men prøvde å gjøre noe med ammingen i stedenfor. Det var nok ikke bare hjertefeilen som gjorde det, forresten - hun var mye forkjølet den vinteren òg, for søsknene dro hjem det ene etter det andre fra barnehagen.

Prøvde mye, men det som kanskje hjalp mest, var å amme i søvn (da tok hun mer), samsove (m/all den nattammingen hun ville), kjøpe nok ammetopper + mei tai til å amme i, så hun alltid kunne få melk på kort varsel (jeg bar henne mye på magen den tiden) - sånn at hun fikk spise så ofte hun ville. Hun spiste ofte, men lite om gangen. Jeg prøvde å spise hvitløk også - det skal visst gi baby bedre appetitt - melken blir ekstra god da Vet ikke om det var det som hjalp, men akkurat da ble vektoppgangen litt bedre. Tror egentlig det var alle de andre tingene.

(Andre ting jeg prøvde, var å legge opp til lite slitsomme dager - å amme når hun var opplagt o.l., men det var fordi hun var syk og brukte masse krefter bare på å leve).
__________________
-03, -04 og hjertebarnet nov. 07
(-: er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 17-03-2009, 15:23   #3
Seniormedlem
 
ElinM sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2002
Meldinger: 1,800
MP Rating: 0% (0)
ElinM har et ubeskrivelig bra rykte.ElinM har et ubeskrivelig bra rykte.ElinM har et ubeskrivelig bra rykte.ElinM har et ubeskrivelig bra rykte.ElinM har et ubeskrivelig bra rykte.ElinM har et ubeskrivelig bra rykte.ElinM har et ubeskrivelig bra rykte.ElinM har et ubeskrivelig bra rykte.ElinM har et ubeskrivelig bra rykte.ElinM har et ubeskrivelig bra rykte.ElinM har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Ammer, men baby spiser lite

Jeg tror nå at babyer er forskjellige og kan vokse i ulik takt. Min tredje datter vokste langsomt fra hun var 2,5 måned, hun la på seg ca 150 g i måneden, og det gjorde hun i månedsvis. Hun selvregulerte ammingen helt, og fikk tydeligvis det hun ville ha og trengte. Helsesøster la seg ikke opp i vektoppgangen. Jeg fullammet henne til hun var 7 måneder, og da hun begynte å få fast føde var hun veldig lite interessert i det.

Vektoppgangen til jenta mi var langt under det anbefalte, men hun var frisk, hadde våte bleier, var aktiv, jeg hadde masse melk, osv. Alt var ok, det var kun vektoppgangen som var lav, og da valgte jeg å stole på at alt var ok og at hun regulerte dette selv og fikk den melka hun trengte. Jeg prøvde å "pushe" brystet på henne i en periode for å se om hun spiste mer da og gikk mer opp i vekt, men det gjorde hun altså ikke. Og siden morsmelk er beste næringen til en liten baby og er mer næringstett enn mye vanlig mat valgte jeg å fortsette å fullamme. Hvorfor bytte ut morsmelken liksom (som jeg hadde mer enn tilstrekkelig av) med noe som for babyen er mindre optimalt?
__________________
Mamma til 4 jenter f. 2000, 2002, 2005 og 2009

Sist endret av ElinM; 17-03-2009 kl 15:26.
ElinM er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Svar



Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are Av
Pingbacks are Av
Refbacks are Av


Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 22:19.




Powered by vBulletin® Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2009, Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.2.0
Alt innhold ©2001-2008 NybaktMamma.com