|
 |
|
24-08-2005, 12:02
|
|
Gjest
|
Sv: Noen som lager barnemiddager selv, og fryser de?
Min mat ble ikke så seig - men tror du plompen ville ha det - NIx!!! Så her gikk det i middagsglass - og den maten vi hadde til middag.
|
|
|
24-08-2005, 12:05
|
|
Medlem
Medlem siden: Oct 2002
Sted: Oslo
Meldinger: 438
|
Sitat:
Opprinnelig postet av Happy
Da har du nok most den for mye. Når du "overmoser" potet, så blir den nesten som lim og helt uspiselig. Kan jeg spørre hvordan du moste den? Første gang jeg gjorde det, brukte jeg foodprocessor og endte opp med -> lim. Måtte selvsagt kaste alt og brukte en stapper eller bare en gaffel alle gangene etter det.
|
Det med at potene limer seg har også med årstiden å gjøre. På denne tiden har vi alltid store problemer med å lage potetstappe. Tror det bedre når potene ikke er så nye lengre.
|
24-08-2005, 12:21
|
|
Gjest
|
Sitat:
Første gang jeg gjorde det, brukte jeg foodprocessor og endte opp med -> lim.
|
Det gjorde jeg også  Jeg skjønte ingenting - trodde det kom majones ut av den
|
|
|
24-08-2005, 19:50
|
|
Medlem
Medlem siden: Mar 2005
Sted: Oslo
Meldinger: 407
|
Sitat:
Da har du nok most den for mye. Når du "overmoser" potet, så blir den nesten som lim og helt uspiselig. Kan jeg spørre hvordan du moste den? Første gang jeg gjorde det, brukte jeg foodprocessor og endte opp med -> lim. Måtte selvsagt kaste alt og brukte en stapper eller bare en gaffel alle gangene etter det.
|
Brukte stavmikser og den er jo ganske effektiv, så den ble nok overmost. Og hadde jo dessuten nypotet (Bøtteknott må jo bare få det beste selvfølgelig...) Skal prøve med gaffel neste gang, eller kanskje jeg skal skaffe meg en sånn stapper. Er jo glad i potetmos selv så det kan jo være kjekt å ha. Men får du ut alle klompene med en sånn da?
Sist endret av Mikromamma; 24-08-2005 kl 19:54.
|
|
|
24-08-2005, 20:05
|
|
Supermedlem
Medlem siden: Jan 2005
Meldinger: 1,212
|
Min lille liker ikke most mat, så her spises bl.a. banan med kniv og gaffel 
Så jeg tror ikke du trenger å bekymre deg for klumper med mindre minien gir beskjed om at det er uakseptabelt...
|
|
29-08-2005, 09:02
|
|
Supermedlem
Medlem siden: Aug 2004
Meldinger: 933
|
Glemte en viktig ting. Ris og poteter må moses med gaffel, ikke med stavmikser eller kjøkkenmaskin, da blir det en seig guffe!
|
|
|
29-08-2005, 09:25
|
|
Supermedlem
Medlem siden: Jun 2005
Sted: Ved Oslofjorden
Meldinger: 1,237
|
Jeg lagde alltid barnematen da dattera var liten og frøs den ned. Vi lagde en forholdsvis stor posjon (1 kotelett holder til omtrent 3 middager).
Vi lagde også ofte barnemat om det var rester etter middagen. Tilbredte maten et årstid uten og krydre den før vi satt ved bordet.
Vi hadde forholdet 1 del kjøtt eller fisk + 1 del poteter/ris/pasta og 2 deler grønnsaker og gjerne med saus evt litt av kokevannet slik at konsistensen ble bra.
Moste alt av grønnsaker og poteter med potetmoser, kjøttet med kjøkkenmaskin.
Brukte alle typer kjøtt/fisk og grønnsaker. Også Biff med Bernaise.
|
|
29-08-2005, 10:18
|
|
VIP-Medlem
Medlem siden: Apr 2003
Meldinger: 5,992
|
potet blir litt rar når man fryser den i lag med maten, det jeg fant ut da jeg lagde maten til turbo var å ha den ganske "suppete" i glassene når jeg frøs den for da når jeg varmet det opp så ble ikke potetet/konsistensen så rar/seig
brukte krafta fra gullrot/potet eller annen grønnsaker for å spe den ut.
går jo ant å tilsette rent vann når man varmer den opp og den blir seig
|
|
|
29-08-2005, 10:20
|
|
VIP-Medlem
Medlem siden: Apr 2003
Meldinger: 5,992
|
Sitat:
Opprinnelig postet av fjellrypa
Glemte en viktig ting. Ris og poteter må moses med gaffel, ikke med stavmikser eller kjøkkenmaskin, da blir det en seig guffe!
|
neida
jeg har hatt alt oopi blenderen, bare hadde ekstra mye kraft når jeg hadde poteten oppi.
den blir ikke seig da
|
|
|
29-08-2005, 11:24
|
|
Gjest
|
Sitat:
|
Det samme opplevde eg! Knepp mat kun med gaffel så unngår du lim!
|
|
|
 |
|
Diskusjonsverktøy |
|
Visningsmodus |
Linjærmodus
|
Regler for innlegg
|
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine
HTML kode er Av
|
|
|
Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 06:24.
|