Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Mat for små og store mager > Barnemat


Svar
 
Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 27-03-2008, 15:47   #1
Juniormedlem
 
Emblaa sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Meldinger: 46
MP Rating: 0% (0)
Emblaa er som en lysfontene.Emblaa er som en lysfontene.Emblaa er som en lysfontene.Emblaa er som en lysfontene.Emblaa er som en lysfontene.Emblaa er som en lysfontene.Emblaa er som en lysfontene.Emblaa er som en lysfontene.Emblaa er som en lysfontene.Emblaa er som en lysfontene.Emblaa er som en lysfontene.
Trenger hjelp til å lage babymat

Har kjøpt inn brokkoli, blomkål og søtpotet og tenkte jeg skulle lage noe babymat. Har hørt at det kan fryses på isterningsbrett og så kan man blande de smakene man vil ha til hvert måltid.

Hvor mye skal jeg koke det? Helt mørt, knapt mørt? Hva skal jeg ha i blenderen i tillegg til grønnsaken? Lillegutt er for øvrig melkeallergisk.
Emblaa er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 27-03-2008, 16:32   #2
Veteranmedlem
 
*Linda* sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Sted: Mørekysten
Meldinger: 3,630
MP Rating: 100% (1)
*Linda* har et ubeskrivelig bra rykte.*Linda* har et ubeskrivelig bra rykte.*Linda* har et ubeskrivelig bra rykte.*Linda* har et ubeskrivelig bra rykte.*Linda* har et ubeskrivelig bra rykte.*Linda* har et ubeskrivelig bra rykte.*Linda* har et ubeskrivelig bra rykte.*Linda* har et ubeskrivelig bra rykte.*Linda* har et ubeskrivelig bra rykte.*Linda* har et ubeskrivelig bra rykte.*Linda* har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Trenger hjelp til å lage babymat

Når jeg har lagd hjemmelagd mat så har jeg kokt grønnsakene osv til det er mørt. Lettere å få most det når det er mørt.

Det jeg blander inn i sammen med grønnsaker er; leverpostei, kjøttpudding, fiskepudding, fiskekaker bl.a
__________________
Storesøster 02.02.05
Lillebror 15.05.07
Og mor ble lykkelig gift 15.09.07
En liten bonus ventes i mars/april
*Linda* er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 27-03-2008, 16:56   #3
Æresmedlem
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Sted: Rogaland
Meldinger: 21,728
MP Rating: 100% (4)
Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Trenger hjelp til å lage babymat

Jeg kokte og frøs grønnsakene hver for seg. De ble kokt knapt møre, og så moste jeg dem i blender, og spedde evt med litt kokevann. Så frøs jeg i store isterningbrett.

Potet er ikke like godt egnet til frysing, for den endrer smak. Jeg kokte som regel en potet i terninger til middagene. Det tar ikke lange tiden, og så rørte jeg inn et utvalg "grønnsaksterninger" i potetmos.
__________________
“God, grant me the serenity to accept the things I cannot change,
the courage to change the things I can,
and the wisdom to know the difference.”
Reinhold Niebuhr

Niobe er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 27-03-2008, 19:20   #4
Supermedlem
 
Vilde sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Meldinger: 1,000
MP Rating: 0% (0)
Vilde har mye å være stolt av.Vilde har mye å være stolt av.Vilde har mye å være stolt av.Vilde har mye å være stolt av.Vilde har mye å være stolt av.Vilde har mye å være stolt av.Vilde har mye å være stolt av.Vilde har mye å være stolt av.Vilde har mye å være stolt av.Vilde har mye å være stolt av.Vilde har mye å være stolt av.
Sv: Trenger hjelp til å lage babymat

Her ligger en del informasjon og oppskrifter:

http://www.barnemat.com/qandans.htm


-Vilde-
__________________
2007




Vilde er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 28-03-2008, 10:00   #5
Juniormedlem
 
Emblaa sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Meldinger: 46
MP Rating: 0% (0)
Emblaa er som en lysfontene.Emblaa er som en lysfontene.Emblaa er som en lysfontene.Emblaa er som en lysfontene.Emblaa er som en lysfontene.Emblaa er som en lysfontene.Emblaa er som en lysfontene.Emblaa er som en lysfontene.Emblaa er som en lysfontene.Emblaa er som en lysfontene.Emblaa er som en lysfontene.
Sv: Trenger hjelp til å lage babymat

Sitat:
Opprinnelig postet av Niobe Vis post
Jeg kokte og frøs grønnsakene hver for seg. De ble kokt knapt møre, og så moste jeg dem i blender, og spedde evt med litt kokevann. Så frøs jeg i store isterningbrett.

Potet er ikke like godt egnet til frysing, for den endrer smak. Jeg kokte som regel en potet i terninger til middagene. Det tar ikke lange tiden, og så rørte jeg inn et utvalg "grønnsaksterninger" i potetmos.
Takk for hjelp! Hvor får jeg kjøpt store isterningbrett? Brukte fort opp de fire små jeg hadde!
Emblaa er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 28-03-2008, 10:00   #6
Juniormedlem
 
Emblaa sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Meldinger: 46
MP Rating: 0% (0)
Emblaa er som en lysfontene.Emblaa er som en lysfontene.Emblaa er som en lysfontene.Emblaa er som en lysfontene.Emblaa er som en lysfontene.Emblaa er som en lysfontene.Emblaa er som en lysfontene.Emblaa er som en lysfontene.Emblaa er som en lysfontene.Emblaa er som en lysfontene.Emblaa er som en lysfontene.
Sv: Trenger hjelp til å lage babymat

Sitat:
Opprinnelig postet av Vilde Vis post
Her ligger en del informasjon og oppskrifter:

http://www.barnemat.com/qandans.htm


-Vilde-
Takker så mye! Her var det mye bra!
Emblaa er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 28-03-2008, 11:32   #7
Medlem
 
toblerone sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Sted: Follo
Meldinger: 259
MP Rating: 0% (0)
toblerone har mye å være stolt av.toblerone har mye å være stolt av.toblerone har mye å være stolt av.toblerone har mye å være stolt av.toblerone har mye å være stolt av.toblerone har mye å være stolt av.toblerone har mye å være stolt av.toblerone har mye å være stolt av.toblerone har mye å være stolt av.toblerone har mye å være stolt av.toblerone har mye å være stolt av.
Sv: Trenger hjelp til å lage babymat

Jeg bruker bare å gi barnet det samme som vi spiser til middag hver dag jeg da, og moser det med en gaffel.Sper det litt ut med saus eller melk. Da lærer de seg å like allsidig mat som familien spiser og man slipper kresenheten senere. 2-åringen her elsker grønnsaker og ¨smake på fremmed mat og tenåringen har aldri sagt at han ikke liker noe, og spiser alt

Har ikke fryst ned noe, så det med poteter som endrer smak aner jeg ikke noe om.
__________________
Tobbis og gutta Store storebror 24.08.94, storebror 11.02.06 og lillebror 15.04.08
toblerone er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 28-03-2008, 11:34   #8
Æresmedlem
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Sted: Rogaland
Meldinger: 21,728
MP Rating: 100% (4)
Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Trenger hjelp til å lage babymat

Sitat:
Opprinnelig postet av toblerone Vis post
Jeg bruker bare å gi barnet det samme som vi spiser til middag hver dag jeg da, og moser det med en gaffel.Sper det litt ut med saus eller melk. Da lærer de seg å like allsidig mat som familien spiser og man slipper kresenheten senere.
DET er en sannhet med modifikasjoner! Barn er forskjellige, det der fungerer slett ikke alltid som planlagt...
__________________
“God, grant me the serenity to accept the things I cannot change,
the courage to change the things I can,
and the wisdom to know the difference.”
Reinhold Niebuhr

Niobe er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 28-03-2008, 11:38   #9
Medlem
 
toblerone sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Sted: Follo
Meldinger: 259
MP Rating: 0% (0)
toblerone har mye å være stolt av.toblerone har mye å være stolt av.toblerone har mye å være stolt av.toblerone har mye å være stolt av.toblerone har mye å være stolt av.toblerone har mye å være stolt av.toblerone har mye å være stolt av.toblerone har mye å være stolt av.toblerone har mye å være stolt av.toblerone har mye å være stolt av.toblerone har mye å være stolt av.
Sv: Trenger hjelp til å lage babymat

Sitat:
Opprinnelig postet av Niobe Vis post
DET er en sannhet med modifikasjoner! Barn er forskjellige, det der fungerer slett ikke alltid som planlagt...
Nei, men får de ikke annen mat, så får de ikke annen mat. Spis eller la være.....Og det er når barnet er mellom 6-12 mnd det faktisk er mest mottagelig for nye smaker og er mest nysgjerrig på å prøve noe nytt og.

Vil ungene her ikke ha middag en dag, så får de gå fra, men da gå sultne til kveldsmat. Og her i huset spises kun det som står på bordet og ikke noe annet, og da er det jo deres valg. Som regel spiser de et eller annet, om det så bare er poteter...
__________________
Tobbis og gutta Store storebror 24.08.94, storebror 11.02.06 og lillebror 15.04.08
toblerone er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 28-03-2008, 11:43   #10
Æresmedlem
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Sted: Rogaland
Meldinger: 21,728
MP Rating: 100% (4)
Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Trenger hjelp til å lage babymat

Sitat:
Opprinnelig postet av toblerone Vis post
Nei, men får de ikke annen mat, så får de ikke annen mat. Spis eller la være.....Og det er når barnet er mellom 6-12 mnd det faktisk er mest mottagelig for nye smaker og er mest nysgjerrig på å prøve noe nytt og.

Vil ungene her ikke ha middag en dag, så får de gå fra, men da gå sultne til kveldsmat. Og her i huset spises kun det som står på bordet og ikke noe annet, og da er det jo deres valg. Som regel spiser de et eller annet, om det så bare er poteter...
Forsåvidt enig i det, og her ender det som regel med at 2,5-åringen ikke spiser noe. I fjor spiste han "alt". Han har ikke spist middag på månedsvis, men han spiser godt til de andre måltidene, så vi stresser ikke med det. Han har spist hjemmelaget mat fra første stund, mens barna til venninna mi som har fått middagsglass er altetende at det er fascinerende. Barn er forskjellige.

Jeg likte alt mulig til jeg ble 6-7 år, så ble jeg ufattelig kresen og likte omtrent ingenting til jeg passerte 25... Jeg kunne fint gå hele dagen uten mat, om jeg ikke likte det som ble servert.
__________________
“God, grant me the serenity to accept the things I cannot change,
the courage to change the things I can,
and the wisdom to know the difference.”
Reinhold Niebuhr


Sist endret av Niobe; 28-03-2008 kl 11:47.
Niobe er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Svar



Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are Av
Pingbacks are Av
Refbacks are Av


Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 18:40.




Powered by vBulletin® Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2009, Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.2.0
Alt innhold ©2001-2008 NybaktMamma.com