|
|
|
19-08-2009, 16:03
|
|
Medlem
Medlem siden: Oct 2008
Sted: Ullensaker
Meldinger: 66
|
Smokk og dårlig samvittighet
|
|
uff nå ble det litt blandede følelser her. Disse barselhormonene...
Lillegutt brukte aldri smokk, mest fordi faren hadde et sterkt ønske om å unngå det og jeg egentlig ikke hadde tenkt over det. Han lå på puppen hver time de første mnd, og jeg ble temmelig utkjørt, ikke minst om natten.
Veslemor, som nå er 6 dager, har visst seg å være noe roligere men har et like stort suttebehov. Når hun er våken kan jeg ikke legge henne fra meg eller ha henne inntil meg for kos etc uten at hun vil suge. dvs mer eller mindre konstant amming i flere timer. Jeg ble veldig sliten av konstant amming med lillegutt og det gikk utover psyken, nå koser jeg meg mye mer med amming men har jo tross alt en på under 2 år som også har rett til min oppmerksomhet. Så jeg tok en avgjørelse her i stad og ga henne en smokk, og nå ligger hun rolig og titter rundt seg. Hun tok puppen perfekt fra første stund, er "i godt hold", opplagt selv om hun sover mye, og bæsjer og tisser HELE tiden, så det bør være "trygt" med smokk. Men så får jeg så dårlig samvittighet...Uff var dette helt feil? Bruker dere/skal dere bruke smokk?
|
19-08-2009, 19:39
|
|
Medlem
Medlem siden: Dec 2006
Meldinger: 134
|
Sv: Smokk og dårlig samvittighet
|
|
Hei
Vi bruker smokk. Vi fikk også beskjed på barsel om at smokk var flott, så lenge ammingen var etablert, og å passe på at han ikke ble sugeforvirret etterhvert (dvs ta bort smokken hvis det ble krøll med ammingen etter en tid). Hvorfor vil ikke mannen din at ungene skal ha smokk da? Uansett grunn så merker du sikkert at kapasiteten er annerledes nå som du har en fra før, kanskje smokken rett og slett er mer nødvendig denne gangen som du har lillemann å ta hensyn til også? Jeg synes nå det er en god grunn, men nå vet jeg jo ikke hvorfor dere i utgangspunktet ønsker å ikke ha smokk da
|
|
|
19-08-2009, 20:07
|
|
Juniormedlem
Medlem siden: Feb 2009
Meldinger: 12
|
|
|
Her bruker vi smokk ja.
Brukte heller ikke det på eldstemann, og endte også med at han hang i puppen. Og ikke minst at han ikke klarte å sovne til noe annet enn puppen. Når han var 4 mnd da var jeg lei. Så bruke noen dager hvor jeg bare satt og stapte inn tutten, og til slutt tok han det. Etter det har jeg brukt smokk fra starten av. Tine fikk smokk faktisk allerede på sykehuset. Etter at hun styrte fra kl 23 til kl 3 den andre natta så var jeg utslitt, så da stapte jeg inn tutten. Da sov hun fram til syv-åtte tiden.
Synes ikke du skal ha dårlig samvittighet!!!! Du skal jo ikke bli helt utslitt heller!
|
|
|
19-08-2009, 20:20
|
|
Medlem
Medlem siden: Jul 2009
Sted: Moss
Meldinger: 87
|
|
|
Vi putta smokk i munnen på knerten etter to uker, fungerte kjempefint. Han ble rolig i hele kroppen av det. Vi hadde heller ikke fått etablert amminga skikkelig, men det var visst det lille sparket som skulle til for at amminga fungerte bra. Synes smokk er kjempebra, jeg.
|
|
19-08-2009, 20:25
|
|
Seniormedlem
Medlem siden: Jul 2003
Meldinger: 2,411
|
|
|
Lillegutt bruker smokk og det har de to eldste gjort også. Godt for dem og godt for oss. Så lenge barna har et sterkt sugebehov og roer seg med smokk så er det jo bare positivt.
Det er ikke mannen din sine pupper hun henger i så han bør ikke ha det siste ordet i den saken synes jeg.
|
|
|
19-08-2009, 20:30
|
|
Medlem
Medlem siden: Jul 2009
Meldinger: 138
|
|
|
Syns ikke du skal ha dårlig samvittighet for å bruke smokk. Hvis hun faller til ro med det, ammingen går fint og det hjelper på ditt overskudd, så syns jeg du bare skal fortsette med det.
Snakket med helsesøster om dette og hun sa at det bare er fint å bruke smokk, så lenge amming går bra. De anbefaler å begynne med smokk ca 2 uker etter ammingen er på stell og melkeprod har stabilisert seg, men dette tror jeg må forstås med individuelle forskjeller (og ikke minst ifht hvem du spørr)
Jeg kunne vel ønske nå at vi hadde begynt litt før, siden ammingen gikk bra fra første stund. Hun tar smokken, men den er som oftest like raskt ute som jeg puttet den inn. Dessuten er det slitsomt at hun alltid skal henge i puppen når jeg tar henne opp. Men, vi gir ikke opp og lærer mens vi går....
|
|
|
19-08-2009, 21:26
|
|
Medlem
Medlem siden: Jan 2008
Meldinger: 268
|
|
|
Kjenner igjen følelsen her. Har vært veldig i tvil om jeg ville gi lillebror smokken, men har etterhvert kommet frem til at det er ok. Han spiser godt, har våte bleier og sover så godt at jeg er sikker på han får i seg nok mat. Dessuten gir han klart beskjed når smokken ikke er bra nok. Jeg ga den til han første gang nå på mandag da han var 1 uke. Føler ammingen er etablert godt nok og husker fra sist at storesøster var like puppegal og brukte meg som smokk. Hun fikk ikke smokk før hun var 2-3 uker og det ble en ny verden. Det er jo egentlig bare positive erfaringer med smokken for vår del, skjønner ikke hvorfor jeg får dårlig samvittighet
|
|
19-08-2009, 22:03
|
|
Medlem
Medlem siden: May 2008
Meldinger: 81
|
|
|
uff, kjenner så igjen følelsen. men jeg syns ikke du skal tenke noe mer på dette, bare gi henne smokken du.
vi diskuterte og veide for og imot i tre dager etter fødselen, til slutt fikk hun smokken, og det var som en drøm ammingen ble det heller ingen kluss med, ikke sugeforvirret, og evig nok melk.
neida, det er ikke noe å spekulere mer i
|
19-08-2009, 22:05
|
|
Medlem
Medlem siden: Feb 2004
Sted: Oslo
Meldinger: 475
|
|
|
Skjønner ikke hvorfor man skal ha dårlig samvittighet for å bruke smokk. Selvfølgelig viktig at ammingen er godt etablert, men ellers ser jeg ikke problemet. Det er jo et tydelig sugebehov, og det er jo ikke slik at smokken erstatter nærhet og kos med foreldre. Hvis det kan hjelpe dem å finne roen, så er vel det supert. For oss har smokk fungert som ro-/sove-signal og det har vært gull verdt. Er enig at det ikke er så sjarmerende med store barn som kan snakke og går med smokk hele dagen, men det er jo slikt man kan justere selv. JEg har takket Gud for smokken mang en gang ... Om den kan bidra til litt husfred, så synes jeg det er ok også. De to andre har sluttet med smokken omtrent i treårsalderen. En liten kjip periode, men så er det gjort.
|
19-08-2009, 23:08
|
|
Supermedlem
Medlem siden: Oct 2004
Sted: Oslo
Meldinger: 1,344
|
|
|
Ikke ha dårlig samvittighet. Nyt heller at Veslemor tar smokken... Her ser prinsessen ut til å kaste opp når jeg prøver med smokk
|
|
|
Diskusjonsverktøy |
|
Visningsmodus |
Linjærmodus
|
Regler for innlegg
|
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine
HTML kode er Av
|
|
|
Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 05:05.
|