Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Helse og velvære > Forebyggende helse

Svar

LinkBack Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 28-12-2007, 23:39   #1
Isa
VIP-Medlem

Isa sin avatar

Medlem siden: Nov 2005
Sted: Tr.heim
Meldinger: 8,333
Blogginnlegg: 36
MP Rating: 0% (0)
Isa har et ubeskrivelig bra rykte.Isa har et ubeskrivelig bra rykte.Isa har et ubeskrivelig bra rykte.Isa har et ubeskrivelig bra rykte.Isa har et ubeskrivelig bra rykte.Isa har et ubeskrivelig bra rykte.Isa har et ubeskrivelig bra rykte.Isa har et ubeskrivelig bra rykte.Isa har et ubeskrivelig bra rykte.Isa har et ubeskrivelig bra rykte.Isa har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Vaksinere eller ikke vaksinere...

Sitat:
Opprinnelig postet av Vianne Rocher Vis post
Det er bare her i vestlige land vi kan være så freidige at vi lar være å vaksinere barna våre- og grunnen til dette er jo at de fleste rundt oss er vaksinerte og ikke utgjør en stor smittefare for de få som ikke er vaksinert.
Og fordi vi her har generelt en god helse og et godt kosthold Noe de mangler i mange andre land, og noe de manglet i Norge da disse sykdomene var vanlige her.

Sitat:
Og å lese masse "snusk" om vaksiner på nettet for så å ta en avgjørelse om at dette er farlig synes jeg personlig virker søkt.

Jeg velger faktisk å stole på at helsemyndighetene, leger og helsesøstre ikke prøver å forgifte ett helt folk med sitt vaksinasjonsprogram og søker ikke svar hos en masse paranoid propaganda hos vaksinemotstandere.
Men JEG stoler faktisk ikke på norsk helsepersonell (staten).. Desverre men sant.

Ja, noe av det er sikkert paranoid propaganda, men andre ting er nok sant også. Uansett så vil JEG bestemme hva som puttes inn i mine barn, og jeg vil være 100% sikker på at det er det beste for dem før jeg bestemmer meg for noe.

Om man begår en feil, trenger ikke den ene feilen å bety noe. Det er hva du gjør med feilen som er viktig

-- Leif Askeland --
Isa er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 28-12-2007, 23:51   #2
Medlem

Vianne Rocher sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Sted: Trondheim
Meldinger: 268
Vianne Rocher har et ubeskrivelig bra rykte.Vianne Rocher har et ubeskrivelig bra rykte.Vianne Rocher har et ubeskrivelig bra rykte.Vianne Rocher har et ubeskrivelig bra rykte.Vianne Rocher har et ubeskrivelig bra rykte.Vianne Rocher har et ubeskrivelig bra rykte.Vianne Rocher har et ubeskrivelig bra rykte.Vianne Rocher har et ubeskrivelig bra rykte.Vianne Rocher har et ubeskrivelig bra rykte.Vianne Rocher har et ubeskrivelig bra rykte.Vianne Rocher har et ubeskrivelig bra rykte.

Sitat:
Opprinnelig postet av Isa Vis post
Og fordi vi her har generelt en god helse og et godt kosthold Noe de mangler i mange andre land, og noe de manglet i Norge da disse sykdomene var vanlige her.
Det er forsåvidt ett poeng, men ikke ett godt nok poeng, sykdommer forsvinner ikke selv om man har bedre helse og godt kosthold.

Man har blandt annet begynt å registerer flere og flere tilfeller av Tuberkolose (noe man trodde var utryddet her til lands) og det sier jo litt om at vårt generelle gode helse ikke kan stoppe sykdom.

Samtidig som vaksineringen var dårligere på den tiden, hadde nok folk flest ett bedre immunforsvar f.eks.(nettopp fordi de hele tiden var ubeskyttet mot smitte) så det blir vanskelig å argumentere med det synes jeg.

Sykdommer som i hovedsak overføres gjennom dråpesmitte kan nok ikke alltid stoppes av god helse og sunt kosthold. Forebygge kanskje, men ikke hindre.

Sitat:
Uansett så vil JEG bestemme hva som puttes inn i mine barn, og jeg vil være 100% sikker på at det er det beste for dem før jeg bestemmer meg for noe.
Det er jo din rett- det er jo ingen tvang!
Vianne Rocher er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 29-12-2007, 00:23   #3
Isa
VIP-Medlem

Isa sin avatar

Isa har et ubeskrivelig bra rykte.Isa har et ubeskrivelig bra rykte.Isa har et ubeskrivelig bra rykte.Isa har et ubeskrivelig bra rykte.Isa har et ubeskrivelig bra rykte.Isa har et ubeskrivelig bra rykte.Isa har et ubeskrivelig bra rykte.Isa har et ubeskrivelig bra rykte.Isa har et ubeskrivelig bra rykte.Isa har et ubeskrivelig bra rykte.Isa har et ubeskrivelig bra rykte.

Sitat:
Man har blandt annet begynt å registerer flere og flere tilfeller av Tuberkolose (noe man trodde var utryddet her til lands) og det sier jo litt om at vårt generelle gode helse ikke kan stoppe sykdom.

De fleste som får tuberkulose i dag, her i landet, er eldre folk, som har hatt smitten i seg over lengre tid, og som på sine eldre dager får et litt redusert immunforsvar og innvandrere som har smitten i seg når de kommer hit, og som har dårligere helse enn oss.

Og som du sier hadde folk et bedre imunforsvar før, fordi de fikk sykdommene, og derfor tror jeg at det er smart å IKKE vaksinere mot alle disse sykdommene, fordi imunforsvaret vårt har gått av å få bryne seg på dem (gjelder ikke sykdommer som tuberkulose og polio f.eks.), og kanskje vil det gjøre at man slipper andre sykdommer senere i livet.

Selv er jeg ikke vaksinert mot tuberkulose, og ser ikke på det som noe stort problem. Skulle jeg bli syk på mine eldre dager så får jeg vel bli det da. Er vel like greit å få tuberkulose som kreft (tuberkulose har de jo i alle fall en behandling mot)

Om man begår en feil, trenger ikke den ene feilen å bety noe. Det er hva du gjør med feilen som er viktig

-- Leif Askeland --
Isa er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 29-12-2007, 00:35   #4
Supermedlem

Medlem siden: Oct 2006
Meldinger: 918
Pinki har et ubeskrivelig bra rykte.Pinki har et ubeskrivelig bra rykte.Pinki har et ubeskrivelig bra rykte.Pinki har et ubeskrivelig bra rykte.Pinki har et ubeskrivelig bra rykte.Pinki har et ubeskrivelig bra rykte.Pinki har et ubeskrivelig bra rykte.Pinki har et ubeskrivelig bra rykte.Pinki har et ubeskrivelig bra rykte.Pinki har et ubeskrivelig bra rykte.Pinki har et ubeskrivelig bra rykte.

Sitat:

Selv er jeg ikke vaksinert mot tuberkulose, og ser ikke på det som noe stort problem. Skulle jeg bli syk på mine eldre dager så får jeg vel bli det da. Er vel like greit å få tuberkulose som kreft (tuberkulose har de jo i alle fall en behandling mot)
Spørs om du mener det samme om du en dag faktisk får kreft (gud forby), og tuberkulosen da bryter ut.. det er slike sykdommer som ofte tar livet av mennesker med et ellers dårlig immunforsvar.
Pinki er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 29-12-2007, 00:40   #5
Isa
VIP-Medlem

Isa sin avatar

Sitat:
Opprinnelig postet av Pinki Vis post
Spørs om du mener det samme om du en dag faktisk får kreft (gud forby), og tuberkulosen da bryter ut.. det er slike sykdommer som ofte tar livet av mennesker med et ellers dårlig immunforsvar.
Da får det bli sånn da. Er jo faktisk et valg jeg har tatt

-- Leif Askeland --
Gammel 29-12-2007, 10:48   #6
Æresmedlem

Berta sin avatar

Medlem siden: Aug 2002
Meldinger: 16,856
MP Rating: 100% (24)
Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.

Sitat:
(tuberkulose har de jo i alle fall en behandling mot)

Nåja, tuberkolose har man ingen fullgod behandling mot.

...og Berta er atter igjen nybakt mamma
Berta er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 29-12-2007, 10:51   #7
Æresmedlem

Berta sin avatar

Medlem siden: Aug 2002
Meldinger: 16,856
MP Rating: 100% (24)
Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.

Sitat:
Behandling
Tuberkulose behandles vanligvis med en kombinasjon av flere ulike medisiner i 6-9 måneder. Bakteriene kan være motstandsdyktige mot en eller flere av de vanligste tablettypene, såkalt multiresistent tuberkulose. Da må det brukes andre medisiner og behandlingstiden blir lenger og kostnadene langt høyere. Multiresistent tuberkulose utgjør anslagsvis 10% av alle tuberkulosetilfeller.
I tillegg vil en kunne få arr på lungene etterpå og slite etter behandling. Noen må til og med opereres.

...og Berta er atter igjen nybakt mamma
Berta er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 29-12-2007, 12:26   #8
Medlem

Vianne Rocher sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Sted: Trondheim
Meldinger: 268
Vianne Rocher har et ubeskrivelig bra rykte.Vianne Rocher har et ubeskrivelig bra rykte.Vianne Rocher har et ubeskrivelig bra rykte.Vianne Rocher har et ubeskrivelig bra rykte.Vianne Rocher har et ubeskrivelig bra rykte.Vianne Rocher har et ubeskrivelig bra rykte.Vianne Rocher har et ubeskrivelig bra rykte.Vianne Rocher har et ubeskrivelig bra rykte.Vianne Rocher har et ubeskrivelig bra rykte.Vianne Rocher har et ubeskrivelig bra rykte.Vianne Rocher har et ubeskrivelig bra rykte.

Sitat:
De fleste som får tuberkulose i dag, her i landet, er eldre folk, som har hatt smitten i seg over lengre tid, og som på sine eldre dager får et litt redusert immunforsvar og innvandrere som har smitten i seg når de kommer hit, og som har dårligere helse enn oss.
For de fleste er nok dette sant ja, men man ser er også en økning seg hos yngre mennesker uten noen åpenbar nedsatt helse. Det finnes ingen fullgod behandling mot tuberkolose, men det var ett eksempel på at man ikke kan holde sykdom unna selv om vi nordmenn har generell god helse.

Sitat:
Og som du sier hadde folk et bedre imunforsvar før, fordi de fikk sykdommene, og derfor tror jeg at det er smart å IKKE vaksinere mot alle disse sykdommene, fordi imunforsvaret vårt har gått av å få bryne seg på dem (gjelder ikke sykdommer som tuberkulose og polio f.eks.)
Probemet er jo at dine barn, som jeg antar skal vokse opp i norge, ikke ville få sjangsen til å "bryne" seg på disse sykdommene nettopp fordi folk rundt dem er vaksinerte og at sykdommene ikke forekommer (og om de gjør det så er det svært sjeldne tilfeller).

Det er jo en grunn til at man anbefaler vaskine mot dette, og det er jo fordi at det ikke alltid er noe å bryne seg på, men noe som kan ha fatale følger.

Difteri f.eks. er primært en alvorlig mage og tarm infeksjon som kan gi dehydreing, dramatisk ja, men kanskje ikke dødlig i vårt land, men i tillegg kan difetri gi skade på hjertemuskelen, det vil jeg si er ganske alvorlig. Da har man plutselig ett barn med en kronisk hjertelidelse.

Jeg ville ikke tatt sjangsen på at mitt barn skulle fått en slik sykdom,selv om den er liten, særlig ikke om jeg hadde hatt muligheten til å beskytte barnet mitt mot det med.

Men som sagt, dette er jo helt opp til foreldrene til hvert enkelt barn.
Vianne Rocher er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 29-12-2007, 13:22   #9
Supermedlem

Junimor sin avatar

Medlem siden: Sep 2005
Meldinger: 1,290
Blogginnlegg: 1
Junimor har et ubeskrivelig bra rykte.Junimor har et ubeskrivelig bra rykte.Junimor har et ubeskrivelig bra rykte.Junimor har et ubeskrivelig bra rykte.Junimor har et ubeskrivelig bra rykte.Junimor har et ubeskrivelig bra rykte.Junimor har et ubeskrivelig bra rykte.Junimor har et ubeskrivelig bra rykte.Junimor har et ubeskrivelig bra rykte.Junimor har et ubeskrivelig bra rykte.Junimor har et ubeskrivelig bra rykte.

Mine barn er vaksinert, noe annet tør jeg ikke ta sjansen på.
Ja, kanskje hadde de overlevd å få røde hunder.
Men er det sikkert at de overlever alle sykdommene som kan følge i kjølvannet av denne sykdommen?
Og hva med alle de barna som ikke KAN vaksineres?
Ved å vaksinere våre barn hjelper vi til med å forhindre at barn som av ulike årsaker ikke kan vaksineres blir syke.

Barn som reagerer på og blir syke av vaksiner er barn som kanskje (i mine øyne) ville tålt en sykdom like dårlig. Ja, det er kun spekulasjoner fra min side, ingenting å henge seg opp i.

Ved å få delt opp vaksinene blir bivirkningene mindre, og det er lettere for kroppen å takle dem.

Onkelen min fikk røde hunder som voksen, og han var rett og slett dødssyk.
Jo eldre man er når man får sykdommer det vaksineres mot, jo farligere er dem for kroppen.

Vi burde være glade for at vi har et såpass oppegående vaksinasjonsprogram her i Norge, så vi slipper unna den høye spedbarns - og barnedødeligheten som finnes så mange andre steder her i verden.
Gammel 30-12-2007, 11:38   #10
Supermedlem

Medlem siden: Nov 2003
Sted: Oslo
Meldinger: 894
millamin har en strålende fremtid.millamin har en strålende fremtid.millamin har en strålende fremtid.millamin har en strålende fremtid.millamin har en strålende fremtid.millamin har en strålende fremtid.millamin har en strålende fremtid.millamin har en strålende fremtid.millamin har en strålende fremtid.millamin har en strålende fremtid.millamin har en strålende fremtid.

Når det gjelder vaksiner finnes det mange myter og påstander. Det finnes mange forskningsrapporter og de kan virkelig sprike når det gjelder konklusjon. At det finnes en forskningsrapport om et emne betyr ikke at det som står der er sant eller riktig , dette gjelder både for og i mot vaksine problematikken.

Det finnes forskning som har bevist at humlen ikke kan fly.Vingene var for små for kroppen. Like fullt observerer jeg den hver sommer og velger å tro på det jeg ser.

Jeg tror ikke sannheten om vaksinene er tilgjengelig for oss - jeg bekymrer meg når Folkehelsen selger en vaksine til New Zealand som en barnevaksine uten at den er prøvd ut på barn - med det resultatet at svært mange barn ble veldig syke. Da kan alle mulige rapporter si hva de vil - for meg blir sannheten det resultatet man kan se...

Jeg ville hatt mer tiltro til systemet dersom de også var åpne for de svært alvorlige bivirkningene det kan gi for noen.

Historien til vaksinenen er heller ikke spesielt vakker - når de testet ut vaksinasjoner ble hele landsbyer i Afrika utryddet av virkningen og bivirkninger. Etterhvert som de fikk justert vaksinene og folk ikke døde av dem, ble de sendt til Europa...

Jeg kom over en artikkel jeg finner interresant.
Jeg er utrolig glad for at vaksiner er et tilbud - hvor man står fritt til å gjøre seg opp sine egene meninger.

Vaksinemyten

Visste du at de fleste infeksjonssykdommene nesten var utryddet da massevaksineringen startet rundt 1940? Og at dette hovedsakelig skyldtes økt levestandard (ernæring, boforhold og hygiene) og ikke vaksinering?

Forsker Raymond Obomsawin (USA) mener at WHO bør stoppe vaksinasjons- programmene og heller gi fattigfolk god ernæring, rent drikkevann og gode sanitærforhold. De eneste som tjener på de omfattende vaksinasjonsprogrammene er farmasøytisk industri.

Hvorfor er vaksiner et problem?
Vaksinene settes ofte i kroppens energibaner (meridianer) med svekkelse av energiflyten til de korresponderende organer som resultat.

Vaksinene består av blandinger av mange svekkede og døde mikroorganismer samt ulike kjemikalier (se under).

Vaksinene settes for tidlig, gjerne før barnet har fått etablert skikkelig galleproduksjon og immunforsvar. På den måten vil ikke barnet fullt ut være i stand til å møte den utfordringen som vaksineringen gir. Galleproduksjonen hjelper leveren med å få skilt ut giftstoffer. Tarmen med tarmflora inneholder 80 % av immunforsvaret. Dette er ikke fullt utviklet så tidlig i et barns liv. Tarmen til et spedbarn er dessuten mye mer permeabel, gjennomtrengelig, for giftstoffer og annet så tidlig i livet.

Vaksinene settes for mange og for tett etter hverandre (se barnevaksinasjonsprogrammet under). Eksponering for en type vaksine kan et barn ofte tåle, men tre samtidig, som ved MMR, kan fort bli for mye for enkelte.

Vaksiner inneholder:
"Svekkede" eller levende virus samt biologiske resterFormaldehyd (et kjent kreftfremkallende stoff)Timerosal (organisk kvikksølvforbindelse med 49 % kvikksølv)Aluminiumkaliumsulfat (giftig)Aluminiumfosfat (giftstoff)Laktalbuminhydrolysat (fra melkeprotein)Fenol (karbolsyre, ekstremt giftig)Aceton (brukes som neglelakkfjerner � kan krysse morkaken)Glyserin (alkohol fra fett, kan skade nyrer, lever, lunger, føre til uttørking)
Timerosal ble fjernet fra de fleste barnevaksiner fra 1999, men allerede produserte vaksiner var i omløp fram mot 2003. Det brukes fortsatt i andre vaksiner. Mange mennesker er blitt syke av kvikksølv fra vaksiner og fra tannfyllinger. (For mer informasjon, se under.)

Starten på vaksinasjonsprogrammet
I 1850 døde 600 barn (av 100.000) i England av difteri, kikhoste, meslinger og skarlagensfeber. Innen vaksineringen mot difteri startet i 1940, var allerede dødeligheten redusert med 90 prosent. Innen vaksineringen mot kikhoste startet i 1953, var allerede dødeligheten falt med 98,5 prosent. Innen vaksineringen mot meslinger startet på sekstitallet, var dødeligheten blitt nær null. Skarlagensfeber ble etter hvert borte fra statistikken over barnedødelighet og fikk ingen vaksine.

Innen vaksineringen mot kopper startet i 1865 hadde antall dødsfall falt drastisk. Da man så startet med vaksinering økte dødeligheten med 275 prosent de neste årene før den igjen sank.

I 1855 var det registrert 270 dødsfall (pr 100.000) i England av tuberkulose. Innen vaksineringen mot tuberkulose startet i 1953 var dødeligheten redusert med hele 93 prosent. I USA falt dødeligheten grunnet tuberkulose med 96 prosent fra 1900 til 1960, uten bruk av vaksiner. I samme tidsrom forsvant tyfus som dødelig sykdom.

Vaksinens virkninger
Det finns en rekke rapporter om meslinger epidemier blant befolkningsgrupper som har vært massevaksinert. Undersøkelser fra 30 stater i USA i 1978, viser at mer enn 50 prosent av barna som fikk meslinger, hadde vært vaksinert. I en annen studie sammenlignes to grupper barn, en som har fått vaksine og en som ikke har fått. I gruppen som hadde vært vaksinert, var det 30 prosent som fikk meslinger. I den andre gruppen, som ikke hadde fått vaksine, var det 1,4 prosent som fikk sykdommen.
Faktum er imidlertid at de som har hatt en barnesykdom, blir immune mot sykdommen livet ut.

I 1973 viste en undersøkelse at 75 prosent av de som fikk kopper i England på 1960 tallet, tidligere var blitt vaksinert. Siden bare 40 prosent av alle barn og 10 prosent av alle voksne var vaksinert, indikerer det at man var mer utsatt for sykdommen hvis man var vaksinert.

Mange mener at MMR vaksinen (kusma, meslinger og røde hunder) øker faren for autisme hos barn. En av teoriene er, at tre doser svekkede virus gitt samtidig blir for mye for et lite barns immunforsvar å skulle takle (hvor mange får tre barnesykdommer på en gang?). I England har 800 foreldrepar saksøkt et av de største legemiddelfirmaene, fordi foreldrene mener at MMR vaksinen har gjort barna deres til autister. Ifølge dr. Reichelt ved Rikshopitalet, er sannsynligvis MMR-vaksinen i stor grad en årsak til utviklingen av autisme og schizofreni. Han forklarer dette med at nedsatt enzymproduksjon fører til at enkelte mennesker får dannet opioide peptider under fordøyelsen av melk og gluten. Dette kan være utløst av en undertrykkelse av kvikksølvet i vaksinen. Over I 000 foreldrepar sier at barnet deres ble sykt etter MMR-vaksinen. Kvikksølvet i vaksinen er ekstremt toxisk (giftig). I hovne kjertler og i cerebrospinalvæsken hos enkelte pasienter er det funnet vaksin¬evirus. Etter at man relativt nylig begynte å selge kvikksølvvaksiner til Kina, er det blitt en eksplosjon av autisme i dette landet. Dr. Reichelt er svært bekymret for sammenset¬ningen av stoffer i vaksinene, selv om han egentlig er en tilhenger av vaksiner.

I 2004 gikk to amerikanske forskere løs på danske data om MMR-vaksinen fra 1987, da vaksinen ble introdusert i Danmark. Forskerne så en klar økning i utviklet autisme fra 1987. Økningen fortsatte med 15 prosent pr år fram til 1992, og trenden var statistisk holdbar. Merkelig nok har ikke 2004-studien fått noe som helst mediedekning. (Se artikkel MMR-vaksine og autisme).

Influensavaksiner har liten eller ingen effekt, hevder den britiske vaksineeksperten Tom Jeffersen. Vaksiner reduserer verken antall sykehusopphold, jobbfravær eller dødsfall mener han. Jeffersen har studert internasjonal forskning fra flere tiår. Norge har som mål at 75 % av risikogruppen, dvs. eldre og alvorlig syke, skal bli vaksinert årlig innen 2010.

I Norge er det vanskelig å få oppgitt noe tall på antall bivirkninger, og man kan undre seg på hvor nøye dette blir registrert. Man kan spørre seg om det er forsvarlig at Nasjonalt Folkehelseinstitutt både er utøvende og kontrollerende myndighet. Egentlig er det en skandale at det ikke foreligger offentliggjorte tall som klart og tydelig viser vaksinens faktiske virkninger og bivirkninger.

Det norske vaksinasjonsprogrammet pr. 2006
Vaksine Alder Revaksinering
DTP (difteri / stivkrampe/ kikhoste) 3måneder 5måneder 11 måneder 11-12 år (DT)
HiB (influensa H type B) 3 måneder 5 måneder 11 måneder
Polio IPV 3 måneder 5 måneder 11 måneder 6-8 år
Pneumokokk 3 måneder 5 måneder 12 måneder (Barn født fra 2006)
DTP-IPV (DTP + polio) 6-8 år (Barn født fra 1998)
MMR (kusma /meslinger / røde hunder 15 måneder 12-13 år
BCG (tuberkulose) 14-15 år
DTP-IPV 16 år (Barn født fra 1998)

I Japan venter man til barna er to år gamle før man vaksinerer. Dette har ført til en drastisk reduksjon i antall registrerte bivirkninger, hele 90 prosent. I perioden 1970-74 ble DTP vaksinen (difteri, stivkrampe og kikhoste) gitt like tidlig som i Norge. Myndighetene utbetalte erstatning til foreldre av 57 varig skadde og 37 døde barn.

Kilder: Dr Jean Elmiger, dr Raymond Obomsawin, "Mat & Helse", Norsk Folkehelseinstitutt, "Rediscovering real medicine" (J. Elmiger), "Vaccinations " Les vérités indésirables" (Michel Georget).

Easy to do - easy not to do ... !
millamin er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Svar

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 03:24.