Sitat:
Opprinnelig postet av Emblaa
Dersom ho tåler hvetegrøt og havregrøt med ris og hvete, så kan det ikke være cøliaki eller glutenintoleranse så lenge ho kun reagerer på grøten med banan og aprikos. Gluten finnes i hvete, rug og bygg og i havre som ikke er rensa. Kanskje ho ikke tåler aprikos? Har du prøvd å gi ho det alene? Vær også obs på at gluten finnes i mange matvarer og man må kunne "fagfeltet" godt for å styre unna, er ikke alltid det står hvete, rug og bygg, men kan også være produkter som er laga av slike ting, som f.eks maltekstrakt og soyasaus. Har cøliaki selv, så dette tar tid å lære.
|
Takk for svar! Det er det jeg synes er så rart jeg også, at hun bare skal reagere på denne grøten, og ikke den andre glutengrøten. hun fikk havregrøt med banan og aprikos til lunsj i dag, og hadde bløtere avføring etter middag i dag.
Hun har fått både banan og aprikos alene før, og banan har hun ikke reagert på. Aprikos kan jeg ikke si sikkert om hun har reagert på, avføringen varierer jo ofte så det er vanskelig å si, spesielt siden hun tidligere også var plaget med mye løs mage. Skal prøve å gi henne litt aprikos i morgen
Lillebroren min har glutenallergi, så derfor er jeg ekstra oppmerksom på det.