Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Generelt om det å ha barn
Registrér deg nå, så kan du straks bli med i vårt nettsamfunn!
Alle registrerte brukere får:
  • Egen identitet i forumet/nettsamfunnet
  • Starte nye diskusjoner
  • Svare i andres diskusjoner
  • Skrive egen blogg, og svare i andres
  • Redigere egne meldinger
  • Sette opp egne epostvarslinger
  • Selge eller kjøpe via våre rubrikkannonser
  • Søke gjennom millioner av meldinger
  • Sende private eller offentlige meldinger
  • Opprette ett eller flere fotoalbum
  • Kommentere andres bilder
  • Endre utseende på sin offentlige profil
  • Bestemme egen grad av anonymitet
  • Bruke personlig kontakt- og venneliste
  • Opprette eller delta i sosiale nettverk
  • Finne mange nye og hyggelige venner
  Og mye, mye mer... Helt gratis!
Registrer deg nå!

Svar

LinkBack Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 01-11-2009, 20:57   #11
VIP-Medlem

lucifine sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Sted: Sørlandet
Meldinger: 5,627
MP Rating: 100% (1)
lucifine har et ubeskrivelig bra rykte.lucifine har et ubeskrivelig bra rykte.lucifine har et ubeskrivelig bra rykte.lucifine har et ubeskrivelig bra rykte.lucifine har et ubeskrivelig bra rykte.lucifine har et ubeskrivelig bra rykte.lucifine har et ubeskrivelig bra rykte.lucifine har et ubeskrivelig bra rykte.lucifine har et ubeskrivelig bra rykte.lucifine har et ubeskrivelig bra rykte.lucifine har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: kan noen vennligst forklare for min mann hvorfor...

Sitat:
Opprinnelig postet av Berta Vis post
All sunn fornuft sier at man ikke skal tvangsmate barn med mindre det står om liv og helse.

Mat skal forbindes med noe positivt, noe godt. Og du kan derfor spørre ham om hva slags forhold han tror barnet får til mat om mat er tvang og er noe negativt?

Det trengs ingen litteratur å vise til for å skjønne dette. Kan han legge sammen to og to, kan han også legge sammen dette.
Folk gjør det beste de kan utifra de forutsetningene de har der og da. Han mener godt, som sagt.

Jeg har sagt nøyaktig det du sier men han har nok tatt det litt som personangrep, og har vært lite villig til å snakke og finne frem til et komprimiss når det har vært på tapetet. Er ikke alltid denne samtalen har kommet opp "til rett tid". Derfor tenkte jeg noen linker der andre skriver det litt bedre enn jeg greier å si det vil hjelpe han forstå. Noen ganger er det lettere å høre noe fra en tredjepart..
Gammel 02-11-2009, 18:33   #12
Medlem

Mama Maria sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Sted: Porsgrunn
Meldinger: 219
MP Rating: 0% (0)
Mama Maria har en strålende fremtid.Mama Maria har en strålende fremtid.Mama Maria har en strålende fremtid.Mama Maria har en strålende fremtid.Mama Maria har en strålende fremtid.Mama Maria har en strålende fremtid.Mama Maria har en strålende fremtid.Mama Maria har en strålende fremtid.Mama Maria har en strålende fremtid.Mama Maria har en strålende fremtid.Mama Maria har en strålende fremtid.

Dokka mi må "tvangsfores" innimellom...
Hun starter med å smilende gå til bordet og sette seg. Så kan hun få det for seg at hun ikke vil ha allikevel. Det skjer som regel om jeg kutter opp hvis hun ikke vil ha det kuttet opp, om jeg prøver å mate henne eller f.eks hun ikke får desserten før middag. Om vi er hjemme/ sitter ved et bord og hun har muligheten til spise selv så får hun spise selv, jeg legger fra meg bestikket og "ignorerer" henne. Da spiser hun opp alt selv
Noen ganger har jeg ikke anledning til å la henne grise selv. Om hun da nekter å spise tvinger jeg i henne en skjed eller to (av mat jeg vet hun liker, kan være yndlingsyoghurten...) og så gaper hun blid og glad fra skje nr. 3/4. Noen ganger vil hun til og med ha påfyll selv om starten krevde tvangsforing.
Forstå det den som kan!

Jeg har lagt merke til at hun reagerer med mat-nekt om hun er litt trøtt, eller er blitt for sulten. Det hender hun blir lagt uten mat da jeg ikke tvangsforer henne mer enn et par-tre skjeer.
Gammel 02-11-2009, 18:46   #13
Medlem

Kitty80 sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
Meldinger: 237
Kitty80 har en strålende fremtid.Kitty80 har en strålende fremtid.Kitty80 har en strålende fremtid.Kitty80 har en strålende fremtid.Kitty80 har en strålende fremtid.Kitty80 har en strålende fremtid.Kitty80 har en strålende fremtid.Kitty80 har en strålende fremtid.Kitty80 har en strålende fremtid.Kitty80 har en strålende fremtid.Kitty80 har en strålende fremtid.

Denne diskusjonen har jeg gående med min sambo om dagen og faktisk. Småen her har funnet ut at han ikke vil ha grøt for tida. Han har spist som bare det av samme grøten før da. Jeg prøver å gi han grøt først, men vil han ikke ha, får han flaske istedet. Mens mannen prøver å tvinge i han. Han mener at han blir bortskjemt om han får det som han vil.

Bonusmamma til født 1998 og født 2001
Kitty80 er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 02-11-2009, 19:54   #14
Veteranmedlem

C@mill@ sin avatar

Medlem siden: Dec 2004
Meldinger: 4,737
C@mill@ har et ubeskrivelig bra rykte.C@mill@ har et ubeskrivelig bra rykte.C@mill@ har et ubeskrivelig bra rykte.C@mill@ har et ubeskrivelig bra rykte.C@mill@ har et ubeskrivelig bra rykte.C@mill@ har et ubeskrivelig bra rykte.C@mill@ har et ubeskrivelig bra rykte.C@mill@ har et ubeskrivelig bra rykte.C@mill@ har et ubeskrivelig bra rykte.C@mill@ har et ubeskrivelig bra rykte.C@mill@ har et ubeskrivelig bra rykte.

Jeg signerer bare Niobe jeg.
Gammel 02-11-2009, 20:29   #15
Juniormedlem

Nina82 sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Meldinger: 26
Nina82 er et navn alle kjenner.Nina82 er et navn alle kjenner.Nina82 er et navn alle kjenner.Nina82 er et navn alle kjenner.Nina82 er et navn alle kjenner.Nina82 er et navn alle kjenner.Nina82 er et navn alle kjenner.Nina82 er et navn alle kjenner.Nina82 er et navn alle kjenner.Nina82 er et navn alle kjenner.Nina82 er et navn alle kjenner.

Huff... ikke godt å bli tvangsfora. Hadde aldri funket på meg som barn vet jeg. om jeg var syk.

Vi har en annen problemstilling i forhold til mat....
Når eldste jenta har vert sjuk og vi lager middag og hun ikke orker... så får hun spise det eller la være, ikke snakk om å prøve å få i henne noe som helst annet. Mener han. Mens jeg vil prøve å sette frem andre ting som kanskje kan virke mere fristende bare for å få i seg noe youghurt /saft. Noe hun da gjerne tar noen få biter av og legger seg) han mener det er feil.. Dette er da i tilfeller der hun ikke har noe særlig lyst på hverken vått eller tørt. Er det feil av meg?
Gammel 02-11-2009, 20:36   #16
VIP-Medlem

lucifine sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Sted: Sørlandet
Meldinger: 5,627
MP Rating: 100% (1)
lucifine har et ubeskrivelig bra rykte.lucifine har et ubeskrivelig bra rykte.lucifine har et ubeskrivelig bra rykte.lucifine har et ubeskrivelig bra rykte.lucifine har et ubeskrivelig bra rykte.lucifine har et ubeskrivelig bra rykte.lucifine har et ubeskrivelig bra rykte.lucifine har et ubeskrivelig bra rykte.lucifine har et ubeskrivelig bra rykte.lucifine har et ubeskrivelig bra rykte.lucifine har et ubeskrivelig bra rykte.

Mi jente har spist: saft is, noen ytterst få skjeer med grøt/fruktmos (3-4??), og over en eske med alfabet kjeks siden fredag. Jeg er nok ikke den rette til å snakke fornuft til mannen din Jeg er enig med deg nemlig. AT hun spiser er viktigst for meg enda jeg vet at så lenge hun drikker er det "nok". Jeg vil gjerne vite at hun har noe annet i magen.. Pøser på med jus (utblandet med vann) fremfor "bare" vann og hun fikk hele kjekspakken i fanget. Snuppa er ikke den typen som spiser til hun spyr, og ihvertfall ikke når hun er syk. Er 1/3 igjen av den kjekspakken (hun fikk den på fredag) men vet pappaen gav henne kjeks fra en annen pakke i går så jeg mistet litt oversikten.
Gammel 03-11-2009, 09:48   #17
L81
Medlem

L81 sin avatar

Sted: Hvalstad i Asker
Meldinger: 321
L81 har en strålende fremtid.L81 har en strålende fremtid.L81 har en strålende fremtid.L81 har en strålende fremtid.L81 har en strålende fremtid.L81 har en strålende fremtid.L81 har en strålende fremtid.L81 har en strålende fremtid.L81 har en strålende fremtid.L81 har en strålende fremtid.L81 har en strålende fremtid.

At barne nekter å spise synes jeg ikke er greit å godta, men jeg ville aldri ha tvunget ned hele måltidet. Noen biter derimot, synes jeg godt kan "tvinges" ned!

L81 er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 03-11-2009, 10:17   #18
Kii
Supermedlem

Kii sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Sted: Eidsvåg
Meldinger: 1,467
Kii har et ubeskrivelig bra rykte.Kii har et ubeskrivelig bra rykte.Kii har et ubeskrivelig bra rykte.Kii har et ubeskrivelig bra rykte.Kii har et ubeskrivelig bra rykte.Kii har et ubeskrivelig bra rykte.Kii har et ubeskrivelig bra rykte.Kii har et ubeskrivelig bra rykte.Kii har et ubeskrivelig bra rykte.Kii har et ubeskrivelig bra rykte.Kii har et ubeskrivelig bra rykte.

Sitat:
Opprinnelig postet av L81 Vis post
At barne nekter å spise synes jeg ikke er greit å godta, men jeg ville aldri ha tvunget ned hele måltidet. Noen biter derimot, synes jeg godt kan "tvinges" ned!
Hvorfor ikke? Tror du ikke at barnet ville ha spist hvis det var sultent?

Kii er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 03-11-2009, 10:23   #19
L81
Medlem

L81 sin avatar

Sted: Hvalstad i Asker
Meldinger: 321
L81 har en strålende fremtid.L81 har en strålende fremtid.L81 har en strålende fremtid.L81 har en strålende fremtid.L81 har en strålende fremtid.L81 har en strålende fremtid.L81 har en strålende fremtid.L81 har en strålende fremtid.L81 har en strålende fremtid.L81 har en strålende fremtid.L81 har en strålende fremtid.

Sitat:
Opprinnelig postet av Kii Vis post
Hvorfor ikke? Tror du ikke at barnet ville ha spist hvis det var sultent?
For å sette det litt på spissen: Jeg synes ikke det er greit at barn læres til at det er greit å kutte ut et måltid.

L81 er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 03-11-2009, 10:25   #20
Seniormedlem

gullli sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Sted: Bergen
Meldinger: 1,545
gullli har et ubeskrivelig bra rykte.gullli har et ubeskrivelig bra rykte.gullli har et ubeskrivelig bra rykte.gullli har et ubeskrivelig bra rykte.gullli har et ubeskrivelig bra rykte.gullli har et ubeskrivelig bra rykte.gullli har et ubeskrivelig bra rykte.gullli har et ubeskrivelig bra rykte.gullli har et ubeskrivelig bra rykte.gullli har et ubeskrivelig bra rykte.gullli har et ubeskrivelig bra rykte.

Det finnes barn som ikke spiser selv om de er sultne Jeg kjenner en gutt som slet med spisevegring frem til han var 5 år, sult var ingen grunn for han til å spise

Om dette er tilfelle her vet jeg ikke, og jeg har ingen råd for jeg vet ikke så mye om dette selv... Men ville bare få sagt at ikke alle barn spiser når de er sultne.

Støttemedlem av AF's jaktlag
gullli er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Svar

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 19:27.