Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Familieliv > Arbeidsliv og utdanning

Svar

Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 27-01-2009, 22:21   #1
VIP-Medlem

Strikkis sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Meldinger: 8,154
MP Rating: 0% (0)
Strikkis har et ubeskrivelig bra rykte.Strikkis har et ubeskrivelig bra rykte.Strikkis har et ubeskrivelig bra rykte.Strikkis har et ubeskrivelig bra rykte.Strikkis har et ubeskrivelig bra rykte.Strikkis har et ubeskrivelig bra rykte.Strikkis har et ubeskrivelig bra rykte.Strikkis har et ubeskrivelig bra rykte.Strikkis har et ubeskrivelig bra rykte.Strikkis har et ubeskrivelig bra rykte.Strikkis har et ubeskrivelig bra rykte.
ingeniørutdanning??

Er det noen her som har ingeniørutdanning?

Sitter nå og skal bestemme meg for utdanning til høsten og iom at jeg har blitt alene med to små må jeg nesten bestemme meg for en utdanning som kan sikre oss økonomisk og gir lett mulighet for arbeid osv..
Tenkte på en ingeniørutdanning. Jeg interesserer meg kjempe masse for data, biologi, osv..

MEN

Er dette helt mongo for meg som ikke er spesielt god i matte og kjemi/fysikk osv...
Har ikke noen realfag utenom men ser at jeg kan ta et forkurs slik at jeg kan velge videre etterpå, men jeg vil jo ikke at dette skal være bortkastet for min del..

noen som kan gi noen meninger og råd?

Og ja, jeg tåler sannheten..

Strikkis er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 28-01-2009, 10:59   #2
Kes
Supermedlem

Kes sin avatar

Medlem siden: Oct 2003
Sted: Vest-Agder
Meldinger: 871
Kes har en strålende fremtid.Kes har en strålende fremtid.Kes har en strålende fremtid.Kes har en strålende fremtid.Kes har en strålende fremtid.Kes har en strålende fremtid.Kes har en strålende fremtid.Kes har en strålende fremtid.Kes har en strålende fremtid.Kes har en strålende fremtid.Kes har en strålende fremtid.
Sv: ingeniørutdanning??

Jeg er ingeniør
Gikk faktisk i Bergen også på byggfag

Det er dessverre veldig mye matte på ingeniørhøgskolene....
Første året har alle linjene en del obligatoriske kjernefag som matte, fysikk, kjemi og bedriftsøkonomi...

Den retningen jeg valgte har også mange mattefag, da det jo dreier seg om å regne ut hvordan en f.eks. får et hus til å stå.

Bioingeniør har muligens mindre "mattefag"... tror jeg

Veninna mi fra HiB var heller ikke særlig god i matte, men hun klarte seg da fint likevel !
Hun måtte bare studere/lese litt mer...

Ellers er du vertfall sikret jobb etter utdanning, sånn som tidene er nå da !!
Og miljøet på den skolen er veldig bra !!
Og i magen, ventes 23. mars

( Også kjent som Ingeniøren ... )
Kes er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 28-01-2009, 11:08   #3
Æresmedlem

Niobe sin avatar

Medlem siden: Jan 2005
Sted: Rogaland
Meldinger: 21,679
MP Rating: 100% (4)
Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.

Jeg skulle absolutt bli ingeniør, men ombestemte meg, mye fordi jeg kom til den konklusjonen at jeg jo faktisk ikke kunne fordra matte. Det er mye matte på ingeniørfagene, og jeg tror lett det kan bli slitsomt om det er noe man helst vil slippe.
Det eneste realfagene fra videregående har bidratt til for min del, er høyere poengsum. Og det kan jo forsåvidt komme godt med.
Reinhold Niebuhr

Niobe er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 28-01-2009, 12:21   #4
VIP-Medlem

millact sin avatar

Medlem siden: Jan 2005
Sted: Vestlandet
Meldinger: 8,640
MP Rating: 100% (2)
millact har et ubeskrivelig bra rykte.millact har et ubeskrivelig bra rykte.millact har et ubeskrivelig bra rykte.millact har et ubeskrivelig bra rykte.millact har et ubeskrivelig bra rykte.millact har et ubeskrivelig bra rykte.millact har et ubeskrivelig bra rykte.millact har et ubeskrivelig bra rykte.millact har et ubeskrivelig bra rykte.millact har et ubeskrivelig bra rykte.millact har et ubeskrivelig bra rykte.

Hva med siv.økonom i stedet? Det er endel matte der også, bl.a statistikk og finans, men du slipper kjemi og fysikk

Jeg klarte meg helt fint uten å like matte noe særlig. Hadde kun matte fra 1. gym, ikke noe påbygging, men burde nok hatt litt mer.

Fordelen med siv.øk er at du kan få varierte og godt betalte jobber. Alle trenger økonomer!

Du kan enten studere på NHH, BI eller høgskole (øk.adm og så påbygging).

Tror jeg ville søkt litt av hvert for så å se hvor du kommer inn.

Sykepleie? Ikke særlig godt betalt, men du er sikret jobb i alle fall! Men det er vel en ulempe med vakt når du er alene med to barn.....

Bioingeniør høres spennende ut. Tenkt på det?
Gammel 28-01-2009, 12:27   #5
Supermedlem

suupaahGirl sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Sted: Vestlandet
Meldinger: 1,251
suupaahGirl har et ubeskrivelig bra rykte.suupaahGirl har et ubeskrivelig bra rykte.suupaahGirl har et ubeskrivelig bra rykte.suupaahGirl har et ubeskrivelig bra rykte.suupaahGirl har et ubeskrivelig bra rykte.suupaahGirl har et ubeskrivelig bra rykte.suupaahGirl har et ubeskrivelig bra rykte.suupaahGirl har et ubeskrivelig bra rykte.suupaahGirl har et ubeskrivelig bra rykte.suupaahGirl har et ubeskrivelig bra rykte.suupaahGirl har et ubeskrivelig bra rykte.

Jeg har studert byggingeniør (3årig studie).
Ja, det er mye matte og realfag. Spesielt første året (mange detter av der).
jeg har aldri vært en persom som elsker matte eller har syns det har vært så innmari simpelt...LANGT i fra, men med gode studiegrupper, jevnlig studering gjennom året og bruke lærerne for det de er verdt (mas,spør,grav osv) så går det greit!

Alt går, bare man er motivert og innstilt på at dette skal en klare.
Gammel 28-01-2009, 12:53   #6
Mex
Supermedlem

Mex sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Sted: Hedmark
Meldinger: 1,375
Mex har et ubeskrivelig bra rykte.Mex har et ubeskrivelig bra rykte.Mex har et ubeskrivelig bra rykte.Mex har et ubeskrivelig bra rykte.Mex har et ubeskrivelig bra rykte.Mex har et ubeskrivelig bra rykte.Mex har et ubeskrivelig bra rykte.Mex har et ubeskrivelig bra rykte.Mex har et ubeskrivelig bra rykte.Mex har et ubeskrivelig bra rykte.Mex har et ubeskrivelig bra rykte.

Jeg har ingeniør utdanning - data
Om dette er veien å gå for deg vet jeg ikke.. første året er tøft med mange realfag og matten spesielt er tung. (Den syns jeg faktisk var lettere 2. året)
Fysikk og kjemi er egentlig ikke så veldig mye høyere nivå enn 3. året på vdg, og med et forkurs burde det jo gå greit å henge med her.
som SuppahGirl sier:
Sitat:
men med gode studiegrupper, jevnlig studering gjennom året og bruke lærerne for det de er verdt (mas,spør,grav osv) så går det greit
Gammel 28-01-2009, 15:48   #7
Supermedlem

evigoptimist84 sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Sted: Sandnes
Meldinger: 1,204
evigoptimist84 har et ubeskrivelig bra rykte.evigoptimist84 har et ubeskrivelig bra rykte.evigoptimist84 har et ubeskrivelig bra rykte.evigoptimist84 har et ubeskrivelig bra rykte.evigoptimist84 har et ubeskrivelig bra rykte.evigoptimist84 har et ubeskrivelig bra rykte.evigoptimist84 har et ubeskrivelig bra rykte.evigoptimist84 har et ubeskrivelig bra rykte.evigoptimist84 har et ubeskrivelig bra rykte.evigoptimist84 har et ubeskrivelig bra rykte.evigoptimist84 har et ubeskrivelig bra rykte.

Jeg er ingeniør (Teknisk realfag), jeg liker realfagene da.

Du må ikke være veldig god i realfag for å komme deg igjennom ingeniørutdanningen, men jeg vil våge å påstå at det er en fordel med en viss interesse for den måten å tenke på. Jeg hadde en del fag med ei som gikk byggingeniør som visstnok sleit veldig med realfag. Hun var "godt voksen" også. Hun kom seg da greit igjennom, så alt går bare en er innstilt på det og har motivasjon.

Det er viktig å finne seg en gruppe å samarbeide med! Utrolig viktig!

Å ta ingeniørutdanning sikrer deg jo jobb, det finnes gode karrieremuligheter og det er et vidt spekter av jobber å velge mellom. Ingeniører trenges jo overalt. Lønna er heller ikke så verst

Bioingeniører kan slippe unna en del realfag, men der er det et litt dårligere arbeidsmarked enn for andre ingeniører.

Lykke til med valget!

(Jeg har kommet fram til at jeg tror jeg vil gå en helt annen vei, men det er en annen historie)
Gammel 28-01-2009, 22:21   #8
Supermedlem

Medlem siden: Jul 2005
Meldinger: 1,290
lollol77 har et ubeskrivelig bra rykte.lollol77 har et ubeskrivelig bra rykte.lollol77 har et ubeskrivelig bra rykte.lollol77 har et ubeskrivelig bra rykte.lollol77 har et ubeskrivelig bra rykte.lollol77 har et ubeskrivelig bra rykte.lollol77 har et ubeskrivelig bra rykte.lollol77 har et ubeskrivelig bra rykte.lollol77 har et ubeskrivelig bra rykte.lollol77 har et ubeskrivelig bra rykte.lollol77 har et ubeskrivelig bra rykte.

Jeg er sivilingeniør da, men fagsammensetningen er ganske lik ingeniørutdanningen de første 2 åra.

De 1-2 første åra består nesten bare av realfagene matte, kjemi, fysikk og konstruksjonsteknikk. Liker du ikke disse fagene, kan det nok bli tøft, men alt er mulig med interesse og motivasjon

Tror ikke forkurs er nok hvis du ikke har noen realfag fra videregående, men det er ikke sikkert vi snakker om samme type forkurs. Jeg vet om flere som manglet realfag som måtte ta teknisk fagskole for å kunne søke ingeniørutdanning.

Uansett, masse lykke til- utrolig spennende dette med yrkesvalg!
Gammel 28-01-2009, 23:02   #9
Medlem

Rani sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Meldinger: 419
Rani har en strålende fremtid.Rani har en strålende fremtid.Rani har en strålende fremtid.Rani har en strålende fremtid.Rani har en strålende fremtid.Rani har en strålende fremtid.Rani har en strålende fremtid.Rani har en strålende fremtid.Rani har en strålende fremtid.Rani har en strålende fremtid.Rani har en strålende fremtid.

Jeg er midt i ingeniørutdanning nå, går maskin!

Det er mye matte og fysikk, jeg vil nesten påstå alle mine fag hittil handler om det faktisk. Det er en fordel å ha forstå matte, men det er mange som kommer seg greit igjennom uten å ha "hode for matte" hvis du skjønner. Jeg ante virkelig ikke at jeg ville skjønne matte og fysikk før jeg begynte på forkurs, da åpnet det seg en helt ny verden for meg.

Men jeg må legge til at med to barn er det ganske tungt, det er mye og vanskelig pensum og det tar tid. Om man er forberedt på dette går det nok bra!
Gammel 28-01-2009, 23:06   #10
Medlem

Rani sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Meldinger: 419
Rani har en strålende fremtid.Rani har en strålende fremtid.Rani har en strålende fremtid.Rani har en strålende fremtid.Rani har en strålende fremtid.Rani har en strålende fremtid.Rani har en strålende fremtid.Rani har en strålende fremtid.Rani har en strålende fremtid.Rani har en strålende fremtid.Rani har en strålende fremtid.

Sitat:
Opprinnelig postet av lollol77 Vis post
Tror ikke forkurs er nok hvis du ikke har noen realfag fra videregående, men det er ikke sikkert vi snakker om samme type forkurs. Jeg vet om flere som manglet realfag som måtte ta teknisk fagskole for å kunne søke ingeniørutdanning.
Joda, forkurs er nok. Der har man historie, norsk, matte 2mx og 3mx, kjemi og fysikk 2fy og halve 3fy over et år. Har man noen av fagene fra før får man fritak.

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are Av
Pingbacks are Av
Refbacks are Av

Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 18:01.