Godt å høre at det ikke bare er Bøllefrøet mitt som er havnet i en tidlig trassalder. Hun blir så sinna at hun biter seg i hånden av ren frustrasjon hvis hun ikke får bestemme selv. Og det eneste hun vil gjøre om dagen er "bade", spise "iish", løpe rundt naken (gjerne ute), og slå alle "lysj" av og på av og på av og på. Ja, også besøke "mommo" og "vovvan" da. For der får hun bade og spise iish, må vite. Om enn ikke samtidig.
Vi bruker Up&Go om dagen, men det betyr bare at hun stikker av så fort den skitne bleien er kommet av. Derfor skiftes bæsjebleier på stellebord fremdeles. Eneste måten å få henne til å ligge i ro på er å gi henne noe interessant å pusle med før jeg legger henne ned. Har også hengt opp en musikk-uro slik at hun blir opptatt med å trykke på knapper. Evt kan
stå og skjære grimaser og hoie og tulle...
Ellers så får hun løpe rundt en stund kliss naken før jeg forklarer at nå må vi ta på bleie fordi vi skal sånn og slik (spise mat/ut på tur e.l.) Jeg må gjerne forklare det en del ganger (mens hun prøver å flykte eller hjemme seg i en krok) men som regel ordner det seg hvis jeg bare sier ordet "ut" mange nok ganger.
Tannpuss er også sirkus. Hun får pusse mine tenner + tygge på sin egen tannbørste, og så smyger jeg en tredje tannbørste inn og pusser litt her og der, litt om gangen. Igjen går det lettere hvis pappaen distraherer henne, eller hun får pusse både tennene hans og mine samtidig. Dette gjør vi kun om kvelden. Om morgenen får hun pusse selv, og så annonserer hun at hun er ferdig ved å pelme den på gulvet.