Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Mat for små og store mager > Barnemat


Svar
 
Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 02-01-2009, 20:18   #1
Supermedlem
 
Medlem siden: Jan 2006
Sted: Sørlandet
Meldinger: 1,090
MP Rating: 100% (2)
Smulamor har et ubeskrivelig bra rykte.Smulamor har et ubeskrivelig bra rykte.Smulamor har et ubeskrivelig bra rykte.Smulamor har et ubeskrivelig bra rykte.Smulamor har et ubeskrivelig bra rykte.Smulamor har et ubeskrivelig bra rykte.Smulamor har et ubeskrivelig bra rykte.Smulamor har et ubeskrivelig bra rykte.Smulamor har et ubeskrivelig bra rykte.Smulamor har et ubeskrivelig bra rykte.Smulamor har et ubeskrivelig bra rykte.
Trenger virkelig noen gode mat-råd (ettåring)

Jente mi har virkelig kommet skjevt ut av det. Ho har vært så mye syk og hatt dårlig matlyst. Før ho ble syk så spiste ho babymiddag på glass, brødskive med leverpostei, grøt, fruktmos, og most "voksenmiddag"
Etter at ho ble syk så har vi jo gjort alt for å få ho til å spise, og da har ho absolutt skulle spise selv. Og med middag så er jo naturligvis det litt vanskelig, så ho har fått da for eksempel kjøttbiter, dyppet litt i saus, og grønnsaker, men ho har bare spist kjøttbitene

Nå vil ho ikke ha noe mat nesten. Bare pølse i biter. Og noen ganger LITT kesamyoghurt. Ho kan da ikke leve på dette. Ho vil ikke ha noe frukt, ikke brødskive, og i kveld da jeg for nte gang laga tre forskjellige mattyper og ho bare rista på hodet eller kasta det i golvet, så kjente jeg at tårene pressa på. Det er så vondt for en mamma at barnet ikke vil spise. Og at jeg ikke får i henne noe frukt eller grønt bekymrer meg så! Har pleid å få i henne tran og biovit, men nå rister ho bare på hodet.

ER det en forbigående trass også her? hvordan får jeg henne til å spise? og hvordan får jeg snudd den trenden med at ho skal kun ha rene kjøttbiter/pølse? Har dere noen gode oppskrifter, som ser innbydende ut for en kresen primadonna? nei jeg vet at det er ikke lett for dere der ute å gi meg fasiten men jeg tar gjerne imot noen tips: Kanskje noen har noen gode tips?

Og i morra reiser vi til Gran Canaria, håper kanskje at på restaurantene der er det noe fristende for henne. Skal også på flyet med ho i fem timer i morra, og har jo stappet bagen full av ørten alternative matretter.
__________________
How are you to JUDGE the life i live?
I know im not PERFECT and i dont live to be
But before you start POINTING fingers
Make sure your HANDS are clean
Smulamor er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 02-01-2009, 23:38   #2
Seniormedlem
 
Kreps-77 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Meldinger: 1,916
MP Rating: 0% (0)
Kreps-77 har et ubeskrivelig bra rykte.Kreps-77 har et ubeskrivelig bra rykte.Kreps-77 har et ubeskrivelig bra rykte.Kreps-77 har et ubeskrivelig bra rykte.Kreps-77 har et ubeskrivelig bra rykte.Kreps-77 har et ubeskrivelig bra rykte.Kreps-77 har et ubeskrivelig bra rykte.Kreps-77 har et ubeskrivelig bra rykte.Kreps-77 har et ubeskrivelig bra rykte.Kreps-77 har et ubeskrivelig bra rykte.Kreps-77 har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Trenger virkelig noen gode mat-råd (ettåring)

Har du prøvd havregrynsgrøt med fruktpurè i?

Jeg har 2 jenter som ofte har liten matlyst, men stort sett får jeg i de noen skjeer med havregrynsgrøt. Det metter og er næringsrikt.

Eller, jeg får i de... Det stemmer ikke. Litjmor på 1år skal spise selv.
__________________
Kreps-77 er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 02-01-2009, 23:59   #3
Supermedlem
 
Medlem siden: Jan 2006
Sted: Sørlandet
Meldinger: 1,090
MP Rating: 100% (2)
Smulamor har et ubeskrivelig bra rykte.Smulamor har et ubeskrivelig bra rykte.Smulamor har et ubeskrivelig bra rykte.Smulamor har et ubeskrivelig bra rykte.Smulamor har et ubeskrivelig bra rykte.Smulamor har et ubeskrivelig bra rykte.Smulamor har et ubeskrivelig bra rykte.Smulamor har et ubeskrivelig bra rykte.Smulamor har et ubeskrivelig bra rykte.Smulamor har et ubeskrivelig bra rykte.Smulamor har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Trenger virkelig noen gode mat-råd (ettåring)

Har prøvd med babygrøt med fruktmos men nei ho skal ikke smake engang. Kanskje jeg må ustyre ho med skje og skål selv?
__________________
How are you to JUDGE the life i live?
I know im not PERFECT and i dont live to be
But before you start POINTING fingers
Make sure your HANDS are clean
Smulamor er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 03-01-2009, 00:15   #4
Seniormedlem
 
Kreps-77 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Meldinger: 1,916
MP Rating: 0% (0)
Kreps-77 har et ubeskrivelig bra rykte.Kreps-77 har et ubeskrivelig bra rykte.Kreps-77 har et ubeskrivelig bra rykte.Kreps-77 har et ubeskrivelig bra rykte.Kreps-77 har et ubeskrivelig bra rykte.Kreps-77 har et ubeskrivelig bra rykte.Kreps-77 har et ubeskrivelig bra rykte.Kreps-77 har et ubeskrivelig bra rykte.Kreps-77 har et ubeskrivelig bra rykte.Kreps-77 har et ubeskrivelig bra rykte.Kreps-77 har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Trenger virkelig noen gode mat-råd (ettåring)

Sitat:
Opprinnelig postet av Smulamor Vis post
Har prøvd med babygrøt med fruktmos men nei ho skal ikke smake engang. Kanskje jeg må ustyre ho med skje og skål selv?
Det hjelper litt her. Ikke alt som kommer i munnen da, men litt er bedre enn ingenting.
__________________
Kreps-77 er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 03-01-2009, 00:18   #5
Seniormedlem
 
Reggius sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Meldinger: 2,178
MP Rating: 0% (0)
Reggius har et ubeskrivelig bra rykte.Reggius har et ubeskrivelig bra rykte.Reggius har et ubeskrivelig bra rykte.Reggius har et ubeskrivelig bra rykte.Reggius har et ubeskrivelig bra rykte.Reggius har et ubeskrivelig bra rykte.Reggius har et ubeskrivelig bra rykte.Reggius har et ubeskrivelig bra rykte.Reggius har et ubeskrivelig bra rykte.Reggius har et ubeskrivelig bra rykte.Reggius har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Trenger virkelig noen gode mat-råd (ettåring)

Snuppa mi på 19 mnd. har spist "selv" i flere mnd. nå. Masse deilig griseri, men ho får i seg endel! Vi har hver vår skje og jeg "lurer" i ho en skje eller to mellom egenmatinga
Her har det vært det samme, lite mat i sykdomsperioder - her har ho til tider levd på French fraise - Etter legens ordre!
Slik fikk ho igang etinga igjen. Men middag går det lite med, mest brødskive med smøreost.
Tran/hostesaft/medisin og liknende tvinger jeg ho til å drikke, ved hjep av "sprøyter" - "enkelt" og greit!

Her er ho veldig glad i kiwi og mango, så jeg forsøker å ha det i hus!

Men mitt råd er: la ho ete selv!!

MVH Reggius
__________________

____________________________________________
Snuppa kom 5. mai 2007 og er seff. verdens fineste!
Reggius er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 03-01-2009, 00:20   #6
Seniormedlem
 
Reggius sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Meldinger: 2,178
MP Rating: 0% (0)
Reggius har et ubeskrivelig bra rykte.Reggius har et ubeskrivelig bra rykte.Reggius har et ubeskrivelig bra rykte.Reggius har et ubeskrivelig bra rykte.Reggius har et ubeskrivelig bra rykte.Reggius har et ubeskrivelig bra rykte.Reggius har et ubeskrivelig bra rykte.Reggius har et ubeskrivelig bra rykte.Reggius har et ubeskrivelig bra rykte.Reggius har et ubeskrivelig bra rykte.Reggius har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Trenger virkelig noen gode mat-råd (ettåring)

HEr vil ho forøvrig ikke ha babygrøt lengre, det skal være hjemmemekka havregrøt!!

MVH Reggius
__________________

____________________________________________
Snuppa kom 5. mai 2007 og er seff. verdens fineste!
Reggius er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 13-01-2009, 11:18   #7
Seniormedlem
 
kulani sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Meldinger: 1,548
MP Rating: 0% (0)
kulani har en strålende fremtid.kulani har en strålende fremtid.kulani har en strålende fremtid.kulani har en strålende fremtid.kulani har en strålende fremtid.kulani har en strålende fremtid.kulani har en strålende fremtid.kulani har en strålende fremtid.kulani har en strålende fremtid.kulani har en strålende fremtid.kulani har en strålende fremtid.
Sv: Trenger virkelig noen gode mat-råd (ettåring)

Håper det går bedre med spisingen nå

Et knep som fungerer strålende her i huset er å ha ungen på fanget mens man spiser, og la h*n forsyne seg selv, det mamma spiser er alltid mye bedre enn det man har på sin egen tallerken, uansett
__________________
2004

Lillebror 2007
kulani er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 13-01-2009, 12:05   #8
Seniormedlem
 
Bea81 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2005
Sted: Bergen
Meldinger: 2,022
MP Rating: 0% (0)
Bea81 har et ubeskrivelig bra rykte.Bea81 har et ubeskrivelig bra rykte.Bea81 har et ubeskrivelig bra rykte.Bea81 har et ubeskrivelig bra rykte.Bea81 har et ubeskrivelig bra rykte.Bea81 har et ubeskrivelig bra rykte.Bea81 har et ubeskrivelig bra rykte.Bea81 har et ubeskrivelig bra rykte.Bea81 har et ubeskrivelig bra rykte.Bea81 har et ubeskrivelig bra rykte.Bea81 har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Trenger virkelig noen gode mat-råd (ettåring)

Jeg skjønner frustrasjonen din, men jeg ville prøvd å ikke stresse med det. Det er ikke uvanlig at barn har slike perioder der de nesten ikke spiser, de tar det igjen i andre perioder der mat er interessant igjen.
Poden her har vært vanskelig med maten helt siden han begynte med fast føde. Nå vil han f.eks. ikke spise poteter, ikke grønnsaker. Noen ganger spiser han litt kjøtt. Andre perioder har han ikke villet spise skiver osv.
Alt i alt får han i seg det han skal, for han vokser som han skal i både lengde og vekt.
Her lager jeg ikke noe ekstra mat til ham; han blir tilbudt det vi andre spiser.

Lykke til!
__________________
Poden-05 Snuppa-08

Over 20 kilo lettere, så langt!
Bea81 er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 27-01-2009, 19:18   #9
Medlem
 
lind sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Meldinger: 143
MP Rating: 0% (0)
lind har en strålende fremtid.lind har en strålende fremtid.lind har en strålende fremtid.lind har en strålende fremtid.lind har en strålende fremtid.lind har en strålende fremtid.lind har en strålende fremtid.lind har en strålende fremtid.lind har en strålende fremtid.lind har en strålende fremtid.lind har en strålende fremtid.
Sv: Trenger virkelig noen gode mat-råd (ettåring)

Det er ikke en periode, da mange tenner titter frem, og ho er sår i munnen? Det kan ha effekt på matlyst. Husk å ha faste måltider, slik at ho virkelig er sulten når maten står på bordet. Er min unge litt vrien og ikke sitter rolig, så setter vi oss faktisk foran tv`n, slik att han blir opptatt med noe, og da spiser han som bare det. Ikke tress med matingen, bare slapp av og tenk att det ordner seg, det skaper god atmosfære. Gi henne det hun liker, og litt av det hun ikke liker, prøv deg frem. Ha på gode sauser over potetene og grønnsakene, Kanskje hun liker velling bedre enn grøt? Gi den faste melken etter fastføde, for det er jo mat deg også, og metter veldig mye. Start med brød, grøt på morgenen, og gi melken som kos på flaske etterpå..Håper det ordner seg...

Hvis hun har vært mye syk, det er ikke noe i maten hun ikke tåler da? Det bør du sjekke opp hos lege.
__________________
babygutt oktober 2007

Sist endret av lind; 27-01-2009 kl 19:22.
lind er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Svar



Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are Av
Pingbacks are Av
Refbacks are Av


Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 06:20.




Powered by vBulletin® Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2009, Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.2.0
Alt innhold ©2001-2008 NybaktMamma.com