Sitat:
Opprinnelig postet av Isa
Tash: Hva mener du at man som voksen bør gjøre om man har barn som ikke bryr seg om hva man sier, og som f.eks. er voldelige både mot barn og voksne? (Og altså ikke tar det til seg når de blir snakket til, og heller ikke bryr seg om man tar de ut av situasjonen, bryter avtaler man lager osv.)
Og som et tileggspørsmål (håper det er greit).
Hva syns dere om at barna f.eks. blir sendt ut i naborommet under f.eks. lunsj fordi de hylskriker over ett eller annet (stort sett helt uvensentlig), og får beskjed om å bli der til h*n har roet seg.
Da snakk om 4-6 åringer.
|
Jeg vil gjerne svare på begge deler her hvis det er i orden.
Til det siste først, det å sende et barn ut i et annet rom (alene) som reaksjon på at barnet hylskriker eller hva det måtte være, det er jo det som er timeout. Eller skammekrok på norsk. Jeg er derav helt og fullstendig i mot, og ville ikke akseptert at noen gjorde det med mitt barn i barnehagen.
Til det første, de virkelig voldelige barna, med store atferdsproblemer, trenger hjelp ut over det som barnehagen kan gi. Derfor bør PPT og kanskje BUP inn i bildet, for å gi råd, støtte og veiledning rettet mot akkurat det barnet. Jeg tror at i noen barnehager tror de ansatte at de kan fikse alt med enkle metoder, og det tror jeg at kan være skadelig for enkelte barn. Når barnehagen ikke klarer med barna lengre er det på tide å be om hjelp, ikke eksperimentere med metoder fra TV.
Min yngste begynte i barnehagen i mai, og jeg ser at kulturen i barnehagen er betydelig endret fra mine to eldste gikk der. (Samme barnehage). Nå er det tydelig at mange av de ansatte er preget av time-out-teorier, og jeg har sagt klart i fra at jeg ikke aksepterer det brukt på mitt barn.