Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Helse og velvære




Svar
 
LinkBack Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 05-02-2009, 20:01   #1
Supermedlem
 
propelle* sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2006
Sted: Asker
Meldinger: 774
MP Rating: 0% (0)
propelle* har en strålende fremtid.propelle* har en strålende fremtid.propelle* har en strålende fremtid.propelle* har en strålende fremtid.propelle* har en strålende fremtid.propelle* har en strålende fremtid.propelle* har en strålende fremtid.propelle* har en strålende fremtid.propelle* har en strålende fremtid.propelle* har en strålende fremtid.propelle* har en strålende fremtid.
Tipstråden for Frejkas pute

Sidan guten vår ligger i Frejkas pute, har eg lyst til å lage ein tråd med tips og triks for pute-barn.

Er det nokon som har fått hjelp frå Hjelpemiddelsentralen ?
red: eg skal få låne vogn, men dei har ikkje bilsete.
Her er link til søknadsskjema
Link til nav sine sider


Skal de på nokon kontrollar av puta?
Ei jente i terminklubben min får oppfølgning med fleire kontrollar, medan me ikkje skal tilbake før puta skal av.
__________________
Gulljenta (aug 06)
Store veslebror (jan 09)

Sist endret av propelle*; 11-02-2009 kl 11:24.
propelle* er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 05-02-2009, 20:05   #2
Supermedlem
 
propelle* sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2006
Sted: Asker
Meldinger: 774
MP Rating: 0% (0)
propelle* har en strålende fremtid.propelle* har en strålende fremtid.propelle* har en strålende fremtid.propelle* har en strålende fremtid.propelle* har en strålende fremtid.propelle* har en strålende fremtid.propelle* har en strålende fremtid.propelle* har en strålende fremtid.propelle* har en strålende fremtid.propelle* har en strålende fremtid.propelle* har en strålende fremtid.
Sv: Tipstråden for Frejkas pute

Påkledning:
Sidan det lett blir klamt under puta, er vi anbefalt å ikkje bruke noko syntetiske materiale. Vi brukar kun ull og bomull.
Kan også bruke silke, hamp, alpakka etc

Janus ullstrømpebukser er vide i skrittet.


Ulike variantar av pute
1: Rektangulær plastpute som blir holdt på plass inne i trekket
2. Plastpute med borrelås på sjølve puta


Trekk til pute:
her kan du kjøpe nye trekk
Frejkas by Sjuls Design

http://www.varbas.no/www/Venstremeny...tjenester/Som/
__________________
Gulljenta (aug 06)
Store veslebror (jan 09)

Sist endret av propelle*; 12-03-2009 kl 20:24.
propelle* er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 05-02-2009, 20:08   #3
Supermedlem
 
propelle* sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2006
Sted: Asker
Meldinger: 774
MP Rating: 0% (0)
propelle* har en strålende fremtid.propelle* har en strålende fremtid.propelle* har en strålende fremtid.propelle* har en strålende fremtid.propelle* har en strålende fremtid.propelle* har en strålende fremtid.propelle* har en strålende fremtid.propelle* har en strålende fremtid.propelle* har en strålende fremtid.propelle* har en strålende fremtid.propelle* har en strålende fremtid.
Sv: Tipstråden for Frejkas pute

Bilsete:
Maxi Cosi 0-13 kg
Acta Graco Duo logic
Acta Graco Cosmic comfort (frå 5 mnd)


Vogn:
Simo duo / simo bagvogn har god plass
OTH fungerar fint
__________________
Gulljenta (aug 06)
Store veslebror (jan 09)

Sist endret av propelle*; 10-03-2009 kl 22:21.
propelle* er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 05-02-2009, 20:36   #4
Supermedlem
 
propelle* sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2006
Sted: Asker
Meldinger: 774
MP Rating: 0% (0)
propelle* har en strålende fremtid.propelle* har en strålende fremtid.propelle* har en strålende fremtid.propelle* har en strålende fremtid.propelle* har en strålende fremtid.propelle* har en strålende fremtid.propelle* har en strålende fremtid.propelle* har en strålende fremtid.propelle* har en strålende fremtid.propelle* har en strålende fremtid.propelle* har en strålende fremtid.
Sv: Tipstråden for Frejkas pute

Mageleie?
Barnet kan ligge på magen, det vil ikkje påverke behandlinga, men du bør bygge opp for at det ikkje skal bli ubehageleg


Babysvømming?
For det meste ikkje anbefalt. sjekk på sjukehuset ditt.


Bæring:
Sjal - fungerar fint. Baby koste seg og sovna!
MeiTai - fungerar også fint!


Amming: henta frå ammehjelpen sine sider
1. En god ammestilling på natten, når barnet ligger i Frejkas pute, er at mor legger seg på siden i sengen, med en ekstra hodepute ved siden av seg. Da kan barnet ligge oppe på denne puten, med sin mage mot mors mage, med Frejkas pute og benene hengende ut over kanten på hodeputen og så amme på det øverste brystet. (Denne ammestillingen er også kjent som ”Rachels knep”, og er i tillegg velegnet etter keisersnitt og ved bekkenløsning hvor det kan være vanskelig å snu seg i sengen. Man kan da amme fra begge bryst uten å snu seg).
2. Tvillingstilling, dvs. barnet ligger i omvendt ”byssestilling” med benene ut under mors arm er også bra ved behandling med Frejkas pute.
3. Når barnet blir større kan det sitte rett overskrevs på mors lår, og dermed amme i en mer sittende stilling, igjen med sin mage mot mors mage.
4. Dersom en har et sultent barn som har lært seg god ammeteknikk, kan en prøve ”ku”-stillingen. Mor lener seg over barnet slik at brystet henger ned, og barnet kan suge. Erfaring har vist at barnet svelget fint, selv i ”oppoverbakke”.
__________________
Gulljenta (aug 06)
Store veslebror (jan 09)

Sist endret av propelle*; 13-03-2009 kl 10:17.
propelle* er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 05-02-2009, 21:14   #5
Veteranmedlem
 
Bergensis sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2002
Sted: Ikkje i Bergen
Meldinger: 4,683
MP Rating: 100% (4)
Bergensis har et ubeskrivelig bra rykte.Bergensis har et ubeskrivelig bra rykte.Bergensis har et ubeskrivelig bra rykte.Bergensis har et ubeskrivelig bra rykte.Bergensis har et ubeskrivelig bra rykte.Bergensis har et ubeskrivelig bra rykte.Bergensis har et ubeskrivelig bra rykte.Bergensis har et ubeskrivelig bra rykte.Bergensis har et ubeskrivelig bra rykte.Bergensis har et ubeskrivelig bra rykte.Bergensis har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Tipstråden for Frejkas pute

Smart tråd.
Send PM til moderator og få dei til å klistre den inne på "barn med spesielle behov"?

Berre eit forslag, altså
__________________
Bergensis
Storesøster 2002
Lillebror 2007
Bergensis er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 05-02-2009, 22:08   #6
Supermedlem
 
propelle* sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2006
Sted: Asker
Meldinger: 774
MP Rating: 0% (0)
propelle* har en strålende fremtid.propelle* har en strålende fremtid.propelle* har en strålende fremtid.propelle* har en strålende fremtid.propelle* har en strålende fremtid.propelle* har en strålende fremtid.propelle* har en strålende fremtid.propelle* har en strålende fremtid.propelle* har en strålende fremtid.propelle* har en strålende fremtid.propelle* har en strålende fremtid.
Sv: Tipstråden for Frejkas pute

Sitat:
Opprinnelig postet av Bergensis Vis post
klistre den inne på "barn med spesielle behov"?
Det var lurt. Det finnes kanskje noko der inne frå før av, men alt eg finn er over eitt år gammalt..
__________________
Gulljenta (aug 06)
Store veslebror (jan 09)
propelle* er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 06-02-2009, 13:04   #7
Supermedlem
 
propelle* sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2006
Sted: Asker
Meldinger: 774
MP Rating: 0% (0)
propelle* har en strålende fremtid.propelle* har en strålende fremtid.propelle* har en strålende fremtid.propelle* har en strålende fremtid.propelle* har en strålende fremtid.propelle* har en strålende fremtid.propelle* har en strålende fremtid.propelle* har en strålende fremtid.propelle* har en strålende fremtid.propelle* har en strålende fremtid.propelle* har en strålende fremtid.
Sv: Tipstråden for Frejkas pute

I dag har eg testa å bære i elastisk sjal.
Har ein sleepywrap, og det fungerte kjempefint. Eg festa ikkje sjalet før etter eg putta lillebror oppi, og han sat kjempefint, og somna etter ti minuttar. Veldig vellukka, så det skal eg gjere meir.

Har også ringt hjelpemiddelsentralen i Akershus, og spurt om hjelp til vogn og bilstol. Bilstol kunne dei ikkje låne meg, men eg kunne få låne vogn. Måtte då sende søknad til Hjelpemiddelsentralen i VestAgder, for dei behandlar alle slike søknadar (logisk.. ).

Berre å finne søknadsskjema var litt av ein prosess. Ringde dei i vestagder, og fekk god hjelp.
Her er link til søknadsskjema
Link til nav sine sider
Det trengs ein legeerklering vedlagt, så det må eg skaffe. Så skal søknaden postleggast, sendast til kristiansand, behandlast, vedtaket skal sendast til hjelpemiddelsentralen i akershus, og så skal eg vel få beskjed i posten om at eg kan køyre til strømmen (1. time unna) for å hente vogn.


Bilstol har eg ringt til Babyshop for å låne. Dei hadde ingen bilstolar dei kunne anbefale meg, og anbefalte meg boxette... anne:
Leitar vidare etter bilstol..
__________________
Gulljenta (aug 06)
Store veslebror (jan 09)
propelle* er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 06-02-2009, 18:34   #8
Medlem
 
Tufso86 sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Sted: Utenfor Bergen.
Meldinger: 209
MP Rating: 0% (0)
Tufso86 er fantastisk mot andre.Tufso86 er fantastisk mot andre.Tufso86 er fantastisk mot andre.Tufso86 er fantastisk mot andre.Tufso86 er fantastisk mot andre.Tufso86 er fantastisk mot andre.Tufso86 er fantastisk mot andre.Tufso86 er fantastisk mot andre.Tufso86 er fantastisk mot andre.Tufso86 er fantastisk mot andre.Tufso86 er fantastisk mot andre.
Sv: Tipstråden for Frejkas pute

Kjempeflott tråd Propelle!!

Vi bruker ullstrømpebukse (Janus ullstrømpebuker i str. 60 fungerer kjempefint, de er så brede i skrittet) og ullbody under puten. Snuppa ble så klam når vi hadde bomull under. Også er vi jo heldige som kan bruke kjole over puten
Ser det er masse bukser vi har kjøpt som vi ikke får brukt, men vi har en del sparkebukser med åpning i skrittet som passer kjempebra utenpå puten. De er så gode og romslige.

Angående bilstol og vogn: Vi har MaxiCosi 0-13 kg, og i denne er det plass til puten. Håper vi kan bruke den til puten skal av (etter ca 3 mnd).
Til vogn har vi Simo Duo (kjøpt brukt) og denne er det kjempegod plass i bagen! Har både voksi classic og putebarn oppi der, med god plass
Så bruker vi endel strikketøy til ytterklær, og ullfleece-dressen fra nøstebarn. Denne er også romslig, og kan brukes lenge, pute eller ikke

Har også bært litt i MeiTai og dette fungerte også bra. Puten er jo på hele tiden, så hoftene ligger stabilt. Snuppa sovnet med en gang, og likte godt å bli bært

Var veldig uvant med pute i begynnelsen, men nå går det som en drøm her i huset. Eneste er at trekket er av plast, men nå ser jeg jo her at jeg kan bestille egne trekk

Igjen, kjempebra tråd Propelle
Tufso86 er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 06-02-2009, 19:04   #9
Veteranmedlem
 
Bergensis sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2002
Sted: Ikkje i Bergen
Meldinger: 4,683
MP Rating: 100% (4)
Bergensis har et ubeskrivelig bra rykte.Bergensis har et ubeskrivelig bra rykte.Bergensis har et ubeskrivelig bra rykte.Bergensis har et ubeskrivelig bra rykte.Bergensis har et ubeskrivelig bra rykte.Bergensis har et ubeskrivelig bra rykte.Bergensis har et ubeskrivelig bra rykte.Bergensis har et ubeskrivelig bra rykte.Bergensis har et ubeskrivelig bra rykte.Bergensis har et ubeskrivelig bra rykte.Bergensis har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Tipstråden for Frejkas pute

Simo si bagvogn vil vel også fungere ei god stund?
__________________
Bergensis
Storesøster 2002
Lillebror 2007
Bergensis er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 06-02-2009, 20:17   #10
Supermedlem
 
propelle* sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2006
Sted: Asker
Meldinger: 774
MP Rating: 0% (0)
propelle* har en strålende fremtid.propelle* har en strålende fremtid.propelle* har en strålende fremtid.propelle* har en strålende fremtid.propelle* har en strålende fremtid.propelle* har en strålende fremtid.propelle* har en strålende fremtid.propelle* har en strålende fremtid.propelle* har en strålende fremtid.propelle* har en strålende fremtid.propelle* har en strålende fremtid.
Sv: Tipstråden for Frejkas pute

Tufso - eg trur eg lyt teste i butikken med eit maxi cosi - sete! Kanskje er det betre plass i det enn i vårt. Elles så har eg planar om å shoppe litt meir ulltøy, så då skal eg halde utkik etter Janus!

Vår ullfleece frå nøstebarn er ihvertfall for liten, men kanskje ikkje så rart når den var i str 50, og baby byrja i str 56
__________________
Gulljenta (aug 06)
Store veslebror (jan 09)
propelle* er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Svar

Stikkord
frejka, hoftedysplasi, hofteleddsdysplasi, pute


Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are


Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 08:57.




Powered by vBulletin® Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2009, Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.2.0
Alt innhold ©2001-2008 NybaktMamma.com