Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Helse og velvære > Forebyggende helse


Svar
 
Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 21-10-2009, 10:17   #31
VIP-Medlem
 
*star* sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Sted: Hamar
Meldinger: 7,464
MP Rating: 100% (11)
*star* har et ubeskrivelig bra rykte.*star* har et ubeskrivelig bra rykte.*star* har et ubeskrivelig bra rykte.*star* har et ubeskrivelig bra rykte.*star* har et ubeskrivelig bra rykte.*star* har et ubeskrivelig bra rykte.*star* har et ubeskrivelig bra rykte.*star* har et ubeskrivelig bra rykte.*star* har et ubeskrivelig bra rykte.*star* har et ubeskrivelig bra rykte.*star* har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Dere som velger bort svineinfluensa-vaksinen

Sitat:
Opprinnelig postet av julibe Vis post
Eldste har i tillegg eggallergi, noe jeg har lest kan komplisere vaksineringen.
Hvordan da??
Funderer veldig på dette med vaksine, men ingen av oss er forsåvidt i noen risikogruppe. Ingen av oss har noen gang hatt influensa heller, men ikke dermed sagt at vi ikke pådrar oss dette
__________________
Skravlebøtta febbis 2005 og krølltoppen januar 2007


*star* er pålogget nå   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 21-10-2009, 10:19   #32
Æresmedlem
 
Happy sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2002
Sted: Østlandet
Meldinger: 10,071
MP Rating: 100% (2)
Happy har et ubeskrivelig bra rykte.Happy har et ubeskrivelig bra rykte.Happy har et ubeskrivelig bra rykte.Happy har et ubeskrivelig bra rykte.Happy har et ubeskrivelig bra rykte.Happy har et ubeskrivelig bra rykte.Happy har et ubeskrivelig bra rykte.Happy har et ubeskrivelig bra rykte.Happy har et ubeskrivelig bra rykte.Happy har et ubeskrivelig bra rykte.Happy har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Dere som velger bort svineinfluensa-vaksinen

I dag ble jeg nesten bestemt på å ta vaksinen, men ville lese litt mer inngående først. Det er jeg glad for. Min konklusjon er at jeg gjerne vil vaksinere meg, men IKKE med PANDERMIX, som er den vi får tilgjengelig i Norge. Jeg ville heller betalt 350-500 kr for å få en vaksine uten kvikksølv og adjuvans men med mer virusantigen!

Det er mulig å lese mer her, men da bør man lese begge artiklene (gravide bør i alle fall lese den andre av disse)
Dagens Medisin: Avhengig av rene og effektive vaksiner
Dagens Medisin: - Gravide bør ikke ta Pandemrix

Så da blir det vel ikke vaksine på meg.
__________________
- Happy -
Turbo (-02), Sprell (-03), Liten (-05)
Happy er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 21-10-2009, 11:14   #33
Veteranmedlem
 
Medlem siden: Jul 2007
Sted: Oslo
Meldinger: 3,157
MP Rating: 0% (0)
tuuli har et ubeskrivelig bra rykte.tuuli har et ubeskrivelig bra rykte.tuuli har et ubeskrivelig bra rykte.tuuli har et ubeskrivelig bra rykte.tuuli har et ubeskrivelig bra rykte.tuuli har et ubeskrivelig bra rykte.tuuli har et ubeskrivelig bra rykte.tuuli har et ubeskrivelig bra rykte.tuuli har et ubeskrivelig bra rykte.tuuli har et ubeskrivelig bra rykte.tuuli har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Dere som velger bort svineinfluensa-vaksinen

Sitat:
Opprinnelig postet av *star* Vis post
Hvordan da??
Vaksinen inneholder eggrester(litt usikker på hvordan de lages) og folk med eggallergi kan derfor få allergiske reaksjoner på vaksinen. Dette gjelder forresten flere ulike typer vaksiner.
__________________

...krysser fingrene for lillebrøster i juli
tuuli er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 21-10-2009, 11:41   #34
VIP-Medlem
 
*star* sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Sted: Hamar
Meldinger: 7,464
MP Rating: 100% (11)
*star* har et ubeskrivelig bra rykte.*star* har et ubeskrivelig bra rykte.*star* har et ubeskrivelig bra rykte.*star* har et ubeskrivelig bra rykte.*star* har et ubeskrivelig bra rykte.*star* har et ubeskrivelig bra rykte.*star* har et ubeskrivelig bra rykte.*star* har et ubeskrivelig bra rykte.*star* har et ubeskrivelig bra rykte.*star* har et ubeskrivelig bra rykte.*star* har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Dere som velger bort svineinfluensa-vaksinen

Sitat:
Opprinnelig postet av tuuli Vis post
Vaksinen inneholder eggrester(litt usikker på hvordan de lages) og folk med eggallergi kan derfor få allergiske reaksjoner på vaksinen. Dette gjelder forresten flere ulike typer vaksiner.
Eldste har tatt alle vaksiner hittil (fikk også PKV ekstra) uten å vite at han hadde eggehviteallergi. Han har ikke hatt noen reaksjon på noen av disse. Nå får han "bare" utslett og kløe da
Takk for svar
__________________
Skravlebøtta febbis 2005 og krølltoppen januar 2007


*star* er pålogget nå   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 21-10-2009, 12:41   #35
Medlem
 
Pingu-mamma sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Meldinger: 215
MP Rating: 0% (0)
Pingu-mamma er som en lysfontene.Pingu-mamma er som en lysfontene.Pingu-mamma er som en lysfontene.Pingu-mamma er som en lysfontene.Pingu-mamma er som en lysfontene.Pingu-mamma er som en lysfontene.Pingu-mamma er som en lysfontene.Pingu-mamma er som en lysfontene.Pingu-mamma er som en lysfontene.Pingu-mamma er som en lysfontene.Pingu-mamma er som en lysfontene.
Sv: Dere som velger bort svineinfluensa-vaksinen

Sitat:
Opprinnelig postet av julibe Vis post
Synes det er egoistisk å ikke la seg vaksinere.
Det handler ikke bare om å beskytte seg selv, men også andre.
Er man ikke vaksinert, vil man kunne være smittebærer og smitte andre selv om man ikke blir syk selv!
Helt enig! Selv om man ikke er i risikogruppe selv, kan man jo smitte andre som er det.
__________________
PINGU-mamma
Storeprins 2003 & Lilleprins 2008
Pingu-mamma er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 21-10-2009, 13:15   #36
Æresmedlem
 
Berta sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2002
Meldinger: 18,433
MP Rating: 100% (24)
Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Dere som velger bort svineinfluensa-vaksinen

Sitat:
Opprinnelig postet av tuuli Vis post
Vaksinen inneholder eggrester(litt usikker på hvordan de lages) og folk med eggallergi kan derfor få allergiske reaksjoner på vaksinen. Dette gjelder forresten flere ulike typer vaksiner.
Dette er etter hva jeg har forstått sjelden noe problem, men er man bekymret, kan man fint få satt denne vaksinen på sjukehuset i slike tilfeller.
__________________
Berta er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 21-10-2009, 13:21   #37
Æresmedlem
 
Berta sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2002
Meldinger: 18,433
MP Rating: 100% (24)
Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Dere som velger bort svineinfluensa-vaksinen

Sitat:
Opprinnelig postet av Happy Vis post
I dag ble jeg nesten bestemt på å ta vaksinen, men ville lese litt mer inngående først. Det er jeg glad for. Min konklusjon er at jeg gjerne vil vaksinere meg, men IKKE med PANDERMIX, som er den vi får tilgjengelig i Norge. Jeg ville heller betalt 350-500 kr for å få en vaksine uten kvikksølv og adjuvans men med mer virusantigen!

Det er mulig å lese mer her, men da bør man lese begge artiklene (gravide bør i alle fall lese den andre av disse)
Dagens Medisin: Avhengig av rene og effektive vaksiner
Dagens Medisin: - Gravide bør ikke ta Pandemrix

Så da blir det vel ikke vaksine på meg.

Interessante artikler.

Når det er snakk om kvikksølv og oljen adjuvans i vaksiner, kunne Folkehelsa informere om at vi får i oss mer kvikksølv gjennom en normal dags kost enn hva denne vaksina inneholder.

De kunne også informere om at det er mer adjuvans i en spiseskje olivenolje enn det er i denne vaksina.
__________________
Berta er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 21-10-2009, 14:07   #38
Supermedlem
 
Medlem siden: Feb 2007
Meldinger: 1,061
MP Rating: 0% (0)
Frida* har et ubeskrivelig bra rykte.Frida* har et ubeskrivelig bra rykte.Frida* har et ubeskrivelig bra rykte.Frida* har et ubeskrivelig bra rykte.Frida* har et ubeskrivelig bra rykte.Frida* har et ubeskrivelig bra rykte.Frida* har et ubeskrivelig bra rykte.Frida* har et ubeskrivelig bra rykte.Frida* har et ubeskrivelig bra rykte.Frida* har et ubeskrivelig bra rykte.Frida* har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Dere som velger bort svineinfluensa-vaksinen

Sitat:
Opprinnelig postet av Tini 2 Vis post
Jeg er veldig usikker på hva vi skal gjøre. Minste har jo til dels astma og bruker astmamedisin og er akkurat over 3 år. Burde hun ta den da kanskje?
Selv har jeg ME, er jeg i noen risikogruppe da siden det kan betegnes som en sykdom som påvirker nervesystemet? Og jeg har jo infeksjoner i kroppen til stadighet i form av UVI, forkjølelse, vond hals og tett nese

Når starter de med vaksinasjoner? Hva koster det?

Skulle ønske noen at at ja dere skal ta vaksinen eller nei, dere trenger ikke ta vaksine.
Forstår at det er et vanskelig valg, men jeg hadde tatt vaksinen i ditt tilfelle tror jeg!

I vår bydel er det vi på helsestasjonen som skal opprette vaksinasjonskontor; slik vi gjør hvert år med sesonginfluensavaksinen. Tror vi begynner neste uke; spennende å se på pågangen. Den koster 50 kr!
Frida* er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 21-10-2009, 14:18   #39
Seniormedlem
 
Frysh sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Meldinger: 2,730
MP Rating: 0% (0)
Frysh har et ubeskrivelig bra rykte.Frysh har et ubeskrivelig bra rykte.Frysh har et ubeskrivelig bra rykte.Frysh har et ubeskrivelig bra rykte.Frysh har et ubeskrivelig bra rykte.Frysh har et ubeskrivelig bra rykte.Frysh har et ubeskrivelig bra rykte.Frysh har et ubeskrivelig bra rykte.Frysh har et ubeskrivelig bra rykte.Frysh har et ubeskrivelig bra rykte.Frysh har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Dere som velger bort svineinfluensa-vaksinen

Jeg og vi er ennå litt usikre,vi har et jevnt over godt immunforsvar hele familien og tilhører ikke noen av risikogruppene.
Når det er sagt,så heller jeg faktisk litt mer over på ta vaskinen for å beskytte de som tilhører risikogrupper og fordi vi har små barn i familien.
Anna er jo under 3 år og de anbefaler ikke vaskinen til barn under 3 år,så hvis jeg tar vaskinen beskytter jeg henne via ammingen min.
Sitat:
Opprinnelig postet av Pandemi.no
Hvis du ammer barnet ditt er det fint at du fortsetter med det selv om du blir syk. Morsmelk er generelt bra for barns evne til å bekjempe infeksjoner. Mor bør være ekstra påpasselig med håndhygiene og hostehygiene for å unngå å smitte barnet. Vær oppmerksom på feber og andre symptomer hos barnet.
Det er faktisk slik at dette er en lunefull influensa,for noen forløper den helt som en vanlig influensa med milde symptomer,men for andre til tross for at de er normalt friske med et godt immunforsvar så kan den være veldig helsefarlig og til og med dødelig.

Og når det gjelder dette med at vaskinen bare er hurtigtestet og muligens inneholder spor kvikksølv,så kunne faktisk Folkehelsa informere om at man får i seg mer kvikksølv gjennom en normal dags kost enn hva denne vaksinen inneholder.
Vi skal nok tenke litt mer over dette og forhøre oss med legen vår hva han anbefaler,og hva Folkehelseinstituttet anbefaler også.

En ting er sikkert jeg er veldig glad for at jeg ikke er gravid,for da hadde jeg vært enda mer bekymret enn jeg er nå.
Nå er jeg ikke så bekymret,mer forvirret av alle artiklene og meningene rundt dette,man får liksom aldri et helt klart svar fra diverse instanser.
Det skal være sagt at hvis Folkehelsa går ut å sier at alle skal ta vaksinen så kommer jeg til å følge deres råd.
Da regner jeg med at de har et faktisk har et godt grunnlag for å anbefale den til alle og mener at vaksineringen er undersøkt nok til å kunne gi den til alle.
Det er jo faktisk slik at man kan få bivirkninger av alle typer vaksiner,men jeg skulle ønske at det ble informert om akkurat hva denne vaksinen inneholder og hvilke bivirkninger som det har blitt rapportert om.


Sitat:
Opprinnelig postet av Pandemi.no
Det er en langt større risiko for alvorlig sykdom og død ved influensa enn for mulige skadevirkninger av vaksinen. Fordelene ved vaksinering overstiger langt ulempene. Dette er bakgrunnen for at norske helsemyndigheter anbefaler vaksinasjon, spesielt hos utsatte grupper.
__________________
Snart Jul
Frysh er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 21-10-2009, 14:23   #40
Supermedlem
 
Linka1 sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Meldinger: 1,469
MP Rating: 0% (0)
Linka1 har et ubeskrivelig bra rykte.Linka1 har et ubeskrivelig bra rykte.Linka1 har et ubeskrivelig bra rykte.Linka1 har et ubeskrivelig bra rykte.Linka1 har et ubeskrivelig bra rykte.Linka1 har et ubeskrivelig bra rykte.Linka1 har et ubeskrivelig bra rykte.Linka1 har et ubeskrivelig bra rykte.Linka1 har et ubeskrivelig bra rykte.Linka1 har et ubeskrivelig bra rykte.Linka1 har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Dere som velger bort svineinfluensa-vaksinen

Jeg skjønner godt at dette er et vanskelig valg. Det er noe med det å velge mellom to "onder". Og i og med at man velger for andre enn seg selv også (barna, kolleger som kan bli smittet, folk man ikke kjenner, men som kan bli smittet av en selv/smitte en selv) etc, så blir valget absolutt ikke enklere.

Jeg vil tro at av de som velger å ikke vaksinere seg, så vil noen kanskje angre hvis de blir alvorlig syke evt. smitter andre. Får bare håpe at det ikke får dødelig utgang eller resulterer i varig sykdom.

Det samme gjelder de som velger å vaksinere seg. Noen vil kanksje få alvorlige komplikasjoner etter vaksinen, og i ettertid angre seg for at de valgte å vaksinere seg.

På den andre siden, er det nok mange som vil være glade for at de valgte vaksinen, som aldri merket bivirkninger med den (også på lang sikt) og som kanskje gikk gjennom influensatiden med en mindre bekymring. Andre igjen vil være glade de valgte bort vaksinen, da de aldri ble smittet (som de vet i allefall).

Er så vanskelig å si.
Begge valgene kan få alvorlige følger for en bitteliten del av befolkningen og det er uansett ikke sagt at vi går klar av verken det ene eller det andre.

Jeg har også full forståelse for at mange velger å gjøre det de mener beskytter seg og sine best, i stedet for å tenke på alle rundt seg. Så jeg mener ikke å rette noen pekefinger mot noen (noe jeg heller ikke har rett eller grunn til å gjøre).

Jeg håper bare at man uansett valg har satt seg godt inn i emnet.
__________________
Augustgutten ble juligutt! Lillegull kom til verden den 18.07.07!

Sist endret av Linka1; 21-10-2009 kl 14:26.
Linka1 er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Svar



Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are Av
Pingbacks are Av
Refbacks are Av


Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 20:02.




Powered by vBulletin® Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2009, Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.2.0
Alt innhold ©2001-2008 NybaktMamma.com