Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Generelt om det å ha barn

Svar

LinkBack Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 19-06-2009, 07:15   #21
Medlem

Rakkis sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Meldinger: 410
MP Rating: 0% (0)
Rakkis har en strålende fremtid.Rakkis har en strålende fremtid.Rakkis har en strålende fremtid.Rakkis har en strålende fremtid.Rakkis har en strålende fremtid.Rakkis har en strålende fremtid.Rakkis har en strålende fremtid.Rakkis har en strålende fremtid.Rakkis har en strålende fremtid.Rakkis har en strålende fremtid.Rakkis har en strålende fremtid.
Sv: Timeout i barnehagen

Sitat:
Opprinnelig postet av (-: Vis post
Jeg aksepterer time-out i betydningen å ta seg en time-out. Jeg er veldig sint på mannen og går meg en tur før vi tar diskusjonen.

Jeg aksepterer time-out i betydningen fjerne et barn fra en situasjon der han er så opphisset at han ikke kommer seg ut av den, og der andre barn evt er/kan bli skadelidne. Man tar da barnet med til et rolig sted for å hjelpe han med frustrasjonen sin.

Jeg aksepterer ikke time-out som straff (det jeg vanligvis forbinder med time-out); sånn Nanny-hjelp-greie - verken hjemme hos oss eller at noen straffer mine barn i barnehagen. Barn skal ikke straffes for verken vonde følelser, frustrasjoner eller fysiske uttrykk for dem. Straff fungerer ikke - det gir bare den voksne anledning til å plassere sin frustrasjon og nederlagsfølelse over å ikke kontrollere situasjonen over på barnet - som allerede er frustrert nok!

Dette var godt sagt! Enig!

Jeg er helt i mot "time-out", men jeg mener det er anderledes dersom det er slik at barnet blir tatt ut av situasjonen, sammen med en voksen. Dvs at de ikke blir sittende alene i en "skammekrok".

Det har vært veldig viktig for meg å presisere i vår bhg at jeg er sterkt i mot det, og der er styreren helt på bølgelengde med meg. "Er det virkelig barnehager som fortsatt bruker slike metoder" sa hun da vi tok det.
Når man leser alle "skrekkhistoriene" her inne er det tydeligvis fortsatt veldig utbredt.
Rakkis er pålogget nå   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 19-06-2009, 07:51   #22
Supermedlem

Medlem siden: Oct 2006
Sted: Østafjells
Meldinger: 536
pumba har en strålende fremtid.pumba har en strålende fremtid.pumba har en strålende fremtid.pumba har en strålende fremtid.pumba har en strålende fremtid.pumba har en strålende fremtid.pumba har en strålende fremtid.pumba har en strålende fremtid.pumba har en strålende fremtid.pumba har en strålende fremtid.pumba har en strålende fremtid.

Sitat:
Opprinnelig postet av Isa Vis post
Tash: Hva mener du at man som voksen bør gjøre om man har barn som ikke bryr seg om hva man sier, og som f.eks. er voldelige både mot barn og voksne? (Og altså ikke tar det til seg når de blir snakket til, og heller ikke bryr seg om man tar de ut av situasjonen, bryter avtaler man lager osv.)

Og som et tileggspørsmål (håper det er greit).
Hva syns dere om at barna f.eks. blir sendt ut i naborommet under f.eks. lunsj fordi de hylskriker over ett eller annet (stort sett helt uvensentlig), og får beskjed om å bli der til h*n har roet seg.
Da snakk om 4-6 åringer.
Jeg vil gjerne svare på begge deler her hvis det er i orden.

Til det siste først, det å sende et barn ut i et annet rom (alene) som reaksjon på at barnet hylskriker eller hva det måtte være, det er jo det som er timeout. Eller skammekrok på norsk. Jeg er derav helt og fullstendig i mot, og ville ikke akseptert at noen gjorde det med mitt barn i barnehagen.

Til det første, de virkelig voldelige barna, med store atferdsproblemer, trenger hjelp ut over det som barnehagen kan gi. Derfor bør PPT og kanskje BUP inn i bildet, for å gi råd, støtte og veiledning rettet mot akkurat det barnet. Jeg tror at i noen barnehager tror de ansatte at de kan fikse alt med enkle metoder, og det tror jeg at kan være skadelig for enkelte barn. Når barnehagen ikke klarer med barna lengre er det på tide å be om hjelp, ikke eksperimentere med metoder fra TV.

Min yngste begynte i barnehagen i mai, og jeg ser at kulturen i barnehagen er betydelig endret fra mine to eldste gikk der. (Samme barnehage). Nå er det tydelig at mange av de ansatte er preget av time-out-teorier, og jeg har sagt klart i fra at jeg ikke aksepterer det brukt på mitt barn.
pumba er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 19-06-2009, 08:15   #23
Medlem

wildthing sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Meldinger: 248
wildthing har en strålende fremtid.wildthing har en strålende fremtid.wildthing har en strålende fremtid.wildthing har en strålende fremtid.wildthing har en strålende fremtid.wildthing har en strålende fremtid.wildthing har en strålende fremtid.wildthing har en strålende fremtid.wildthing har en strålende fremtid.wildthing har en strålende fremtid.wildthing har en strålende fremtid.

Sitat:
Opprinnelig postet av pumba Vis post
Til det siste først, det å sende et barn ut i et annet rom (alene) som reaksjon på at barnet hylskriker eller hva det måtte være, det er jo det som er timeout. Eller skammekrok på norsk.
Jeg skjønner at det er slik mange oppfatter og praktiserer time-out. Det du beskriver her er imidlertid ikke time-out/tenkepause.

Sitat:
Opprinnelig postet av pumba Vis post
Til det første, de virkelig voldelige barna, med store atferdsproblemer, trenger hjelp ut over det som barnehagen kan gi. Derfor bør PPT og kanskje BUP inn i bildet, for å gi råd, støtte og veiledning rettet mot akkurat det barnet. Jeg tror at i noen barnehager tror de ansatte at de kan fikse alt med enkle metoder, og det tror jeg at kan være skadelig for enkelte barn. Når barnehagen ikke klarer med barna lengre er det på tide å be om hjelp, ikke eksperimentere med metoder fra TV.
Poenget er, som Tash er inne på, at teknikken er ment brukt overfor barn med alvorlige atferdsvansker - under veiledning av fagfolk. Og du har helt rett i at det kan føre til større problemer dersom man bruker metoden feil. Ved riktig bruk, som innenfor behandlingsmetoder som De utrolige årene og PMTO, kan metoden være meget effektiv. Jeg har vært borti tilfeller hvor det har vært nok med 1 tenkepause før målatferden forsvant - og nå snakker jeg om barn med alvorlige atferdsproblemer.

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 08:54.