|
 |
|
22-08-2005, 20:09
|
|
Supermedlem
Medlem siden: Jun 2005
Sted: ute i havgapet
Meldinger: 594
|
Noen som lager barnemiddager selv, og fryser de?
Jeg har tenkt å skulle gjøre det. Men synes konsistensen blir så rar!?
Hva blander dere i ?
|
22-08-2005, 20:26
|
|
Supermedlem
Medlem siden: Aug 2004
Meldinger: 933
|
Sv: Noen som lager barnemiddager selv, og fryser de?
Jeg har alltid unnlatt å ta med poteter i maten når jeg fryser den. Kokte poteter som fryser får både litt rar smak og konsistens etter min oppfatning. Jeg supplerte derfor med poteter enten fra dagens middag eller gårsdagens.
|
|
|
22-08-2005, 20:54
|
|
Seniormedlem
Medlem siden: Feb 2003
Sted: Bergen
Meldinger: 1,678
|
Jag började inte laga maten själv, förrän de var en 8-10 mnd. Innan dess tyckte de inte om konsistenten, den blev lätt kletig och klabbig.
Jag lagade extra mycket av vanlig "husmanskost" - fiskekaker, poteter, gulerötter, brun sås feks.
Kjøttkaker och tillbehör.
Fiskbullar och potatis och tillbehör lagade jag också.
Allt detta blir ju ganska lätt för dem att äta, och det gick lätt att introducera grönsaker i samband med dessa måltider.
Hade bara dessa middagar fram till 12-13 mnd, efter det åt Liam samma mat som vi varje dag.
Jacob ville KUN ha middagsglass från butikken fram till 18 mnd, nu vid 3 år så börjar den värsta matvägringen ge sig. Äntligen!
|
22-08-2005, 20:55
|
|
Medlem
Medlem siden: Mar 2005
Sted: Oslo
Meldinger: 407
|
Sitat:
Opprinnelig postet av fjellrypa
Jeg har alltid unnlatt å ta med poteter i maten når jeg fryser den. Kokte poteter som fryser får både litt rar smak og konsistens etter min oppfatning. Jeg supplerte derfor med poteter enten fra dagens middag eller gårsdagens.
|
Høres lurt ut. Prøvde å lage potetmos i dag, men syns konsistensen ble ganske rar allerede før jeg frøys den. Ble så seig liksom. Så jeg frøys bare litt og kasta mesteparten. Blir spennende å se om han liker den.
|
22-08-2005, 21:06
|
|
Gjest
|
Sitat:
Opprinnelig postet av mamma_80
Jeg har tenkt å skulle gjøre det. Men synes konsistensen blir så rar!?
Hva blander dere i ?
|
Jeg prøver å lage barnematen selv,men konsistensen blir noe rar. Hadde lagt opp noen glass med middag, men tulla ville selvfølgelig ikke ha det!
|
|
|
22-08-2005, 21:24
|
|
Æresmedlem
Medlem siden: Jan 2002
Sted: Østlandet
Meldinger: 10,071
|
Sitat:
Opprinnelig postet av Mikromamma
Høres lurt ut. Prøvde å lage potetmos i dag, men syns konsistensen ble ganske rar allerede før jeg frøys den. Ble så seig liksom. Så jeg frøys bare litt og kasta mesteparten. Blir spennende å se om han liker den.
|
Da har du nok most den for mye. Når du "overmoser" potet, så blir den nesten som lim og helt uspiselig. Kan jeg spørre hvordan du moste den? Første gang jeg gjorde det, brukte jeg foodprocessor og endte opp med -> lim. Måtte selvsagt kaste alt og brukte en stapper eller bare en gaffel alle gangene etter det.
|
|
23-08-2005, 10:11
|
|
Supermedlem
Medlem siden: Nov 2004
Meldinger: 1,463
|
Jeg lager barnematen selv, bruker både potet, gulerot, brokkoli, blomkål, svinekjøtt og kyllingfilet. (Ikke alt på en gang da) Jeg fryser det ned i sånne frysebokser man får kjøpt på butikken, og konistensen blir helt fin den.
Snuppa spiser kun min hjemmelagete mat og det har hun alltid gjort.
Jeg bruker forresten stavmikser.
|
|
23-08-2005, 10:23
|
|
Veteranmedlem
Medlem siden: Mar 2004
Sted: Troms
Meldinger: 3,738
|
Jeg lagde masse barnemat og fylte opp fryseren med, men det ble bare kastet til slutt. Konsistensen ble rar og seig og Johannes ville ikke spise det. Da hadde jeg laget både litt av hvert av middag og dessert.
|
|
|
24-08-2005, 11:46
|
|
Seniormedlem
Medlem siden: Aug 2005
Sted: Hønefoss
Meldinger: 2,084
|
Maten jeg lagde var også seig før jeg hadde i mm, eller mme. Man kan også bruke vann, tror det er bedre da man skal fryse det ned. Eller kraften fra det man har kokt grønnsakene i.

morlille83 på SM, stolt mamma til 2 gutter april -05 og juni -07
|
|
|
24-08-2005, 11:58
|
|
Veteranmedlem
Medlem siden: Apr 2003
Sted: Oslo
Meldinger: 4,010
|
Her er et par oppskrifter jeg brukte, ingen av dem ble seige:
1: Potet, gulrot, sellerirot, karbonadedeig, persille, karbonadedeig, en klatt smør/margarin. Kokte det mykt i lite vann, kjørte det i foodprocessor.
2: Potet, gulrot, kyllingfilet i biter, basilikum, en klatt smør/margarin. Kokte det mykt i lite vann, kjørte det i foodprocessor med kokt ris og mais.
Begge variantene var populære, og fine å fryse.
|
 |
|
Diskusjonsverktøy |
|
Visningsmodus |
Linjærmodus
|
Regler for innlegg
|
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine
HTML kode er Av
|
|
|
Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 16:53.
|